VWO 6 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 15:16

Ik heb nog niks gehoord over de examenstunt. Hij is volgende week vrijdag al, maar wij mogen vrijwel niks meer van school omdat het al een aantal keer een beetje uit de hand is gelopen :o

CastaMickey

Re: VWO 6 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:22

Wij hadden vorig jaar gevangenis! :j Bij ons is 't altijd heel uitgebreid, gaat een heel jaar aan plannen ongeveer aan vooraf! Er mag wel steeds minder, maar niemand houdt zich daaraan, je zit in de 6e dus volgend jaar ben je weg, waardoor er nog weer minder mag. Volgende week vrijdag is 't zo ver :))

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:29

Wij hebben ook een paar jaar geen stunt gehad, vorig jaar wel voor het eerst weer en moest het heel netjes en ook nu hebben we heel veel regels om aan te houden. Maar de plannen zijn goedgekeurd :P

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:44

Wij hebben morgen examenstunt, wij hebben als thema 'terug naar je kindertijd' en er komt een ballenbak en dat soort.
Is door zo'n 10 leerlingen bedacht, en de rest weet eigenlijk nog steeds niet precies wat er allemaal komt. Beetje jammer vind ik zelf
Bij ons mag er inderdaad ook steeds minder. Paar jaar terug bleven alle examenlewrlimgen de nacht van te voren ook oo school slapen, maar dat zit er nu niet meer in haha.

Leuke ideeën komen er wel voorbij hier :D

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:56

Is examenstunt zoiets als kolderdag?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:58

Amira_ schreef:
Is examenstunt zoiets als kolderdag?

Dat zat ik me ook al heel de dag af te vragen _O- Wij hebben volgende week donderdag- op vrijdagnacht koldernacht en dan op vrijdag kolderdag op school.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:02

Ik denk het wel :')
Houdt kolderdag in dat je de school op stelten zet als eindexamenklas?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:05

Nouja op stelten zetten mag niet meer, maar er worden wel dingen georganiseerd op school ja! En er is een thema dus iedereen 'moet' verkleed komen. De avond/nacht daarna hebben we koldernacht.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:05

Ja, maar niemand weet wat het wordt. Ook de school zelf niet. Dus iedereen komt binnen via een parcours bij ons met een thema, en daarna is er meestal 1 of 2 uur les voor de rest. Maar daar stormt de 6e klas meestal ook binnen. En dan is er kolderdagcabaret, een cabaret show. En soms nog een parcoursje buiten en daarna is iedereen uit (als je de school uit kan := )
Edit; uiteraard weet de hele 6e klas wel wat we gaan doen

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:40

Zijn er al mensen met uitslagen van decentrale selecties?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:21

Hier is inmiddels ook de examenplanning in de brievenbus geduwd. Heeft iemand enig idee wat een bezemexamen is, en waarom die alleen voor biologie gemaakt kan worden? :+
Mijn folder geeft namelijk aan dat op 24 juni een bezemexamen BI oud wordt gegeven. Is dit een soort 3e tijdvak?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:25

Dit is een examen die je mag aanvragen als je studievertraging hebt opgelopen en het centraal examen hebt voorbereid op de ‘oude’ methode. Zal dus wel zijn omdat er nu natuurlijk allerlei nieuwe examens gaan plaatsvinden. Voor Scheikunde, Natuurkunde en Biologie als ik het goed zeg. Maar waarom je dan alleen Bio als bezemexamen hebt snap ik dan niet helemaal :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:22

Onze stunt :D http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.5949233

Het was een onderdeel van de hele dag. Nadat we 's ochtends iedereen hadden ondergetekend en ingepakt hadden met vershoudfolie (en een paar lessen verstoord hadden :D) stonden alle 6e klassers klaar voor de dans. Er werd omgeroepen dat we gingen opstijgen blabla. Tijdens de dans zagen we de heli al dus iedereen werd enthousiast, de rest van de school wist toen nogniet dat de heli voor ons was. Nu werd er omgeroepen dat de lading te zwaar was en dat we lading kwijt moesten. Daarna dus de bloemen en "paniek' gevolgd door een noodlanding van "ons vliegtuig'. Hier sloot later de middagshow weer op aan waar we op een onbewoond eiland terecht kwamen enxo. Het was legendarisch!!!

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:21

Wat gaaaaaaf! Zo wil ik ook wel mijn laatste schooldag vieren! :D Hebben jullie echt heel erg leuk gedaan!

We hebben hem morgen met het thema los in het sprookjesbos, niet zo spectaculair hahaha :P

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:30

Melisjeee schreef:
Dit is een examen die je mag aanvragen als je studievertraging hebt opgelopen en het centraal examen hebt voorbereid op de ‘oude’ methode. Zal dus wel zijn omdat er nu natuurlijk allerlei nieuwe examens gaan plaatsvinden. Voor Scheikunde, Natuurkunde en Biologie als ik het goed zeg. Maar waarom je dan alleen Bio als bezemexamen hebt snap ik dan niet helemaal :')

Aangezien je weet wat het is, ga ik je even de oren van het hoofd vragen! }>
Wat bedoelen ze precies met voorbereid op de 'oude' methode? Is er groot verschil tussen de examens van vorig jaar en dit jaar in die vakken? We hebben niet zo veel voorlichting over de verschillen gehad (zeg maar: geen). :')

Leuke stunt trouwens, CastaMickey :j

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:25

CastaMickey schreef:
Onze stunt :D http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.5949233

Het was een onderdeel van de hele dag. Nadat we 's ochtends iedereen hadden ondergetekend en ingepakt hadden met vershoudfolie (en een paar lessen verstoord hadden :D) stonden alle 6e klassers klaar voor de dans. Er werd omgeroepen dat we gingen opstijgen blabla. Tijdens de dans zagen we de heli al dus iedereen werd enthousiast, de rest van de school wist toen nogniet dat de heli voor ons was. Nu werd er omgeroepen dat de lading te zwaar was en dat we lading kwijt moesten. Daarna dus de bloemen en "paniek' gevolgd door een noodlanding van "ons vliegtuig'. Hier sloot later de middagshow weer op aan waar we op een onbewoond eiland terecht kwamen enxo. Het was legendarisch!!!

Woeww het was zo gaaaf! (ik zit op dezelfde school hahah)

@Imke1998: Wat mij is verteld, is dat het allemaal veel breder is, en allemaal veel meer gericht op toepassing/moderne samenleving. Bij biologie ligt er bijvoorbeeld meer nadruk op verbanden leggen tussen verschillende onderwerpen, en het kunnen toepassen op een ziekte oid. Bij scheikunde weet ik dat er ook meer aandacht is gekomen voor duurzame energie etc. Allemaal niet heel erg duidelijk dus, maar wel anders dan voorheen. Verder zijn er ook andere onderwerpen bijgekomen, en vallen er ook weer (verouderde/op het moment minder belangrijke) onderwerpen weg.
Hoop dat dat iig een beetje duidelijk is :Y) .

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:29

Bij onze stunt was 75% van de examenleerlingen om 11:00 ladderzat en moest er iemand afgevoerd worden om die reden. Net iets minder geslaagd :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:51

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:44

Imke1998 schreef:
Melisjeee schreef:

Aangezien je weet wat het is, ga ik je even de oren van het hoofd vragen! }>
Wat bedoelen ze precies met voorbereid op de 'oude' methode? Is er groot verschil tussen de examens van vorig jaar en dit jaar in die vakken? We hebben niet zo veel voorlichting over de verschillen gehad (zeg maar: geen). :')

Er is wel een verandering in methodes en die is vooral terug te vinden in nieuwe boeken. Dat zullen jullie niet gemerkt hebben maar ik heb 5V 2x gedaan en deed in de eerste keer dus nog met de oude lesmethode en de tweede keer 5V ging alles over naar de nieuwe methode. Hele grote wijzigingen zijn er niet dacht ik, leg maar een keer bijvoorbeeld het bio examen 2015-I en het bio pilot examen 2015-I naast elkaar. Bijna alle vragen zijn hetzelfde, maar een paar zijn er anders!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:02

Zijn jullie voor de examens aan het leren vanuit de syllabus?
Ik heb net die van economie geopend, maar ik ben echt te lui om die hele syllabus door te lezen. De tijd die ik nodig heb voor die syllabus door te lezen kan ik beter gebruiken om maar gewoon direct alle boeken nog eens te leren. :+

@Melissa: dankjewel voor het beantwoorden van mijn vraag. :j

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:10

Ik ben vooral aan het oefenen met oude examens en als ik merk dat ik dan een onderdeel nog niet goed beheers, lees ik dat gedeelte door. Een groot deel ken ik wel (blijkt nu :') )
Bij natuurkunde en scheikunde hebben we in de klas de syllabus doorlopen, waardoor ik toch wel een beetje weet wat ze verwachten. Vooral natuurkunde was handig, want we blijken drie volle hoofdstukken uit de boeken helemaal niet te hoeven leren!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:53

Wij hebben bij scheikunde de syllabus niet meer doorgelopen, maar de docent heeft wel een aantal lessen besteed aan herhalen van werkelijk ALLES! Een aantal weken terug heeft hij 3e-jaars scheikunde en een deel van 4e-jaars scheikunde behandelt in 45 minuten tijd. :+

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:56

Dat is wel fijn, maar dan ga je er vaak in zo'n vliegende vogelvlucht doorheen dat het niet functioneel genoeg is om expliciete examenvragen te beantwoorden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:58

Ik ben nu heel die samengevat aan het lezen en de belangrijkste dingetjes opschrijven (iig voor ak en eco), maar dat kost wel heel veel tijd.

Voor geschiedenis gebruik ik de youtube filmpjes van Joost van Ort (jortgeschiedenis). Die zijn echt geweldig!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:00

Ik heb scheikunde V4 en V5 doorgenomen en ben nu bezig met V6. Ik lees ook niet de hele syllabus door, maar oefen vooral met de oude examens en de onderdelen die niet goed gaan oefen ik extra. Ik heb voor elk vak nu een examen gemaakt en tot nu toe zou ik alleen voor scheikunde onvoldoende hebben gescoord.

Voor natuurkunde en biologie heb ik Samengevat. Voor filosofie heb ik alle eindtermen, dus de dingen die ik moet weten/kunnen en daar het grootste deel al van uitgewerkt. Scheikunde leer ik gewoon uit de oude boeken. :+ En wiskunde heeft in het laatste hoofdstuk alle examenstof staan, dus dat gebruik ik gewoon om wiskunde voor te bereiden.