Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__laura

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:13

Succes Desiree!
Wiskunde moet je gewoon heeel veel oefenen... Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:15

Ik kom me hier ook maar melden denk ik :=

Ik heb de afgelopen drie jaar ongelofelijk aangekloot qua studies, deze zomer toch de knoop doorgehakt en me laten testen op ADHD. Positief, en om die rede slik ik op dit moment ritalin. Het gaat tot nu toe een stuk beter dan de voorgaande jaren, maar ik merk dat ik wel bezig moet zijn als het begint te werken. Ik kan dus alsnog van tijd tot tijd wel een extra schop onder mijn kont en wat structuur gebruiken :))

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:16

Wiskunde is inderdaad oefenen oefenen oefenen!

Ik heb nog geen reactie van stage, wel een baan aangeboden gekregen :') dus kijken of dat misschien gaat lukken (al weet ik nog niet helemaal waar ik de tijd vandaan moet gaan halen :')). Eerst maar eens inschrijven voor mn toefl toets en mn tentamen van vrijdag halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:33

Laura, helaas wel. Scheelt dat ik door het hoofdstuk heen ook al heb geoefend, en ik kan dit prima! Ik zou makkelijk een 10 kunnen halen, als ik maar gewoon geen slordigheidsfoutjes zou maken. En soms snap ik niet helemaal wat de opdracht verlangt en dat is (#!@*%@#&.

Vervelend Emma, wel fijn dat het nu beter werkt!

Steef, wel fijn dat je een baan wordt aangeboden! :P Ik ben ook een beetje aan het zoeken maar alles is 16+....

Ik ga voor nu even mijn sollicitatiebrief voor een cijfer verbeteren, daarna eten en na het eten verder met wiskunde... Heb nu de helft geoefend, als ik in het geheel klaar ben ga ik alles nog even doorkijken, opdrachten goed lezen en kijken of ik het wel kan. En dan lekker slapen. Maakt wellicht ook uit dat ik moe ben. :')

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:42

Mirjam, ik heb echt geen idee. Ik dacht ook dat hij ons daarmee wilde motiveren maar om dat de dag voor een tentamen nog te zeggen kan ik niet echt waarderen. Jij succes met het vinden van een stageplaats!
Anna, ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe die gegaan is, wat ik heb ingevuld was naar mijn idee wel logisch, alleen ik ben altijd te lang bezig waardoor ik aan het einde geen tijd meer heb om de laatste opgaven te maken. Gefeliciteerd dat je PWS af is!
Jolien, dat is inderdaad heel lief :) Het werkt bij mij ook altijd heel goed als er iemand naast me zit die ook iets aan het doen is, dan voel ik me een soort van verschuldigd om ook wat te doen haha.
Laura, succes met leren!
Welkom, Emma!
Desiree, als je moe bent gaat vaak alles lastiger inderdaad. Succes nog!

ik ben ook eindelijk een keer serieus begonnen met mijn pws, we hebben deadlines afgesproken voor deelvragen, praktisch deel en het afmaken van het verslag. Dan vind ik het op de een of andere manier veel makkelijker om eraan te beginnen.
Nu snel gaan leren en oefenen voor mn wiskundetentamen, vijf hoofdstukken :=
Gelukkig heb ik er al wel wat aan gedaan, nu snel verder

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:45

Desiree, sowieso goed slapen! Ik stop ook altijd op tijd met leren, kom dan nog verder dan wanneer ik moe die toets zit te maken..

Heee emmssss jij ook hier :))

Ik ga me even een schop onder m'n hol geven om m'n toets af te rekenen, stel het zo uit :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:22

Succes Laura.

Balen Desiree, maar wiskunde is inderdaad kilometers maken. Je moet de lat ook niet te hoog leggen voor jezelf door uit te gaan van een 10, misschien leg je er dan juist teveel druk op waardoor het ook niet gaat. Goed uitrusten, dan komt die toets wel goed.

Fijn dat je een baan aangeboden hebt gekregen, Steef! Hup! Nu die toets afrekenen.

Welkom Emma. Fijn dat het nu beter lijkt te gaan door je medicatie. :) Welke opleiding doe je?

Succes met het leren voor wiskunde, Anne.

Ik heb huiswerk gepland vanaf morgen tot en met volgende week dinsdag. Donderdag ga ik naar de Efteling en vrijdag is een huiwerkvrije dag, het voelt alsof ik dan even kan ademen. Dan nog een weekje doorbijten en dan herfstvakantie. Helaas twee weken na de herfstvakantie mijn eerste SET-week..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:25

Dankjullie allemaal!

Ik studeer Journalistiek, xCarpediem. Tweedejaars nu. Heb hiervoor leraar Aardrijkskunde en leraar Geschiedenis gedaan, allemaal in Utrecht!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:28

Leuk, Emma! Waarom ben je gestopt met de lerarenopleidingen als ik vragen mag? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:29

Ik heb het eerste jaar (Aardrijkskunde) een hele intensieve stage gelopen die ik eigenlijk niet zo leuk vond. Kreeg veel te veel verantwoordelijkheid in mijn schoot geworpen terwijl ik pas een eerstejaars was.. Dan kan je geen mentoruren draaien en ouderavonden organiseren.

Geschiedenis ben ik mee gestopt omdat ik de stof te droog vond. We begonnen met Oudheid en Prehistorie en ik vond dat gewoon zo ontzettend saai dat ik niet inzag hoe ik dat nog vier jaar kon doen. In de vakken die wat moderner ingericht waren miste ik echt ontzettend veel diepgang. Het was echt middelbare-school niveau.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:39

Ik ga morgen een meeloopdag doen aan de universiteit van Wageningen. Ben heel erg benieuwd. Vandag weer een 8,5 op Engels, wat voor mij als een 10 voelt. Engels kost altijd veel tijd en energie, maar zo'n cijfer is dan wel weer lekker.

Wat leuk de Efteling! Ik ben er nog nooit geweest, maar het lijkt me wel erg leuk.

Autorijles ging volgens de instructeur erg goed, maar zelf was ik niet heel tevreden. Af en toe kan perfectionisme me behoorlijk in de weg zitten.... Hebben jullie daar ook wel eens last van?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:40

Zou ik mij hier ook mogen melden? Ik ben op het moment bezig met het afronden van mijn studie tot docent geschiedenis (met al de nodige studievertraging) en ben bezig met mijn tweede bevoegdheid tot docent maatschappijleer. Dit betekend (ook omdat ik nog geen passend werk heb gevonden) vooral veel tijd voor zelfstudie. Ik vind dit alleen erg lastig. Vooral de overstap van een voltijd naar een deeltijd studie. Daarnaast heb ik vooral verslagen te doen om te kunnen afstuderen. Vooral de stap om gewoon te beginnen is lastig. Misschien dat ik hier wat extra motivatie/structuur en zo vind haha!

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:53

Ayla, leuk! bij welke studie ga je meelopen?
Welkom, lenaatje, ik kan me voorstellen dat het lastig is om jezelf te motiveren als je deeltijd studeert

Wiskunde zit erin, nu snel gaan slapen en hopen dat het morgen goed komt!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:09

x_anne23 schreef:
Ayla, leuk! bij welke studie ga je meelopen?
Welkom, lenaatje, ik kan me voorstellen dat het lastig is om jezelf te motiveren als je deeltijd studeert

Wiskunde zit erin, nu snel gaan slapen en hopen dat het morgen goed komt!

Succes!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:53

Welkom Lena! Een deeltijdstudie betekend inderdaad veel, heel veel zelfstudie. Kan me voorstellen dat dat even wennen is. Ik heb eerder in deeltijd gestudeerd en heel lang gedaan over mijn afstudeerscriptie naast een 40-urige werkweek (in de praktijk meer uren) en paarden toen nog aan huis. Pas toen ik de paarden in pension had, kwam ik er weer aan toe. :=

Ik heb dit jaar nog maar 2x een college ingeroosterd gehad. In het eerste jaar moest ik wel elke week naar school en het 4e jaar bestaat vooral uit de minor, afstuderen en stage. Inderdaad is voor mij het beginnen met verslagen ook een ramp. Dus misschien kunnen wel elkaar wat motiveren? ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:33

Bedankt voor je toelichting! Jammer dat het allebei zo tegen viel. Toch hoop ik volgend jaar Nederlands te gaan studeren en docent te worden. :o

Leuk dat je gaat meelopen, Ayla. Bij welke studie loop je mee?

Welkom Lena. Succes met het afstuderen. Ik hoop dat je in dit topic je motivatie kunt vinden.

Jij ook succes met afstuderen, Mirjam (?).

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:35

Welkom Lena!

Hier dan ook deeltijd, en inderdaad, soms valt het ontzettend zwaar (groot deel van de tijd eigenlijk wel..)

Heb nog van alles te doen deze week, vanavond maar eens even op een rijtje zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:47

Ik heb toch echt liever deeltijd dan voltijd. Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid ligt mij veel beter dan handje vasthouden.

Doe nu voltijd maar oh wat ben ik blij met mijn stagejaar van 30 uur per week werken en eens in de twee weken een contactmoment op school!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:01

Ik zou ook geen voltijd willen studeren hoor, inderdaad de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid! Maar qua tijd valt het soms gewoon erg zwaar (meer dan fulltime baan, studie die veel tijd vraagt, vriend, dochter, eigen paard, huishouden, sociaal leven heb ik weinig)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:32

xCarpediem schreef:
Jij ook succes met afstuderen, Mirjam (?).

Lief van je, maar voorlopig ben ik nog niet klaar met mijn studie, volg nog 2e-jaars vakken en hoop mijn P dit jaar te behalen. :D

Ik vind deeltijd persoonlijk ook prettiger, juist doordat je je tijd zelf in kunt delen. Ik ben ook goed in het zelfstandig studeren en durf vragen ook wel in de spaarzame colleges te stellen. Dat scheelt al een hoop. Het is echt een kwestie van goed plannen en keuzes maken. Sociaal leven staat hier echt op een heel laag pitje.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:33

@xCarpediem docent worden en zijn is ook hartstikke leuk! Mocht ik de kans krijgen om ook nog een bevoegdheid te halen tot docent nederlands ga ik dat zeker doen.

@Westernfreak de weinig contacturen maken het inderdaad niet makkelijk. Economie heeft flexibele toetsmomenten he? hoeveel colleges hebben jullie dan vaak voor een toets?

@spottedponie succes met de planning, het is wel makkelijker beginnen als dat weer op een rijtje is.

@lente Heb je wel gelijk in! ik zou nu ook niet weer voltijd willen studeren. Het leren studeren waar ze bij mijn studies echt mee beginnen heb ik ook wel gehad. Daarnaast heb ik al meer praktijk ervaring waardoor je ook een soort gat tussen je studiegenoten krijgt. Wel fijn ook zoveel stage uren en praktijkervaring. Hier vind ik dat je tijdens je LIO in de deeltijd zo weinig uur stage hebt. Hoop dat ik nog werk vind en dat ik het zo kan doen.
Merk wel dat ik veel studiegenoten heb nu die gewoon verplicht worden hun bevoegdheid te halen, die staan al zo'n 20 jaar voor de klas. Voor de gene die wel nieuw beginnen en alleen de stages doen vind ik de praktijkervaring tijdens de deeltijd erg weinig.
Kan me zo voorstellen dat je het contactmoment op school ook wel fijn vind? even ervaringen delen?

Ik ben ondertussen goed begonnen met een nogal stomme opdracht voor mijn P nog. Ben vorig jaar te laat ingestroomd om deze te kunnen doen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:54

@Lena, wij hebben inderdaad flexibele toetsmomenten en voor 1 à 2 vakken per jaar vaste toetsmomenten. Momenteel heb ik een vak van 5EC met 4 contactmomenten van 1,5 uur. Dat is echt heel erg weinig gezien de inhoud van het vak. Het boek à 12 hoofdstukken moeten we dus volledig zelfstandig doorwerken en daarnaast nog de stof uit de colleges. De docent geeft het vak ook aan de voltijders en kan daar net aan alles behandelen in ongeveer 2x zoveel contacturen. :')

Meestal komt het aantal contactmomenten ongeveer overeen met het aantal EC. Meestal is het: EC - 1 = aantal contactmomenten à 1,5 uur. Behalve voor de vakken die je afsluit met een opdracht, dan is er 1 contactuur als instructie. Helaas zitten die vakken er nogal eens tussen...

Ter vergelijking: ik volg nu ook een training activerende leervormen en dat heeft 3 contactmomenten van 1,5 uur en is goed voor 1 EC.

Ik ben het met je eens dat de praktijkervaring zonder ervaring in het onderwijs erg tegenvalt. Dit ervaar ik ook als een nadeel. Genoeg ervaring in het bedrijfsleven en daardoor ook vrijstellingen voor een aantal vaktechnische vakken, maar ik wil juist praktijkervaring opdoen! Misschien toch maar eens actiever gaan reageren op vacatures. :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:58

Oeps, ik was nog niet helemaal wakker denk ik, Mirjam, sorry!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:02

Westernfreak schreef:
@Lena, wij hebben inderdaad flexibele toetsmomenten en voor 1 à 2 vakken per jaar vaste toetsmomenten. Momenteel heb ik een vak van 5EC met 4 contactmomenten van 1,5 uur. Dat is echt heel erg weinig gezien de inhoud van het vak. Het boek à 12 hoofdstukken moeten we dus volledig zelfstandig doorwerken en daarnaast nog de stof uit de colleges. De docent geeft het vak ook aan de voltijders en kan daar net aan alles behandelen in ongeveer 2x zoveel contacturen. :')

Meestal komt het aantal contactmomenten ongeveer overeen met het aantal EC. Meestal is het: EC - 1 = aantal contactmomenten à 1,5 uur. Behalve voor de vakken die je afsluit met een opdracht, dan is er 1 contactuur als instructie. Helaas zitten die vakken er nogal eens tussen...

Ter vergelijking: ik volg nu ook een training activerende leervormen en dat heeft 3 contactmomenten van 1,5 uur en is goed voor 1 EC.

Ik ben het met je eens dat de praktijkervaring zonder ervaring in het onderwijs erg tegenvalt. Dit ervaar ik ook als een nadeel. Genoeg ervaring in het bedrijfsleven en daardoor ook vrijstellingen voor een aantal vaktechnische vakken, maar ik wil juist praktijkervaring opdoen! Misschien toch maar eens actiever gaan reageren op vacatures. :+

met economie heb je echt wel kans dat ze je aannemen! ik zie veel vacatures staan ook voor maar enkele uren. Nu zit je in Drenthe wel wat minder want die hebben echt last van een leerlingen krimp. Zeker met praktijkervaring willen ze je op een vmbo wel aannemen gok ik zo. Ik zit helaas niet zo best met geschiedenis en maatschappijleer haha! Maar economie werd hem echt niet, erg talentvol ben ik niet.
Wij zitten dan inderdaad wel redelijk gelijk met contacturen. Opdracht is inderdaad vaak 1 college en tentamen 2 en heel soms 3. Ik mag volgende week aan de slag met het vak geld, dat is ook een economievak volgens mij.
Is die training een learningcentre training?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:11

Ja, via learningcentre inderdaad :)

Geld is inderdaad een economievak. Macro-economie + geld 1 volg ik nu, geld 2 staat voor de volgende periode op de planning, mits ik uitkom met stage e.d. Het is een 3e jaars vak, maar ik heb de 2e jaars vakken al gehaald. Maatschappijleer en economie hebben ook wel iets overlap :j. Mij lijkt het wel leuk om voor de keuzevakken iets van maatschappijleer mee te pakken. Sociologie en sociale psychologie heb ik ooit genoteerd.