Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paljaslaura

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:26

Nee nog niet. Deze woensdag. Had alleen met m'n slimme hoofd de tandarts afspraak van m'n paard tegelijk gepland :+ Moet die morgen dus maar even verzetten oeps haha.
Ik wil dan idd ook gaan werken en al wat gaan sparen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:33

PeerAppel schreef:
paljaslaura schreef:
Ha ik hou al die opdrachten geen eens meer bij :+
Als ik nu ineens in mn kop zou halen door te willen gaan zou ik echt niet weten hoe haha. Succes Femke!

Heb ik ook inderdaad. Heb jij al iets van een gesprek gehad met je SLB'er over stoppen/switchen? Ik heb er morgen een. Wil eigenlijk stoppen en dan een tussenjaar houden, veel werken en dan een maandje naar Australië, maar mijn ouders zijn echt enorm anti-tussenjaar. Vinden ze voor mensen zonder toekomst, motivatie en wilskracht om van hun luie reet af te komen.

Nou, die gedachte van je ouders klopt in ieder geval niet. Ik ben er zelf vrij lang tussenuit geweest (2,5 jaar), waarin ik vooral gewerkt heb. Zowel in Nederland als daarbuiten. Heb heel erg veel aan die ervaringen. Niet alleen ben ik veel zelfstandiger geworden, maar ook heb ik veel meer een idee wat het inhoudt om bij een groot bedrijf te werken. Daardoor weet ik ook veel beter wat ik wil en waarom ik deze studie graag af wil maken. Ik merk echt dat ik een stuk gemotiveerder ben dan mijn studiegenoten en dat ik door mijn leeftijd ook wat meer overzicht en inzicht heb.
Denk wel dat een tussenjaar heel nuttig kan zijn, maar je moet er zelf wat van maken. Persoonlijk denken ik dat bvb reizen voor je persoonlijke ontwikkeling heel goed is, maar dat je daardoor niet per se een betere visie op je toekomst ontwikkelt. Gewoon eens werken bij een 'echt' bedrijf in een 'echte' functie (dus geen bijbaantje bij de plaatselijke super) is echt heel waardevol als je erachter wil komen wat je nu wil (of wat je echt niet wil). Mij heeft het iig enorm geholpen :j

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:46

Ben het compleet met jou eens xSwanheart. Vind het ook echt stom van mijn ouders om zo kortzichtig te denken. Had jij na jouw 'break' veel motivatie om te gaan voor wat je wil? Werken bij een groot bedrijf klinkt wel leuk, maar ik ben 17 jaar met slechts een HAVO-diploma op zak. Meer dan een baantje bij de super zal het voor mij dus niet worden.

Ik heb een gesprek gehad en ik ben er wel uit. Ik ga stoppen. Graag zou ik dan een tussenjaar doen, maar als ik wel weer iets "moet" gaan doen van mijn ouders, dan wil ik het liefst International Business & Languages doen op het Hanze. Maar die hebben geen februari instroom, dus dat gaat niet door.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:36

Denk dat je dat niet zo snel kan zeggen hoor, PeerAppel! Ik was 20, had alleen een VWO-diploma en twee afgebroken studies. Toch ben ik aangenomen bij een groot, internationaal bedrijf op een vertaalafdeling. Was het een fantastische baan? Nee, verre van. Maar heb ik er veel geleerd? Absoluut! Het meedraaien op een kantoor is echt een waardevolle ervaring, imo. En ook zonder diploma kan je die ervaring opdoen.

Ik zou als ik jou was nu geen overhaaste keuze maken, omdat je zo nodig in februari weer aan de bak moet. Als er dan geen opleiding start waar jij interesse in hebt, is het gewoon jammer. Je ouders moeten ook beseffen dat het geen zin heeft om jou in een nieuwe opleiding te dwingen. Ik heb me bij mijn tweede studiekeuze ook enorm door mijn ouders laten leiden en dat was de grootste fout die ik ooit heb gemaakt. Heeft zowel mij als mijn ouders alleen maar heel veel geld en tranen gekost.

Ik heb wel veel motivatie om nu echt voor mijn opleiding te gaan, ja. Ik wist niet heel goed wat ik wilde (wel heel goed wat ik niet wilde), dus heb me in mijn keuze heel erg laten leiden door mensen die mij goed kennen en mijn eigen ideeën over waar ik later wilde werken. (Niet eens zo zeer in welke functie, maar echt puur bij wat voor soort bedrijf.) Gelukkig bevalt het allemaal super nu! En zoals ik al zei, ik merk echt dat ik een stuk serieuzer en gemotiveerder ben dan de meeste van mijn studiegenoten.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:06

Fijn dat het voor jou zo goed uitgepakt heeft! Ik vind het ook knap dat je echt een baan hebt kunnen vinden. Klinkt wel leuk wat je deed. Jammer dat je het toch niet zo'n geweldige baan vond.

Iedereen zegt dat ik geen overhaaste beslissingen moet maken inderdaad. Best lastig, want er komt een tentamenweek aan die ik sowieso ga verpesten. De motivatie die ik had, is weg. Dus persoonlijk vind ik dat dan zo'n verspilling van tijd en daarbij denk ik niet alleen aan mijn tijd, maar ook die van de docenten. Daarnaast gaat onze klas opgesplitst worden en dat vind ik ook echt niet leuk. Hij is leuk zoals hij nu is, maar ik vind het dan heel lastig om aan een nieuwe te wennen.

Mijn moeder is trouwens akkoord met mijn tussenjaar plan en met een bezoek aan vrienden in Australië. Zij ziet gelukkig in dat ze me ook geen opleiding op kan dwingen. Dus ik hoef niet meer aan de bak in februari.

Herkenbaar! Ik had ook absoluut geen idee. Fijn dat je het nu wel weet en het bevalt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:56

Inderdaad gewoon even goed uitzoeken en met je ouders praten, ook kijken of je ervaringen van anderen kunt vinden.

Vandaag mijn eerste echte cijfer gekregen, een 5.6. Ik ben er echt onwijs blij mee. Het was een schrijfopdracht en we moesten gelijk op 4F kunnen schrijven. Dat niveau is erg hoog. In totaal hebben 6 mensen uit mijn klas het gehaald en 16 mensen hebben een onvoldoende. Maar het levert wel 3 EC, ik ben super blij. Ook heb ik het eerste project gehaald. Vandaag hadden we markt en daar moesten we ons eindproduct presenteren. Dit werd nog erg streng beoordeeld, van de 20 groepjes hadden 6 onvoldoende. Wij hebben het gelukkig wel gehaald en dit was ook 3 of 4 EC :):)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:24

Goed bezig!! +:)+ +:)+

Hmm tussenjaar of niet, blijft een lastig verhaal. Ik ben blij dat ik na mijn havo 3 jaar MBO heb gedaan waardoor ik uiteindelijk wél wist wat ik wilde gaan doen. En met een gedachte: als ik mijn HBO alsnog niet haal, heb ik in ieder geval een diploma. Mijn motivatie is er nog steeds omdat ik mij op deze leeftijd niet fulltime zie werken.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:26

Ik heb over een kwartier mijn voortgangs/portfolio gesprek. En ik kijk er heel erg tegen op..
Alle opdrachten heb ik op tijd af, maar kon ze niet inleveren in het programma, want die pagina deed het niet. Kreeg de hele tijd foutmeldingen. Zo ook bij het inschrijven voor de toetsen, dus heb mezelf niet in kunnen schrijven voor de tentamens. Ik baal als een stekker, en heb nu echt het idee om te gaan stoppen met de opleiding en een tussenjaar te gaan nemen. Heel leuk en aardig allemaal, maar mijn moeder zal dat niet fijn vinden..
Ben echt een beetje radeloos en weet niet wat ik moet doen. De examencommissie helpt ook niet echt mee. :(

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:52

Ik zit deze hele week, in mijn vakantie, als een idioot te checken of mijn tentamen cijfers er een keer op staan. Duurt me te lang :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:43

Jeetje xMell wat poedersuiker zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat jou hogeschool er wel echt een potje van maakt hoor.. Gewoon achteraan blijven gaan, liefst elke dag navragen zodat ze ook weten dat jij hier nogal radeloos van bent. Geef dit ook aan aan je SLB'er. Niet gelijk stoppen omdat het even niet wil! Al snap ik wel dat je dat nu even denkt :(:)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:55

XMell: Wat balen zeg en wat een zooitje maken ze ervan bij jou hogeschool! Ik zou er inderdaad nog eens achteraan gaan, dit is overmacht en het is zonde om daarvoor te stoppen.
@kimm: Spannend, denk je dat je het goed gemaakt hebt?

Iemand nog tips voor het maken van een casustoets? Ik heb dinsdag mijn eerste toetsen en ik weet van mezelf dat casustoetsen niet mijn sterkste punt zijn zeg maar. ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:11

Ik ben ook gestopt! Maandag de knoop doorgehakt, was er zo klaar mee. Niets voor mij dat vastgoed en makelaardij! Althans, beroepen spreken me heus nog wel wat aan, maar die studie....

Nu vollop aan het solliciteren en doe daarnaast een avondstudie MBA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:30

maai_ke schreef:
XMell: Wat balen zeg en wat een zooitje maken ze ervan bij jou hogeschool! Ik zou er inderdaad nog eens achteraan gaan, dit is overmacht en het is zonde om daarvoor te stoppen.
@kimm: Spannend, denk je dat je het goed gemaakt hebt?

Iemand nog tips voor het maken van een casustoets? Ik heb dinsdag mijn eerste toetsen en ik weet van mezelf dat casustoetsen niet mijn sterkste punt zijn zeg maar. ;)

Wat zijn casustoetsen? Welke opleiding doe je ook alweer?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:20

Bij een casustoets krijg je een casus waarop je dan moet antwoorden met hoe jij zou handelen in die situatie. Dat is behoorlijk uitgebreid en in mijn geval lastig om op papier te krijgen.

@mavantos: Wat jammer dat je gestopt bent! Maar dat klinkt als een goede keuze. Wat is MBA ook alweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:23

@maaike oh ja! Had ik ook op mijn vorige opleiding. Als tip wil ik geven om veel theorie te vermelden

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:26

Dat heb ik in mijn tentamens ook moeten doen. Inderdaad vooral de theorie vermelden in je antwoord en goed onderbouwen.

Mijn vakantie zit er op, morgen krijg ik wel mijn tentamencijfers terug en mag ik ze inkijken. Dus kan eigenlijk niet wachten :')

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:28

Kiimm_ schreef:
Dat heb ik in mijn tentamens ook moeten doen. Inderdaad vooral de theorie vermelden in je antwoord en goed onderbouwen.

Mijn vakantie zit er op, morgen krijg ik wel mijn tentamencijfers terug en mag ik ze inkijken. Dus kan eigenlijk niet wachten :')

Ben benieuwd naar je cijfers! Heb je er een goed gevoel over? :)

Voor mij begint morgen de tentamen week met het tentamen algemene economie, de stof zit er goed in, dus ik hoop dat het goed komt :D
De rest van de week heb ik nog tentamens van HRM, organisatie & management en onderzoeksvaardigheden.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:46

Flicka12 schreef:
Kiimm_ schreef:

Ben benieuwd naar je cijfers! Heb je er een goed gevoel over? :)

Voor mij begint morgen de tentamen week met het tentamen algemene economie, de stof zit er goed in, dus ik hoop dat het goed komt :D
De rest van de week heb ik nog tentamens van HRM, organisatie & management en onderzoeksvaardigheden.

Ja op zich wel. Maar toch een beetje mijn twijfels over het thuistentamen..

Succes aankomende week!! :)

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:35

Ja ik ga dr ook echt achteraan hoor, maar het wordt er niet duidelijker van. Mijn SLB'ER helpt me alleen voor geen drol, kan daar zo pissed om worden. Heb mn moeder tot aan vandaag niets verteld omdat ik dacht het wel te kunnen regelen, maar dat is niet gelukt. Kan dus aankomende week niet mee doen met de tentamenweek. Moeder pissed, ik gestressed. Gaat niet zo lekker.

Casustoetsen zijn juist fijn. Je kan gewoon lekker een beetje 'dom' banketstaaf over hoe jij iets zou oplossen.
Ga vooral op de feiten zitten, en niet je eigen interpretaties opschrijven. Vond dat altijd zo fijn. Eigenlijk is een antwoord nooit fout, zolang je maar goed kan beargumenteren waarom jij op die manier te werk zou gaan :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:51

Een 5,6 - 7 - 7,7 - 8,2 voor mijn tentamens gehaald. De eerste studiepunten zijn dus binnen!! :o

Die 5,6 was voor het thuistentamen waar ik zo voor vreesde, dus ik ben er erg blij mee! :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:03

Wat fijn :)

Ik heb 3 toetsen in 14 dagen tijd.
Morgen een nederlands toets :')
Woensdag verpleegkunde en de 11e geneeskunde

Tussendoor ben ik de dagen vrij, dus genoeg tijd om te leren

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:55

Kiimm_ schreef:
Een 5,6 - 7 - 7,7 - 8,2 voor mijn tentamens gehaald. De eerste studiepunten zijn dus binnen!! :o

Die 5,6 was voor het thuistentamen waar ik zo voor vreesde, dus ik ben er erg blij mee! :D

Super!! Gefeliciteerd *\o/*

Ik heb vandaag de eerste gehad die super goed ging :D

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:00

Tentamen van vandaag gehaald yeeey *\o/*

Hoe gaat het bij jullie?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:49

Goed bezig mensen! :):)

Ik heb ook mijn tentamen gehaald van vandaag. :D :D :D