Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Sommige colleges vind ik wel interessant. De klas vind ik ook wel erg leuk in gezellig, en het reizen ben ik wel aan gewend. De schooltijden begin ik ook aan te wennen dus ik ben al wat geruster. Mezelf aan het werk zetten ben ik wel goed in, en dat gaat allemaal prima.Marit schreef:Ik ben niet 100% enthousiast. Het studeren zelf viel me vooral aan het begin heel erg tegen, maar dat is misschien omdat ik van een tussenjaar kwam, dus 100% vrijheid
Ik vind de vakken en de projecten opzich nog niet heel erg leuk, maarja, in welke studie is nou wel alles leukSommige colleges vind ik wel interessant. De klas vind ik ook wel erg leuk in gezellig, en het reizen ben ik wel aan gewend. De schooltijden begin ik ook aan te wennen dus ik ben al wat geruster. Mezelf aan het werk zetten ben ik wel goed in, en dat gaat allemaal prima.
Bij ons is het zo dat elk blok anders is, elk blok heeft andere vakken. Dus ik heb tegen mezelf gezegd dat ik het hele jaar gewoon af ga wachten. Ik vind de studie opzich wel aardig enzo, maar niet 'geweldig'. Maar leuk genoeg om mee door te gaan in elk geval haha.
Rebeccaa schreef:Ik ben ook niet 100% enthousiast. De opleiding zelf vind ik ge-wel-dig, het reizen, het rooster, bepaalde docenten, mijn klas.. dat valt allemaal een beetje tegen. Het huiswerk vind ik zwaar en veel, de communicatie van school slaat ook nergens op.. tja.
Welke school en studie heeft wel altijd een goed rooster, altijd fijne docenten en altijd een leuke klas? Geen enkele. Ik vind mijn opleiding zelf wel echt super leuk dus ik ga er maar gewoon voor.
veel lezen, veel vrije tijd, veel willen paardrijden.. ik vind dat nogal raar, je wilt alles veel doen maar je weet dat een studie net zoveel tijd kost als een full time baan ongeveer, NATUURLIJK heb je dan niet heel veel vrije tijd..
Goldwynn schreef:Marit schreef:Ik ben niet 100% enthousiast. Het studeren zelf viel me vooral aan het begin heel erg tegen, maar dat is misschien omdat ik van een tussenjaar kwam, dus 100% vrijheid
Ik vind de vakken en de projecten opzich nog niet heel erg leuk, maarja, in welke studie is nou wel alles leukSommige colleges vind ik wel interessant. De klas vind ik ook wel erg leuk in gezellig, en het reizen ben ik wel aan gewend. De schooltijden begin ik ook aan te wennen dus ik ben al wat geruster. Mezelf aan het werk zetten ben ik wel goed in, en dat gaat allemaal prima.
Bij ons is het zo dat elk blok anders is, elk blok heeft andere vakken. Dus ik heb tegen mezelf gezegd dat ik het hele jaar gewoon af ga wachten. Ik vind de studie opzich wel aardig enzo, maar niet 'geweldig'. Maar leuk genoeg om mee door te gaan in elk geval haha.
Ik kan me aardig in je verhaal kiezen. Al heb ik mijn idee gesteld bij het eerste blok. Mijn eerste jaar is gigantisch breed (boekhouden, recht, organisatiekunde, onderzoek, management accounting..) en tot nu toe is er maar één vak wat mijn interesse een beetje heeft. Maar laat dat nu net een vak zijn wat tegenwoordig door de computer wordt gedaan.. Reis is te doen, klas is leuk, en schooltijden zijn ook prima, maar aan het werk gaan zodra ik thuis ben terwijl ik liever andere dingen doe..? Nee, dat is echt heel heel heeel erg moeilijk. Maar ik kan op het moment ook echt niets anders doen omdat ik giga gestrest ben over wat er allemaal moet gebeuren terwijl ik weet dat ik op het moment toch niets voor mekaar krijg..
Ik kom zelf van verkorte opleiding mbo (vanwege havo diploma) en dat was paardenhouderij. Twee jaar lol, fun, en gezelligheid. Proeftoets leren was voldoende voor een 7/8 op de toets.. Maar ook op de havo zelf had ik huiswerkinstituut nodig om alles gedaan te krijgen.. Aan het werk gaan kon toen al niet..
Ik zorg ook dat ik veel in de trein al maak en doe, mijn doel is om thuis zo min mogelijk te hoeven doen en het weekend vrij te houden als dat kan
Want je zal het nog vaak gaan tegen komen in je leven vrees ik..
Marit schreef:Goldwynn schreef:Ik kan me aardig in je verhaal kiezen. Al heb ik mijn idee gesteld bij het eerste blok. Mijn eerste jaar is gigantisch breed (boekhouden, recht, organisatiekunde, onderzoek, management accounting..) en tot nu toe is er maar één vak wat mijn interesse een beetje heeft. Maar laat dat nu net een vak zijn wat tegenwoordig door de computer wordt gedaan.. Reis is te doen, klas is leuk, en schooltijden zijn ook prima, maar aan het werk gaan zodra ik thuis ben terwijl ik liever andere dingen doe..? Nee, dat is echt heel heel heeel erg moeilijk. Maar ik kan op het moment ook echt niets anders doen omdat ik giga gestrest ben over wat er allemaal moet gebeuren terwijl ik weet dat ik op het moment toch niets voor mekaar krijg..
Ik kom zelf van verkorte opleiding mbo (vanwege havo diploma) en dat was paardenhouderij. Twee jaar lol, fun, en gezelligheid. Proeftoets leren was voldoende voor een 7/8 op de toets.. Maar ook op de havo zelf had ik huiswerkinstituut nodig om alles gedaan te krijgen.. Aan het werk gaan kon toen al niet..
Dat is dan lastig inderdaad en dat stukje zelfstandigheid is wel echt iets wat gevraagd wordt in het HBO.. Ik ben daar zelf heel goed in, ik heb VWO gedaan en daar zat ik soms elke dag uren achter elkaar te studeren om een 5.5 te halen. Dus tot nu toe vind ik dat ik nog amper wat hoef te doen vergeleken met het VWOIk zorg ook dat ik veel in de trein al maak en doe, mijn doel is om thuis zo min mogelijk te hoeven doen en het weekend vrij te houden als dat kan
![]()
Is het niet een idee om daaraan te werken? Er zijn vast wel plekken/instanties die je daarmee kunnen helpen toch?Want je zal het nog vaak gaan tegen komen in je leven vrees ik..
Communicatie is bij ons ook heeeeeeel slecht. Heb tot nu toe nog bij geen enkele opdracht gesnapt wat nou de bedoeling is
Goldwynn schreef:Mag ik vragen hoe iedereen hier tegen de studie aan kijkt na de eerste twee weken..?
Ik moet eerlijk bekennen dat voor mij de zin en motivatie niet aanwezig was voor ik begon, meer zoiets van ik wil studeren want ik wil toch wel iets van een toekomst, maar heb eigenlijk nog steeds geen idee wat ik wil. Niet in de vorm van een baan, niet waar ik mezelf zou willen zien, niet in wat ik leuk vind etc..
Nu heb ik die motivatie nog steeds niet en is de zin alleen maar meer tegenzin geworden. Het is haast onmogelijk het mezelf op te brengen aan de gang te gaan, krijg thuis amper dingen gedaan (behalve betreft boekhouden) en zit nu zelfs 'down' thuis nu het weekend net begonnen is. HOe ga ik dit in hemelsnaam volhouden..?
Heb ik verkeerd gekozen? Is het uberhaupt een slecht idee geweest te gaan studeren? Want zoals ik het nu zie, ik heb amper tijd voor mezelf, terwijl dat toch iets is waar ik heel veel behoefte aan heb. Ik wil veel RPen, lezen, paardrijden, mijn bands volgen. Ik kan op het moment geen van allen en ik word nu letterlijk al gek.. Is studeren wel voor mij weg gelegd..?
Meest vervelende is eigenlijk ook nog wel dat ik met niemand kan praten.. Iedereen zegt neit aanstellen, gewoon doen, maar dat is het. Gewoon doen lukt niet, ik krijg mezelf neit aan het werk. Het was ook neit voor niets dat ik tijdens mijn havo op het huiswerkinstituut zat.. Motivatie miste toen al.. Ik zit hier echt gek te worden.. En ik hoop echt dat jullie gevoelens/ideeën/ervaringen mijn last wat kunnen verlichten..
Ik vind het zelf ook stressen hoor, maar
Tot nu toe bevalt de opleiding mij dikke prima. De lesstof, de klas, de docenten.. Ontzettend blij me.
... Bij je studie heb je veel minder uren vast ingeroosterd en is alles veel flexibeler. Dat is echt beter dan een normale baan qua uren, onderschat dat niet.. Je hebt misschien wel met werk je avonden vrij... Maar met je studie kan je ook ochtenden en middagen vrij hebben, als je maar goed plant.
Het huiswerk is gisteren in de les besproken en na die tijd zei ze dat dit heel makkelijk was, de basis van de basis dus als je dit niet begreep..ze zei nog net niet dat je dan dom bent. Nee geen fijne lerares voor mij om vragen aan te stellen of wat dan ook.
Ik verneem trouwens totaal niet dat anderen moeite hebben met de bundels maar ze zullen er vast tussen zitten. Sem_ schreef:Als ik jou was zou ik eens afspraak met de decaan maken en daar je verhaal voorleggen.
Ik denk dat je een beetje een te ideaal beeld hebt. Veel willen paardrijden, lezen, etc. dat wil iedereen wel, maar is voor de meeste
nu eenmaal niet de realiteit. Als ik thuis kom ga ik ook liever tv kijken dan huiswerk maken, maar hup kom op, even de schouders
eronder zetten en ik weet dat ik dan des te sneller klaar zal zijn en dáárna is er tijd voor de leuke dingen. Het is natuurlijk ook
erg wennen, ik heb hiervoor 8 maanden alleen gewerkt en dan ineens studeren, ja dat is even moeilijk en veel, maar daar moet je
ook gewoon even je draai in zien te vinden. Niet studeren is natuurlijk ook een optie, ik heb in die 8 maanden bij de Makro achter
de kassa gewerkt en ik zag daar dames van in de 40/50, nou toen is me wel duidelijk geworden dat ik daar niet wil "eindigen".
Is dat wat je wilt? De rest van je leven (even heel drastisch gezegd) een waarschijnlijk niet al te spannende baan die misschien wel
heel erg onder je niveau zit..
Ik snap dat het moeilijk is en als je de studie echt helemaal niet leuk vind dan is het misschien ook wel verstandig om te
stoppen (maar als ik jou was zou ik het eerst nog een tijdje aankijken), maar bedenk je ook dat een andere studie misschien
wel heel erg leuk kan zijn. In een tussenjaar heb je tijd om dat te ontdekken door meeloopdagen te doen en opendagen te
bezoeken en ook om jezelf beter te leren kennen en alles beter op een rijtje te krijgen. Voor mij heeft een tussenjaar zeker geholpen
ik ben veel zelfverzekerder en heb nu ook echt de motivatie om voor school te werken!Ik vind het zelf ook stressen hoor, maar
dat is zeker in het begin ook heel normaal.
ElineS schreef:Ik ken de "Ik moet studeren, maar ik heb geen zin." Dat had ik zelf ook.. En toch twee HBO studies gestart.. En ook weer gestopt. De eerste meteen naar mijn Havo en de tweede na een tussenjaar. De opleidingen waren wel leuk, maar ik was niet toe aan studeren. Er was geen enkele motivatie.. Maar toch, omdat ik zat met, ik moet een toekomst hebben, moet ik wel studeren.. En ben ik dus aan ze begonnen. Heeft me niet veel opgeleverd. Behalve twee jaar verspilde stuffie..
Daarna had ik zoiets van, laat maar lekker allemaal. Ik ben jong, ik heb tijd zat, ik moet me niet haasten... Ik kreeg constant van mijn ouders en omgeving te horen dat ik echt wel een studie moest gaan volgen, maar heb dat in de wind geslagen en gekozen voor mezelf en wat ik wilde... En dat was op dat moment allesbehalve studeren. Dus ben ik gaan werken. Na twee jaar kwam de motivatie voor een studie vanzelf weer opzetten... Want werken met alleen maar een Havo opleiding... Dat is ook echt drie keer niks. Voor een tijd leuk, maar ik zie mezelf niet mijn hele leven bij de Belastingtelefoon zitten, of het callcenter van KPN, of de kassa in de supermarkt, de kledingwinkel, of de deur- aan deur verkoop... Ondertussen had ik ook zoveel verschillende baantjes gehad, dat ik heel wat ervaring had opgedaan in verschillende 'werkvelden'. Ik heb behoorlijk wat vaardigheden kunnen ontwikkelen en dat brengt me nu wel voordeel. Ook weet ik nu beter wat ik wil, want ik ben ouder en heb alle tijd genomen om van verschillende dingen te proeven. Open dagen, meeloopdagen etc. Voor mijn gevoel is de studie die ik nu doe.. Ja, dat is de studie die ik afmaak.
Maar even over het geen tijd hebben.. Ik wil niet heel vervelend zijn, maar hoe zie jij je toekomstleven? Straks als je 40 uur werkt in de week heb je ook heel weinig tijd over.. Dan moet je vrij vragen omdat je een pakketje bij het postkantoor wil afleveren en die in het weekend gesloten is... Bij je studie heb je veel minder uren vast ingeroosterd en is alles veel flexibeler. Dat is echt beter dan een normale baan qua uren, onderschat dat niet.. Je hebt misschien wel met werk je avonden vrij... Maar met je studie kan je ook ochtenden en middagen vrij hebben, als je maar goed plant.
Je leven kan niet alleen bestaan uit alleen maar leuke dingen doen.. Om die leuke dingen te doen moet je werken.. En wil je een beetje een leuke baan dan moet je daarvoor studeren... En dat niet kunnen studeren, de motivatie niet kunnen opbrengen, dat is iets wat jijzelf alleen kan veranderen.. Want die komt niet vanzelf ineens aanzetten. Je moet motivatie en zin maken soms. Want ook als je wel je studie leuk vind, ga je momenten hebben dat je er geen zin in hebt, maar wel moet.. En dan moet je volwassen en verantwoordelijk genoeg zijn om dat aan te pakken.
Ik was dat niet en ben een tijd gaan werken. Heeft voor mij goed uitgepakt.. Misschien werkt dat ook voor jouw..
Maar soms denk ik ook, als ik dat niet had gedaan en mijn eerste studie gewoon had gevolgd, dan was ik nu klaar geweest..
. 
ik herken je gevoel, ik moet morgen wat inleveren, maar wat precies? geen idee..

(Waar zat jij ook alweer?)