Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:23

Daar leek het wel op.

Vaak begint een gesprek met vertel maar wie je bent en wat je doet.

Nu vroegen ze direct over opleiding, ja die heb ik niet afgerond....
Waarom niet, nou blablabla
Wat ik doe tijdens mijn huidg werk, veel klantcontact, afspraken inplannen, problemen oplossen etc.
Korte verhaal over wat de functie inhoud.
Hoeveel uur ik beschikbaar ben en hoe ik de komende jaren voor me zag.
En of het leren me makkelijk afging want als ze me cursussen aanbieden dan moet ik thuis nog wel veel studeren. Dus gemeld dat ik recentelijk ook een boekvan 400 pagina's heb moeten leren en dat dat prima ging.
Automatiseringskennis.

En of ik nog vragen had. Dus gevraagd hoe ze de periode van inwerken voor zich zagen, of dat intensieve begeleiding was of dat ik direct werd losgelaten. Ook omdat je toch de loonadministratie doet van de medewerkers.
De overige dingen waren wel duidelijk.

Nu maar afwachten, maar ik weet het niet.......

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:21

15 min gesprek? Dat is een soort van speed dating :D
Heel apart dat ze in zo'n korte tijd al een indruk van je hebben gekregen. Ben benieuwd!

Splash, je hebt nu toch geen baan of wel? Dan is het toch lastig om enthousiast te zijn over een baan terwijl je zonder zit? Jammer dat ze daar niet door heen hebben gekeken.

Alja, succes vandaag!

Ik ga me weer even een uurtje storten op cv maken en banen zoeken. Daarna te paard ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:24

annastasia schreef:
Weet het niet hoor. Helemaal niet waarom ik daar wil werken, wat mijn sterke punten zijn en dat soort dingen.

Heb ik ook weleens gehad, vond het niet zo vreemd eigk, op basis van hoe iemand overkomt kom je soms meer te weten dan wat iemand vertelt :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:25

Moet zeggen dat ik wel heel onzeker wordt van al die afwijzingen in korte tijd. Ik ben ook iemand die heel rustig is, zeker in het begin. Maar zeker na verloop van tijd toch echt veel pit heeft.

Vertelde aan een collega's van m'n soll bij de r.a.bo.o dat ze me erg rustig vonden en dachten dat ik niet genoeg pit had. Iederen tegelijk, nou ze moesten eens weten.....

Succes met ''knutselen'' Dimple

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:25

Ik kreeg van de week een telefoontje van mijn semi-baas dat ze echt heel blij met me zijn en me koste wat kost willen houden. Ben erg benieuwd maar wel zooooo blij met het gevoel dat ze voor me willen vechten. Dat geeft al een berg rust. Nu nog hopen dat de HR persoon dat ook in ziet want ik wil niets liever dan blijven. Het is echt een hele fijne baan en ik heb er enorm veel plezier in.

Heb er wel een beetje de zenuwen van :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-01-13 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:36

Dimple schreef:
Splash, je hebt nu toch geen baan of wel? Dan is het toch lastig om enthousiast te zijn over een baan terwijl je zonder zit? Jammer dat ze daar niet door heen hebben gekeken.

Nee ik heb nu geen baan, beter gezegd dit wordt mijn eerste "echte" baan. Dus ja ik ben terughoudender over het werk omdat ik simpelweg niet weet wat me te wachten staat (voor een groot deel wel natuurlijk, maar gewoon niet helemaal) en daarnaast vind ik het niet vreemd dat je over je hobby's enthousiaster bent dan over het werk.
Ik heb dus ook het gevoel dat er andere redenen spelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:44

Ik was bij de grote gele m in 7 minuten weer buiten...
Bij mn huidige baantje heeft het anderhalf uur geduurd :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:45

Bij mijn huidige baan duurde het ongeveer twee keer drie kwartier.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-01-13 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:46

Jolliegirl schreef:
Ik was bij de grote gele m in 7 minuten weer buiten...
Bij mn huidige baantje heeft het anderhalf uur geduurd :P

Dan is dit ook vast niet positief |(

Bij m'n vorige job ben ik niet eens op gesprek geweest, stond ik met een kwartier ook weer buiten contract getekend en al. Heb er 6 jaar gewerkt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:47

Ik ben trouwens wel benieuwd in hoeverre en op wat voor manier jullie je kwaliteiten aanprijzen en in hoeverre je open bent over minder goede kwaliteiten die nog bijgeschaafd moeten worden voor de werkzaamheden. Ik heb waarschijnlijk binnenkort een gesprek en zal mezelf dan wel een beetje moeten verkopen om aanspraak te kunnen maken op een contract, maar ben er ontzettend slecht in.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-01-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:47

Alja heeft vandaag toch een gesprek?

Succes iig allemaal met een gesprek!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:58

Cayenne schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd in hoeverre en op wat voor manier jullie je kwaliteiten aanprijzen en in hoeverre je open bent over minder goede kwaliteiten die nog bijgeschaafd moeten worden voor de werkzaamheden. Ik heb waarschijnlijk binnenkort een gesprek en zal mezelf dan wel een beetje moeten verkopen om aanspraak te kunnen maken op een contract, maar ben er ontzettend slecht in.

Tja, zelfs dat werd vandaag niet gevraagd.
Moet ik dan zelf maar gaan aandragen? Staat immers ook in mijn motivatiebrief.

Ik haal altijd de volgende dingen aan: Als persoon ben ik enthousiast, loyaal, betrokken, resultaatgericht en neem graag initiatieven. Ik ben flexibel ingesteld en kan goed samenwerken met collega’s, maar ook goed zelfstandig werken. Ben commercieel ingesteld, nauwkeurig en een echte doorzetter. Ook klanttevredenheid heb ik hoog in het vaandel staan. In stressvolle perioden blijf ik rustig en onder druk presteer ik goed.

''Zwakke'' punten, wordt eigenlijk nooit naar gevraagd. Maar vaak is dat nog niet voldoende kennis hebben (is te leren), en dat ik in het begin wat verlegen over kom.
En ik ben stronteigenwijs, maar zo zeg ikdat natuurlijk niet ;-)

Blijft altijd lastig dat soort vragen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:03

Bedankt annastasia! :)

Op papier durf ik mezelf wel te verkopen, maar 'in person' klap ik dan een beetje terug en heb ik de neiging de goede eigenschappen af te zwakken. Ik snap zelf ook niet waarom ik dat doe, misschien een stuk verlegenheid?

Ik loop ook tegen het feit aan dat ik nog aanvulling krijg van de WAO en in feite uit de WAO kom, waardoor je meteen kans maakt een soort stempeltje opgedrukt te krijgen. Sommige bedrijven zien dat toch als een risicofactor. Ik denk dat dat op dit moment het zwakke punt is, al heb ik me het afgelopen jaar qua betrouwbaarheid en loyaliteit wel bewezen denk ik. Ik heb vanaf maart tot en september aan een stuk doorgewerkt en zelfs geen weekeinden gehad. Ben ook nooit ziek en nooit een terugval gehad, maar de stempel 'WAO' blijft toch en in deze tijd is het al moeilijk om een contract te krijgen, laat staan met een labeltje :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:12

goede eigenschappen idd niet afzwakken (lastig)
maar slechte eigenschappen of mindere kwaliteiten zijn gewoon verbeterpunten of leerpuntjes ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:13

Wil iemand me even schoppen, ben bezig aan een nieuwe brief, maar mijn inspiratie is even heel ver te zoeken...

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:23

Hier... een schop... voel je het?
Op wat voor functie ben je aan het solliciteren? Misschien kunnen we nog wat inspiratie aandragen?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:24

Auw, ja gevoeld.
Dierenartsassistente, kom maar op met de inspiratie

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:37

Ik heb ook een vacature staan voor dierenartsassistente!
Wat mij aanspreekt is een assistente die weet wat haar werkzaamheden zijn, die ook zelfstandig kan uitvoeren, klanten netjes te woord kan staan maar niet op de voorgrond treedt als dat niet gewenst is. Heb eens een assistente gehad die het gesprek overnam als ik als dierenarts met een klant in gesprek was, die is niet door haar proeftijd gekomen :-(
Duidelijk aangeven in je brief dat dierenliefde en het omgaan met klanten hoog in het vaandel staat maar dat je je bewust bent van het feit dat ook het schoonmaken en opruimen van urine etc er ook bij hoort. Van mensen die solliciteren en alleen maar praten over "ik vind het leuk om met dieren en mensen om te gaan" krijg ik al snel de kriebels. Het werk in onze praktijk bestaat toch voor het grootste deel uit schoonmaken van de praktijkruimte, schoonmaken van operatiemateriaal, schoonmaken van dierverblijven van de dieren in opname, schoonmaken wachtruimte als er iemand zijn hond heeft geplast etc etc. Het hangt natuurlijk ook erg af van de grootte van de praktijk en of er een duidelijke taakverdeling is: bv ene assistente doet meer balie/telefoonwerk en de andere is juist achter de schermen bezig.
Misschien nog een tip: als je al eens als assistente gewerkt hebt doe er een referentie bij, of anders van je stage adres. Benoem ook je slechte eigenschappen en geef dit aan als verbeterpunten.
Ik stel het verder op prijs als mensen zelfkennis hebben en ook kunnen aangeven waar ze moeite mee hebben, niemand is perfect.
Succes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:41

Cayenne, je kunt toch ook zeggen dat sommige dingen nog een aandachtspunt zijn? Ik weet van mezelf dat ik vreselijk goed prioriteiten kan stellen, maar ik nog wel eens slordig kan zijn in afwerkingen in een brief.
Dat zeg ik gewoon hoor. Dat betekent ook niet dat ik niet kan functioneren. Kijk, ben je secretaresse dan is het wat ander s :D

Wellicht 1 of 2 eigenschappen kiezen die je zelf wat minder positief vindt, maar die niet direct zijn weerslag op je functie hebben. En laten we wel wezen,.........niemand is perfect, onthoudt dat goed.

Wat betreft je WIA (WAO) dat hoef je toch niet te melden?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:55

Net telefoon gehad van het uzb waar ik nu ook voor werk. Ik mag maandag op gesprek bij de a.bn. voor een commerciele functie.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:17

Whaha ik had gereageerd op een functie via een uzb toen ik net mijn baan kwijt was, daar was ik toen niet voor in aanmerking gekomen, maar werd net gebeld door het uzb of ik nog beschikbaar ben, voor een functie bij een gerechtsdeurwaarder, per direct. Moet voor 1 uur een scan van mijn paspoort mailen en dan gaan ze me gelijk voorstellen.
En toen had ik nog gereageerd op een vacature voor dierenartsassistente vandaag, werd ik daarna gelijk voor gebeld, toevallig zelfde uzb alleen andere vestiging, of ik vandaag bij het uzb op kennismaking wil komen, dan kunnen ze me bij die praktijk voorstellen.
Pff ineens alles tegelijk, vet spannend.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:19

rockwitch schreef:
Whaha ik had gereageerd op een functie via een uzb toen ik net mijn baan kwijt was, daar was ik toen niet voor in aanmerking gekomen, maar werd net gebeld door het uzb of ik nog beschikbaar ben, voor een functie bij een gerechtsdeurwaarder, per direct. Moet voor 1 uur een scan van mijn paspoort mailen en dan gaan ze me gelijk voorstellen.
En toen had ik nog gereageerd op een vacature voor dierenartsassistente vandaag, werd ik daarna gelijk voor gebeld, toevallig zelfde uzb alleen andere vestiging, of ik vandaag bij het uzb op kennismaking wil komen, dan kunnen ze me bij die praktijk voorstellen.
Pff ineens alles tegelijk, vet spannend.

Klinkt goed!!!

Hier kwam afgelopen maand ook ineens alles tegelijk.
Helaas flink ziek geweest, waardoor ook afwijzing.
Maar ben nu weer up to date en ben van plan maandag te gaan knallen!
Ze vonden mijn motivatie super en daarom ben ik uitgenodigd.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:26

Rockwitch: spannend!!! Succes.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:53

Goed bezig Rockwitch *\o/*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:12

mijn gesprek duurde een uur, heb er wel een goed gevoel over maar weet het verder niet..
hoor het binnen een week :)