Phylos schreef:Yannicke schreef:Ik heb zooo geen zin meer in biologie, ik haat dat DNA en genetica gedeelte.
Dat kan ik dus ook niet!! Dan vooral die genetica
Hier nog zo een, krijg het er gewoon niet in.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bonaire schreef:Hoe leren jullie/wat doen jullie voor nederlands?
Ik kan het gewoon niet! Al m'n proefexamens zijn vijfen
Bonaire schreef:Hoe leren jullie/wat doen jullie voor nederlands?
Ik kan het gewoon niet! Al m'n proefexamens zijn vijfen
Cherellee_ schreef:Flowerpull schreef:Ik haat alles van biologie, ik haaaat het intens en ik vind het saai en ik kan het niet. Tips?![]()
Ik ben ook nog op zoek naar de gouden tip.. Zodra ik hem weet, laat ik het jou ook wetenIk ga met een 5.5 mn examen in, dus moet er wel echt wat voor doen..
Joonsel schreef:Nueve, die tip kreeg ik inderdaad ook! Maar dat werkt niet bij mij.
Citaat:Stamboomonderzoek
1. Heeft de desbetreffende persoon het dominante of recessieve fenotype?
P = [Donker] × (Donker)
F = [Donker] + [Licht] + (Donker)
Zoek een nakomeling dar een afwijkend fenotype heeft vergeleken met beide ouders.
'Licht' moet dan homozygoot recessief zijn, want als licht dominant zou zijn, zou het of Aa of AA moeten hebben, en een van de ouders dus ook een dominant allel moeten hebben en daarmee ook 'licht' zijn maar dat is niet het geval.
2. Is het gen autosomaal of x-chromosomaal?
Dominante vader -> recessieve dochter.
Uittekenen!
XAY -> XaXa
Dit kan nooit, want als een nakomeling een meisje is, krijgt zij altijd één x-gen van haar vader, en aangezien haar vader een dominant gen heeft en de dochter twee recessieve, is dit niet mogelijk en is het gen dus autosomaal.
Nueve schreef:xFioon schreef:nee heb het boekje, en snap iets niet
Oke, vraag maar raak.
Citaat:3 genen paren
-genotypen van ouders: AaB^rB^wDd x AaB^rB^wdd
A en D dominant, B^r en B^w onvolledig dominant.
- geslachtscellen 2x2x2= 2^3 = 8 typen (ene ouder) en 2x2= 2²=4 typen (andere ouder)