Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukvW

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:04

Ja ik heb bij een ziekenhuis een assesment moeten doen, zijn vooral heel veel vragen over hoe je zou reageren en wat je zou doen en daarnaast een taaltest (woordkennis ect) en rekenen en logisch redeneren. Ik mocht na het assesment op gesprek komen...

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:25

Misschien een stomme vraag... ;-)
Ik zal wel een slechte 'googler' zijn haha, maar ik ben een beetje aan het zoeken naar mensen die werken op een OK-complex waar dieren geopereerd worden (denk aan OK faculteit Diergeneeskunde oid).
Ik ben vanaf komende september gediplomeerd operatieassistent, maar nu mijn baangarantie niet meer vast staat wil ik graag een beetje gaan orienteren. Mijn keuzestage van afgelopen jaar had ik graag op het OK-complex van de faculteit Diergeneeskunde willen volgen, maar dit is er helaas niet van gekomen.
Nu ben ik een beetje aan het zoeken naar eventuele vacatures, maar ik kan werkelijk niets vinden.
Kun je met een operatieassistent-diploma eigenlijk wel terecht als OK-assistent op een dierenkliniek, of heb je hier een ander diploma voor nodig (paraveterinair oid?) Iemand die hier meer over kan vertellen, of misschien via via iemand kent die dit werk doet? Een van onze praktijkbegeleiders heeft ooit tegen mij gezegd dat ik met mijn diploma dus ook de 'dierenkant' op zou kunnen, maar daar twijfel ik nu een beetje aan.
Of anders, iemand nog suggesties voor een gezellig OK-complex (humaan) in Zuid-Holland om eens te komen kijken om te orienteren? ;)

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:46

Ik meld me hier ook even. Momenteel volg ik nog een HBO opleiding komend jaar ga ik afstuderen, gedurende deze opleiding ben ik er achter gekomen dat ik hier niet in wil werken.
De medische kant heeft me altijd al wel getrokken, huidige opleiding is meer richting gezondheidsverbetering qua beleid en op sport gebied.

Ik ben er over uit dat ik hierna nog een opleiding in het ziekenhuis wil gaan volgen, ik ben me nog op 2 opleidingen aan het oriënteren namelijk: operatie assistent of laborant klinische neurofysiologie.

Voor de gene die al de opleiding operatie assistent volgen of hebben gevolgd: Hoe is een beetje de opbouw van de praktijk?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:15

Over twee weken start ik dan eindelijk met de opleiding. Heb er wel heel veel zin in maar ik zie zo op tegen het eerste half jaar. Ik heb horror verhalen gehoord dat het moeilijk is. En ik zie nu al op tegen de toetsen.

Hebben jullie trouwens al is gehoord van de opleidng HBO-V T? (Opleiding verpleegkunde en operatieassisten/anesthesie) Had voor mij een jaar geleden ook een optie kunnen zijn maar dit hoorde ik pas een paar weken geleden van een persoon die op de OK werkt. Heb in de zomer vakantie nog 2 weken mee gelopen. Zal dat nog extra voordeel hebben tijdens de eerste half jaar?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:57

Ik denk niet dat het heel veel voordeel heeft, scheelt wel dat bepaalde termen je al wel iets bekender voor komen, maar dan is 2 weken eigenlijk te kort. Een van mijn medeleerlingen heeft toen een paar maand voorgewerkt en mocht na het eerste half jaar ook sneller bepaalde handelingen doen. Maar ze heeft uiteindelijk wel nog een half jaar verlenging gekregen... Ik heb ook al wel iets over die gemixte opleiding gehoord. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik kan me niet voorstellen dat je in die opleidingsperiode 2 beroepen onder de knie krijgt. Als je nagaat dat de meeste mensen het al druk genoeg hebben om in 2,5 jaar praktijk alle punten voor de ok te behalen. Maar goed, ik weet dan ook niet precies hoe de opleiding in elkaar zit.

Heel veel succes straks!! In welk ziekenhuis doe je je opleiding?

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:55

Hallo,

Ik kom net op bokt dit topic tegen. Mag ik hier ook mee 'praten' ik ebn in maart 2010 begonnen aan de opleiding operatie-assistent en na drie maanden overgestapt naar anesthesie medewerker.
Ik volg de opleiding in het maasstadziekenhuis en de theorie in het umc utrecht.

Gr esch

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:37

De eerste 'school' week van de opleiding heb ik er op zitten. Maar pfff ik heb het nu al ontzettend druk. Wat een werk zeg. Over 2 weken de eerste toets van medische terminologie. Dus daarvoor zit ik al in de boeken.
Ik schrok nog wel van natuur en scheikunde, heb daar 2 keer les in gehad maar dat gaat nog wat worden. Maar ik blijf positief. Gewoon rustig doorgaan en zorgen dat ik alles snap.

Hoe gaat het met de rest?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:41

Komt goed meid!
Ik ben sinds gisteren gediplomeerd operatieassistent... :D

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:13

Gefeliciteerd!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:17

gefeliciteerd!!

Krijg je les van johan W leoni? gaat vast goedkomen hoor! bijna iedereen haalt het wel bij hem! en uiteindelijk gaat je de BVP vast meevallen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:06

Roos_s schreef:
gefeliciteerd!!

Krijg je les van johan W leoni? gaat vast goedkomen hoor! bijna iedereen haalt het wel bij hem! en uiteindelijk gaat je de BVP vast meevallen!

Je bedoelt die in Hengelo?? Dat ik natuur&scheikunde heb gehaald is zeker niet dankzij hem! Tenzij hij gewoon mij gematst heeft, want ik snapte echt bagger weinig van zijn uitleg... En dat is niet handig als je een dummy bent in N&S ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:31

Niet vanwege z'n uitleg idd naar hij heeft wel bijzonder telling met toetsen dus dat scheelt! Verder zijn lessen verwarrend :+

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:33

Haha, idd! Vond die van Marijn ook nooit heel erg sterk, wel een aardige vent! Dan heb jij denk ik, OZT van een collega van mij gehad :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:40

Bij marijn viel en val nu weer steeds bij zijn verhaal in slaap... Is idd wel aardig maar zijn manier van lesgeven is niet mn ding :))

Wie van ozt bedoel je precies? Ben nu net jaar klaar voor ok assistent nu voor anesthesie bezig..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:02

Kan het me nog helemaal voorstellen :) Maar dat was vrij algemeen bij ons in de klas toen ;) Bedoel Mirella, werk met haar samen in Deventer.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:57

Ja Johan W. Inderdaad wat een warhoofd is dat. Hij gaat ontzettend snel door de stof. En als je vraagt om uitleg dan zegt hij nog steeds het zelfde. Dus ik ga hem van de week eens persoonlijke benaderen zodat hij het me nog een keer gaat uitleggen.

Bedoelen jullie Marijn tB? Die vind ik juist wel weer super les geven. Gaat wel erg diep in de stof maar brengt het wel super interessant over.

Hebben jullie les gehad van Dick vdH?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:37

Leoni_ schreef:
Ja Johan W. Inderdaad wat een warhoofd is dat. Hij gaat ontzettend snel door de stof. En als je vraagt om uitleg dan zegt hij nog steeds het zelfde. Dus ik ga hem van de week eens persoonlijke benaderen zodat hij het me nog een keer gaat uitleggen.

Bedoelen jullie Marijn tB? Die vind ik juist wel weer super les geven. Gaat wel erg diep in de stof maar brengt het wel super interessant over.

Hebben jullie les gehad van Dick vdH?

Ik vond Marijn altijd een beetje onzeker overkomen, de tentamenvragen waren ook altijd wel vrij vaag opgesteld. Maar goed, anatomie was dan ook niet mijn sterkste punt ;)
Dick vond ik wel erg leuk les geven! Jammer dat het niet de hele opleiding was. Ik ben trouwens al weer 7 jaar gediplomeerd, dus hoe het allemaal precies ging is al aardig weggezakt :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:03

ben het er wel mee eens enny... voor anatomie toetsen moet ik altijd het hele boek en stencil uit mn hoofd leren want anders snap ik die toetsen niet altijd heel goed :))

dick vind ik super les geven, leer je veel van!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:55

Inmiddels alweer 1,5 maand verder. Drie toetsen gehad, 2 toetsen (medische terminologie) gehaald. En het cijfer van AZT komt nog. De laatste toets van MT hadden 3 mensen een onvoldoende. dus die krijgen het nog moeilijker met 3 toetsen in een week en een week later de volgende toets voor MT alweer.

Maar ik heb nu heerlijk een weekje vrij, oftewel leren voor A&F want die toets staat gepland over 2 weken. Hebben jullie nog goede tips over de manier van leren? Zulke toetsen blijven lastig om te leren..

Maar vind de opleiding wel super leuk, de lessen zijn interessant. En na deze week lekker een weekje op de OK voor de afwisseling. Hoe gaat het met de rest?

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:27

Hee, ik zou ook zo graag operatieassistente willen doen, ik heb ook al een brief gestuurd naar het ziekenhuisin Gouda. Nu heb ik niet het goede profiel gedaan en als ik het zo van Leoni_ lees is het een erg drukke opleiding en ik weet niet of ik dat aankan. Hebben jullie misschien tips of informatie?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:04

Je sociale leven het eerste half jaar even op een laag pitje zetten :) En verder is het een combinatie van leren en werken, maar ik vond dat zelf erg mee vallen. Je moet je natuurlijk 's avonds nog wel voorbereiden op de volgende dag (in de praktijk), maar ik kan me niet meer herinneren dat dat een hele erge stressperiode was.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:42

Als dat alles is heb ik het er wel voor over! Hoorde echt net na mijn post dat ik bij de eerste selectieronde zit dus ben benieuwd ^^

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:38

Wat fijn!! Nu mag je dus op gesprek?

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:10

Als het goed is wel ja, ik wordt er binnenkort over gebeld :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:08

Ik lees ook mee :)

Wil deze opleiding gaan volgen na mijn studie ot doktersassistente.
Heb niet het hele topic doorgelezen..

Is het moeilijk om aan werk te komen voor je opleiding?
Is het mogelijk om zelfs nu al een dag mee te lopen in de OK, of zouden ze me dan heel raar aankijken als ik dat vraag :+