Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:58

oooeps haha het was niet te bedoeling hier een hele heisa over ons en wij en ik op te hangen hoor!
Wel leuk om die discussie zo te zien.
Maar het is gewoon fijn dat als je contact met een bedrijf zoekt je weet wie je aan de lijn hebt :)

Maar ligt inderdaad helemaal al hoe je het over laat komen! Bijna niemand doet alles helemaal alleen.
En ik heb ook een BedrijfJE :D haha

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:20

Ik vind het ook zo lastig af en toe dat internetsites soms zo weinig zeggen over de grootte van een bedrijf. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar een afstudeerstage, hiervoor bezoek ik vele sites en zou graag een iets groter bedrijf willen voor mijn stage. Soms is het erg lastig om uit te vinden hoe groot het bedrijf(je ;) ) nou werkelijk is... Enige manier is dan bellen / mailen / op gesprek gaan om erachter te komen.

holly

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 08:29

Mallootje je schrijft alle cursussen toch maar 1 keer?
Reclame maken kost in het begin altijd meer tijd, werk en energie dan dat het weer opleverd. Is ook logisch hoor want je zult eerst moeten rond strooien dat je bestaat voordat iemand je kan vinden.

Wat ik me nu de hele tijd al afvraag he, hoe maken jullie die cursussen, ik bedoel, hoe weet je welke onderwerpen je moet behandelen?
(ik heb daar vast overheen gelezen met mijn verstrooide hoofd)

Ik denk dat, zoals men soms bewust kiest voor het gebruik van ons, er ook bewust wordt gekozen voor de hoeveelheid informatie over het bedrijf.
Tenminste als je naar jezelf kijkt, je denkt toch over alles na wat je doet en waarom je dat doet?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 08:34

Post informatie:

Van 9 dec t/m 4 jan hebben de brievenbussen een inwerpversmaller ivm vuurwerk. Past je postje niet, breng het naar het postkantoor.
Van 30 dec t/m 2 jan gaan de brievenbussen dicht.
Een pakket is maximaal 30 kg niet groter dan 76 x 78 x 58 cm

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:22

@ Holly: Inderdaad, we moeten alles maar 1 keer schrijven. Maar om 1 cursus te schrijven, vooral de moeilijkere wiskundetopics, heb je al snel 4uur nodig, dus tel maar op... ;)

De onderwerpen halen we vooral uit onze eigen ervaringen die we opgedaan hebben als bijlesgevers. Mn vriend en ik gaan al enkele jaren bij kinderen thuis om te helpen met studieproblemen, en zo weten we al een beetje waar de probleempunten zitten. Verder vragen we via de site ook naar suggesties en hopen we die ook te krijgen, zodat we daar weer aan de slag mee kunnen! En als we even geen inspiratie meer hebben bekijken we de leerplannen van verschillende studiejaren om daar weer onderwerpen uit te behandelen. Ik denk dat we nu zo'n 20 onderwerpen hebben, maar er staan er nog wel een stuk of 30 op ons to-do lijstje... :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:46

Leuke discussie over ik/ons. Persoonlijk vind ik dat mijn complete website moet uitstralen dat ik alleen achter mijn bedrijf sta, want zonder mij zou het bedrijf niet draaien. M'n moeder helpt me wel regelmatig, dus als ze meegaat als assistent laat ik dit in de communicatie met de organisatie vooraf wel merken en heb ik het over wij.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:06

Bij mij is het duidelijk: ik is gewoon ik. ;) Ik stoor me gigantisch aan bedrijven die in de 'wij' vorm praten terwijl ik wéét dat er maar 1 persoon achter zit. Je bent de koning(in) toch niet denk ik dan. :+

Ik ben onwijs trots want ik heb mijn flyer klaar voor Puur Pro! Ik help (wedstrijd)ruiters hun doelen waar te maken en beter te presteren dmv mentale training. Nu moet ik nog met de website verder aan de gang, dat vind ik nog lastig. Ik heb een mooi wordpress thema, maar nu de invulling nog.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:13

Hihi leuke discussies ik/wij en bedrijf/bedrijfjes.

Ik kan het soms irritant vinden als er op de website gesproken wordt over wij, maar als het toch maar 1 en dezelfde persoon is die bijvoorbeeld uiteindelijk les komt geven. Terwijl bij een ander soort bedrijf vind ik het professioneler als er in de wij-vorm gesproken wordt, maar daarbij is dan wel mijn verwachting ook dat er meerdere personen bij betrokken zijn. Dan vind ik het overigens niet gek als je maar 1 gezicht ziet van het bedrijf.

Ik had het over bedrijfjes omdat het om 2 bedrijven ging, je kan nou eenmaal nooit in je eentje twee fulltime bedrijven runnen. Maar je hebt wel een punt Hilde, dat je daarmee jezelf ook wellicht kleiner voordoet. Ik denk dat dit ook een kwestie is van bescheidenheid, en omdat het geen fulltime (voor mij dan) activiteit is je het ook kleiner maakt.

Leuke studie doe jij volgens mij susanne, wat doe jij nu eigenlijk? En ik ben ook wel benieuwd naar wie jouw gastdocent is, ik volg wel een aantal social media goeroe 's ben benieuwd of ik hem al volg.

Mootjek, interessant dat hoofdactiviteit, nevenactiviteit, dat kan dus blijkbaar ook voor 2 bedrijven ;-) die inhoudelijk verschillen. Ik wil me daar nog eens in gaan verdiepen!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:58

Leuke posts over ik/wij. Ik hou van duidelijk, eerlijk, transparant. Bij een ZZP-er vind ik wij/ons overdreven.
Er zijn een heleboel websites waaruit niet blijkt of je te maken hebt met 1 persoon of meerdere. Zulke websites vind ik al snel 'vaag'. Afhankelijk van de dienst of het product heb ik graag wat info over de persoon of personen die er achter zit/zitten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:10

Trouwens, nog een leuke aanvulling: ik heb ook een stuk op mijn site over mij en mijn achtergrond, opleiding, werkervaring en visie. En daar spreek ik over mezelf in de derde persoon (ik geloof dat ze dat zo noemen). Een tekst geschreven vanuit de ik-persoon, dat vind ik echt niets!

Goeie van die post, ik moet nog bloembollenkerstpakketjes versturen!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:13

Hier in het Noorden is het vrij normaal dat je "dat vrouwtje van hiernaast" gebruikt. Niets denegrerends voor degene die hier opgegroeid zijn. Tot ik eens tegen iemand zei "oh dat vrouwtje van paard zus en zo?" Je wilt niet weten hoe zo'n discussie dat is geworden. Ik zou beledigend, kleinnerend, neerbuigend, denegrerend etc etc zijn. Dat en de seminar die hier ook over ging hebben mij doen inzien dat zodra je iets met -je gebruikt het anders over kan komen.

@ Yucca, 3de persoon vind ik niets. Er zijn mensen die dat arrogant over vinden komen.
Ik heb het zelf ook een tijdje gehad omdat ik het lastig vind om iets over mezelf te vertellen. Toch terug naar de "ik" vorm om het persoonlijker te maken.

Zelf gebruik ik eigenlijk nooit het woord bedrijf. Ik vind eigen zaak dan nog leuker. Het meeste vertel ik dat ik voor mezelf werk als fotografe.

Ik ben aan de hand van deze 'discussie' trouwens wel benieuwd geworden naar bij welke soort bedrijven jullie vinden dat "wij en ons" gepast is en bij welke juist niet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:13

Ik heb inderdaad ook een stuk over mezelf geschreven in de derde persoon, dat vind ik wel wat professioneler staan dan een ik-verhaal inderdaad. Had er verder niet over nagedacht over het ik-wij gedoe, maar zag dat ik op mijn website ook een paar keer over wij en ons praatte. Heb dat nu veranderd, behalve bij "ons huis", want dat is toch echt niet van mij alleen _O- .

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:34

@chonelly, ik studeer hippische bedrijfskunde en ben nu bezig met mijn minors: Ondernemerschap (waarbij ik mijn certificaat ondernemerschap kan verdienen en ontzettend veel gastlessen heb) en internet ondernemen (waarbij er veel verdiept wordt op het gebied van internetmarketing)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:50

Hilda79 schreef:
Ik werk ook nog wat uren bij een instelling. Veel collega's doen ook nog iets voor zichzelf. In o.a. de gezondheidszorg spreken ze dan over het hebben van een praktijk. Als je naar een bijvoorbeeld psychologe zou gaan en die zou zeggen ik heb een praktijkje, hoe komt dat dan over?

Mwoah , ligt er aan hoe iemand het zegt en wat het is , vind ik :) Praktijkje vind ik sympathiek overkomen en klopt ook wel als het bijvoorbeeld een klein kamertje in het eigen huis is , kleinschalig iets. Bij "een praktijk" denk ik toch gelijk aan minimaal een huisarts met meerdere ruimtes en werknemers , en stel dat je dat verwacht en je komt dan bij iemand thuis waar je een zijkamertje in geschoven wordt dan kun je nog best een beetje schrikken denk ik :P

Hilda79 schreef:
Ik heb ook geen groot bedrijf maar als iemand mij vraagt dan zeg ik niet dat ik een bedrijfje heb maar zeg ik liever dat ik een klein of jong bedrijf heb. Dan komt bijna altijd geïnteresseerd de vraag wat ik doe etc. Zeg ik dat ik een bedrijfje heb dan is het vaak "oh" en gaat het gesprek de andere kant op.
Tijdens een aantal seminars is dit in rollenspellen ook zo naar voren gekomen.
Starters / jonge bedrijven zeiden ook ja maar ik ben maar een bedrijfje. Dat kleine timide en terughoudende straalden ze dan ook uit. In de case daarna mochten ze alleen nog zeggen dat ze een klein of jong bedrijf hadden. Toen stond er ineens een heel ander persoon.

O , als het gesprek dan vaker de andere kant op gaat als je het over "bedrijfje" hebt , vind ik dat eigenlijk alleen maar een voordeel , ik hoef er niet zo nodig over te praten namelijk.

En ik heb toch echt het gevoel dat het hebben over "mijn bedrijf" wat dikdoenerig overkomt en daar hou ik niet zo van :)

Maar dat kan voor ieder geval anders zijn hoor en iedereen mag daar gewoon een eigen mening over hebben.

IK voel me gewoon een beetje een patsertje als ik het heb over een "bedrijf" terwijl ik hier gewoon in een kamertje in huis zit , alleen achter de laptop aan akelig rommelig bureautje (irritant is dat , bah :P ) met 3 meter verderop een deurtje naar m'n opslag :P

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:50

Maar waarom? Ben je niet trots op wat je helemaal allleen (with a little help) bereikt hebt? En wil je niet meer bereiken en altijd in dat kleine kamertje je rot werken?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:53

Oh en ipv praktijkje, winkeltje, bedrijfje kun je ook kleine praktijk, winkel en bedrijf gebruiken. Dat dekt dezelfde lading maar komt anders over. Serieuzer, volwassener.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:00

Wat heeft trots er mee te maken ? Natuurlijk ben ik trots op wat ik bereikt heb , maar ik hoef er niet zo nodig over "op te scheppen" :)

En eigenlijk heb ik wel naar dit kamertje toe gewerkt dus dit is al "meer" :D

Wat zou ik dan moeten willen , een pand op een bedrijventerrein en personeel ?

Welnee joh , dat wil ik JUIST niet , steeds maar blijven groeien is (naar mijn mening) echt niet altijd goed of wenselijk. Als je je eigen bedrijfje aan huis fijn voor elkaar kunt krijgen dan heb je het naar mijn mening goed voor elkaar...wellicht beter dan iemand met personeel enzo :)

Er is een omslagpunt tussen waar je lekker zelf bezig bent met je werk...en ineens allemaal zorgen heb over allerlei onzin die niks meer met je oorspronkelijke werk te maken hebben , doordat je "ineens" personeel en bedrijfspanden hebt....

Vandaar dat ik een bedrijfje zo gek nog niet vind :)

Ik hoef er gewoon niet zo nodig over te praten of het groter voor te doen dan het is , maar ik ben bijvoorbeeld ook niet zo'n paardenmiep die altijd over haar paardje aan het praten is , ik hou daar niet zo van , vind het een beetje een flauw onderwerp :o

Neemt niet weg dat ik wel dol op het beestje ben , ik hoef mezelf alleen niet zo nodig weg te zetten als iemand die het er steeds maar over wil hebben :)

En net als Holly merk ik eigenlijk ook niet dat "bedrijfje" een negatieve impact heeft , alhoewel ik het inderdaad wel eens zo wat mompelig zeg alsof het niks is omdat ik geen zin heb om het er over te hebben met elke toevallige voorbijganger :P

Ik ben het overigens wel met je eens dat het weglaten van het "je" een stuk krachtiger en serieuzer overkomt.
Maar ergens vind ik het een beetje overdreven poeha van kijk mij eens , terwijl je dan gewoon - wees eerlijk - echt maar een kneutertje bent eigenlijk in je eentje :P

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:42

iemand toevallig een goede en simpele tip qua adres waar ik goed (liefst ook goedkoop) terecht kan voor een kleine oplage of een enkele bedrukking van logo op bedrijfskleding? Borduren mag ook. Gaat wel om een Logo én tekst.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:47

Je zou het kunnen proberen bij Resadesign in Putten. Dat is een klein bedrijf(je) die kan borduren. Weet niet of ze ook logo's e.d. kan, maar je kunt het vragen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:48

super thnx! Ik zal eens informeren :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:25

Ook weer even een hele andere vraag tussendoor:

Opeens knallen de "likes" op Facebook als een malle omhoog, nog 2 mensen te gaan en dan zit ik aan de 100 en kan ik de goodiebag gaan verloten. Alleen nu zit ik me af te vragen hoe ik dat eigenlijk ga doen, dat verloten... Ik dacht dat ik tzt daar vanzelf wel op zou komen, maar nu ben ik een beetje inspiratieloos! Iemand een tip?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:27

Desnoods stap je naar de eerste de beste voorbijganger toe , vraagt die een nummer te noemen tussen de 1 en 100....en die wordt het ?

Of pak een stopwatch ofzo :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:47

Daar hebben ze hele gemakkelijke tools voor op internet!
Kopieer je hele 'fan' lijst naar excel (dan staan er nummers voor ;))
Dan ga je naar een random number generator: http://www.random.org/ (aan de rechter kant) en laat je dat ding een nummer kiezen!
Klaar!!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:30

Maar facebook likers hebben toch geen nummer? Of kun je dat wel achterhalen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:45

Wel super dat op de 100 afstevent Joyce!