Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:17

Hihi het blijft leuk, zulke onderwerpen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:24

Ik vind dat je over "ons" en "wij" kunt spreken wanneer dat ook zo bij de kvk e.d. staat. Als 1 persoon de eigenaar van een zaak is dan is het "ik".

Let wel als je partner veel tijd in jouw zaak steekt en dit op papier niet geregeld is dat beide geen poot om op te staan hebben als er iets voor zal vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:28

Als het bvb. gaat over een product dat met meerdere mensen is ontworpen dan lijkt het mij niet zo vreemd om het te hebben over "ons nieuwste product" , ook al sta je als eenmanszaak ingeschreven bij de KvK.

Of als ik het heb over "we doen ons best om u zo snel mogelijk te helpen" , als ik daarmee mezelf en de wederverkopers bedoel , bijvoorbeeld :)

Het ligt vaak toch wat genuanceerder , net zoals het praten over "bedrijfje" ook gewoon heel sympathiek over kan komen en niet meteen als minderwaardig ofzo :P

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:31

Daarmee leg je de verantwoordelijkheden ook naar anderen.

Als mijn leverancier een vertraagde levertijd heeft is dat mijn probleem met mijn leverancier maar is dat niet het probleem van mijn klant. Ik had dan bijvoorbeeld niet moeten zeggen dat het binnen x aantal dagen binnen zou komen. Zelfde geldt voor als mijn leverancier iets levert wat niet zo bedoeld was.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:33

Maar dat is krom Hilda. Als een bedrijf 1 eigenaar heeft, kan het nog wel personeel, oproekrachten en vrijwilligers hebben enzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:38

Hilda79 schreef:
Daarmee leg je de verantwoordelijkheden ook naar anderen.

Als mijn leverancier een vertraagde levertijd heeft is dat mijn probleem met mijn leverancier maar is dat niet het probleem van mijn klant. Ik had dan bijvoorbeeld niet moeten zeggen dat het binnen x aantal dagen binnen zou komen. Zelfde geldt voor als mijn leverancier iets levert wat niet zo bedoeld was.

Ik zie even niet het verband met de "ons" discussie ? :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:40

Da's wat anders dan heeft degene geen eenmanszaak maar een BV VOF of andere rechtsvorm. We hebben het hier over voor zover ik weet louter zzp-ers/eenmanszaken waarbij sommigen hun bedrijf kleineren door bedrijfje als term te gebruiken terwijl anderen over wij en ons spreken terwijl ze net zoveel waard zijn als die ander.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:43

Wie heeft een BV of VOF? Iemand met (los of vast) personeel? Welnee joh, eenmanszaakjes hoeven niet perse eenmans te zijn hoor.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:47

Pmarena, jij opperde dat wanneer je iets samen met anderen ontwerpt dat je dan over ons product kunt spreken.
Ik maak ook samen met anderen een product. Ik maak de foto's en de layout van het boek. Vervolgens maakt een ander bedrijf het tastbaar. Ze drukken de foto's, binden ze in, naaien de kaft etc etc. Is het dan mijn product of ons product?
In mijn optiek blijft het mijn product. Echter laat ik het tastbaar maken over aan een ander bedrijf die ik daarop geselecteerd heb. Als deze dus nalatig is kan ik niet naar de klant stappen en dat andere bedrijf de schuld geven. Ik heb hen gekozen dus is het dan ook mijn probleem.

Door groter over te doen laten komen dan je bent kun je jezelf in een lastig pakket brengen.

Holly, nee dat hoeft niet je kunt als zzp-er een ander inhuren die ook zzp-er is. Maar dat verandert niet de rechtsvorm.
Eén mans zaak en Zelfstandige Zonder Personeel zijn termen die niets te raden over laten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:11

Als je het zo gaat bekijken dan kom je met een dergelijke beredenering in mijn geval juist nog met een andere conclusie , eigenlijk :)

Want in wezen is het bij mij zo dat de producent Barefoot in Duitsland is.

Maar ik ben / voel me daar wel deel van , dus als ik dan bvb. in de shop in een product-omschrijving zet : "ons nieuwste zadel , bla-die-bla..." dan lijkt me dat niks miszegt.

Net zoals het voorbeeld van "we doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen".

Dat heeft toch niks met dikdoenderij of jezelf groter voor doen te maken :P

Zo is het gewoon , we werken met zijn allen er aan en dat mag best benoemd worden.

Net zoals ik het onzin vindt om het gebruik van het woord bedrijfje af te doen als kleineren , dat vind ik ook onzin. Ik heb ook een bedrijfje , het is verdorie Philips niet :P

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:37

ZO kijk ik er ook tegen aan. Al valt bij mij een leverancier endergelijke niet onder ons, maar mijn medewerkers wel.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:50

Als we over Wij en Ik moeten gaan hebben, dan haak ik maar af ;) Officieel heb ik namelijk niks met The Brick House te maken. Het staat allemaal op naam van mijn man. Dusss :evaw:

Ik vind bedrijfje ook niet echt kleinerend over komen hoor. Je geeft daarmee aan dat je nog een multinational bent. En sommige mensen vinden het plezieriger om met een klein bedrijf zaken te doen dan met een groot bedrijf.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:39

Ik zeg in gesprekken ook vaak "Ik heb een eigen bedrijfje" maar ik heb het nooit over een "webshopje" dat noem ik wel altijd webshop ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:42

Ik denk dat er heel wat misverstanden zijn ontstaan.

Ik (mijn mening/gevoel) vind als iemand over een bedrijfje spreekt dit kleinerend, niet serieus. Als iemand het steeds over bedrijfje heeft en een ander over klein bedrijf dan komt die laatste op mij veel serieuzer over.
Zo ook met "wij en ons". Als dat helemaal in alle communicatie doorgevoerd wordt prima. Maar als iemand op de ene plek het over "wij en ons" heeft en dan vervolgens ergens anders staat dat het om 1 persoon gaat dan geeft mij dat het gevoel dat iemand zich meer wil doen voordoen dan in werkelijkheid is.

Pmarena, jij bent dan zeg maar leverancier van een bepaald product. Dan kun je niet anders dan "ons nieuwste ..... is binnen" en "we doen ons best" ook al ben je de enige in jouw eigen bedrijf. Als je dan "ons en wij" gebruikt in combinatie met ik is naar mijn idee prima zolang maar duidelijk is hoe het precies zit.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:47

MootjeK schreef:
Chonelly schreef:
@Mootje, welkom, ik vraag mij af, hoe zit het als je 2 bedrijfjes hebt?
Met name om gebruik te kunnen maken van de ondernemersfaciliteiten van de belastingsdienst, kun je dan bijvoorbeeld de uren die je maakt voor beide bedrijven, mag je die bij elkaar optellen om tot de 1225 uur te komen?

Daar ben ik nog niet helemaal achter. Ik heb voor beide bedrijfjes hetzelfde KVK- en BTW-nummer. Het web/tekstgebeuren is aangemerkt als hoofdactiviteit, de webwinkel als nevenactiviteit. Maar ik heb geen idee hoe dat verder administratief gaat. Ben er ook nog niet achter of ik nou verplicht een zakelijke rekening moet hebben of niet. Bij de KVK waren ze daar een beetje vaag over... Ik hou iig alles goed bij wat ik doe en geef ook heel duidelijk aan wat ik voor welk bedrijfje doe. Mocht het echt gesplitst moeten, dan is dat als het goed is met één druk op de knop voor elkaar.

SEO, daar wil ik me dolgraag in verdiepen. Móet zelfs, want ik merk dat men steeds vaker webredacteurs zoekt met SEO-ervaring. Ben dus naarstig op zoek naar een goed boek of een online cursus of iets. Heb helaas niet de middelen op het moment om een echte cursus te volgen...

Beetje goed in Engels? Ik heb mijn gastdocent van social media eens even getwitterd en die heeft mij twee gratis e-books over SEO doorgegeven:
http://www.informit.com/promotions/prom ... omo=136743
https://sites.google.com/site/randallportfolio/ebooks
en een overzichtsite: http://www.adwordsadsensetools.com/-eBook,183-.html

Hij zal nog ff zoeken naar Nederlandse e-books

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:57

Hilda79 schreef:
Ik (mijn mening/gevoel) vind als iemand over een bedrijfje spreekt dit kleinerend, niet serieus. Als iemand het steeds over bedrijfje heeft en een ander over klein bedrijf dan komt die laatste op mij veel serieuzer over.

Hier ben ik het zelf niet mee eens, ik heb nou eenmaal geen "bedrijf". Als iemand zegt, ik heb een eigen bedrijf, denk ik gelijk aan: "Doet dit fulltime, leeft ervan, heeft veel personeel in dienst en het zal vast heel zakelijk/onpersoonlijk zijn"

Als iemand tegen mij zegt, ik heb een bedrijfje, denk ik aan: "Kleinschalig, gezellig/persoonlijk, geen of weinig personeel in dienst"

Maar goed, dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk en het ligt er voor mij ook heel erg aan op wat voor manier het gezegd wordt. Ik zeg het op een trotse manier, een ander kan het wellicht op een ongeïnteresseerde of kleinerende manier zeggen en in dat laatste geval ga ik met jou mening mee.

Citaat:
Zo ook met "wij en ons". Als dat helemaal in alle communicatie doorgevoerd wordt prima. Maar als iemand op de ene plek het over "wij en ons" heeft en dan vervolgens ergens anders staat dat het om 1 persoon gaat dan geeft mij dat het gevoel dat iemand zich meer wil doen voordoen dan in werkelijkheid is.

En hier ben ik het dus weer helemaal mee eens, zo voel ik dat ook!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:02

Ja , op die manier :j

Wel grappig trouwens , want op zich klinkt het hebben over "mijn bedrijf" terwijl je zelf kleinschalig wat spulletjes verschuift , ook wel weer een beetje als jezelf groter voordoen vind ik :P

Dan heeft iemand het over haar bedrijf....en kom je op een site uit met dansende roze glittertjes achtergrond en wat pennyfoto's , weet je wel :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:15

Naah ik zeg ook nog altijd bedrijfje hoor, als ik zeg "ik heb een eigen bedrijf" en dan blijkt dat ik maar een kleinschalige webshop heb, vind ik dat ook pas banketstaaf :D

En wij gebruiken wel wij, maar we doen het dan ook met 2 :D

Oja Holly vroeg nog waar zoveel tijd in ging: Vooral in het maken van de cursussen (duh) maar ook in het voeren van publiciteit. Ik probeer echt veel fora af te schuimen, links te krijgen op startpagina's, blogs, .. maar heb het gevoel dat er weinig return uit komt!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:20

Ik zou ook sneller bedrijfje zeggen, omdat ik echt klein begin, zonder personeel e.d.
Over dat "we" en "ik" hebben we het ook toevallig nog gehad tijdens een gastles (goh, ik merk wel dat ik er echt behoorlijk veel handige/leuke dingen uithaal). Hierover verschillen de meningen nogal ja, het schijnt wel normaal te zijn als 1 ondernemer die alleen werkt, het over "we" heeft om zich toch te profileren als meer "professional" en om omdat er ondanks je alleen bent, toch wel wat samenwerking hier en daar is... Ik vind vooral dat iedereen lekker moet doen waar hij/zij zich zelf goed bij voelt. Denk dat ik het meeste voel voor ik, ondanks dat ik toch een aardig nauwe samenwerking zou hebben met een andere ondernemer... Het is toch mijn ding en mijn trots...

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:22

Als er trouwens mensen zijn die meer willen leren over social media, is het misschien handig om via twitter een social media - freak te volgen. Ik volg die gastdocent en die zet zeer regelmatig interessante links naar blogs e.d. over het gebruik / valkuilen / kansen over social media. (naam van gastdocent van mij wil ik wel geven via pb)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:37

Ik werk ook nog wat uren bij een instelling. Veel collega's doen ook nog iets voor zichzelf. In o.a. de gezondheidszorg spreken ze dan over het hebben van een praktijk. Als je naar een bijvoorbeeld psychologe zou gaan en die zou zeggen ik heb een praktijkje, hoe komt dat dan over?

Ik heb ook geen groot bedrijf maar als iemand mij vraagt dan zeg ik niet dat ik een bedrijfje heb maar zeg ik liever dat ik een klein of jong bedrijf heb. Dan komt bijna altijd geïnteresseerd de vraag wat ik doe etc. Zeg ik dat ik een bedrijfje heb dan is het vaak "oh" en gaat het gesprek de andere kant op.
Tijdens een aantal seminars is dit in rollenspellen ook zo naar voren gekomen.
Starters / jonge bedrijven zeiden ook ja maar ik ben maar een bedrijfje. Dat kleine timide en terughoudende straalden ze dan ook uit. In de case daarna mochten ze alleen nog zeggen dat ze een klein of jong bedrijf hadden. Toen stond er ineens een heel ander persoon.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:48

Leuk!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:48

Dus het ligt ook aan de manier waarop je het zegt. Als ik heel enthousiast en trots tegen mensen vertel "Ik heb een eigen bedrijfje!" krijg ik altijd een antwoord in de trant van: "Goh wat leuk zeg! Wat doe je dan precies?" Dus ik ervaar dat totaal niet zoals jij het nu zegt. Ik heb serieus nog nooit gehad dat iemand alleen een "oh" als reactie gaf en dat het gesprek verder een andere kant op ging. Als ik nu opeens heel timide/onzeker zou zeggen "ik heb een eigen bedrijf" (omdat ik het zo niet voel en dan straal je dat ook uit), denk ik dat ze juist eerder af zouden haken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:50

Klopt het gaat om hoe je het zegt.
Ze lieten iedereen tijdens die seminar eerst zelf hun zegje doen. Bijna iedereen was onzeker over zichzelf en zijn/haar plannen/bedrijf. In gesproken woorden kun je feitelijk alles doen maar is de intonatie en je houding heel belangrijk. Die dingen ontbreken op internet helaas en dan komt het ook gelijk anders over.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:48