Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:21

Hier een 2e jaars leerling ;) ik lees het wel mochten jullie vragen hebben.

groetjes

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:17

horsie1994 schreef:
@Shaar:
Bedankt! Ik zit op dit moment op Havo met een C&M profiel (wel biologie). Ik heb een dagje mee gelopen en vond het erg leuk, ik zit alleen erg te twijfelen over dat natuur/scheikunde, maar ik denk dat ik me daar wel door heen sla als ik me er goed in verdiep

Ook ik heb C&M gedaan met biologie :j En geloof me, ik ben echt niet geboren voor natuur- en scheikunde, maar ik ben er nog steeds ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:42

idd ik heb alleen scheikunde op havo niveau gehad, natuurkunde nog niet eens en ook mij is het gelukt(ben dr geen ster in hoor). Als je je alles goed volgt is het goed te doen hoor!! zou de opleiding niet laten zitten vanwege natuur/scheikunde

horsie1994

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:45

Iedereen bedankt voor de reacties!

Elize1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:13

Hoi
Ik ben 3e jaar leerling operatieassistent en moet een scriptie schrijven en een symposium organiseren. Maar kan alleen geen goed onderwerp verzinnen.. Hebben jullie misschien ideeen?
Groetjes

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:15

Nou schrijven en ideeën voor scripties was niet echt aan mij besteed dus heb geen leuke ideeën voor je helaas... Vind scriptie schrijven sowieso beetje onzinnig :o

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:38

Lang geleden dat ik hier geweest ben . Ik ben inmiddels bezig met mijn verpleeg stage (ben in september begonnen). Alle toetsen zijn afgerond.
IK heb geen moeite gehad met het niveau natuurkunde/scheikunde of medisch rekenen. Alle toetsen zijn met zeer ruime cijfers afgerond, maar er waren wel mensen bij mij in de klas die daar wel veel moeite mee hebben gehad. Het is per persoon verschillend, maar ik zou dat zeker niet als reden gebruiken om niet te solliciteren hoor.
Gewoon doen en als je moeite hebt staan er genoeg mensen voor je klaar om je te helpen, tenminste dat is mijn ervaring.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:09

Ik kom even binnenvallen in dit topic. Ik wil graag van jullie weten wat precies de taken zijn van een operatie-assistent? Globaal weet ik het wel, maar ik wil het graag van jullie horen. Ik zit te twijfelen of ik zal beginnen aan de opleiding Operatie-assistent en Anesthesiemedewerker. Mij lijkt anesthesiemedewerker ook leuk. Heeft iemand ook ervaring met wat een anesthesiemedewerker precies doet?

Het enige dat mij 'tegenstaat' is dat een operatie soms lang kan duren en dat je dan lang in de OK staat. M'n gezondheid is nu niet optimaal en ik weet ook niet of dit zal verbeteren. Is het zwaar om lang in de OK te staan?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:41

Ik heb toevallig vandaag nog 4 uur aan tafel gestaan bij een aorta, en ja, dat voel je wel ja ;) Regelmatig moet je aan tafel in lastige posities staan (althans, ik wel aangezien ik nogal lang ben, en sommige artsen nogal klein ;) ), en het feit dat je ongeveer de hele dag op je benen staat is zeker niet simpel.

Verder, tja, de taken van een operatieassistent... Mensen zeggen altijd 'oh, een beetje pincetjes aangeven enzo'? ;) Maar het is zo lastig uit te leggen... Ik ben in ieder geval constant bezig op een werkdag. Als 'instrumenterende' sta je steriel aan tafel en opereer je mee met de artsen, behoor je het operatieverloop te kennen en in te kunnen spelen op wat een arts nodig heeft. 'Een beetje pincetjes aangeven' gaat absoluut niet op; er zijn zó veel soorten instrumenten en materialen waarvan je van allemaal moet weten hoe ze heten, waar je ze voor gebruikt en hoe je het gebruikt, dat een buitenstaander echt versteld zal staan van wat wij doen. In mijn ziekenhuis hebben we ook geen co-assistenten oid, dus wij hebben onze handen vol aan assisteren en instrumenteren tegelijk. Verder ben je als 'omloop' ook onmisbaar op een operatiekamer. Wanneer je niet steriel aan tafel gaat ben jij degene die de schakel is tussen 'onsteriel' en 'steriel'. De steriele mensen aan tafel kunnen zelf niets meer aanraken natuurlijk, dus moet er iemand zijn die dingen aan kan geven wanneer dat nodig is. Maar ja, ook de taken van een omloop zijn veel groter dan 'dingen aangeven'.
Wanneer je niet op een OK staat kun je (bij ons) ook degene zijn die de spullen voor de operaties voor de volgende dag klaarzet, mensen op de OK aflost om wat te eten/drinken of moet assisteren bij grote operaties waarbij assistentie gewenst is. Nou, heel verhaal, en nóg valt er vreselijk veel meer te vertellen; je bent echt continu bezig met hele afwisselende dingen.

Als anesthesiemedewerker heb je meer contact met de patient. Die vangt patienten op, stelt ze vragen, bereid ze voor op de operatie en draagt zorg voor een zo groot mogelijke zorg. Tijdens de OK werken zij samen met een anesthesioloog en zorgen ze ervoor dat een patient stabiel een operatie doorkomt. Inhoudelijk kan ik je niet heel veel vertellen, ik ben zelf operatieassistent en weet daar dus meer van ;)

Ik zou zeggen, ga eens een dagje meelopen en kijk wat je er zelf van vindt :)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:12

Ik zou inderdaad niet voor dit de opleiding kiezen als je gezondheid niet 100% is. Het is behoorlijk zwaar werk omdat je toch veel moet lopen, staan, tillen, etc. Het is lichamelijk erg belastend (vind ik).

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:50

Ik kom ook even binnen gluren. Ben me aan het orienteren om de opleiding ook te gaan doen dus dit is wel een handig topic. Nu zit ik me af te vragen hoe intens de verpleegstage is. Ik heb namelijk een jaar hbo-v gedaan en het medische vond ik erg interessant alleen het echte verplegen (wassen,verschonen) vond ik helemaal niet prettig. En zou het een voor of een nadeel zijn dat ik al hbo-v een jaar gedaan hebt maar daar mee gestopt ben?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:08

Shaar schreef:
Ik heb toevallig vandaag nog 4 uur aan tafel gestaan bij een aorta, en ja, dat voel je wel ja ;) Regelmatig moet je aan tafel in lastige posities staan (althans, ik wel aangezien ik nogal lang ben, en sommige artsen nogal klein ;) ), en het feit dat je ongeveer de hele dag op je benen staat is zeker niet simpel.

Verder, tja, de taken van een operatieassistent... Mensen zeggen altijd 'oh, een beetje pincetjes aangeven enzo'? ;) Maar het is zo lastig uit te leggen... Ik ben in ieder geval constant bezig op een werkdag. Als 'instrumenterende' sta je steriel aan tafel en opereer je mee met de artsen, behoor je het operatieverloop te kennen en in te kunnen spelen op wat een arts nodig heeft. 'Een beetje pincetjes aangeven' gaat absoluut niet op; er zijn zó veel soorten instrumenten en materialen waarvan je van allemaal moet weten hoe ze heten, waar je ze voor gebruikt en hoe je het gebruikt, dat een buitenstaander echt versteld zal staan van wat wij doen. In mijn ziekenhuis hebben we ook geen co-assistenten oid, dus wij hebben onze handen vol aan assisteren en instrumenteren tegelijk. Verder ben je als 'omloop' ook onmisbaar op een operatiekamer. Wanneer je niet steriel aan tafel gaat ben jij degene die de schakel is tussen 'onsteriel' en 'steriel'. De steriele mensen aan tafel kunnen zelf niets meer aanraken natuurlijk, dus moet er iemand zijn die dingen aan kan geven wanneer dat nodig is. Maar ja, ook de taken van een omloop zijn veel groter dan 'dingen aangeven'.
Wanneer je niet op een OK staat kun je (bij ons) ook degene zijn die de spullen voor de operaties voor de volgende dag klaarzet, mensen op de OK aflost om wat te eten/drinken of moet assisteren bij grote operaties waarbij assistentie gewenst is. Nou, heel verhaal, en nóg valt er vreselijk veel meer te vertellen; je bent echt continu bezig met hele afwisselende dingen.

Als anesthesiemedewerker heb je meer contact met de patient. Die vangt patienten op, stelt ze vragen, bereid ze voor op de operatie en draagt zorg voor een zo groot mogelijke zorg. Tijdens de OK werken zij samen met een anesthesioloog en zorgen ze ervoor dat een patient stabiel een operatie doorkomt. Inhoudelijk kan ik je niet heel veel vertellen, ik ben zelf operatieassistent en weet daar dus meer van ;)

Ik zou zeggen, ga eens een dagje meelopen en kijk wat je er zelf van vindt :)

Bedankt voor je duidelijke uitleg! :) Ik neig zelf toch meer naar Anesthesiemedewerker. Ik vind het contact met patiënten erg leuk en belangrijk, maar ik moet wel kijken of ik wel helemaal beter ben in september, anders gaat het moeilijk worden...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:32

Anaesthesie is ook wel een lichamelijk zwaar beroep. Je staat dan wel niet de hele dag aan tafel maar trekt wel hele dagen met bedden, karren apparatuur en patienten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:45

ik vind anesthesie niet echt een heel erg zwaar beroep. Je staat soms beetje onhandig met overbedden van patienten, maar verder valt het hierbij erg mee. Als je er zelf goed op let zeker.
Chirurgie is wel zwaar en lichamelijk niet echt gezond. Ik heb zelf de opleiding voor operatieassistente gedaan maar ben sinds september bezig voor anesthesie. Een mede oorzaak ervan is wel de zwaarte van het werk.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:18

Roos_s schreef:
ik vind anesthesie niet echt een heel erg zwaar beroep. Je staat soms beetje onhandig met overbedden van patienten, maar verder valt het hierbij erg mee. Als je er zelf goed op let zeker.
Chirurgie is wel zwaar en lichamelijk niet echt gezond. Ik heb zelf de opleiding voor operatieassistente gedaan maar ben sinds september bezig voor anesthesie. Een mede oorzaak ervan is wel de zwaarte van het werk.

Kun je mij iets meer vertellen over de werkzaamheden van een anesthesiemedewerker?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:49

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik sta op het punt om morgen mijn sollicitatiebrieven op de bus te doen voor een plekje voor de opleiding tot anesthesiemedewerker. Ben in juni klaar met mijn hbo-v. Voor mij geldt dus dat ik die verpleegstage niet hoef te lopen en dat ik voor een aantal dingen vrijstelling kan krijgen begreep ik.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:54

Ik werk inmiddels 5 jaar als operatie assistent, en het werk blijft boeiend!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:20

Ik vind de sfeer op de operatiekamers altijd zo fijn! het voelt echt als een team gewoon! Zo anders dan op een afdeling!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:27

eempiej schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik sta op het punt om morgen mijn sollicitatiebrieven op de bus te doen voor een plekje voor de opleiding tot anesthesiemedewerker. Ben in juni klaar met mijn hbo-v. Voor mij geldt dus dat ik die verpleegstage niet hoef te lopen en dat ik voor een aantal dingen vrijstelling kan krijgen begreep ik.

is het niet verstandiger te weten op wat voor een functie je gaat solliciteren dan? :o

als anesthesiemedewerker werk je zelfstandiger (ondanks dat je lid van het team bent) dan als operatieassistent. Je hebt als taak de patient te begeleiden en de vitale functies te bewaken. Als patient pijn heeft moet je erop reageren door een pijnstiller te geven enzenz. Je bent de assistent van de anesthesioloog zeg maar. Vind het verder lastig uitleggen :+ hopelijk is het zo een beetje duidelijk :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:09

Roos_s schreef:
eempiej schreef:

is het niet verstandiger te weten op wat voor een functie je gaat solliciteren dan? :o

Ik heb me natuurlijk al wel verdiept. Heb ook een dagje mee mogen lopen met een anesthesiemedewerker. Alleen was het toen best druk, grote ok dus was weinig tijd tot vragen stellen over ervaringen enzo. Het is dus niet zo dat ik uit het niets een brief ga sturen, ik ga niet zomaar nog een 3 jarige opleiding doen als ik er geen zin in heb of het niet leuk vind :Y)
Maar ik vind het leuk om van heel veel mensen te horen wat ze doen en wat hun daarin aanspreekt, motiveert om dat werk te doen :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:18

Naja je weet het niet hè :) je staat er verstelt van als je weet dat sommigen solliciteren en brieven schrijven terwijl ze er niets vanaf weten en dat is dan wel weer jammer..

Maar wel leuk dat je al eens meegelopen hebt. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu na chirurgie anesthesie ben gaan doen..

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:24

Ja, maar dat zie ik bijv. met de hbo-v opleiding ook. Studenten die maar daarvoor gekozen hebben omdat ze het eigenlijk nog niet weten. Dat werkt gewoon niet.

Die meeloop dag was echt heel erg leuk. Die apparatuur, ik kon er wel uren naar kijken, zo boeiend :') De technische kant van het vak spreek mij voornamelijk erg aan. Dat mis ik op de afdeling erg.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:00

Hier een "omaatje"die een carriereswitch overweegt en ok assistent zeer interessant lijkt. Ben me al een tijd aan het inlezen. Werk nu bijna 20 jaar in drogist, heb havo als vooropleiding, alleen geen natuur en scheikunde.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:13

Ben alleen niet zo goed in rekenen....,

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:38

Meld me ook! Topic is al een tijdje stil, maar vind het zonde er een nieuw topic voor te maken!

Morgen heb ik selectiedag bij de VU, toevallig nog meer mensen?

En vraagje, heeft een van jullie ooit een capaciteitstest moeten maken voor de toelating? Ben wel benieuwd wat dat precies inhoud? :D