ik lees het wel mochten jullie vragen hebben.groetjes
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
horsie1994 schreef:@Shaar:
Bedankt! Ik zit op dit moment op Havo met een C&M profiel (wel biologie). Ik heb een dagje mee gelopen en vond het erg leuk, ik zit alleen erg te twijfelen over dat natuur/scheikunde, maar ik denk dat ik me daar wel door heen sla als ik me er goed in verdiep
En geloof me, ik ben echt niet geboren voor natuur- en scheikunde, maar ik ben er nog steeds
Regelmatig moet je aan tafel in lastige posities staan (althans, ik wel aangezien ik nogal lang ben, en sommige artsen nogal klein
), en het feit dat je ongeveer de hele dag op je benen staat is zeker niet simpel.
Maar het is zo lastig uit te leggen... Ik ben in ieder geval constant bezig op een werkdag. Als 'instrumenterende' sta je steriel aan tafel en opereer je mee met de artsen, behoor je het operatieverloop te kennen en in te kunnen spelen op wat een arts nodig heeft. 'Een beetje pincetjes aangeven' gaat absoluut niet op; er zijn zó veel soorten instrumenten en materialen waarvan je van allemaal moet weten hoe ze heten, waar je ze voor gebruikt en hoe je het gebruikt, dat een buitenstaander echt versteld zal staan van wat wij doen. In mijn ziekenhuis hebben we ook geen co-assistenten oid, dus wij hebben onze handen vol aan assisteren en instrumenteren tegelijk. Verder ben je als 'omloop' ook onmisbaar op een operatiekamer. Wanneer je niet steriel aan tafel gaat ben jij degene die de schakel is tussen 'onsteriel' en 'steriel'. De steriele mensen aan tafel kunnen zelf niets meer aanraken natuurlijk, dus moet er iemand zijn die dingen aan kan geven wanneer dat nodig is. Maar ja, ook de taken van een omloop zijn veel groter dan 'dingen aangeven'. 
Shaar schreef:Ik heb toevallig vandaag nog 4 uur aan tafel gestaan bij een aorta, en ja, dat voel je wel jaRegelmatig moet je aan tafel in lastige posities staan (althans, ik wel aangezien ik nogal lang ben, en sommige artsen nogal klein
), en het feit dat je ongeveer de hele dag op je benen staat is zeker niet simpel.
Verder, tja, de taken van een operatieassistent... Mensen zeggen altijd 'oh, een beetje pincetjes aangeven enzo'?Maar het is zo lastig uit te leggen... Ik ben in ieder geval constant bezig op een werkdag. Als 'instrumenterende' sta je steriel aan tafel en opereer je mee met de artsen, behoor je het operatieverloop te kennen en in te kunnen spelen op wat een arts nodig heeft. 'Een beetje pincetjes aangeven' gaat absoluut niet op; er zijn zó veel soorten instrumenten en materialen waarvan je van allemaal moet weten hoe ze heten, waar je ze voor gebruikt en hoe je het gebruikt, dat een buitenstaander echt versteld zal staan van wat wij doen. In mijn ziekenhuis hebben we ook geen co-assistenten oid, dus wij hebben onze handen vol aan assisteren en instrumenteren tegelijk. Verder ben je als 'omloop' ook onmisbaar op een operatiekamer. Wanneer je niet steriel aan tafel gaat ben jij degene die de schakel is tussen 'onsteriel' en 'steriel'. De steriele mensen aan tafel kunnen zelf niets meer aanraken natuurlijk, dus moet er iemand zijn die dingen aan kan geven wanneer dat nodig is. Maar ja, ook de taken van een omloop zijn veel groter dan 'dingen aangeven'.
Wanneer je niet op een OK staat kun je (bij ons) ook degene zijn die de spullen voor de operaties voor de volgende dag klaarzet, mensen op de OK aflost om wat te eten/drinken of moet assisteren bij grote operaties waarbij assistentie gewenst is. Nou, heel verhaal, en nóg valt er vreselijk veel meer te vertellen; je bent echt continu bezig met hele afwisselende dingen.
Als anesthesiemedewerker heb je meer contact met de patient. Die vangt patienten op, stelt ze vragen, bereid ze voor op de operatie en draagt zorg voor een zo groot mogelijke zorg. Tijdens de OK werken zij samen met een anesthesioloog en zorgen ze ervoor dat een patient stabiel een operatie doorkomt. Inhoudelijk kan ik je niet heel veel vertellen, ik ben zelf operatieassistent en weet daar dus meer van
Ik zou zeggen, ga eens een dagje meelopen en kijk wat je er zelf van vindt
Ik neig zelf toch meer naar Anesthesiemedewerker. Ik vind het contact met patiënten erg leuk en belangrijk, maar ik moet wel kijken of ik wel helemaal beter ben in september, anders gaat het moeilijk worden... Roos_s schreef:ik vind anesthesie niet echt een heel erg zwaar beroep. Je staat soms beetje onhandig met overbedden van patienten, maar verder valt het hierbij erg mee. Als je er zelf goed op let zeker.
Chirurgie is wel zwaar en lichamelijk niet echt gezond. Ik heb zelf de opleiding voor operatieassistente gedaan maar ben sinds september bezig voor anesthesie. Een mede oorzaak ervan is wel de zwaarte van het werk.
eempiej schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik sta op het punt om morgen mijn sollicitatiebrieven op de bus te doen voor een plekje voor de opleiding tot anesthesiemedewerker. Ben in juni klaar met mijn hbo-v. Voor mij geldt dus dat ik die verpleegstage niet hoef te lopen en dat ik voor een aantal dingen vrijstelling kan krijgen begreep ik.
hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Roos_s schreef:eempiej schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik sta op het punt om morgen mijn sollicitatiebrieven op de bus te doen voor een plekje voor de opleiding tot anesthesiemedewerker. Ben in juni klaar met mijn hbo-v. Voor mij geldt dus dat ik die verpleegstage niet hoef te lopen en dat ik voor een aantal dingen vrijstelling kan krijgen begreep ik.
is het niet verstandiger te weten op wat voor een functie je gaat solliciteren dan?![]()
je staat er verstelt van als je weet dat sommigen solliciteren en brieven schrijven terwijl ze er niets vanaf weten en dat is dan wel weer jammer..
De technische kant van het vak spreek mij voornamelijk erg aan. Dat mis ik op de afdeling erg.