Ik ben zelf niet werkloos(eigen baas) maar vind wel dat er schandalig om word gegaan met sollicitanten.
Vriendin van mij is al anderhalf jaar werkloos, heeft eerst nog één jaar uitkering gehad en kon het daarna zelf uitzoeken.
Ik heb haar nog gezegd dat ze een bijstandsuitkering moest aanvragen,helemaal omdat ze alleenstaande moeder is, gaan wij saampjes naar het CWI en wat krijgt ze daar te horen??? ze heeft geen recht op zo'n uitkering omdat ze bij haar ouders woont......heel apart want na grondig internet afstruinen blijkt dat ze wel degelijk recht heeft, afijn zij is nu na een half jaar op een houtje bijten eindelijk actie gaan ondernemen (we hebben er behoorlijk ruzie om gehad omdat ik de situatie zag verslechteren) en nu gaan ze de situatie onder de loep nemen.
Helaas kan ik haar geen baan bieden omdat ik daar gewoon niet genoeg voor verdien, maar als ik zie wat zij allemaal doet om aan een baan te komen
Ze heeft 7 e-mail alerts, ingeschreven bij 4 uitzendbureau's en reageert op elke vacature die ze binnen krijgt via e-mail alert, kijkt alle kranten en internetsite's na en nog geen baan.
Gemiddeld verstuurt ze
64 sollicitatie brieven per maand, en aan die brieven ligt het niet.
Wat zij als excuses krijgt:
Je bent te oud of juist te jong
Je woont te ver weg
Je bent niet flexibel i.v.m kind (deze word het meest gebruikt)
Je past niet binnen het team
Je bent te hoog opgeleid of juist te laag
Je voldoet niet aan onze eisen
De vacature is reeds voorzien (terwijl de eind reactie datum nog lang niet in zicht is)
Wat nog het meeste gebeurd is dat een bedrijf gewoon helemaal geen reactie geeft op een sollicitatiebrief, dit kan in mijn ogen wel wat netter want als sollicitant zit je toch maar te wachten op reactieOok als ze wél voor een gesprek mag komen loopt het uit op niets, meestal word er gezegd dat ze enthousiast zijn maar uiteindelijk word ze weer afgewezen.
Ze wil graag een opleiding doen maar kan deze niet betalen, via NTI is de opleiding goedkoper maar kan ze weer geen stageplaats vinden.
Ik vind het zo sneu voor haar, ook ik ben alleenstaand maar heb met een mazzeltje een bedrijfje overgenomen, hiervoor onderging ik precies het zelfde als wat mijn beste vriendinnetje nu overkomt.
Ik vind het zo ontzettend knap dat ze vol blijft houden en iedere dag nog de vrolijke mama kan zijn voor haar zoon, want onder dat masker zit een heleboel verdriet en heel veel geld problemen.
Hopen maar dat de bijstand wel gaat lukken want zo gaat het echt niet langer.
Voor iedereen die maar niet aan de bak komt, heel veel succes,ik ervaar dagelijks hoe moeilijk dit nu is.