sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:39

Als we toch op de discriminerende toer gaan... ik snap niet dat ze geen chinezen willen hebben. Iedereen weet toch dat die aziaten allemaal veel harder werken dan nederlanders? Clown
Ik draai het even voor je om Haha!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:43

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:55

Ik hou ook niet van selectie op foto. Daarnaast schatten ze mij meestal jonger, in een gesprek kun je dat weerleggen door kennis van zaken te tonen, maar op een foto zien ze alleen een guppy die solliciteerd.
Daarnaast heb ik het pijnlijke genoegen gehad om te merken dat mensen die de foto erbij voegen in de situaties die ik heb meegemaakt nu net niet de mensen zijn die je dat zou adviseren. Ik heb het niet over de mensen in dit topic overigens.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:47

Selecteren op basis van je uiterlijk vind ik geen goede zaak. Ze moeten juist naar je opleiding en (relevante) werkervaring kijken. Tuurlijk is het mooi meegenomen als je een knappe meid bent. Tong uitsteken Knipoog In de tijdschriften lees ik dat mooie vrouwen meer geld krijgt dan minder mooie vrouwen. Dat is ook discriminatie, maar toch gebeurt het.

Ik ben best moe en ik was vanaf 10.30 uur in de stad om bij diverse uitzendbureau's langs te gaan en ben net thuis. Maar helaas krijg ik steeds hetzelfde te horen zoals geen werkervaring, te zware functie. Tuurlijk kan ik geen werk aan waarbij ik hele dag moet telefoneren en dat weten zij ook. Morgen heb ik wel intake gesprek met uitzendbureau en dan gaan we kijken of ze een passende functie voor mij heeft. Ik hoop dat ze iets voor me heeft.

Verder heb ik ook net een mail ontvangen en ze vragen of ik terug wil bellen. Daar heb ik echt geen zin in. Sigaar

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:58

Goldenflower, wij kijken juist niet naar werkervaring en opleiding. Motivatie en de juiste eerste indruk (oogopslag) zijn dingen waar wij op selecteren. Hierdoor krijgen veel mensen die elders niet aan de slag komen hier wel een kans. Ik heb vele mensen hier werken die ooit een "carriereswitch" maakten (wel jonge mensen hoor).

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:09

Hmmz wat betreft die foto's wij hadden hier 1 prof die een foto op een CV helemaal geweldig vond. Voor mijn stageplek heb ik dan ook gesolliciteerd met een foto ... Resultaat: elke brief positief antwoord en gesprek.
Voor "echt" werk ben ik nu aan het solliciteren zonder foto, omdat die online dingen op sites om te solliciteren anders een te groot bestand te slikken krijgen, je wil het wel afdrukbaar houden .... En het aantal positieve reacties is toch beduidend lager!

Morgen of woensdag langs een paar uitzend kantoren, tijdelijk maar wat aanrommelen hoop ik dan ... Donderdag vrij grote selectiedag in antwerpen. Maar eigenlijk ook weer voor een functie onder niveau, maar die zag ik zelf wel helemaal zitten Haha!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:10

Bloos! ik heb net het verlossende telefoontje gekregen!!!

BEN AANGENOMEN Bloos!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:11

Proficiat Patricia

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:11

Gefeliciteerd patricia!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:13

WenK schreef:
Goldenflower, wij kijken juist niet naar werkervaring en opleiding. Motivatie en de juiste eerste indruk (oogopslag) zijn dingen waar wij op selecteren. Hierdoor krijgen veel mensen die elders niet aan de slag komen hier wel een kans. Ik heb vele mensen hier werken die ooit een "carriereswitch" maakten (wel jonge mensen hoor).

Ok, dan heb ik weer wat bijgeleerd. Knipoog

Gefeliciteerd! Wat voor werk doe je?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:14

Mijne is binnen, nu ga ik HEEL HARD duimen voor jullie!!!!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:15

Goldenflower schreef:
Gefeliciteerd! Wat voor werk doe je?

Groepsbegeleiding crisisgroep jeugdhulpverlening Haha! Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:15

gefeliciteerd

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:18

Gefeliciflaptsaart!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:02

Gefeliciteerd Patricia. Haha!
Wanneer ga je beginnen? Bloos

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:12

hmm, ik snap wel jullie argumenten tegen foto, heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik vraag me dan eigenlijk ook gelijk af of ik voor een bedrijf dat puur op een foto een beslissing neemt wel zou willen werken... Maar goed, de reden dat ik mijn foto erop had gezet is om wat meer boven de rest uit te steken met mijn cv (niet dat ik zo knap ben hoor, maar doordat het wat minder standaard is blijf je hangen, tenminste daar hoop ik dan maar op Knipoog )
Had trouwens bij mijn laatste sollicitatiebrief een flyer van mezelf meegestuurd Bloos Heb wel mooi een gesprek binnengehaald Haha! (het maken van een flyer paste trouwens ook mooi binnen de functietaken Knipoog )

Patricia, gefeliciteerd!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:14

Dat is belangrijk, je brief en cv moeten passend zijn voor de funtie. Bijv. administratieve functie correct taalgebruik, creatieve functie vraagt om creatievere cv.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:22

Ik vind een pasfoto (op je CV wel te verstaan, op een brief blijf ik het wat gek vinden) helemaal niet raar. Niet omdat ik denk dat er op uiterlijk gesolliciteerd zou worden, maar meer omdat het prettig is om een beeld te hebben bij een schriftelijk verhaal. Ik zoek ook altijd voor een gesprek, maar ook vaak voor ik een brief verstuur, op de website of via Google afbeeldingen een foto van degene bij wie ik solliciteer.
Bovendien geeft een CV een overzicht van wie je bent. Ik zou ook kunnen zeggen dat mijn burgerlijke staat of geboorteplaats geen selectiecriterium moet zijn, maar dat staat er ook gewoon bij. Ik vind het wel leuk om een hoof bij alle woorden weer te geven. En tot slot een persoonlijke reden voor mezelf om een foto te sturen: ik heb nogal een exotische naam die in het geheel niet bij mijn uiterlijk (blond en blauwe ogen Knipoog ) past. Soms 'herkennen' mensen me dan niet of ze zijn heel verbaasd me te zien. Ik ben al die: "goh, ik had je heel anders verwacht, ik dacht dat je Turks/Indiaas/whatever was" verhalen een beetje beu eigenlijk Haha! Dit schept een hoop duidelijkheid.
Mijn CV is trouwens een keurig pdfje, en die paar pixeltjes maken dat bestand echt niet veel groter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:28

Ik heb morgen een eerste gesprek in de selectie ronde voor Cabin Attendant bij Transavia.com voor de zomermaanden(juni, juli en augustus) met eventueel nog een aantal maanden meer.

En ik ben gewoon al 2 dagen zenuwachtig en dat heb ik werkelijk NOOIT. Ik moet vanmiddag nog even wat nette kleren kopen want normaal loop ik in paardenkleding of spijkerbroek Haha!
Loopt deze paardenmuts straks in een rokje... Lips are sealed Lips are sealed Haha!

Verder heb ik nog een sollicitatie lopen bij Stichting AAP in Almere.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:47

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:14

Zelf heb ik liever niet dat sollicitanten een foto op hun cv zetten en wel om drie redenen:

1. Het zit in de menselijke natuur om op uiterlijk te beoordelen. Ik mag dan wel 5j gestudeerd hebben en mezelf erin trainen om dat NIET mee te nemen, maar je kunt jarenlange ingebakken evolutie er nu eenmaal niet zomaar uitknikkeren.
2. Moesten het nu nog eens gewone, deftige pasfoto's zijn... Van mannen in blote borstkas (foto ter grootte van een A4) tot zatte-feestjes foto's naar model-look-a-like-ondingen terwijl ze voor commercieel directeur solliciteren.... Foto's die zwaar in je nadeel werken dus...
3. Meestal toont iemand in het echt helemaal anders dan het plaatje op een cv. Ik begin liever zo 'blanco' mogelijk aan een gesprek zonder al eerst een 'fout' beeld van de persoon te hebben, ook al is het maar fysiek.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:31

.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:07

Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat je een nette pasfoto opstuurt en geen rare bralfoto Nors opkijken Welke mafketel doet zoiets? Overigens denk ik toch ik in mijn geval meer blanco word ontvangen met pasfoto dan zonder. Maar ik ben vast een uitzondering Haha!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:41

Ik heb één keer een foto mee moeten sturen, en dat was voor een functie als rondleider/gids. Daar is je uitstraling natuurlijk belangrijk, dus ik heb met zorg een leuke, vrolijke foto van mezelf uitgezocht (geen pasfoto, maar een spontane foto van mezelf met mijn pony). Toch vond ik het niet zo fijn dat dat gevraagd werd. Niet dat ik problemen heb met mijn uiterlijk, maar wat Poes al zegt: op foto's toon je vaak zo anders dan in het echt. Ik vond het niet prettig het idee te hebben dat ik daarop beoordeeld werd.

(Ik ben overigens wel aangenomen toen, was een fantastisch leuke tijdelijke baan.)