Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:20

Ik heb het Nimeto gedaan, je hebt daar RPC, hier leer je creatief denken en vormgeven maar in 3 richtingen (grafisch, standbouw, etaleren), deze school raad ik je echt aan! Ik heb veel geleerd maar het is wel wat zwaarder dan een reguliere MBO school.

Vraagje aan mijn mede collega/studenten, ik wil mezelf graag "op het i-net" zetten, in de zin van een eigen website (digitaal portfolio en hierbij ook Twitter/instagram/Facebook. Hier komen al mijn werken op/dingen die ik gedaan heb/gemaakt heb enz. Enerzijds om mezelf "de wereld in te gooien" en zo krijgen mensen een goed beeld over mij als vormgever (mijn stijl etc/mijn kunnen).

Ik hou gewoon mijn voor + achternaam hiervoor maar wil niet mijn privé Facebook hiervoor gebruiken (dat is voor mijn lalalalala leven (paard, vakantie, gênante uitgaan foto's etc), maar is het dan "oké" om zegmaar op Facebook een bedrijfspagina aan te maken met voor + achternaam? En dus een Facebook voor privé en een Facebook voor "zakelijk" te hebben.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:36

Mmm, dat weet ik eigenlijk niet zeker. Iedereen die ik ken gebruikt of een 'artiesten' naam of met iets van Design/Photography erachter op Facebook. Denk dat zoiets behoorlijk verwarrend kan werken!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:36

Ja dat merkte ik ook, ik kan alleen niks bedenken.... Qua naam..

Ik heb altijd een hoofd vol 1000den ideeën, echter een "bedrijfs/artiesten"naam, dan is mijn hoofd, 1 groot wit, leeg vlak..

-O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:40

Ik heb nu als website ook voor- en achternaam. Wilde niks met design omdat ik geen bedrijf ben, gewoon een meisje met een portfolio :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:44

Opzich wil ik wel richting eigen kvk, met een pakkende naam. Maar wil niks "kinderachtigs", en op dit moment dus -0,000 aan inspiratie voor een naam.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:48

Vind dingen als "Pietje Puk Design" altijd zo afgezaagd :P Leuker is om een speelsere naam te nemen, vind ik dan. Het fictieve blended media bedrijfje dat we nu opgezet hebben heet Neon Finch :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:49

Selina schreef:
Vind dingen als "Pietje Puk Design" altijd zo afgezaagd :P Leuker is om een speelsere naam te nemen, vind ik dan. Het fictieve blended media bedrijfje dat we nu opgezet hebben heet Neon Finch :+

Dat is orgineel (jullie naam), ik vind inderdaad Design erachter gooien zo van: geen zin om iets orginelers te bedenken..

Ik heb via vertalingen Luova gevonden, fins voor creatieviteit, was helaas al in gebruik... (door een programmeur), mijn pa heeft een poging gedaan en kwam met KD&R (Kelly's Design & Realisation), maar weet het niet, ook zo voor de hand liggend..

-O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:54

Ik werk in principe onder m'n eigen naam, maar omdat ik 'officieel' freelance fotograaf ben heb ik het wel op de Engelse variant achter m'n naam gegooid :) Ik wil m'n minor internationaal gaan doen en daarnaast ook internationaal orienteren dus zodoende. Mijn KVK komt ook op Photography te staan denk ik :) Is toch hoofdzakelijk wat ik doe

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:57

Dat is handig, echter hou ik me met vanalles bezig, van fotografie tot websites bouwen (programmeren dus), tot ontwerpen van .. ALLES, en ook nog autobelletering en dergelijke..

Schiet mij maar lek, maar voor zo'n breed iets kan ik niks vinden..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 23:21

@prugelpiet Als je in Zwolle moet kiezen tussen Cibap of Deltion, zou ik persoonlijk toch echt voor Deltion gaan :+

Wij merken dat stagelopers van Deltion meestal verder zijn dan die van Cibap. Of het moet puur toeval zijn natuurlijk.

Zelf heb ik destijds bewust voor Deltion gekozen omdat de vertegenwoordigers van Cibap op de studiebeurs goed hun best hadden gedaan om de school onaantrekkelijk te maken :')

Heb Grafisch Vormgeven versneld gedaan, vind het leuke en gezellige leraren en je leert wat basis dingen. Uiteindelijk leer je het meeste op stage. Zowel de projecten van Cibap als Deltion vind ik niet je van het :') Stage sollicitanten hebben ze altijd in hun portfolio :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:28

Prugelpiet en eerst havo en dan CMD of kunstacademy?

Ik heb Creans.nl als bedrijfsnaam. Al jaren :D tienjarig jubileum gemist dit jaar :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:50

Ik heb echt die ervaring niet met het Deltion/Cibap :+ Heb er tijdje les gegeven voor m'n stage (Cibap).

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:24

Ik ben ook heeeel breed en hou alle opties open dus voor de KVK heet ik officieel 'MHilarius Fotografie & Media'.
Ik heb het nu dan onderverdeeld in mhilariusfotografie, mhilariustutorials en mhilatiusdesign.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:55

Ik hou voorlopig even mijn voor + achternaam, en dan iets van media vormgeving ofzo erachter..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 13:18

Courses schreef:
Ik heb echt die ervaring niet met het Deltion/Cibap :+ Heb er tijdje les gegeven voor m'n stage (Cibap).

Maar dat ging om studie Fotografie toch? Dat is dan weer een andere afdeling, andere leraren, ander eilandje in de school toch? :D

Deltion is een hele grote school, met daarin eigenlijk allemaal mini scholen. Zo voelde het voor mij tenminste. Voor je eigen opleiding heb je je vaste plekken in de school, en met de rest heb je vrijwel niks te maken. Wij kwamen alleen wel eens in de ruimte van 3d en game design oid, voor foto/film en greenscreen etc. Dat was dan ook wel weer leuk vond ik.

Tot nu toe zijn bij ons de Deltion stagelopers echt altijd beter geweest dan de CIBAP stagelopers :') maar misschien was dat toeval. Zou best kunnen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:27

Mijn destijds hoofd docent is nu hoofd docent bij Grafisch en ik vond haar altijd een drama. Sowieso vind ik alles binnen het Deltion een grote chaos. Niks is op orde, mijn lessen waren qua inhoud erg slecht en totaal niet voldaan aan het niveau naar mijn idee :)

Het ligt echt wel een beetje aan wie je van het Deltion krijgt. In mijn ervaring als Deltion stagiaire hadden de Cibappers wel wat meer how-to knowledge. Ik ben zelf altijd extreem voortvarend geweest, dus ik heb overal eigenlijk hele goede feedback gehad en gekregen dus in dat opzicht is het echt op en neer qua niveau. Ik weet wel dat 90% van mijn mede-studenten niet door is gegaan met het HBO en nu eigenlijk niks meer doen met fotografie dus in dat opzicht moet je het net treffen :)

Cibap is gerichter op vormgeven en die kant van de branches, terwijl het binnen Deltion maar 'een van de' afdeling is. Ik vond het lesmateriaal wat aangeboden werd altijd ver te zoeken en heb ook wel eens een eindproductie gezien vanaf de Grafische studie dat ik me echt kapot schrok van het lage niveau. Dus in dat opzicht .. tja. Je moet er ook van houden om op zo'n enorme school te zitten :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 13:45

Is het eindexamen niveau van CIBAP beter? Inderdaad, eindexamen niveau in mijn klas was ook erg verschillend :') Chaos en niks op orde vond ik overigens meevallen. En niveau lessen vond ik vaak vrij makkelijk, maar voor iemand die er helemaal blanco in komt was het niet te makkelijk. Dat maakt het ook lastig.

Ik had het er wel eens over inderdaad, ook met mijn werkgever, wat je nou moet met die studenten waarvan iedereen eigenlijk weet dat ze het niet gaan redden. Ik zou zeggen, ga als school zijnde strenger worden en laat die mensen niet slagen. Maar waarschijnlijk komen ze er met een jaar extra nog niet :') Waar leg je die grens van niveau? Op kennis van programma's is makkelijk te testen. Maar of iets wel of niet mooi en goed genoeg is, dat is geen wetenschap, en daarom oh zo moeilijk te beoordelen denk ik.

Ben overigens wel heel benieuwd nu welke docente je bedoelt haha.

Overigens heb ik Deltion dus niet als een enorme school ervaren, omdat je niks met de rest van de school te maken hebt :) Je hebt gewoon je eigen deel binnen de school, wat op zich zelf leeft zeg maar :D Dat vond ik tenminste :+

Uiteindelijk vind ik dat je op school vrijwel niks leert in verhouding met wat je op stage leert. Als je geen fijne stageplek te pakken kunt krijgen, ben je eigenlijk sowieso de banketstaaf.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:10

Mjah, ik weet niet echt hoe dat nu ligt qua slagen. Ik weet van veel mede-studenten dat die geslaagd zijn, was opzich wel terecht maar van de meeste wist ik zeker dat ze het niet gingen redden in het vak zelf zelf. Ik ben bijvoorbeeld geslaagd met een 8 en een 5,5 (een schouw van een eigen serie en serie in opdracht). Echt belachelijk, want die serie in opdracht was door de opdrachtgever helemaal goedgekeurd en tijdens het beoordelen prezen ze me de hemel in en vervolgens werd het bijna onvoldoende beoordeeld. Nu wil ik niet zeggen dat ik 'de beste van de klas was' maar mijn technische inzicht was gewoon erg sterk dus de serie's waren kwalitatief gezien gewoon sterk, maar ze waren me echt aan 't naaien op die dag. Was ik echt niet blij mee en heb door die 5,5 ook maar weinig blijdschap aan die dag gehad. Voelde voor mij niet als slagen.

Stage is altijd de grootste leerschool, dus dat vind ik persoonlijk geen reden om voor een school te kiezen. Ligt maar net aan jezelf waar je terecht komt, je kan ook een hele slechte stage kiezen/krijgen dus in dat opzicht :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:32

Courses schreef:
Mjah, ik weet niet echt hoe dat nu ligt qua slagen. Ik weet van veel mede-studenten dat die geslaagd zijn, was opzich wel terecht maar van de meeste wist ik zeker dat ze het niet gingen redden in het vak zelf zelf. Ik ben bijvoorbeeld geslaagd met een 8 en een 5,5 (een schouw van een eigen serie en serie in opdracht). Echt belachelijk, want die serie in opdracht was door de opdrachtgever helemaal goedgekeurd en tijdens het beoordelen prezen ze me de hemel in en vervolgens werd het bijna onvoldoende beoordeeld. Nu wil ik niet zeggen dat ik 'de beste van de klas was' maar mijn technische inzicht was gewoon erg sterk dus de serie's waren kwalitatief gezien gewoon sterk, maar ze waren me echt aan 't naaien op die dag. Was ik echt niet blij mee en heb door die 5,5 ook maar weinig blijdschap aan die dag gehad. Voelde voor mij niet als slagen.

Stage is altijd de grootste leerschool, dus dat vind ik persoonlijk geen reden om voor een school te kiezen. Ligt maar net aan jezelf waar je terecht komt, je kan ook een hele slechte stage kiezen/krijgen dus in dat opzicht :)

Jeetje, da's wel kansloos inderdaad. Soms wordt er niet praktijkgericht genoeg gedacht imo.

Wat betreft je laatste alinea, klopt, dat bedoelde ik ook. In beide gevallen (deltion of cibap) leer je het meest op stage.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:41

Courses schreef:

Dit had ik dus ook vorig jaar met mijn eindexamen. Project verliep rottig doordat we samen moesten werken in duo's. Maar goed, klant keurde alles goed, vond het prachtig en prees mijn werk de hemel in. Werd op de presentatie/oplevering de grond in geboord dat het niet goed was en dat het toch niet allemaal was zoals hij dat graag wou. Daarop een onvoldoende gehad en dus een halfjaar studievertraging.....

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:49

Verschillende meningen dus... Ik ga denk ik bij Cibap en Deltion een kijkje nemen :D
Het niveau verschilt dus heel erg per school begrijp ik...

In ieder geval heel erg bedankt voor de reacies :D Ik blijf lekker meelezen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 17:38

Altijd goed om beide te bekijken :D

Niveau verschilt vooral per leerling haha.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:37

Hmm, ik kom er maar niet uit met mijn visitekaartje :') Is nog wel het moeilijkste om voor jezelf een te maken.

Zou iemand ernaar willen kijken? :D

Misschien zie ik het zelf niet.

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:12

Nu we toch over opleidingen praten; ik ben momenteel op zoek naar cursussen als graficus om te bijspijkeren. Mijn werkgever betaalt dit (tot bep. max bedrag) dus wil dan graag een goed cursus volgen. Heeft iemand een tip? Werd al op HKU en Rietveld geattendeerd, maar daar vind ik niet echt cursussen oid. Of ik moet echt scheel hebben gekeken :+

IsaCalixa, ik wil wel even kijken voor je.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:54

Ik heb me toevallig vanochtend wel aangemeld voor cursus Photoshop en Illustrator. Geen idee of ie goed is maar was maar 20 euro haha dus elk dingetje is iets. Of zoek je meer gefocust op grafisch vormgeven?