Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:33

Ik heb eens een mentor gehad die alles in een schrift schreef.
Bijvoorbeeld je zei dit.....maar vervolgens ging die en die iets anders doen (schreef ook wat die ging doen) heb je daar erg in gehad?
En vooral het positieve benoemen al is het maar een ding; net als met normale mensen eerst het positieve en dan het negatieve. In je feedback je stagiair ook zelf punten laten benoemen wat zij goed vindt gaan.
Ik vind zelfreflectie altijd een hele fijne manier.

AmyII

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:14

Wat goed dat je je zo goed op jouw stagiaire wilt voorbereiden; veel begeleiders denken volgens mij bij voorbaat al: goh, makkelijk!

Ik leer zelf niet voor het BO maar ik zit in een klas waar het grootste gedeelte dit wel doet. Wat ik vooral hoor als storende factoren is dat ze vaak gezien worden als makkelijke schoonmaakhulp en veel meiden hebben ondanks de goede begeleiding toch het gevoel er maar een beetje bij te blijven hangen.
Voor sommige vakken op de opleiding is het belangrijk dat de leerling ook de achtergronden van de kinderen leert kennen en dat ze om leren gaan met passend onderwijs (indien dit nodig is). Dat ze leren welke professionals zich bezig houden met een kind en welke extra steun het kind krijgt.

En inderdaad; veeel feedback, ik had heel veel aan een vast moment in de week waarin ik met mijn praktijkopleider ging zitten en schoolopdrachten doornam en om feedback te vragen en te krijgen.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:28

Goed van je!

Misschien een idee om haar een dagplanning van jou te laten zien, laten zien hoe lang je overal mee bezig bent. Vervolgens kan ze deze zelf maken, en daardoor beter letten op de tijd, misschien wel met jouw hulp.

Misschien vindt ze het wel prettig om jouw tips en tricks te horen, zodat zij daar ook mee aan de slag kan. Bijvoorbeeld over hoe jij overzicht houdt, of hoe je er voor zorgt dat alles lukt qua tijd :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:17

Bedankt voor de tips.

Afgelopen periode had ik ook een 3e jaars stagiaire, maar bij haar liep het zeg maar allemaal vanzelf. Echt iemand die het al behoorlijk in de vingers heeft. Dus dit is weer even anders.
En ik zou het heel leuk vinden als zij na haar stage veel geleerd heeft en haar Lio in kan.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:57

Ik zit nu in het tweede jaar van de Pabo en ik leer heel veel van mijn mentor omdat ze me gewoon hele dagen laat draaien, en niet allemaal losse lesjes :) En dan zelf de dagplanning invullen, en daarna zelf reflecteren. Dan leest mijn mentor dat en nemen we de hele dag door en geeft ze me feedback. Zo leer ik in één dag echt heel veel!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:28

AnnemiekvM schreef:
lieveli schreef:
Sssst wij werden met alle stagaires ook een beetje teut op de kerstborrel :')

:oo echt!!!

Zoals mijn stagebegeleidster altijd zegt: "we zijn net zoals gewone mensen, we drinken ook wel eens een fles wijn leeg!" Hihihi

Ik doe overigens geen Pabo, draai volledige lessen zelfstandig. Vind ik wel zo fijn.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:47

Ik en mijn collega's nemen het er bij een borrel/ feestje ook van hoor. Mijn werkgever heeft de gewoonte constant redenen te bedenken voor een feestje ( :') ) en na elke open avond hebben we een 'afterparty'. Ook na de 'ouderavond' trouwens. En de teamuitjes en eindejaarsfeesten zijn helemaal feest: als ik dan niet uit kijk sta ik met al mijn collega's (en in het geval van het eindejaarsfeest met alle geslaagde leerlingen) in de binnenstad te feesten.

Ik heb nu verschrikkelijke oorpijn en ik moet morgen van mezelf naar het werk. Maandagavond doe ik altijd wat schoolwerk op het werk omdat ik er thuis simpelweg niet aan toe kom. Hopen dat het met wat nachtrust wegtrekt...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:00

Bij ons op school is afgesproken dat er geen alcohol meer gedronken mag worden op personeelsfeesten, excursies etc.
Dit omdat er door sommigen ook te diep in het glaasje werd gekeken. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:05

Beeeeh wat een betutteling! Dat zou niets voor mij zijn. Ik moet straks een programma in elkaar draaien over zakelijke brieven, stómvervelend.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:07

Ag maakt mij niet uit.
Ik begrijp het wel, leerlingen geen drank, docenten ook niet.
Maar het werd niet zo snel geaccepteerd in het team trouwens. :=

Ik heb nog een bult werk liggen, afgelopen dagen ziek op de bank gelegen. Bah.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:55

Dat is wel erg overdreven ja.

Ik had het eerste uur een derde klas. Een paar vroegen of ze hun boeken mochten halen, nou, prima. Zegt een andere leerling dat ze alleen weggingen om te roken. Dus ik kijken, stonden ze daar inderdaad en toen ik aan kwam lopen, renden ze hard weg. Ik heb het bij de mentor gemeld, lopen ze nu aan mijn kop te zeiken dat ik het al-le-maal verkeerd heb gezien. In andere woorden: ze mogen niet roken van hun ouders en krijgen nu dus herrie thuis.
Alsof dat mijn probleem is :roll:

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:22

Hi hi, de koekebakkers, zichzelf in de nesten gewerkt.

Ik had van de week nog een leuk voorvalletje met mijn 1e jaars coachklas (16+).
Er waren een paar mannetjes tijdens de coachles wel erg gehecht aan hun telefoon, dus nadat ik ze een paar keer op gelijkwaardigheid had aangesproken toch die dingen maar ff ingenomen. Ging later in de les mijn eigen telefoon af (stom vergeten uit te zetten). Die heb ik dus netjes tot na de les ingeleverd bij een van die jongens. Konden ze wel waarderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:29

SdaphneS schreef:
Ag maakt mij niet uit.
Ik begrijp het wel, leerlingen geen drank, docenten ook niet.
Maar het werd niet zo snel geaccepteerd in het team trouwens. :=

Ik heb nog een bult werk liggen, afgelopen dagen ziek op de bank gelegen. Bah.

Ja maar ik vind niet dat voor leerlingen dezelfde regels moeten gelden als docenten, ik zou dat ook echt niet accepteren.

mayniac_val schreef:
Dat is wel erg overdreven ja.

Ik had het eerste uur een derde klas. Een paar vroegen of ze hun boeken mochten halen, nou, prima. Zegt een andere leerling dat ze alleen weggingen om te roken. Dus ik kijken, stonden ze daar inderdaad en toen ik aan kwam lopen, renden ze hard weg. Ik heb het bij de mentor gemeld, lopen ze nu aan mijn kop te zeiken dat ik het al-le-maal verkeerd heb gezien. In andere woorden: ze mogen niet roken van hun ouders en krijgen nu dus herrie thuis.
Alsof dat mijn probleem is :roll:

:') :')

Prinnie schreef:
Hi hi, de koekebakkers, zichzelf in de nesten gewerkt.

Ik had van de week nog een leuk voorvalletje met mijn 1e jaars coachklas (16+).
Er waren een paar mannetjes tijdens de coachles wel erg gehecht aan hun telefoon, dus nadat ik ze een paar keer op gelijkwaardigheid had aangesproken toch die dingen maar ff ingenomen. Ging later in de les mijn eigen telefoon af (stom vergeten uit te zetten). Die heb ik dus netjes tot na de les ingeleverd bij een van die jongens. Konden ze wel waarderen.

Ik vind het op zich wel tof van je, maar toch, ik zou daar zelf niet voor gekozen hebben. De rolverdeling is duidelijk, ik ben docent en zij zijn leerlingen. Dus voor mij gelden andere regels, daarom mag ik ook drinken in het lokaal en zij niet.

Begrijp me niet verkeerd, als ik een belangrijk telefoontje verwacht dan laat ik mijn toestel aan, als een leerling meldt dat hij of zij een belangrijk telefoontje krijgt dan snap ik dat ook en doe ik niet moeilijk. Maar ik laat me niet 'straffen' door een leerling, verschil moet er zijn.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:43

Die rolverdeling is ook echt wel duidelijk hoor, alleen zit ik niet op een middelbare school maar op een MBO, daar zitten we toch meer als volwassenen tegenover elkaar, voor mij zijn het ook geen leerlingen maar studenten (net anders).
Als ik telefoon verwacht dan meld ik dat van te voren en zo kunnen studenten dat ook doen.
Ik vind het dan ook proffessioneel als ik mijn telefoon op stil zet als ik les aan het geven ben, doe ik dat niet is dat een foutje van mezelf en wil ik daar best een grap over maken met mijn studenten. Daar dwing ik alleen maar meer respect mee af.
Ze weten ook donders goed waar de grens is, maar ik houd van respect naar beide kanten, en niet regeltjes om de regeltjes, waar ik mijzelf dan niet aan hoef te houden (ze mogen bij mij dan ook eten in het lokaal, als ze de boel netjes houden, en niet in het computerlokaal, maar daar mag ik het dan ook niet).

Is trouwens ook precies de reden waarom ik niet op een middelbare school wil werken, daar ontkom je niet aan regels die voor de leerlingen wel gelden en voor jou niet. Dat snap ik ook best, zeker gezien de leeftijd e.d.
Dat trekt mij dus gewoon niet. Ik wil dit soort grappen kunnen maken en gelijkwaardig met mijn studenten kunnen omgaan, zonder mijn positie te verliezen.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:45

Over alcohol op schoolaangelegenheden hadden wij zaterdag (open dag) nog een discussie. Wij hadden daar nooit gedoe over, want iedereen op school was boven de 16, dus alcohol mocht voor iedereen.

Nu is dat lastig, met bandjes gaan werken oid, of gewoon maar helemaal alcoholvrij.
Zolang je in dienst bent (schoolfeesten/excursies ed.) is voor mij alcohol not done, je hebt toch de verantwoordelijkheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:52

Ik heb voor deze school op een MBO gewerkt, maar daar hanteerde ik eigenlijk dezelfde regels als nu := Maar ik vind werken op een MBO dan weer niets, veel gefaalde mensen uit het bedrijfsleven, weinig didactische aanpak, iedere docent als God op zijn eigen eilandje en weinig overleg. Dus daar ben ik na een jaar weggegaan :')

Wat mij betreft gelden er voor docenten en leerlingen/deelnemers altijd andere regels. En ik ben echt geen strenge kenau, helemaal niet zelfs. Maar ik hou van duidelijkheid en leerlingen ook denk ik. Hoe oud ze ook zijn.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:04

Ik heb niet het gevoel dat ze mij onduidelijk vinden, integendeel zelfs.
En ik ben ook redelijk duidelijk in wat consequenties van bepaald gedrag zijn, alleen als ik zelf iets doe wat niet helemaal klopt, wil ik daar best een grap over maken. En dat doet dan niks af aan mijn positie in die klas. Als ik dat soort grappen niet kan maken, omdat ik dan gelijk mijn eigen positie zou ondermijnen, zou voor mij de lol er best wel af zijn eigenlijk.

Verder hebben de meeste mensen hier een onderwijsbevoegdheid (en daarmee in de meeste gevallen..., didactische vaardigheden) en komt gelukkig een deel uit het bedrijfsleven, zodat de studenten een echt vak leren.
Dat eilandjes gedoe vind ik ook jammer, en probeer ik heel hard tegen aan te botsen (vooralsnog met wisselend succes ;-) )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:10

Oooh ik insinueerde ook niet bewust dat jij niet onduidelijk bent hoor! Maar ik sta er wel iets anders in dan jij denk ik, er kan bij mij heel veel maar ook heel veel niet. Ik was ook 24 dat ik op het MBO begon en ik zie er nu eenmaal wat jonger uit. Ik word nog steeds 20, 21 geschat. Dus ik heb me wel behoorlijk moeten gelden daar, zeker in de technische jongensklassen :').

Het niveau van de docenten op het Horizon College in Alkmaar is ronduit lachwekkend te noemen. Ik werkte zelf overigens in A'dam.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:20

Kan me voorstellen dat je érg duidelijk moet zijn in zulke klassen als je zelf niet veel ouder bent.
Hier ook bijna allemaal jongens in de klassen (bosbouw, watermanagement), maar ik was al een stukkie ouder toen ik begon (kom ook uit het bedrijfsleven, met een pedagogische aantekening overigens ;-) )

Meeste collega's vind ik echt goed hier, gelukkig, vreselijk als dat niet zo is lijkt me.
Er zijn altijd mindere bij natuurlijk, maar het merendeel (vooral de wat jongere moet ik toegeven) zijn goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:42

lieveli schreef:
Ik vind het op zich wel tof van je, maar toch, ik zou daar zelf niet voor gekozen hebben. De rolverdeling is duidelijk, ik ben docent en zij zijn leerlingen. Dus voor mij gelden andere regels, daarom mag ik ook drinken in het lokaal en zij niet.

Mmm altijd een lastig onderwerp.
Ik vind dus dat ik als docent een voorbeeldfunctie heb. Als ik van hen verwacht dat telefoons uit staan en uit het zicht zijn, moet ik dat zelf ook doen. Je zal mij dus echt nooit met een telefoon in de klas zien.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:14

Het is inderdaad een lastige discussie.
Ik vind het namelijk erg prettig dat er bij ons school een anti-alcohol beleid is.
Zoals al is gezegd we hebben een voorbeeldfunctie, daarnaast ben je op excursies verantwoordelijk voor je leerlingen.
Volgens mij is het erg belangrijk dat je dezelfde regels hanteert en vooral niet denkt dat je meer bent dan een ander.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:49

Dat is idd precies mijn punt Goof en SdaphneS.
Zo werk ik het liefst ook, vandaar mij actie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:53

Goof schreef:
lieveli schreef:

Mmm altijd een lastig onderwerp.
Ik vind dus dat ik als docent een voorbeeldfunctie heb. Als ik van hen verwacht dat telefoons uit staan en uit het zicht zijn, moet ik dat zelf ook doen. Je zal mij dus echt nooit met een telefoon in de klas zien.

Nou ik heb mijn tel. aanstaan als het niet zo goed gaat met mijn vader, daar ben ik altijd heel open in en dat snappen leerlingen. Dus nee, ik heb in principe geen telefoon aan in de klas. Maar er zijn uitzonderingen. En als ik het een keer zou vergeten dan vind ik niet dat ik mijn telefoon moet inleveren bij een leerling.

SdaphneS schreef:
Het is inderdaad een lastige discussie.
Ik vind het namelijk erg prettig dat er bij ons school een anti-alcohol beleid is.
Zoals al is gezegd we hebben een voorbeeldfunctie, daarnaast ben je op excursies verantwoordelijk voor je leerlingen.
Volgens mij is het erg belangrijk dat je dezelfde regels hanteert en vooral niet denkt dat je meer bent dan een ander.

Ik denk niet dat ik meer ben dan een ander, maar ik zou een anti-alcoholbeleid niet tof vinden. Er wordt bij ons geen alcohol geschonken tijdens schoolfeesten maar wel tijdens borrels of tijdens etentjes op school. Daar hebben de leerlingen geen weet en geen last van.

Ik lieg trouwens, ik voel me heel vaak beter dan een ander, alleen niet in de leerling-docent situatie. :')

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:55

Is ook niet dat ik met hangende pootjes mijn telefoon inlever natuurlijk, meer een grap. Van tsja, foutje, nou moet ik zeker ook mijn telefoon inleveren ;-)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:59

Ja, ik denk dat als ik dat doe, ik mijn eigen gezag ondermijn. Want ik ben van nature geen strenge docent, ik moet het echt 'spelen'.