[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:07

Slechter als mij kan denk ik niet haha!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:07

Hoezo?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:12

Ik kon altijd wel appen. Kreeg antwoord als hij weer kon antwoorden. Maar dat was anders om ook zo. Ik stuurde ook pas iets terug als het me uit kwam.
Als de regel is 24 uur van te voren afwegen en je stuurt op zondag 12 uur een bericht om af te zeggen voor maandag 1 uur vind ik het gewoon kunnne. Je hebt je nou eenmaal aan de regel gehouden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:13

Ik moet 48 uur van te voren afzeggen. Is wel lastig...wat als ik net de dag van te voren ziek wordt...

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:15

Polly schreef:
Onze autos rijden 6 dagen per week. Van ma-vrij tussen 7.30 en 21u en op zaterdag tussen 7.30 en 16.30 (instructeurs rijden niet 6 dagen die tijden maar wel elke fulltime instructeur 2 avonden en de zaterdag en die is dan 1 doordeweekse dag vrij). Lesafspraken maak je met je eigen instructeur en ik heb dus tegen mijn leerlingen gezegd dat ik 6dgn (ma-zat) bereikbaar ben tussen 7-20 en op zondag alleen in zéér dringende gevallen die echt niet tot maandag kunnen wachten.
Meestal gaat dat heel goed maar eerlijk is eerlijk ik ben in al die jaren ookal 2x 's nachts gebeld. 1x door een dronken leerling die om 8u moest lessen de volgende ochtend en 1x door een leerling die ziek was en bang was dat ze door de wekker heen zou slapen. Denk dat het overbodig is te zeggen dat ik daar niet zo blij mee was. Leerlingen hebben overigens mijn privé-gsm nummer. Heb een tijdje een apart nummer gehad voor het werk maar 2 telefoons meeslepen ging me een beetje ver. Vind het ook geen enkel probleem dat ze mijn privé nummer hebben en als ik thuis ben en mn agenda bij de hand heb app ik ook meteen terug maar op zondag ben ik ook weleens de hort op ;)
Voor vragen mogen ze ook gewoon appen of mailen die beantwoord ik altijd zo snel mogelijk.

Wow oeps haha ´s nachts zelfs!

Bij ons hebben ze allemaal een werktelefoon. Zo was ik een keer echt heel ziek (kon letterlijk m´n bed niet uit) en had om 7.50 rijles. Dus ik besloot zo rond kwart voor 7 dat ik best m´n (toen nog) instructrice kon sms´en. Had ze dat ding uitstaan 8)7 stond ze voor jan doedel op d´r werk om half 8...
Was ze nog geïrriteerd over ook.... Doe ik m´n best.......

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:15

Hier 48 van te voren op werkdagen. Dus toen ik een keer op zondags ziek werd, had ik dinsdags toch een probleem......

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:16

Haha

Ik weet niet wat bij hem de regel is heb tot nu toe geen een les afgezegd.
Hij 2x wegens ziekte en familieomstandigheden begrijpelijk neem ik hem ook niet kwalijk.
een keer 2 uren voor ik les had en de ander avond ervoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:43

kosseh schreef:
Ik kon altijd wel appen. Kreeg antwoord als hij weer kon antwoorden. Maar dat was anders om ook zo. Ik stuurde ook pas iets terug als het me uit kwam.
Als de regel is 24 uur van te voren afwegen en je stuurt op zondag 12 uur een bericht om af te zeggen voor maandag 1 uur vind ik het gewoon kunnne. Je hebt je nou eenmaal aan de regel gehouden.

Maar hoe los je het dan op bij het tandarts voorbeeld? Die kan je toch ook niet op zondag afbellen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:45

Ik vind een tandarts wel anders dan autorijles...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:46

waarom? Die moet je ook 24u van tevoren afzeggen anders moet je betalen.
edit: alleen werken die meestal niet in het weekend en zijn dus ook niet bereikbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:50

Bij mijn tandarts spreek je gewoon de voicemail in en dan geld dit ook als afzeggen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:53

hmm nou dat betwijfel ik..
Gelukkig ben ik altijd vrij op maandag dus voor mij is het geen probleem meer maar was even benieuwd hoe jullie erover denken. Wij zijn toch altijd wel gesteld op een dagje "zonder werk" maar blijkbaar is dat een beetje achterhaald.
Als je er duidelijke afspraken over zou maken tijdens de eerste les zou het dan wel als redelijk gezien kunnen worden. En dan heb ik het niet erover dat je op zondagmiddag acuut buikgriep krijgt want dat kan ook maandagochtend komen opzetten en ik probeer altijd een ander te vinden.

Hierna hou ik erover op hoor, anders trappen jullie me zo weer uit het topic en vind het juist zo leuk om jullie kant van de lessen te lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:55

Dat betwijfel je? Nou ik weet het echt 100 % zeker := al eens gebruik van gemaakt ook hoor.. Doen veel tandartsen hier in de buurt...

Toen ik nog rijles had was het ook 24 uur van te voren afzeggen. Maar hij was wel altijd bereikbaar ook in het weekend. Heb ook wel eens in het weekend gelest :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:59

Ok, thnx :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:41

Tandarts spreek ik ook de voice mail in. Wat geld als afleggen. Het voordeel van in een dorp wonen denk ik, doen nooit zo moeilijk hier.

Ik heb dinsdag weer anderhalf uur les :( ipv een uur. Om in het examen gebied te kunnen rijden. Maar ik kan me dus echt niet zolang concentreren... hen er ook echt geen zin in. Heb toch niks aan de opmerkingen en tips die ze me geeft. Elke keer van die dingen van jaa hier zak je niet op. Enige wat ik denk is dat is de rede dat ik vorige keer ben gezakt.. Als ik weer zak over 2 weken ga ik weer terug naar me oude instructeur. Die was fijner.

Hoe nemen jullie trouwens een hoge drempel. Ze wilt dat ik terug schakel naar ze 1. Maar ik heb het dus geleerd dat je gewoon in ze 2 moet rijden en dan je koppeling erbij moet pakken. Zo moest ik het ook doen bij de stopopdracht. En nu moet ik ineens het alemaal in ze 1 doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:46

De stopopdracht in 2? Die leer ik in 1 je moet rustig wegrijden en als je neus voorbij het voertuig voor je is nog een keer nacontrole, dat lukt toch nooit in 2?
Drempels afhankelijk van hoe hoog ze zijn, in- en uitritconstructies wel in 1 omdat je er scheef afgaat,dus met alle wielen afzonderlijk en ivm voorrang.

Als je het idee hebt dat je niks aan je lessen hebt maak dat bespreekbaar, het kost genoeg..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:46

Hoge drempels pak ik met mijn benzine in zijn 3, diesels in 2

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:58

Stopopdracht kom ik aan rijden in ze 2, en dan kopeling in en remmen. Als die stil staat schakel ik naar ze 1 en rij weer weg. Maar zij wil dat ik in ze 1 kom rijden.
Een in en uitrit in rijden doe ik ook in ze 2 met koppeling in. Dit omdat me geleed is dat anders de koppeling plaatne (kom even niet op de naam) anders best veel tegen kracht krijgen doordat je de drempel op dreunt. En als je niet hoeft afteremmen om naar ze 1 te komen verzorg je minder hinder op de weg. De situatie hier is 50 km weg(hoofdweg door het dorp) en dan zijstraten met inrit.

Heb ook tegen me ouders gezegt dat ik er niks van leer, ging er heen voor een andere kijk en misschien daardoor de tip die de veder helpt. Niet gevonden. Maarja over 2 weken hoop ik me rijbewijs al te hebben dus om voor de 2 lessen nog iets te gaan zeggen vind ik ook weer zo.

Batlow, ga je in ze 3 niet te hard? Al rijd me opa ook 30 in ze 4, kan makelijk met die auto .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:03

Met mijn privé auto rij ik 50 in 5 gaat prima.

Ooh zo bedoel je, ja ik laat ook in 2 aan komen rijden

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:10

Eigenlijk niet, de drempels staan vaak op 30km wegen dus je kan er met 30 overheen, schakel terug van 4 naar 3. Hij moet daarna wel weer even opkomen. Bochten neem ik ook wel is in zijn 3, maar is heel anders dan een diesel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:17

Met onze diesel kan ik bochten ook uitstekend in de 3 :))

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:30

ik moet in bochten in de 2 nemen.
drempels zijn vaak in 30 km zone en dan rijd ik al in de 2 ik rem af voor de drempel en zo ook weer rustig van drempel af

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:36

Drempels hier in xe buurt neem ik in ze 2 en dan 15-20 km per uur. Als je 20-25 rijd raak je de drempel al me je voorkant.
Zijn al heel wat auto's beschadigd hier in de straat.
Meeste drempels neem ik wel gewoon met 30km.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 06:23

Bij het cbr zien ze afslaan/rotondes ook het liefst in 2, het kán makkelijk in een hogere versnelling maar dat betekend dat je ook vlotter aan komt rijden en dat kan voor een beginnende bestuurder wel net het verschil zijn tussen tijd hebben om te kijken en geen tijd hebben om te kijken. Je instructeur is als het goed is prima op de hoogte van wat ze willen zien en past de opleiding daar op aan.
Ik ben het ook niet altijd eens met wat er gevraagd word maar hey ik wil mn leerling zo snel mogelijk laten slagen dus dan toch zo doen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:01

Bochten en rotondes in zijn 2, leer ik. En drempels heb ik alleen geleerd om het gas los te laten. En ik had laatst een weg waar je 60 ofzo mocht, dus dan zit je in zijn 4, en toen moest ik als oefening voor elke drempel terug naar zijn 3. Dus eerst gas los, beetje bij remmen. En dan voor de drempel alles klaar hebben en koppeling ook al los hebben. En dan na de drempel weer gassen, en weer naar zijn 4. Vond ik een erg fijne opdracht.

Sommige bochten mag ik in zijn 3 nemen, ligt echt aan de bocht.