1e jaars HBO/universiteit (2012-2013)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Re: 1e jaars HBO/universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:45

@Marije ja ben wel benieuwd wat ze nog allemaal gaan invoeren, maar weet wel dat ze bij ons op school wel blij zijn met de afschaffing, alleen of de studiefinanciering nu op de schop gaat..:=
We zullen 't maar afwachten!

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:53

IK ben ook blij met de afschaffing de langstudeerboete! Gezien het feit het me nu 3500 euro minder gaat kosten dit jaar en ik dus kan studeren zonder na mijnstudie meteen een mega schuld te hebben :)
Laatst bijgewerkt door annika_s op 02-10-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:53

@Annika, dat is dan wel super fijn voor je ja!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:11

Voor de mensen die er nu mee te maken krijgen is het wel fijn. Voor 1e jaars, wat minder. HOop dat ik stufie wel blijf krijgen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:38

Ik ben er eerlijk gezegd niet zo blij mee, ik ben ook eerstejaars (vorig jaar een andere studie gedaan), maar gewoon van plan om mijn Ba binnen 3 jaar te halen, ik vind het nou niet echt eerlijker dat ik straks moet gaan lenen omdat anderen die wel stufi gehad hebben en er te lang over doen en niet eens extra hoeven te betalen, natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn die dat door speciale omstandigheden niet kunnen, maar een groot deel heeft zijn tijd gewoon aan werken/feesten/zuipen/commissies besteed. Enige voordeel lijkt me dat een hoop minder gemotiveerde mensen waarschijnlijk niet zullen gaan studeren.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:33

En bij de langstudeerboete werd al rekening gehouden met mensen met bijzondere omstandigheden. Als je dat gewoon op tijd meldt op je opleiding heb je daar niet mee te maken. Dus nee ik ben er niet zo blij mee en vond een jaar uitloop eigenlijk nog best wel oke

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:54

Plus dat je die langstudeer boete nog grotendeels zelf in de hand kan hebben.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:20

Eef_Bam schreef:
Ik ben er eerlijk gezegd niet zo blij mee, ik ben ook eerstejaars (vorig jaar een andere studie gedaan), maar gewoon van plan om mijn Ba binnen 3 jaar te halen, ik vind het nou niet echt eerlijker dat ik straks moet gaan lenen omdat anderen die wel stufi gehad hebben en er te lang over doen en niet eens extra hoeven te betalen, natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn die dat door speciale omstandigheden niet kunnen, maar een groot deel heeft zijn tijd gewoon aan werken/feesten/zuipen/commissies besteed. Enige voordeel lijkt me dat een hoop minder gemotiveerde mensen waarschijnlijk niet zullen gaan studeren.

Ik ben het met jou eens hoor over het lenen/stufi/langstudeerboete. De meeste mensen hadden/hebben het zelf in de hand.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:43

Ik ben wel blij dat de langstudeerboete komt te vervallen. Stufi krijg ik toch niet en mijn werkgever betaalt het collegegeld. Of de stufi een lening wordt, dat maakt voor mij dus geen verschil.

Wij krijgen nog elke week nieuwe klasgenoten is dat bij jullie ook zo?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:26

Woah lang niet geweest hierzo! Maar leuk om al die verschillende ervaringen te lezen van jullie nieuwe opleidingen. :)
Jammer dat bij sommigen de opleiding toch tegenviel, altijd vervelend!
Bij mij valt het op tot nu toe nog heel erg mee, tijd gaat wel supersnel en de eerste tentamens liggen al voor de deur.
Heb zelfs een relatie gekregen met een jongen uit mijn klas, had ik deze zomer ook echt nog niet kunnen bedenken.
Zag nogal tegen de opleiding op, juist omdat ik niemand kende en voor hetzelfde geld zou ik geen aansluiting vinden in de klas, maar gelukkig liep het anders. :D

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:32

Wat leuk!!!!

Ik heb vrijdag alweer mijn tweede tentamen, maar wel de eerste echte :) Oke dat klinkt raar :+ Eerste was een voortgangstoets, maak je landelijk en is op jaar 6 niveau, dus wij hoeven maar heel weinig goed te hebben :P Het waren 200 vragen, ik heb er 13 ingevuld en ook 13 goed (voor foute antwoorden krijg je ook punten aftrek) en heb daarmee sowieso wel een voldoende :) Maar vrijdag dus de echte bloktoets, die vind ik wel spannend!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:52

Ik heb morgen tentamen bedrijfseconomie! Vind het wel spannend, omdat ik dus niet echt weet wat ik moet verwachten!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:13

Wij krijgen geen nieuwe klasgenoten meer, er vallen er wel telkens meer af:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:29

Ik ben ook niet echt blij met 't feit dat de langstudeerboete is afgeschaft, zit ik straks met dat sociale leenstelsel.. Ben 24/25 als ik klaar ben met mijn studie, dan wil ik wel zo onderhand beginnen aan trouwen en kindertjes, maar moet je nog altijd zo'n lening afbetalen.. :z

Succes voor degene met tentamens, ik moet vrijdag ook! +:)+

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:30

Bij ons nog niemand afgevallen, wel één nieuwe klasgenoot erbij sinds vorige week.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:30

Wij zijn de enige klas volgens mij waar iedereen er nog is :D
zijn er ook geen meer bijgekomen. maar we zitten al met 28 dus vol is vol toch.

iedereen succes met de examens ik heb mijn tentamen week pas over 3/4 weken.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:23

Sorry ben hier al een tijd niet meer geweest, druk, maar wil weer meelezen! :)
Bij ons in de klas zijn er ook twee bijgekomen maar dat is ook omdat er bij ons selectie gedaan moest worden en er 48 per jaar worden aangenomen, dus als er dan een afvalt dan komt er een ander bij die wel toelating heeft gedaan maar net niet bij de 48 gekomen was..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:17

Laux wat leuk!

Ik wist zo zeker dat mijn tentamen niet gehaald had en wilde daarom stoppen, maar omdat ik al rumoer meekreeg over de langstudeerboete, ben ik toch doorgegaan. Vandaag uitslag van het tentamen: heb ik hem gewoon gehaald met een 6,5! *\o/* Eerste 4 studiepuntjes binnen (de 5e moet ik halen in de practicumweken over een paar dagen).
Als het zo makkelijk gaat... :D Nu maar weer hard doorblokken voor mijn volgende tentamen, heb het idee dat die lastiger is en ik heb nu weer even extra motivatie.

Verder al mensen tentamenuitslagen? :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:19

Puissance schreef:
Verder al mensen tentamenuitslagen? :)

Ik heb alleen 3 tussentoetsen terug, 2 keer rond de 7 en een 2,6...
Wiskunde gaat nog lastig worden ben ik bang..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:25

Ik zie echt onwijs op tegen morgen := Heb toetsen van voorgaande jaren gemaakt en dan kom ik steeds op een 5,2 ofzo uit... En ik weet gewoon niet wat ik er nog aan kan doen om het beter te leren. Heb alle boeken goed doorgelezen, de leervragen 100 keer gelezen en iedere keer denk ik: snap ik, snap ik snap ik. Maar blijkbaar snap ik het dus niet. Gelukkig morgen meteen de antwoorden online dus ik kan zelf al een beetje rekenen :=

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:12

Nog even over de langstudeer boete, over het zelf in de hand hebben etc etc en de omstandigheden dit is dus niet helemaal waar, ik zou zelf ook de langstudeer boete gekregen hebben en waarom omdat ik mijn HBO- propedeuse heb gehaald en door gegaan ben naar de uni, dan zit je er zowizo aan vast :) Vervolgens was ik vorig jaar halverwege had zo goed als de helft gehaald en kwam terecht in persoonlijke problemen te laat om uit te schrijven, laatste half jaar nauwelijks nar school kunnen gaan conclusie niet gehaald, daardoor ben ik nu dus opnieuw begonnen.

Volgend voorbeeld vriendinnetje van mij is verlamd geraakt meerdere dingen geprobeerd, werd vorig jaar april opgeroepen om in een revalidatiekliniek opgenomen te worden, uitzicht voor haar misschien met hulpmiddelen weer kunnen lopen, op school alles kunnen regelen echter wel een langstudeerboete aan haar kond, waarom ja je heb studievertraging, bijzondere omstandigheid, ja jammer dan niks mee te maken.

Dus hierbij al 2 voorbeelden waarbij je er echt niks aan kan doen je wel graag wil maar beperkt wordt en vervolgens dus nog een ''straf'' krijgt ook.

En dan weer gewoon over de studie haha ik heb morgen ook mijn eerste tentamen en o wat heb ik een stress, echt wel behoorlijk last van faalangst, ik ken het gewoon maar zo bang dat ik dingen vergeet, black out krijg of wat dan ook bah zoo vervelend.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:21

Jullie hebben al vroeg tentamens zeg! Mijn eerste tentamen heb ik pas over 2,5 week.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:31

annika_s schreef:
Nog even over de langstudeer boete, over het zelf in de hand hebben etc etc en de omstandigheden dit is dus niet helemaal waar, ik zou zelf ook de langstudeer boete gekregen hebben en waarom omdat ik mijn HBO- propedeuse heb gehaald en door gegaan ben naar de uni, dan zit je er zowizo aan vast :) Vervolgens was ik vorig jaar halverwege had zo goed als de helft gehaald en kwam terecht in persoonlijke problemen te laat om uit te schrijven, laatste half jaar nauwelijks nar school kunnen gaan conclusie niet gehaald, daardoor ben ik nu dus opnieuw begonnen.

Volgend voorbeeld vriendinnetje van mij is verlamd geraakt meerdere dingen geprobeerd, werd vorig jaar april opgeroepen om in een revalidatiekliniek opgenomen te worden, uitzicht voor haar misschien met hulpmiddelen weer kunnen lopen, op school alles kunnen regelen echter wel een langstudeerboete aan haar kond, waarom ja je heb studievertraging, bijzondere omstandigheid, ja jammer dan niks mee te maken.

Dus hierbij al 2 voorbeelden waarbij je er echt niks aan kan doen je wel graag wil maar beperkt wordt en vervolgens dus nog een ''straf'' krijgt ook.

En dan weer gewoon over de studie haha ik heb morgen ook mijn eerste tentamen en o wat heb ik een stress, echt wel behoorlijk last van faalangst, ik ken het gewoon maar zo bang dat ik dingen vergeet, black out krijg of wat dan ook bah zoo vervelend.

Als je je HBO-P in een jaar haalt dan heb je toch nog geen langstudeerboete? Je mag er een jaar langer over doen. Heb je wel druk op je schouders, absoluut maar toch niet direct een langstudeerboete?

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:19

Wel dus :) Bachelor uni is 3 jaar dus daar kijken ze naar + 1 jaar hbo is te lang dus zou langstudeer zijn.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:26

Dus als je begint met een HBO bachelor krijg je geen 4+1 jaar om je opleiding if te maken? Dacht dat ze van je eerste opleiding uitgingen...