Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:37

Tnxx voor de uitleg LHO! Ga daar m'n website mannetje toch maar eens even over spreken. Die op FOK vond ik trouwens wel goed en duidelijk, moest er stiekem zelfs wel een beetje om lachen. Die van uitzendinggemist.nl heb ik net even bekeken, dat is wat minder opvallend, maar denk dat ik zelf dan toch eerder voor de FOK aanpak zou kiezen. Gewoon 1x heel duidelijk, mensen hoeven maar 1x te klikken en klaar.

@Georgette: Nee ik doe niet aan dropshipping, maar ik heb er wel over nagedacht, want het heeft natuurlijk wel zo zijn voordelen! Waarom ik niet aan dropshipping doe: Ten eerste omdat ik zelf gezien wil hebben dat een bestelling in orde is als het deur uit gaat, ik stel hoge eisen aan kwaliteit en klantvriendelijkheid en ik wil daarin dus niet afhankelijk zijn van een andere bedrijf.
Ten tweede omdat ik heel veel slechte verhalen heb gehoord. Bedrijven die in geldnood komen en wel jou geld binnen krijgen, maar vervolgens niet het pakket naar de klant sturen. Of wat dacht je van dat ze verkeerde of beschadigde producten naar de klanten sturen, etc. Zie dan maar weer te zorgen dat alles in orde komt....

Ik heb ook weer ff een vraagje: Ik ben bezig met "onderhandelen" over een stand op een nieuw evenement. Ze willen mij daar graag hebben en ik wil daar ook graag staan, maar ik vind de huur voor een stand te hoog. Voor een "blanko" pagodetent van 5x5 meter betaal je 550 euro. Voor een schaartent (zo'n ding wat ik zelf heb, van 3x3 meter) betaal je €250. Wil je daar een tafel, een houten vloertje, elektriciteit, etc. in hebben, dan komen daar ook nog kosten bovenop. De prijzen zijn ex btw en dit lifestyle evenement wordt voor het eerst gehouden dit jaar. Ze hopen op ongeveer 1500 a 2000 bezoekers en het is een evenement waar je als bezoeker kaarten voor moet kopen. Nu heb ik dus aangegeven dat ik de prijs te hoog vind, want voor een kant en klare kraam op de Erkemeder Hondendag (wat ook nog eens gratis is voor bezoekers) betaal je bijv. maar 15 euro. Nu is dat ook echt wel goedkoop natuurlijk, maar hun prijzen vind ik weer het andere uiterste (al heb ik ook regelmatig "aanbiedingen" gehad van beurzen en fairs waar je maar zo €1000,- moet betalen voor een tent, dus als je het daarmee vergelijkt valt het weer mee).

Nu zijn we aan het kijken of we hier en daar wat kunnen samenwerken, zodat de prijs voor een kraam omlaag kan. Zo heb ik al aangegeven dat ik best mijn eigen tent en tafel mee kan nemen, maar ze willen ook weten wat mijn budget is. Hoe pak je zoiets nou goed en professioneel aan? Zal ik ze mailen met een soort van overzicht qua kosten die ik maak en wat ik gemiddeld verkoop op een evenement, zodat ze een beeld krijgen van de inkomsten die ik eruit haal? Of is dat juist weer niet professioneel en kan ik beter een bedrag noemen, waarvoor ik het geregeld wil hebben? Ik vind het echt heel moeilijk inschatten wat voor prijs nou fair is. Zelf heb ik zoiets, hoe goedkoper hoe beter, want ik heb gewoon heel erg weinig te besteden. Maarja, ik wil ook niet overkomen als een sloeber!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:50

Joyce, er valt zeker over te onderhandelen, gewoon keihard doen! Toen ik bij mijn vorige bedrijf zat moest ik ook dat soort dingen regelen, toen heb ik een keer de standhuur van 2000 naar 200 teruggebracht...! En bij een ander event van 1000 naar 25 euro :D daar wilden ze ons graag hebben namelijk. Overigens namen wij ook extra spullen mee en gaven we aan flexibel te zijn qua plek etc.
Als ze jou zo graag willen hebben moeten ze daar wat voor over hebben. Blijf vaag over je budget maar zeg dat het ´op ongeveer 20% zit van wat ze willen hebben´, zoiets, en laat ze komen met een tegenbod. Blijf hard, dat doen mannen ook en dat werkt ;) heb ik vorig jaar ondervonden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:16

Ik heb intussen al geleerd dat je echt moet durven onderhandelen, daar mag je best hard in zijn! Een nee heb je maar een ja kan je altijd krijgen. Ik zou ze niet teveel in je kaarten laten kijken, gewoon een voorstel doen en dan zie je wel wat ze reageren!

Ik ben nog steeds volop bezig met alle leveranciers en vertegenwoordigers. Vanmorgen had ik er eentje over de vloer, jeetje, die was zo negatief.. Als ik hem had moeten geloven was ik al bijna op de fles gegaan nog voor ik begon, door de crisis. Met zo'n mensen wil ik dan echt niet werken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:44

Ik weet eigenlijk niet wat normale kosten zijn voor een stand, het loopt nogal enorm uiteen natuurlijk.

Moet je eens kijken naar de prijzen van bvb. het Horse Event, dat is zo belachelijk duur, alsof je die vierkante meters grond koopt i.p.v. huurt :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:54

Tnxx voor de tips! Ik ben hier nog zo onervaren in, dat ik ook niet echt goed weet tot hoe ver ik kan gaan. Lastig hoor!

@Pmarena: Nou idd... Net als Animal Event, sjonge jonge, wat een prijzen zeg! Daar bedank ik vriendelijk voor...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:57

Pfff beurzen ja die zijn niet goedkoop. Van de winter gaan wij ook 4 dagen beurzen....
Voor slechts € 2500,-

En dan nog nieuwe flyers, banners, tafels en al dat soort ongein.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:32

Op zich zou het niet zo'n probleem zijn, als ik goed mijn brood kon verdienen met de shop. Maar het begint nu net een klein beetje zelfvoorzienend te worden (hoef dus niet meer elke keer mijn spaargeld erin te pompen) en ik hou dus nog niets over. Ik moet nu heel kritisch kijken waar ik mijn geld aan uitgeef. Ga ik op een grote beurs/groot evenement staan, dan betekend dat ten eerste dat ik er wel weer spaargeld in moet gaan pompen en ten tweede dat ik dus een hele tijd geen nieuwe spullen in kan kopen. Dan moet het gewoon gegarandeerd een geweldig resultaat geven en dat kan je van tevoren helaas niet inschatten. Dat soort dingen zijn dus een te grote gok voor mij op dit moment. Tenzij de prijzen dus laag zijn, dan durf ik die gok wel te wagen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:35

Ben ik zo scheel dat ik die van Fok.nl niet zie?

Joyce niemand heeft iets met jouw cijfers te maken!!!
Je vindt het gewoon te duur, klaar.
Het bezoekersaantal dat ze verwachten is ook niet zo heel veel en het kan zomaar zijn dat er uiteindelijk amper iemand op af komt. Dat weet nog niemand.
Waarom zou je niet zeggen dat je laatst op bla bla bla evenement bent geweest en dat je daar voor je stekkie maar 15 euro hoefde te betalen, incl. Dat je dat betere prijzen vind.
ALs ze graag willen dat je komt, zullen ze met een voorstel moeten komen.
Soms moet je even erg zakelijk zijn en het vriendelijk/lieve even achterwege laten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:10

Ik heb nog niets gestuurd, Ffortuna is zo lief om mijn mail even na te kijken voor ik hem verstuur!

Overigens vind ik dat je altijd vriendelijk moet blijven, het heeft in mijn ogen geen zin om hoog van de toren te blazen en dingen te "eisen". Zowel ik, als de mensen van het evenement zijn starters, dan moet je gewoon proberen samen te werken. We hebben elkaar beiden wat te bieden, maar dat moet wel onder de juiste voorwaarden. Zo heb ik ooit contact gehad met een net gestart magazine, die stelden zich ook ongelofelijk hard en zakelijk op. Het moest zoals hun het wilden en anders niet. Daar was ik ongelofelijk snel klaar mee en met die mensen wens ik nooit meer zaken te doen. Pas als ze met hangende pootjes bij mij aankloppen ga ik er weer eens over nadenken. Dus wat gij niet wil dat u geschied ;) Wel ben ik het met je eens dat ik af en toe best wat minder lief mag zijn, alleen vind ik dat heel erg moeilijk, ook prive. Dat zit namelijk in mijn karakter en heeft achterliggende oorzaken, maar daar wordt op dit moment aan gewerkt met een professional :) Kan dus alleen maar verbeteren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:19

joyce2 schreef:
Op zich zou het niet zo'n probleem zijn, als ik goed mijn brood kon verdienen met de shop. Maar het begint nu net een klein beetje zelfvoorzienend te worden (hoef dus niet meer elke keer mijn spaargeld erin te pompen) en ik hou dus nog niets over. Ik moet nu heel kritisch kijken waar ik mijn geld aan uitgeef. Ga ik op een grote beurs/groot evenement staan, dan betekend dat ten eerste dat ik er wel weer spaargeld in moet gaan pompen en ten tweede dat ik dus een hele tijd geen nieuwe spullen in kan kopen. Dan moet het gewoon gegarandeerd een geweldig resultaat geven en dat kan je van tevoren helaas niet inschatten. Dat soort dingen zijn dus een te grote gok voor mij op dit moment. Tenzij de prijzen dus laag zijn, dan durf ik die gok wel te wagen.

Ik vind dat bij jou ook lastig inschatten inderdaad...je zit toch wel in een branche waar behoorlijk wat concurrentie in zit...dus hoe spring je er uit.

Ik kan je alleen mijn eigen ervaring vertellen, en dat is dat ik hier eigenlijk nihil of eerder nog: geen resultaat van zie qua verkopen. Horse-Event? Veel leuke reacties en druk op de stand, maar er wordt ter plekke, die maand of de maanden erna erna echt niet ineens meer verkocht dan anders, de resultaten per maand blijven vrij constant. Zo ook met advertenties in magazines zoals BIT e.d....je merkt er gewoon NIKS van eigenlijk. Wat mij betreft is het dus allemaal weggegooid geld :o Denk dat het vooral interessant is als je ter plekke heel leuk kunt verkopen, omdat je iets bijzonders hebt voor een leuke prijs dat heel veel mensen voor de heb en de leuk dan gewoon maar meteen meenemen :j

Denk aan zo'n tick-key ofzo. Veel mensen gaan dat toch niet speciaal online bestellen alleen voor dat ene dingetje, en voor een verkoper lijkt het me nu ook geen zoden aan de dijk zetten om elke keer zo'n prulletje als bestelling te verwerken, qua wat het opbrengt. Maar als je ze zo achter elkaar over de toonbank van je kraampje kunt schuiven dan kan het nog wel eens interessant zijn :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:50

Je zal je nog verbazen hoe vaak ik de Tick Key los verkoop nu het in Landleven staat deze maand... Ik verkoop elke dag minimaal 1 Tick Key en die bestellen ze dan gewoon los, zonder andere producten! Echt bizar... Het is heel weinig werk om die in te pakken en te versturen, dus als je dat over een maand bekijkt, is dat best leuk hoor ;)

Maar verder ben ik het met je eens! Toen die Humunga Toys bij Life4You van Carlo en Irene waren geweest, had ik heel even een piek in de bestellingen, maar dat zakte heel erg snel alweer in. Heb nu 2x (gelukkig gratis) in een online magazine gestaan met een product en ik krijg daar leuke reacties op, maar zie niets terug in de verkoop. Als ik op een wedstrijd of evenement heb gestaan zie ik idd ook geen piek in de bezoekersaantallen op de site en als ik dingen sponsor, of ergens met een actie in sta, zie ik daar praktisch nooit wat van terug. Neem vorig jaar het Goois Hondenfestijn, 100 ballen gesponsord voor in de goodiebag, met een kortingscode erbij. Daarvan is er 1 gebruikt! Doe ik ook echt niet meer ;)

Dus dat soort dingen zijn in mijn ogen ook weggegooid geld. Ik krijg de meeste bezoekers via Facebook, Twitter, HippeShops, Doggies en Doggo. Dat is allemaal online en praktisch gratis! Bij Doggo sponsor ik nog wel eens een prijsje voor een actie, gewoon om mijn naam weer even onder de aandacht te brengen en binnenkort ga ik dan 1x adverteren in een echt blad. Dat is voor Hulphond Nederland, dus is gekoppeld aan een goed doel en dan heb ik het idee dat ik er nog wat goeds mee doe als het niets oplevert ;) En als het niets oplevert, ga ik ook noooooit meer adverteren in een blad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:20

Joyce, ik ga inderdaad vanavond je tekst bekijken!

Hebben jullie advies voor mij?

Ik ben momenteel bezig met mijn website. Nou ja, puur de pre-beginfase: ik heb een domeinnaam in gedachten en deze is nog vrij. Nu wil een kennis mijn website en logo wel voor me maken maar als ik haar daar opdracht toe geef betaal ik natuurlijk ook de BTW enzo. Zal ik mijn bedrijf gelijk inschrijven bij de KvK (waarna ik dus ook mijn bedrijfsadministratie moet doen)? Ik begin in september namelijk met een ´light variant´ van wat ik wil gaan aanbieden (enkel bijles en privé huiswerkbegeleiding, na mijn werk, in de avonduren) en de KvK tipte me dat je best een beetje mag bijverdienen zonder dat je ingeschreven staat. Maar dan kan ik de BTW die mijn website me kost dus niet aftrekken. Nu is dat geen wereldbedrag, maar toch...

wat zouden jullie doen?

En: hoe zien jullie visitekaartjes er uit? Heb je iets op de achterkant staan? Ik ben nog druk aan het denken wat ik hiermee zal doen :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:37

Ik heb dubbelzijdig bedrukte visitekaartjes. De voorkant is zwart, met de "hoofdjes" van mijn logo die er in het paars/roze uitknallen en op de achterkant staat mijn info en een QR code. Ik vind dat zelf heel erg leuk, maar denk dat het ook erg persoonlijk is.

Wat betreft het inschrijven, ik moest het wel doen, omdat ik anders geen informatie kreeg van leveranciers en vertegenwoordigers. Ik zou even een rekensommetje proberen te maken, om te kijken wat voor jou het meest voordelig is!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:19

joyce2 schreef:
Tnxx voor de uitleg LHO! Ga daar m'n website mannetje toch maar eens even over spreken. Die op FOK vond ik trouwens wel goed en duidelijk, moest er stiekem zelfs wel een beetje om lachen. Die van uitzendinggemist.nl heb ik net even bekeken, dat is wat minder opvallend, maar denk dat ik zelf dan toch eerder voor de FOK aanpak zou kiezen. Gewoon 1x heel duidelijk, mensen hoeven maar 1x te klikken en klaar.

Joyce, heb jij dit al bij Michiel aan gekaart?

@georgette: dropshipping heeft echt voordelen maar ook veel nadelen. Wij hebben er ook naar gekeken maar kwamen tot de zelfde conclusies als Joyce.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:06

Toevallig vanmiddag een mail eruit gestuurd ;)

En ik heb ook weer wat "leuks"... Dure mand naar een klant verstuurd, speciaal besteld in Duitsland. Ik had ook nog eens pech, want in de tijd dat de klant hem besteld had (met korting) was dat ding ook nog eens duurder geworden, dus ik verdiende er niets op. Nu belt de klant dat er een dikke kras in de bovenkant zit! Ik weet zeker dat hij hier onbeschadigd weg is gegaan, ik check dat namelijk altijd. Dus ik zei ook tegen de klant dat ik de doos open heb gemaakt en dat hij onbeschadigd in het plastic zat. De bovenkant van de mand (het is een soort ei), zit direct onder de tape rand van de doos. Denk dat de klant de doos heel enthousiast heeft open gemaakt met een schaar/mes en zo dat ding heeft beschadigd. Maar nu is het hun woord, tegen dat van mij. Ik heb gevraagd of ze hem mij terug willen sturen en dat ik de verzendkosten dan voor mijn rekening neem, of dat ik een deel van het bedrag naar ze terug overmaak en dat ze de mand houden. Maar ze willen een nieuwe, wat ik me ook wel voor kan stellen, want ze zijn er van overtuigd dat ze een beschadigd product hebben ontvangen... Naja, klant is koning, dus ik ga een nieuwe voor ze bestellen, maar dat betekend dus dat ik er dik op toe moet leggen, baal als een stekker...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:16

Ik meld mij ook weer eens. Inmiddels weer wat rust hier met mijn veulen, dus kan eindelijk weer wat meer doen dan 'paardenmama' spelen.

Ik haak gelijk even in op het puntje van Joyce! oei.. dat zijn lastige puntjes. Misschien kun je de beschadigde nog zien te verkopen? uiteraard wel met de vermelding van de beschadiging.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:07

Even een short message van mijn kant. Ben erg druk met werk e.d. en ondernemingsplan ligt heerlijk in de kast. Hoewel dat ding er wel voor gezorgd heeft dat ik morgen mijn HBO-diploma mag ophalen!!!

Verder lees ik hier af en toe mee, vind het nog steeds interessant, maar zelf niet zo veel tijd om te posten e.d.

(Joyce, nu ik toch aan de typ ben... De tick key is ook gewoon geweldig!!! Ik had hem van jou gekregen in mijn FB-like pakketje en mijn mams gebruikt hem ontzettend vaak voor de hond. Laatst had Ronja 15 teken na een wandelingetje in het bos en ondanks Ronja's dikke vacht heb je die krengen met de TickKey zo te pakken!)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:13

@ffortuna: je kunt je prima inschrijven bij de KvK als ondernemer. Kost dit jaar 21 euro in het geval van eenmanszaak. Zoals het er nunuitziet, is het vanaf volgend jaar gratis. Vergeet ook nit je bij de Belastingdienst in te schrijven zodat je een BTW nummer krijgt.

Je krijgt te maken met 2 soorten belastingen. Met een kleine bijverdienste ben je voor de Inkomstenbelasting geen ondernemer, dus telt hetgeen je verdient mee bij je inkomen.
Voor de omzetbelasting ben je echter wel ondernemer. Dus betaalde BTW kun je terugvragen, op je diensten moet je BTW rekenen. Als je weinig omzet hebt, heb je te maken met de regeling kleine onderneming waardoor je onder een bepaald bedrag geen BTW hoeft af te dragen.

Mocht dit niet duidelijk zijn, neem rustig eens contact op met de startersdesk van de KvK of de belastingdienst, die kunnen je meer vertellen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:59

Als je je bij KvK inschrijft, word je toch automatisch ingeschreven bij de Belastingdienst als ondernemer? Dat ging bij onze VOF wel zo in ieder geval, daar hoefden we niet nog apart achteraan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:29

De KvK geeft het door aan de Belastingdienst en nog 101 andere schimmige organisaties waar je niks aan hebt maar die wel meteen vrolijk rekeningen naar je beginnen te versturen.... :=

Ik zou er dus nog maar even over nadenken of je tijdens een start die nog als hobby gezien kan worden qua inkomsten, die slapende honden wel wakker moet maken :=

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:54

Meestal word je inderdaad tegelijkertijd ook aangemeld bij de Belastingdienst. Maar die 101 andere organisaties kun je zelf bepalen! Ik heb dat toen uit laten zetten en heb nog geen spookfacturen of iets dergelijks ontvangen. Helaas ook niet regelmatig pennen dus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:09

PMarena, zo denk ik er dus ook over.

Je wordt inderdaad automatisch aangemeld bij de belastingdienst, daar heb ik voorlichting over gekregen van de KvK :) he, waarom is er niet gewoon iemand die zegt wat ik moet doen? Zou lekker makkelijk zijn :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:14

O, die mensen zijn er genoeg hoor, die je willen zeggen wat je moet doen :P ...of je er naar moet luisteren is een ander ding :P

11A, ik weet niet hoe dat bij fotografen zit maar ik werd meteen belaagd door allerlei onzin van Buma Stemra enzo, kopieer-rechten, muziekrechten, verpakkingsmaterialen, bla dit , bla dat....het enige dat nu nog hardnekkig is zijn die achterbakse lui van de HBD, die bedrijfsschappen van verenigde ondernemers waarmee ik niks te maken wil hebben, die ook totaal niks voor mij doen, maar waar ik wel elk jaar maar 1 ding van zie, en dat is hun factuur van 279 euro die ik VERPLICHT moet betalen , elk jaar! -:(-

Daar waarschuwen ze je ook niet voor bij de KvK helaas :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:27

Ik was bij een KvK starters seminar en daar waarschuwden ze toen wel voor. Dat je veel spookfacturen kan krijgen en dat je alles goed moet checken voor je betaalt. Er kan staan ´verplicht´ maar dan is het niet zo, etc. ...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:40

HBD is voor detailhandel alleen toch? Dus val je daar niet onder, hoor je er toch ook niks van?

Idd buma/stemra onzin, folders van bedrijven die je vanalles willen verkopen, enz enz.

Spookfacturen ook idd, dus altijd goed opletten van wie de factuur is en of het een echte factuur is en niet een instinkertje.

Welke betaalopties hebben jullie naast Ideal?
Ik ben eens aan het kijken naar betaalopties voor het buitenland namelijk.