Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:31

Bijna wel ja :')

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:01

Trainen kan je toch ook zien als beleren :D hahah weten die mensen van de belasting veel ;) hahaha :D

Bedankt voor de duidelijkheid. Ik moet nog een hoop leren!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:04

Wat is het hier rustig!
Ik heb een vraagje over offertes. November 2010 heb ik voor een klant een offerte gemaakt voor een aantal optredens in mei 2011. De klant heeft hier per mail akkoord voor gegeven. Nu is het 2011 en zijn we in prijs gestegen, en heb ik hier tijdens het opstellen van de offerte niet aan gedacht (dom dom) Is de gemaakte offerte bindend of kunnen we onze nieuwe prijs doorrekenen. (Al denk ik niet dat dat erg netjes is van onze kant.)

Ik hoor graag jullie advies!

Groetjes Marja

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:07

Ik zou de prijs niet doorberekenen, je hebt toen dr tijd die afspraak gemaakt met de klant en er is al getekend. Beetje flauw om de prijzen nu dan omhoog te gooien, terwijl alles al rond is gemaakt. Ik vraag me overigens ook af of dat wel mag? Misschien dat je er dan in het vervolg bij zou moeten zetten op de offerte, onder voorbehoud van prijsstijgingen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:21

Volgens mij is "onder voorbehoud van prijsstijgingen" ook niet zomaar toegestaan want een offerte is idd bindend.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:00

Marja1988 schreef:
Ik heb een vraagje over offertes. November 2010 heb ik voor een klant een offerte gemaakt voor een aantal optredens in mei 2011. De klant heeft hier per mail akkoord voor gegeven. Nu is het 2011 en zijn we in prijs gestegen, en heb ik hier tijdens het opstellen van de offerte niet aan gedacht (dom dom) Is de gemaakte offerte bindend of kunnen we onze nieuwe prijs doorrekenen. (Al denk ik niet dat dat erg netjes is van onze kant.)

Ik zou het zo laten, afspraak is afspraak.
'Dom dom' valt wel mee hoor. Volgens mij maken we allemaal wel eens zo'n fout.
Voordeel: de volgende keer denk je er vanzelf aan om te verwachten prijsstijgingen in je offerte op te nemen. :D

Stel dat iemand nu een offerte aanvraagt, zonder specifieke termijn of datum, dan zou je erin kunnen zetten: "Deze tarieven gelden voor optredens in 2011."

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:23

Als je slim bent, dan zet je op een offerte altijd dat de factuur wordt gemaakt op basis van Nacalculatie!
Mochten er dan nog dingen bijgevoegd worden, kun je dat ook gewoon doorrekenen!
Maar een prijsverhoging nu nog doorvoeren zou ik niet doen.
Gewoon een leer uit trekken voor de volgende keer, dat als een opdracht in het nieuwe jaar valt, je moet onthouden dat je prijzen misschien verhogen en die dan meteen zo meerekenen.
En mocht deze opdracht een vervolg krijgen in 2011, dan gewoon een nieuwe offerte maken met de prijsverhoging (wel een reeële) en vraagt de klant hierna, kun je dit eerlijk uitleggen, maar dan laat je wel zien aan je klant dat je niet moeilijk doet om nu toch je prijsverhoging door te voeren!
Ik denk dat een klant snel afhaakt als je nu opeens aankomt met een prijsverhoging!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:25

Marja1988 schreef:
Wat is het hier rustig!

Ik hoor graag jullie advies!

Groetjes Marja

ik zou de prijs zo laten staan,
je hebt die afspraken destijds gemaakt, dus een beetje oneerlijk om dat dan te veranderen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:26

ik heb overgens een hyves, facebook en twitter aan gemaakt :)) <3

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:32

Ik zou het inderdaad ook zo laten staan maar wel laten doorschemeren dat ze geluk hebben gehad en dat de prijs normaal omhoog is gegaan. Maar niet zo duidelijk zeggen dat ze zich schuldig gaan voelen.

Zal ook weer eens naar facebook kijken. Heb ooit een profiel aangemaakt en daar is het bij gebleven.
Zit nog steeds te knoeien met mijn logo, nu staat hij op een wit vierkant en ik wil hem daar dus uitknippen. Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Van de week mijn collega eens vragen. Die doet het vast in 2 muisklikken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:37

Volgens mij kun je in Paint en in diverse andere programma's op zo'n knopje klikken dat de achtergrond verdwijnt, maar dit werkt alleen goed als je achtergrond echt 1 effen kleur is. Maar gezien jou achtergrond wit is zou dat moeten lukken! Als je wilt kan ik even opzoeken hoe die knop heet.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:51

Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag. Jullie bevestigen eigenlijk al wat ik zelf dacht. Prijs nu zo laten zoals afgesproken in de offerte en volgende keer iets beter nadenken over het opstellen. Maar toch is het fijn om van anderen te horen wat ze ervan vinden :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:29

Heb nu ook Paint Shop pro gedownload maar ik kan dan heel gemakkelijk mijn logo selecteren alleen als ik het dan op sla heb ik weer precies hetzelfde. Jammer want hierdoor kom ik met de site niet verder.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:43

Dendrofleur, als je alleen je logo uit hebt geknipt of transparant hebt en hem op hebt geslagen dan plakken de meeste programma's er weer een achtergrond achter als je hem met dat programma weer bekijkt. Als je je logo dan over iets anders heen plakt bijv. of op je website gebruikt is hij wel uitgeknipt/transparant. Weet niet of dit is wat je bedoeld...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:41

Ja, maar op mijn site zie ik dan toch weer de witte achtergrond. Ik stuur hem wel door naar mijn collega en als het dan nog niet lukt kom ik hier wel weer even vragen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:45

11AFotograaf schreef:
Als je slim bent, dan zet je op een offerte altijd dat de factuur wordt gemaakt op basis van Nacalculatie!

Sorry, dit snap ik ff niet...als het op basis van nacalculatie gefactureerd wordt, wat voor nut heeft een offerte dan nog?
In de meeste offertes wordt een tekst opgenomen dat de prijs voor een bepaalde tijd geldig is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:17

XoNo schreef:
11AFotograaf schreef:

Sorry, dit snap ik ff niet...als het op basis van nacalculatie gefactureerd wordt, wat voor nut heeft een offerte dan nog?
In de meeste offertes wordt een tekst opgenomen dat de prijs voor een bepaalde tijd geldig is.

Dat klopt, maar ik heb ook wel eens een project gehad waarbij na de eerste dag fotograferen opeens wat onderdelen meer moesten (was een voetbalplaatjes boek waar ineens 3 teams meer bijkwamen).
Dan sta ik in mijn recht door die zin om die 3 teams erbij te verrekenen! Daarnaast was mijn drukwerk in de offerte ook een gok, dus dat werd later pas berekend.
De klant wordt daar dan natuurlijk wel van op te hoogte gesteld, maar hij kan je niet vastpinnen op de offerte dat de factuur voor dat bedrag moet zijn.
Mijn inziens is de offerte altijd een schatting van de kosten! Blijkt het meer werk te zijn, kun je in overleg heel gemakkelijk meer rekenen en blijkt het mee te vallen of vallen er onderdelen uiteindelijk in het process weg, dan kan dat invloed hebben op de factuur.
Dit voorkomt grote problemen, omdat dit op de offerte staat zoals ie goedgekeurd is!
De prijs is inderdaad ook een bepaalde tijd maar geldig, maar er kunnen altijd nog dingen veranderen tussen het ondertekenen van de offerte en het opmaken van de factuur en zo denk jij je hiervoor in!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:40

Ik vind een offerte toch aardig bindend. Er moet namelijk precies in staan wat er gedaan wordt en wat het gaat kosten. Komt er meerwerk bij dan moet daar apart voor betaald worden. Wel kan een offerte een beperkte tijd geldig zijn en dat zou ik er dan ook zeker in zetten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:33

Idd, alles wat erbij komt is meerwerk en valt niet onder de offerteprijs.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:25

Bij mij is een offerte ook bindend. Als ik uiteindelijk het werk niet goed heb ingeschat dan is dat mijn risico. Wil de klant opeens van alles meer dan is dat meerwerk, maar dat zou ik altijd weer apart offreren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:10

Of het bindend is of niet, als jij doet overkomen dat dat de prijs moet zijn, dan is het zoiezo al niet klantvriendelijk als je die ineens gaat verhogen. De vraag is dan, wil je dat uitstralen?

Zijn er hier ook mensen met personeel?
Hoeveel procent kost jullie werknemer bovenop zijn netto salaris?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:12

een werkweek van 64,6 is dat reeel? :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:14

DendroFleur schreef:
Ik vind een offerte toch aardig bindend. Er moet namelijk precies in staan wat er gedaan wordt en wat het gaat kosten. Komt er meerwerk bij dan moet daar apart voor betaald worden. Wel kan een offerte een beperkte tijd geldig zijn en dat zou ik er dan ook zeker in zetten.

maar dat doen de meeste bedrijven dus ook niet ;)
een bedrijf waarmee mijn vader nog wel eens contact heeft, die gaat dus altijd uit van het goedkoopste in de offerte...
dus wil je dan een apart kleurtje voor je bank oid(is in de meubelbranche ;)) dan komt daar in eens een enorme prijs bij op :oo

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:05

We hebben vandaag gehoord dat mijn man zijn baan verliest per 26-03-2011. Dus hij is dan nergens meer in loondienst en zal een uitkering moeten aanvragen. Onze webshop staat op zijn naam. Gaat dit ons straks problemen opleveren bij het aanvragen van een uitkering oid? Wie weet hoe dit precies zit en wat voor stappen we nog kunnen ondernemen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:07

denk wel dat dat wat problemen gaat opleveren ja :o