Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:10

Jolandaa schreef:
Haha ja.
Maar dat word altijd gezegt he+ geld mag niet kan je beter snoepjes neerzetten :P

Ja klopt :j Vandaag ook voor het eerst gehoorapparaten ingedaan *weer een overwinning* _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:11

_Nancy schreef:
Ik heb inmiddels 2 uitnodigingen voor de opleiding verzorgende :D
Dus ik ben echt heel benieuwd!

Ik vraag me wel af waar de meeste verzorgende werken/studeren hier..
In een ziekenhuis, verzorgingstehuis, thuiszorg??

Verzorgingstehuis :j En ik sta nu vooral extramuraal en vanaf 1 maart ook intramuraal. Vanaf 1 april moet ik beiden kunnen zelfstandig kunnen lopen + huiskamerdiensten ook :j

_Nancy

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:13

Wat is extra en intramuraal? :o

Tijdens de opleiding, is er continu iemand bij je? Of ben je na verloop van tijd een 'echte werknemer' (maar dan in opleiding :'))?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:16

Extramuraal is thuiszorg/aanleunwoning en intra is in een huis dus vz of vp huis.

Ik werk op n huiskamer en loop stage in vzhuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:22

_Nancy schreef:
Wat is extra en intramuraal? :o

Tijdens de opleiding, is er continu iemand bij je? Of ben je na verloop van tijd een 'echte werknemer' (maar dan in opleiding :'))?

De eerste 2 weken mocht ik alleen observeren en nu heb ik tot 1 april de tijd om ingewerkt te worden. Vanaf 1 April moet je zelfstandig kunnen meelopen :j

Extramuraal zit bij ons wel in het verzorgingstehuis maar aan de andere kant maar wordt idd aanleunwoningen mee bedoeld :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:03

Ik ben er ook nog :D . Ik ben begonnen op een P.G.afdeling. Op de afdeling zelf dachten ze dat ik na een maand wel 8 mensen zelfstandig kon doen vanaf het uit bed halen t.m. het naar bed brengen enzo. Niet in dezelfde dienst natuurlijk, maar ik moet alle diensten draaien behalve nachtdienst. Ik mag natuurlijk ook nog geen medicijnen delen, maar goed. 1 maand was wel wat erg optimistisch, dus nu zit ik er twee-en-halve maand en nu gaat het wel een stuk ebter, maar pas in maart wordt ik af en toe "losgelaten". Diverse mensen die door 1 persoon geholpen worden doe ik wel zelf, de "tweetjes" samen gaat nu ook goed, nu moet ik nog meer het initiatief nemen.
Maar vandaag ben ik voor mezelf opgekomen en dat werd gelijk aangenomen, dus ik ben over vanmiddag/vanavond erg tevreden :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:32

Ik moet nog iets meer dan een maand dan ben ik klaar met de VIG! Bedacht ik me net :D
Nu solliciteren voor een vaste baan (binnen de stichting hoor dus gesprek etc valt mee en er moet een baan aangeboden worden) op de PG.
Zit nu ook weer op PG voor de 3e keer en wil niet meer anders :)
Ga nu eens even bijlezen!!

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:36

ik werk op een pg afdeling, en had maar 3 dagen boventallig erg weinig maar iedereen zegt wel dat ik het snel oppik en dat het ook heel goed gaat. dit is nu me 3e week. ik was/douche mensen al zelfstandig, alleen de mensen die in bed liggen en ook met tillift uit bed moeten die wassen we met ze 2-en!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:11

Cass, dat doe je snel. Ik waste ook al de tweede dag mensen zelfstandig, maar er komt bij ons nog meer bij kijken. Sommige diensten moet je ook de "huiskamertaken" doen, sommigen gaan 's ochtends wel met de rollator uit bed, maar 's avonds met de actieve lift, de ene eet een broodje met dit, de andere met dat. Die heeft een gewoon kopje, die heeft een plastic beker, de volgende heeft een metalen beker... Nou ja, dat duurt even voordat ik dat allemaal weet. Dan zijn er ook de tijden voor de koffie, het weer klaarzetten voor de volgende ronde, het vervangen van alle zakken, nou ja, dat alles begint er nu bij mij een beetje in te komen. Gelukkig hebben ze nu bedacht dat het wel handig is om alle eetgewoontes van de bewoners op een lijst in een keukenkast te hangen, dat maakt het wel makkelijker als je 30 bewoners hebt waar je het allemaal van moet weten ( inclusief steeds nieuwe omdat er bewoners zijn overleden).
VivaLaVida, heb je steeds op dezelfde PG-afdeling gestaan? Of heb je tussendoor ook ergens anders gestaan? Mij bevalt PG op zich heel goed, ik denk dat ik dat leuker vind dan verzorgingshuis of thuiszorg. Ik zal in elk geval wel het tweede jaar ergens anders geplaatst worden, maar ze zijn bezig met een fusie, dus misschien ga ik dan wel naar een heel andere lokatie.
Gaaf dat je bijna klaar bent, ik hoop maar dat er een plek voor je is op de stichting waar je nu zit.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:26

die 'huiskamertaken' komen er bij ons ook nog bij kijken, maar wij hebben 16 bewoners dus wel iets minder de meeste weten zelf ook wel wat ze in de koffie hebben dus kan het vaak nog wel vragen ik weet dat 2 bewoners slikproblemen hebben en die mag ik dan ook geen eten en drinken geven. wij zijn sochtends met ze 3en, en als je iemand uit bed hebt gehaald geef je gelijk koffie en de tafel dekken we als de meeste eruit zijn(zo rond 8 uur/half 9)
op dinsdag hebben we nog iemand van activiteiten begeleiding erbij die dan tafel dekt enzo maar de andere dagen doen we het zelf.
tja en die zakken haha valt me nog mee dat er nog niet is verteld dat het fout is gegaan want volgens mij snap ik er nog niks van! ik hoop altijd dat er al wat in zit! :+

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:33

Leuk om te lezen wat iedereen zoal doet!

Ik doe zelf BBL in de thuiszorg. Heb 3 tot 5 dagen in de week mijn eigen diensten (om de week komt het weekend erbij). Die routes doe ik volledig zelfstandig. Daar zit vooral ADL bij, kousen, kleine hand en spandiensten, maar soms ook medicijnen en een enkele keer een medicinale pleister plakken en zalven.
Daarnaast heb ik 1 dagdeel in de week stage en die loop ik mee met een verpleegkundige. Erg leuk!
Afgelopen week bijvoorbeeld sondevoeding, galdrain en bloedsuiker prikken mee bezig geweest. Vooral het werken met de sonde-pompen is erg leuk!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:09

Wij hebben gastvrouwen en dat is echt ideaal. Wij hebben dus geen omkijken naar het ontbijt, alleen met de maaltijden na de ADL assisteren we de gastvrouwen. In de middag van 13.30 tot 15.30 moeten we wel zelf de bewoners voorzien van koffie en thee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:24

Jet; op 3 verschillende! Van kleinschalig tot gewoon verpleefafdeling en activiteiten-huiskamer :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:05

Mag ik me ook melden :D
ik heb afgelopen zomer mijn verzorgende IG diploma gehaald,
en ben in september met de verpleegkundige MBO 4 begonnen.
Ik heb momenteel een contract van 36 uur, waarvan 1 dag school. werk op het moment in de verslavingszorg en heb het onwijs naar mijn zin!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:44

VivaLaVida, gaaf dat je toch steeds ergens anders op PG kon werken. Nu maar hopen dat je er kan blijven!

Lis_Ol, mooi dat je VIG gehaald hebt, moet je nu 2 jaar voor verpleegkundige MBO 4? Mooi dat je het ind e verslavingszorg zo naar je zin hebt, mij lijkt dat een erg moeilijke tak. 36 uur is wel veel met je "huiswerk" erbij, petje af voor jou!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:05

Bedankt jet!
ja 2,5 jaar voor de verpleegkundige 4. Heb nu mijn eerste jaar erop zitten.
Gelukkig heb ik regelmatig avonddienst of nachtdienst op het werk. dan kan ik vaak wel wat aan school doen dus dat scheeld.. soms vraag ik me ook af hoe ik het vol hou haha :+

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:07

Ben van Zembla dingen over euthanasie aan het kijken. echt interessant!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:30

Is dat de uitzending van 14 februari? Die heb ik toen ook gezien, best wel heel heftig vond ik. Denk je alles goed geregeld te hebben en dan blijkt het later toch niet zo te werken. Dat is al wel bekend natuurlijk, maar als je het zo ziet is het toch wel heftig vond ik. Als ik het goed begrijp is de wet ook niet zo bedoeld als ze door doktoren wordt uitgelegd... Het blijft voor veel artsen een probleem om aan euthanasie mee te werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:56

Zit toevallig aan mijn studie. Moet ik het ziektebeeld reuma en diabetes uitwerken. Maar er staat geen soort bij, dus of het nu reumatoïde artritis is of een andere soort reuma of welk type diabetes... vaag allemaal.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:06

ik zal zo die aflevering eens terug kijken! ik ga nu mijn 5e week in met mijn werk/opleiding, en heb er nog steeds veel plezier in! begint steeds meer te wennen en hoor niks anders dan positief!

Wat wel moeilijk is nu is dat er één bewoner al een tijdje slecht ligt maar vanaf zaterdag nu echt achteruit gaat en vanmorgen was het helemaal erg, af en toe al stoppen met ademhaling hij is erg aan het schokken met zijn lichaam(hij eet en drinkt ook al niks meer vanaf zaterdag, medicijnen krijgt hij ook niet meer kan niet meer slikken, alleen morfine). Dit duurt dus niet heel lang meer dat is wel even moeilijk om daar mee om te gaan. iemand tips? is voor mij de eerste keer namelijk dat ik zoiets mee maak in het werk. Mijn begeleidster weet dat ik het lastig vind en is ook heel begripvol en kan ook altijd bij haar terecht!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:32

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:36

Hoi allemaal, ik meld mij ook, als dat mag :-)
Afgelopen zomer heb ik mijn Verzorgende IG diploma behaald en
over iets meer dan een week mag ik beginnen met met de EVV opleiding.
Ik heb de VIG opleiding deeltijd gedaan in een verpleeghuis en na
de opleiding mocht ik op de afdeling blijven werken,
waar ik mijn laatste jaar de opleiding deed.
Ik werk op een PG afdeling.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:46

cass1991 schreef:
ik zal zo die aflevering eens terug kijken! ik ga nu mijn 5e week in met mijn werk/opleiding, en heb er nog steeds veel plezier in! begint steeds meer te wennen en hoor niks anders dan positief!

Wat wel moeilijk is nu is dat er één bewoner al een tijdje slecht ligt maar vanaf zaterdag nu echt achteruit gaat en vanmorgen was het helemaal erg, af en toe al stoppen met ademhaling hij is erg aan het schokken met zijn lichaam(hij eet en drinkt ook al niks meer vanaf zaterdag, medicijnen krijgt hij ook niet meer kan niet meer slikken, alleen morfine). Dit duurt dus niet heel lang meer dat is wel even moeilijk om daar mee om te gaan. iemand tips? is voor mij de eerste keer namelijk dat ik zoiets mee maak in het werk. Mijn begeleidster weet dat ik het lastig vind en is ook heel begripvol en kan ook altijd bij haar terecht!

De enige tip die ik je kan geven, vooral nu je in je opleiding zit. Geef je grenzen aan en praat er over.
als je iets niet ziet zitten, of liever de pt niet meer ziet wanneer hij zo slecht ligt, moet je dat altijd kunnen zeggen. zo is het mij geleerd met de situatie om te gaan.

Ik ben ooit is bij een pte gaan kijken die net was overleden aan het begin van mijn opleiding. Ze was toen nog niet opgebaard en ik was zo geschrokken van dat beeld. Daarom vind ik het belangrijk dat je er over moet kunnen praten. Iedereen moet het op zijn eigen manier leren om met zo'n situatie om te kunnen gaan.
Wel heel fijn dat je een goede begeleidster heb :)

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:15

Heel erg bedankt voor je bericht, de meneer is maandag op dinsdag nacht overleden. Ik was er dus niet en de nachtdienst hebben dus alles gedaan.
Ik hou je bericht in me hoofd voor in de toekomst! :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:28

We kregen gisteren weer een nieuwe opname. Een man met ZZP10. Ik schrok toch wel toen ik hem zag liggen in bed, vond het knap heftig. En ik heb lekker gezongen met een bewoner, vond ze helemaal geweldig en leuk :D Nu maar weer morgen verder aan het project.