Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:14

Een slankere schreefloos, univers ofzo, die light versie misschien?

Ik heb helaas veel types niet meer ;(

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:33

FontSquirrle!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:35

Courses schreef:
FontSquirrle!

En Dafont.com!

Vandaag school even laten schieten, dan kan ik mijn achterstand thuis even inwerken. (FOEI :+ ).

Ik begin eindelijk wat meer "te aarden" en mijn draai te vinden, ookal heb ik niet echt mega aansluiting met mijn klas (again), maar vind het tot nu toe erg leuk en interessant. Ik zie wel een paar lichte raakvlakken met DMC, al moesten we op DMC veel en saai verslagen maken met 10duizenden begrotingen enzovoorts erin en dat zie ik hier (nog) niet in terug. De aansluiting met de klas mist steeds ook vanwege het leeftijdsverschil, als we moeten samenwerken gaat het verder wel prima.

Zaterdag heb ik een cursusdag bij de fotovakschool in Amsterdam (dit zat bij de aankoop van mijn spiegelreflex in), ben erg benieuwd, lijkt me super leerzaam. Al hoef ik geen fotograaf te worden, zelf voor fijn beeldmateriaal kunnen zorgen is wel erg fijn en ik ben bang dat daarna mijn beesten de sjaak zijn..

*-:)

Ik heb Derk als SLBer, en vind hem mwuah, hij komt nogal snel als "ongeïnteresseerd" over maar dat komt denk ik meer door zijn gezichtsuitdrukking.. arme Derk, hij kijkt een beetje ''sloom''.

Dan ga ik nu maar even verder aan Theory Crossmedia..

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:45

Hallo, ik volg jullie topic al een tijdje en ben inmiddels serieus aan het overwegen om CMD te gaan studeren als ik mijn examens haal. Nu is mijn vraag of hier toevallig ook iemand CMD studeert in Leeuwarden of Groningen? Heb nog een aantal vragen maar er is moeilijk contact te leggen... Dus wellicht kan ik hier m'n vragen kwijt ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:51

Ik heb vandaag machinaal leren breien op school :+ is leuk! moest een mooi lapje uitkomen, is meer een jurkvorm geworden :') volgende week begin ik met een 6 weekse "cursus" etsen en ga ik ook nog leren weven *\o/*

Het lapjesjurkje :')

Afbeelding

En de machine

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:52

Ik heb specifiek voor Utrecht gekozen omdat deze als "creatiefste" bekend stond, of dat daadwerkelijk zo is, geen idee maar de andere opleidingen zouden iets "marketing gerichter" zijn en iets minder "creatief"

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:56

Ik ben niet bekend met de CMD studies in Groningen of Leeuwarden, welke school bood die ook alweer aan? :)

Ik ken Derk eigenlijk niet, nooit gehad als docent dus kan er niet echt over oordelen. Ik zou persoonlijk niet teveel schooldagen laten schieten, zeker met Creative uitkijken want ze willen nog wel eens je schouw laten afhangen van je aanwezigheids percentage :)

Ik zit momenteel in de trein naar huis vanuit stage, weer een drukke week gehad :) Eerste evaluatie is ook al geweest, erg positief dus dat is super fijn om te horen :D Vooral erg vermoeiend, kom echt elke dag moe thuis en vind het best lastig alsnog m'n draai te vinden qua uren :Y)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:17

Dit was eigenlijk mijn eerste gemiste schooldag, dus dat valt mee.

We hadden vandaag alleen maar production Crossmedia en dat ging over HTML (iets wat ik al heb gehad tijdens DMC), dus vandaar dat ik liever thuiswerkte.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:48

Apart zeg die "jurk" :P ziet er interessant uit.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:17

Courses schreef:
Ik ben niet bekend met de CMD studies in Groningen of Leeuwarden, welke school bood die ook alweer aan? :)

Ik ken Derk eigenlijk niet, nooit gehad als docent dus kan er niet echt over oordelen. Ik zou persoonlijk niet teveel schooldagen laten schieten, zeker met Creative uitkijken want ze willen nog wel eens je schouw laten afhangen van je aanwezigheids percentage :)

Ik zit momenteel in de trein naar huis vanuit stage, weer een drukke week gehad :) Eerste evaluatie is ook al geweest, erg positief dus dat is super fijn om te horen :D Vooral erg vermoeiend, kom echt elke dag moe thuis en vind het best lastig alsnog m'n draai te vinden qua uren :Y)

CMD in Leeuwarden bieden ze aan op de NHL en CMD in Groningen bieden ze aan op de Hanze Hogeschool ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:20

Omdat ik een spiegelreflex heb gehad, heb ik afgelopen zaterdag een cursus gedaan aan de fotovakschool in Amsterdam van fotograaf Peter Cuypers, was echt gaaf. :)

Ook heel intressant enzo, echter wat ik me afvroeg, zijn er meerdere cursus/losse workshop dagen/lezingen die gerelateerd zijn aan ons vak? En waar vind ik die? Iets wat ik dus los van school erbij kan pakken.

Ik wil naast mijn studie graag "meer" doen wat vak gerelateerd is, maar niet de extra dingen die HU aanbied (dat zijn vaak dingen die de hele periode vullen waardoor je een extra druk programma volgt).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:09

Wat voor dag bedoel je precies? :) Ons vak is natuurlijk extreem breed dus in dat opzicht zou je zelf gewoon eens een dagje met een bedrijf kunnen meelopen ofzo :)

Qua fotografie kan ik je sowieso nog wel eens een dagje meenemen ofzo als je wilt, dat is mijn sterke punt natuurlijk. Verder is het opzich best interessant een baantje te zoeken in de grafische branche, als bijbaan ofzo :) En veel zelf oefenen! Veel tutorials, boeken lezen enzovoort :)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:23

Hoi allemaal, hier een grafisch vormgever met +10 jaar ervaring.
Heel eerlijk, als ik nu terug opnieuw zou mogen beginnen zou ik een andere richting kiezen met meer toekomst. Waarschijnlijk iets wat jullie NIET willen lezen. Waarom hoor ik je denken...
- de dagen zijn lang, je draait makkelijk 10 uur op een dag
- het loon is niet eerlijk naar je werk
- je krijgt een hele hoop stress want het is deadline na deadline
- de klanten zijn niet snel tevreden want of het is te snel gedaan of het is te duur ...

ik kan nog even zo doorgaan, ondertussen al verschillende dingen ontworpen, van krantenadvertenties naar offset drukwerk naar verpakkingen, het is allemaal één pot nat.
Maar goed, er zijn nog wel goede jobs in te vinden maar ze zijn zeldzaam. Dus bij deze wens ik jullie ijverige studenten veel succes ;-)

Ik hoop dat ik met deze post niet teveel mensen demotiveer, waarschijnlijk is bij mij het leuke er gewoon af en wringt dat een beetje. Hoeveel vormgevers ken je die +40 jaar zijn. ;-)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:31

Vicky_Belle schreef:
Hoi allemaal, hier een grafisch vormgever met +10 jaar ervaring.
Heel eerlijk, als ik nu terug opnieuw zou mogen beginnen zou ik een andere richting kiezen met meer toekomst. Waarschijnlijk iets wat jullie NIET willen lezen. Waarom hoor ik je denken...
- de dagen zijn lang, je draait makkelijk 10 uur op een dag
- het loon is niet eerlijk naar je werk
- je krijgt een hele hoop stress want het is deadline na deadline
- de klanten zijn niet snel tevreden want of het is te snel gedaan of het is te duur ...

ik kan nog even zo doorgaan, ondertussen al verschillende dingen ontworpen, van krantenadvertenties naar offset drukwerk naar verpakkingen, het is allemaal één pot nat.
Maar goed, er zijn nog wel goede jobs in te vinden maar ze zijn zeldzaam. Dus bij deze wens ik jullie ijverige studenten veel succes ;-)

Ik hoop dat ik met deze post niet teveel mensen demotiveer, waarschijnlijk is bij mij het leuke er gewoon af en wringt dat een beetje. Hoeveel vormgevers ken je die +40 jaar zijn. ;-)

Tja, dat is alsnog iedereen voor zich. Ik loop momenteel stage bij de KLM, als ik op zo'n zelfde positie kom als waar ik nu zit na m'n afstuderen is dat echt prima :) Echter ben ik enorm breed opgeleid, breed georiënteerd en heb ik heel veel ervaring dus ik kan in meerdere vakgebieden aan de slag :)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:52

Courses schreef:
[Tja, dat is alsnog iedereen voor zich. Ik loop momenteel stage bij de KLM, als ik op zo'n zelfde positie kom als waar ik nu zit na m'n afstuderen is dat echt prima :) Echter ben ik enorm breed opgeleid, breed georiënteerd en heb ik heel veel ervaring dus ik kan in meerdere vakgebieden aan de slag :)

Ik hoop voor jou dat je dat lukt zoals je het ziet. Let wel dat ervaring en opleiding in het grafische even lang duren als de upgrade van het volgende programma ;-)
als je X-aantal tijd iets specifieks doet kom je bijna niet meer in aanmerking voor iets anders, ook al ben je er voor opgeleid. Je moet ervaring hebben kortbij.

Misschien is het in NL anders maar in BE moet je eerst een 5-tal jaren veel uurtjes doen voor een hongerloontje en dan kan je met je ervaring ergens beter binnen, in het zelfde gebied.

Ik wil je niet laten veranderen van richting maar gewoon sturing geven en een waarschuwing. Mijn kinderen zouden ook vormgevers mogen worden maar ik zou ze wel even alle gevaren, valkuilen en mogelijke burn-out.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:55

Tja maar daar kies ik zelf voor. Ik ken de fotobranche, ik ken de grafische branche. Daarom pin ik me niet vast op iets. Ik heb dingen waar ik 'beter' in ben maar juist omdat ik me breed interesseer en daarnaast me ook verdiep in andere dingen ben ik erg waardevol. Nu verwacht ik echt niet na m'n afstuderen zo 30 baantjes te hebben maar ik maak me er nu echt nog geen zorgen over.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:23

Ach, welke opleiding levert tegenwoordig nog wel een baan op? Ik trouw wel een rijke man en doe dit erbij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:29

Ik ken wel meerdere ontwerpers van in de 40 :)

Ik begin donderdag bij mn nieuwe baan, heb nu 7+ jaar ervaring. Ga er weer wat op vooruit in salaris. Ik werk niet meer dan 8 uur per dag, tenzij niet anders kan en dat is nagenoeg nooit. En ik verdien bovenmodaal :) het kan wel, je moet alleen niet naar een drukker, reclame of mediabureau willen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:33

Ik ken ook wel redelijk wat ontwerpers van 40+ hoor. Heb stagegelopen bij een bedrijf waar iedereen eigenlijk 40+ was. Behalve de andere stagiair en ik. En die hadden het nog goed naar hun zin!

Overigens doe ik liever een opleiding die ik écht leuk vind en dan misschien wat mindere baankansen, als een opleiding met geweldige baankansen maar die ik vreselijk vind.

Een vent met een goede baan heb ik al :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:50

Ja want wat had ik anders buiten mijn huidige studie in vredesnaam moeten gaan doen :+ HBO fotografie? No way. Biologie/schei/wiskunde ligt me allemaal niet, ik kan niet met kinderen of ouderen en zorg is niet voor mij. Ik ben een creatief persoon, moet ook creatief bezig kunnen zijn. Ik ambieer geen fulltime horeca carriere en de detailhandel heb ik na 7 jaar ook echt wel eens gezien. Dus tja, dan maar doen wat ik leuk vind. Heb tot dusver al zoveel toffe dingen kunnen doen in m'n leven :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:27

Ik snap de waarschuwing wel hoor. Je merkt het bij veel bedrijven: er moet veel gedaan worden in weinig tijd. Niet alle klanten zien de waarde van je werk in, waardoor het dus altijd knijpen met de prijzen is en vanwege het vele werk raak je inderdaad gestrest.
Het is nogal een verschil met de pretopleiding waar je 8 weken de tijd krijgt voor een project. Ga je op stage of aan het werk, dan moet dat zelfde meestal in 1 week, als het niet minder is :')

Mijn baas (van rond de 40) zegt altijd: eerst bidden om werk, dan klagen dat 't niet af komt :Y)

Ik werk nu 3 jaar bij het bedrijf waar ik nu werk, van eerste stagiaire naar eerste werknemer. Nu bij groei merk ik ook wel dat het bedrijf anders wordt. Gelukkig is het al die 3 jaar al vreselijk druk, maar dat heeft ook zijn downside.
Daarbij kan ik inderdaad wel andere banen bedenken waar ik meer kan verdienen, maar ik zou niet liever iets anders doen wat ik niet leuk vind maar waar ik wel meer verdien.
Mijn doel is om hier lekker ervaring op te doen, een mooie portfolio op te bouwen en mocht ik het over een paar jaar toch zat worden, of mijn loon nog niet goed genoeg vinden, dan hoop ik met de werkervaring en portfolio wel weer wat anders te kunnen vinden.

Volgens mij is het belangrijk in dit vak om leerdoelen te behouden, niet mee laten sleuren in de dagelijkse drukte waarin je vooral veel doet, maar weinig leert. Dat laatste gebeurt mij momenteel vooral, maar goed... Het wordt vast wel een keer minder druk :+

Mijn werkgever waarschuwt overigens stagiaires ook altijd dat het helemaal niet zo leuk is als dat het lijkt haha. Deels is dat natuurlijk een grap, maar er zit wel een kern van waarheid in. Tijdens de opleiding stelt het gewoon geen fiets voor vind ik.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:16

Ik merkte juist het tegenovergestelde. Ik vind het op school verschrikkelijk stressvol, snel snel snel, en chaos everywhere. En toen op mijn stage vond ik het echt een verademing :') Heel anders werken en vond ik veel fijner.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:50

Ik heb niks op mijn opleiding haast geleerd in vergelijking met stage. Ik vind werk/stage juist fijner dan school. Ik kan van alles combineren en een onwijs bom van agenda hebben, maar ik kom vaak energiek van mijn werk af.. maar als school gecombineerd moet worden ben ik de hele dag gaar en dood... Ik vind de stabieliteit van een baan juist fijn. :j

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:58

Daar ben ik het ook wel mee eens hoor. Liever 40 uur werken, dan 25 uur school. Was met school altijd zo'n 4 uur reizen per dag kwijt + dan in de avond nog verder werken aan opdrachten en dan was ik gesloopt. Nu ga ik naar stage, komt ik thuis en kan ik doen waar ik zin in heb. :)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:41

wat vreemd toch hé, ik werk al zo lang in de branche en heb dus veel vrienden die hetzelfde doen en toch ... ken ik écht niemand boven de 40 die dit doen. Gek denk je dan dat jullie, die naar school gaan en stage lopen er toch zoveel kennen?

Misschien ligt het wel aan mijn gebrek aan ervaring ;-)

alle 40plussers in het grafische zijn van DTP, marketing, boekhouding, kaderlid en ga zo maar verder, een echte graficus boven de 40 ken ik (toevallig?) niet.

Maar goed, ik wil jullie jeugdige enthousiasme niet afstraffen, ik ben zelfs blij te horen dat de meeste liever +40 uren weken op jullie stage met tijdsdruk om alles op het einde van de dag af te hebben dan 25 uur naar school gaan en 6 weken krijgen om 1 projectje te doen. Dan zullen de 50 of nog veel meer uur als je eenmaal de job hebt ook wel lukken.
Ik begeleid ook stagaires, ik vind het leuk om te doen. Er zit veel kaf tussen het koren, af en toe kom je er ééntje tegen waarvan je denkt dat die wel zal slagen in de sector. Dus kijk eens goed rond in je klas want velen zullen er niet in slagen een job te vinden. Ik gok dat 1 op 3 het haalt, dat was toch zo in mijn klas, nu 15 jaar geleden.

Maar nu klink ik echt wel een oude zeur. Ik wens jullie verder nog veel plezier in de sector !