Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:39

Mag ik me ook melden? Ik volg de deeltijd 2e-graads lerarenopleiding algemene economie + bedrijfseconomie.
In deeltijd, dus ik heb maar heel erg weinig colleges (deze week de 2e van dit schooljaar). Van jullie roosters fleur ik dus helemaal op. Fijn dat ik dat niet meer heb! Maar de keerzijde is dat ik des te meer zelfstudie heb! En veel zelfstudie betekent ook veel SOG momenten, vooral als ik verslagen moet maken. :=

De planning die ik voor dit jaar heb gemaakt (door de extra bevoegdheid die ik wil gaan halen heb ik ook > 60 EC per jaar. Een planning is dus wel noodzakelijk) lijkt nu al in de soep te lopen, omdat het erg lastig lijkt om een stageschool te vinden.

Officieel ben ik 3e jaars, maar ik heb vorig jaar een verloren jaar gehad door gezondheidsproblemen, dus ik volg dit jaar de vakken van het 2e jaar + nog een aantal P-vakken.

@Joolien, studeren heeft echt geen zin als je zo moe bent, dan frustreert het alleen maar! Vaak ga ik even naar de paarden of een rondje lopen met de hond en als ik me fitter voel duik ik nog een keer de boeken in, maar anders maar niet hoor! Een samenvatting zoeken en die de volgende ochtend doorlezen werkt dan vaak wat beter. Ook probeer ik desnoods wat andere klusjes te doen die niet zoveel hersenactiviteit verlangen en ik vaak vooruit schuif. Ben ik toch nuttig bezig voor mijn gevoel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:46

xCarpediem schreef:
Doe jij de opleiding verloskunde, Lente? :)

Nee ik ben ooit uitgeloot. Maar wat een prachtig beroep!

Eunomia

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:49

Ah, jammer. De selecties zie ik ook ontzettend tegenop... Ik ben nu ook weer even heel erg aan het twijfelen omdat Nederlands me nu weer ontzettend erg aanspreekt. :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:01

Ik ben eerste jaars maar je mag me altijd pben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:09

Welkom voor alle nieuwe mensen! :D Slim idee Joolien om gewoon de samenvattingen uit te printen. Caprediem, ik hoop voor je dat je door de selecties komt. :)

Verder wel alles gelezen, maar niet de 'tijd' om op alles te reageren. :P Vandaag trouwens te horen gekregen dat ik naar Berlijn ga (reizen met school, 5/6 keuzes). Super leuk. :D

Voor nu eerst maar even leren. :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:18

Practicum van vandaag was zo vaag en nutteloos.. Echt :') Nu net thuis, even eten koken en daarna beginnen met leren voor tentamen.

Leuk Deetjeeuh! Is dat een soort examenreis maar dan voor V4 ofzo? :+ Wij konden alleen in V6 kiezen naar welke bestemming je ging, de rest niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:29

Wij hebben een reis in de vierde en een reis in de zesde. :P Gewoon met wat opdrachten en zo. :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:04

Bedankt voor het aanbod Marlinde, daar ga ik zeker gebruik van maken! Ik zie dat je (ook) in Utrecht woont, volg je dan de studie aan de HU? Dat zou helemaal mooi zijn aangezien ik, als ik HBO Docent Nederlands ga doen, naar Utrecht zou willen. :o
Ik moet nu nog even het een en ander voor school doen en afmaken, maar van de week zal je wel een PBtje zien verschijnen want ik heb nog wel wat vraagjes. :)

Leuk Deetjeeuh! Berlijn lijkt me een erg leuke en mooie stad.

Vervelend Britt.. Eet smakelijk en succes met leren vanavond.

Ik moet nog even mijn decaan mailen en daarna Duits en natuurkunde gaan leren. Eigenlijk moet ik ook nog mijn scheikunde afmaken, dus ik ga zo mijn laptop maar even aan de kant leggen.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:20

Nou om mij dus even kort voor te stellen, ik ben Silke, 20 jaar en studeer aan Vives Hogeschool Brugge (België dus)
Ik begin morgen aan mijn 1ste jaar Toerisme en Recreatiemanagement, ben benieuwd :D

Weet uit het verleden dat ik een moeilijke student ben die rap gedemotiveerd is of alles op de lange baan schuift, dus dit jaar probeer ik het echt anders aan te pakken!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:10

Ik heb ondanks mijn aanhoudende migraine die een griep blijkt te zijn vandaag nog wel wat dingetjes voor school kunnen doen, waaronder een pittig artikel lezen... Even kijken of ik na het eten nog iets doe, of dat ik op de bank blijf liggen... Hoop dat ik m'n colleges morgen wel kan volgen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:13

xCarpediem, ik woon in Utrecht. Daar studeer ik ook aan de HU. Je mag altijd een keer langskomen om mijn boeken te bekijken oid!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:16

Beterschap spottedponie!

Ik ben eindelijk weer (zo goed als) beter :)
Alleen was ik vanmiddag ontzettend pissig op een teamgenootje, hij zou een presentatie maken die we zouden presenteren. 1e college.. hij niet op school, oke hij is wel eens telaat. 2e college... nogsteeds geen teamgenootje :/

Toen maar ff geapt.. oh ja hij was ziek thuis en was het allemaal vergeten. oliebol! nu moest ik in 45 min een hele PowerPoint in elkaar flansen + informatie over het onderwerp in me opnemen + het andere teamgenootje uitleggen wat te doen omdat die ook pas het laatste uur kwam opdagen

Uiteindelijk goedgekomen, maar door de stress praatte ik véél te snel :')

Nu moet ik nog verder met het verslag, maar eerst ontspanning en HNTM kijken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:21

Eloya, HNTM gebruik ik ook als doel. :D Hoef alleen nog maar 30 woorden Engels te leren, een Latijn powerpoint in elkaar te flansen en economie opgaven. :')

Oke economie doe ik morgenochtend wel en ik moet opschieten met leren + die PP. :+ *Hoopt dat dat al het hw was*

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:34

Mag ik me ook melden hier.

Doe de opleiding Medewerker Maatschappelijke zorg niveau 3.
Dit is een volwassenen opleiding van een jaar.
Ga een keer in de 14 dagen naar school dit is in Zwolle, dat is voor mij zo,n 115 km rijden.
Hebben een hele leuke klas, jongste is 21 en de oudste is 60.
Ik ben zelf 41 jaar.
Heb daarnaast een baan in de gehandicaptenzorg plus stage ook in de gehandicaptenzorg.
Dan ben ik nog Thuishulp bij een paar adresjes, via een thuiszorgorganisatie.
Heb een man en een dochter, thuis nog een huishouden.
En dan heb ik nog een paard.
Dus Druk genoeg.
Moet nodig gemotiveerd worden, en een planning maken ook niet onbelangrijk.
In de praktijk veel leren, maar natuurlijk ook opdrachten maken dit moet ik thuis doen.
Tja en daar ontbreekt het erbij mij aan ben nogal wat een uitsteller.

Hoop hier veel tips te lezen :)
Laatst bijgewerkt door Westerntrail op 21-09-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:36

Silkaay schreef:
Nou om mij dus even kort voor te stellen, ik ben Silke, 20 jaar en studeer aan Vives Hogeschool Brugge (België dus)
Ik begin morgen aan mijn 1ste jaar Toerisme en Recreatiemanagement, ben benieuwd :D

Weet uit het verleden dat ik een moeilijke student ben die rap gedemotiveerd is of alles op de lange baan schuift, dus dit jaar probeer ik het echt anders aan te pakken!

Dat laatste komt mij bekent voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:39

Wat leuk dat je MMZ doet westerntrail! Waar woon je?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:44

Ik woon in een klein dorpje in Friesland.

Tzum. :)

@Lente doe je ook MMZ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:58

Wow, ik vind t knap van mezelf dat ik nu al aan het leren ben voor tentamens :') Ik schrik gewoon van mezelf _O-
Ik doe trouwens toegepaste psychologie, weet niet of ik dat al had gezegd. Zit in het 2e jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:59

Nee ik doe SPH :)
Mijn vrouw heeft wel MMZ gedaan. Zij denkt erover om over een paar jaar Social Work (het nieuwe SPH/MWD) te gaan doen.

Ik moet echt grandioos veel doen dit jaar... En dan nog 30 uur stage in de week :oo

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 23:38

Hoi iedereen, zouden jullie misschien even jullie mening kunnen geven? Ik zit echt in een dilemma..
Ben vandaag dus op afspraak geweest met die andere uni. Ik mag uiteindelijk twee vakken van de 1e bach laten vallen, eentje van de 2e en nog eentje van de 3e. Maar nu de definitieve keuze zo dichtbij ligt blijkt het toch moeilijker te zijn dan gedacht :n
Even de voor-en nadelen opgesomd van beide uni's:
Uni 1: waar ik dus al een jaar heb afgelegd
VOORDELEN:
- ik zit er op kamers, dichtbij
- ik weet wat de inhoud van de vakken zijn
- op de meeste vakken waarop ik niet geslaagd was had ik 8'en en 9's, niet onmogelijk op te halen
- Uni staat bekend als de beste van het land en staat ook internationaal hoog aangeschreven
NADELEN:
- enorme hoeveelheid leerlingen
- slecht beleid, oneerlijke toestanden
- Totaal geen begeleiding
- Staat erom bekend om extra leerstof toe te voegen die eigenlijk nutteloos zijn voor je opleiding, maar om deze toch moeilijker te maken en meer leerlingen weg te filteren

Uni 2: waar ik eventueel heen zou willen
VOORDELEN:
- Veel meer begeleiding
- Hogere slaagpercentages op buisvakken dan in de andere uni
- Meer gericht op vrije meningsuiting
- Meer examens met open vragen en minder GIS-correctie
- Lessen in kleinere groepen
NADELEN:
- Ik zit nog aan mijn kamer vast bij de andere uni, dus ga moeten pendelen, is wel maar een kwartiertje met de trein dus is nog te doen
- Buiten de vakken die ik mag laten vallen krijg ik ook 5 compleet nieuwe vakken
- Onzekerheid en angst van "wat als deze uni mij ook niet gaat liggen?"

Ik wil tegen morgen de knoop doorgehakt hebben, dan ga ik me ook (her)inschrijven bij één van beiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:41

Oef, lastig!
Mijn ervaring is dat het overal een zooi is...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:51

SG lastig, ik zou me niet druk maken om het reizen als dat maar een kwartiertje scheelt...
Verder gaf je al aan dat het op de uni waar je nu zit er niet eerlijk aan toe gaat, dat je dat al meerdere keren ervaren hebt (als ik het me goed herinner?)

De andere uni heeft een hoog slagingspercentage en meer begeleiding, ik denk dat ik voor de tweede zou kiezen als de eerste zoveel frustratie kost..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:11

Ik zou zeker de 2e kiezen! Dat kwartiertje extra reizen is niets joh, en misschien breid je vriendengroep ook nog wat ook. :P

Al die frustratie dat deze uni je brengt door leerlingen te willen wegfilteren... Die kan je er toch beter niet meer bij hebben? Ik zou het heel belangrijk vinden dat een uni goed is. Het is ook niet handig als je lagere cijfers haalt dan dat je eigenlijk écht haalt: is én demotiverend en niet goed voor later.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:17

Dat de uni hoog aangeschreven staat zou voor mij geen argument zijn om er te blijven. Ik zou dus ook voor universiteit 2 kiezen. Een kwartiertje is niks, ik heb 3 kwart jaar lang 1 uur en 3 kwartier moeten reizen (enkele reis).

Het Belgische puntensysteem gaat tot 20 toch? Heel raar voor ons want een 8 of 9 betekent hier dat je cum laude je tentamens aan het halen bent :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:39

Oh Britt, goed dat je het zegt. :') Ik zat namelijk al raar te kijken hahaha.