Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:23

Hoe verloopt het tot hiertoe Shanna?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:28

Het is nog vrij rustig, maar natuurlijk ook niet de beste tijd om blousjes met korte mouw te verkopen. :P
De positieve reacties blijven wel binnenstromen en als het aantal likes bij de Horses Product van het Jaar wat zegt over het aantal stemmen dan draait het blousje bovenin / op de eerste plek mee! Maar het aantal stemmen kan je niet zien, dus het blijft een gok... Van de week stond 'ie qua aantal likes op de eerste plaats en dat is toch wel erg gaaf in een categorie met namen als Anky en De Niro.

Ik heb even snel gespiekt en met 100 likes staat 'ie op dat gebied nog steeds aan kop in de categorie! Alleen dat is al leuk... :D Het valt dus duidelijk wel in de smaak! Hopelijk is er net zo veel gestemd.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:36

Mariska leuk dat je bij een flexplekorganisatie zit! Ik zit dat ook al een jaar en zit nu zelfs in het bestuur.
Ik vind het echt heerlijk om uit huis te werken, ik ben dan veel productiever. Ik hou wel van een beetje afleiding tussendoor, want thuis ga ik dat zelf zoeken en dan ga ik weg achter mijn bureau. Hoeveel tijd in de week maak je gebruik van de flexplek?

Mijn opdrachten zijn nu vooral in het landschapsontwerp. Een paar kleine klussen zoals een beurstuin ontwerpen en een trap herontwerpen. Grotere klussen zijn een groenplan maken voor een industrieterrein en de landschappelijke inpassing daarvan. Fotoklussen halen het qua bedragen niet bij de ontwerpklussen, maar zijn vooral leuk om te doen. Alleen de bruiloften leveren meer op, maar die staan nog niet gepland voor 2013.

Goede voornemens voor 2013: heel veel hoveniers spreken en er 5 klanten aan overhouden.
10 bruidsreportages maken en mijn omzet met een x percentage verhogen. Moet even optellen wat mijn omzet dit jaar was...dan kan ik dat vergelijken met het jaar ervoor. Ik moet naar de 25.000 tot 30.000 omzet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:29

Even weer een vraagje tussendoor!

Een tijdje geleden heeft iemand een speeltje bij me besteld, gekozen voor afhalen en uiteindelijk blijkt nu dat ze het wil laten verzenden. Het duurde een eeuw voor ik reactie kreeg, had een paar keer gebeld (geen gehoor) en een paar keer gemaild, maar kreeg een paar dagen geleden dus pas antwoord. Ze zou de verzendkosten over gaan maken, maar die heb ik nog steeds niet ontvangen. Inmiddels heb ik haar bestelling sinds de 20e apart liggen en ik vraag me af wat jullie in deze situatie als termijn zouden geven om de verzendkosten over te maken? Ze heeft het speeltje overigens al wel betaald!

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:29

Ik zou sowieso even tot woensdag wachten (ivm met feestdagen) en als je dan nog niks binnen hebt een herinnering mailen. Als het dan na een week nog niet betaald is, dan terug storten?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:17

Yucca schreef:
Mariska leuk dat je bij een flexplekorganisatie zit! Ik zit dat ook al een jaar en zit nu zelfs in het bestuur.
Ik vind het echt heerlijk om uit huis te werken, ik ben dan veel productiever. Ik hou wel van een beetje afleiding tussendoor, want thuis ga ik dat zelf zoeken en dan ga ik weg achter mijn bureau. Hoeveel tijd in de week maak je gebruik van de flexplek?

Mijn opdrachten zijn nu vooral in het landschapsontwerp. Een paar kleine klussen zoals een beurstuin ontwerpen en een trap herontwerpen. Grotere klussen zijn een groenplan maken voor een industrieterrein en de landschappelijke inpassing daarvan. Fotoklussen halen het qua bedragen niet bij de ontwerpklussen, maar zijn vooral leuk om te doen. Alleen de bruiloften leveren meer op, maar die staan nog niet gepland voor 2013.

Goede voornemens voor 2013: heel veel hoveniers spreken en er 5 klanten aan overhouden.
10 bruidsreportages maken en mijn omzet met een x percentage verhogen. Moet even optellen wat mijn omzet dit jaar was...dan kan ik dat vergelijken met het jaar ervoor. Ik moet naar de 25.000 tot 30.000 omzet.

Ik zit niet bij een flexplekorganisatie. Ondernemersrijk is een corporatie die flexplekken aanbied. Als je lid wordt van een corporatie, ben je ook meteen 'bestuurslid'. Het gaat ons voornamelijk om de communitie. Samenwerken en van elkaars krachten gebruiken maken wordt heel sterk als 1 van de belangrijkste punten naar voren gebracht. Daarnaast gaan we ook een soort 'ruilhandel' opzetten, waarbij je met fictieve uren betaald, waardoor dat je werk kunt maken en krijgen zonder dat er voor beide partijen kosten aan hangen. Bijv. Ik laat door jou een tuinontwerp maken, dat kost 5 uur, die 'betaal' ik aan jou en jij betaald met die 5 uur weer een ontwerper voor een nieuwe website en die ontwerper betaald mij dan weer met die 5 uur om foto's te maken voor een andere website. Zo kost het niemand iets, maar hebben we allemaal wel dingen die we nodig hebben. Zo stimuleer je alles.

Afhankelijk van mijn werk probeer ik zo veel mogelijk daar te werken. Minimaal 1 dag in de week, maar als ik niet hoef te fotograferen of af te werken, kan ik er ook wel 5 dagen in de week werken. Ben er toch best productief!

Doelen kom ik nog op terug. Ben er nog mee bezig.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:28

Wat doen jullie eigenlijk met brievenbuspost in een luchtkussenenvelop? Plakken jullie er gewone postzegels op of decemberzegels?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:25

Zover ik weet mag je decemberzegels sowieso alleen gebruiken voor Kerstkaarten. Zelfs een kerstkaart en een verhuiskaart (apart) in 1 envelop mogen niet met decemberzegels verstuurd worden.
Dus ik denk dat je het risico beter niet kunt nemen en er gewone postzegels opplakken.

Terugkomend op mijn doelen voor dit jaar: Ik wil tussen de 5 en 10 bruiloften fotograferen, daarnaast wil ik mijn klantenkring uitbreiden op de zakelijke markt met reportages en portretten. Ook wil ik meer businessboeken gaan lezen en online workshops kijken, zodat ik meer kan groeien.
Mijn hele plan omvat momenteel al 10 a4'tjes met uitgebreide stappenplannen en duidelijkere doelen, maar dat is wel heel veel om hier te delen ;)
Oh ja, en ik ga ergens in het 1e of 2de kwartaal (ligt een beetje aan mijn opdrachten/omzet) een nieuwe camera kopen! Mag wel na 3 jaar!

Dus nu nog lekker 2 dagen besteden aan het afronden van enkele dingen en dan vanaf woensdag gaan knallen om iets moois te maken van het nieuwe jaar!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:04

Ik heb er inderdaad voor gekozen het risico niet te lopen ;) Heb netjes gewone zegels gebruikt. Heb ook direct nog wat velletjes extra gekocht, want per 2013 gaan alwéér de prijzen omhoog.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:07

Dat was te verwachten... Nu ze er een 1 van gemaakt hebben, blijven ze de prijzen omhoog gooien... Eerst viel dat te veel op, omdat je dan bij moest plakken, maar in 2002 begonnen we met € 0,39 en dat werd PAS in 2007 € 0,44... En nu is het al weer € 0,54 vanaf dinsdag... Dat is een verhoging van 10 cent in 6 jaar... Vinden ze het gek dat er zoveel minder per post wordt verstuurd...
Volgens mij heb ik mijn rolletje van postzegels nog gekocht in de tijd van de 44 cent zegels... En heb er nog ruim 100 :D

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:14

Haha, ik heb er nog een heel stel liggen van € 0,39. Lekker bij plakken dus.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:23

Floortje88 schreef:
Ik zou sowieso even tot woensdag wachten (ivm met feestdagen) en als je dan nog niks binnen hebt een herinnering mailen. Als het dan na een week nog niet betaald is, dan terug storten?

Zou ik ook zo doen inderdaad.

Ik vind het qua decemberzegels wel vervelend dat er geen waarde op staat en ik er vanuit ga dat ik dus alleen in december mag sturen en de twee die ik over heb tot volgend jaar moet bewaren? Toen ze een waarde hadden kon je ze dan met een extra zegel ook gewoon opsturen. Aan de ene kant wel handig die zegels zonder waarde, aan de andere kant niet, ook bijvoorbeeld als ik Europa/Wereld dingen verstuur. Vroeger plakte ik gewoon meer gewone zegels, nu breng ik de Europa/Wereld brieven maar gewoon naar 't postkantoor en laat ze er daar zo'n zegel op plakken zodat ik niet allerlei velletjes heb liggen. Of ik gebruik nog oude zegels die ik nog heb liggen. :)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:00

Zo ik kom ook weer eens kijken! Ben zo druk bezig met de shop ook opzetten! Heb nu inmiddels 39 verschillende producten die onderweg zijn, bezig met een shoot plannen met 4 meiden, etcetera :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:02

Postzegels zijn hier al over de 60 cent, ik denk 62 of 63.. Echt duur! Ik verstuur ook zo weinig mogelijk per post behalve pakketjes dan :)

Net de webshop klaargezet voor de Sale, wou oorspronkelijk pas op 2 januari beginnen omdat dat de 'wettelijke' start is, maar dan moest ik op Nieuwjaardag nog zitten werken en dat vond ik ook maar niets. Dus dan maar ingesteld dat het nu start en één en ander in de koopjeshoek gezet :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:39

Och ja, dat is waar ook, in België is de sale wettelijk geregeld! Toen ik nog in de lingeriezaak werkte, had ik regelmatig een afspraak met een Belgische vertegenwoordigster van Wolford. Die was echt helemaal verbaasd over dat wij hier in NL zelf mogen bepalen wanneer we uitverkoop houden. Waarop ik weer heel verbaasd reageerde "hoe zit dat dan in België?!". Volgens mij was het bij jullie 2x per jaar he? Na de zomer en na de kerst ofzo en als winkels veel eerder van start zijn, krijgen ze een boete (als ik het goed had begrepen). Wel goed hoor, zo heb je nooit gezeur met klanten en help je de economie ook niet om zeep!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:43

Ja 2x per jaar, van 3 januari tot 31 januari en van 3 juli tot 31 juli! Tussendoor mag je wel occassionele kortingen geven.. Maar 4 weken voor elke koopjesperiode is er een sperperiode, waarin je geen enkele korting mag geven,behalve dmv koppelverkoop (bijvoorbeeld 20% korting bij aankoop van 2 stuks).

Nu heeft de kledingketen ZEB een paar jaar geleden wel een 'rel' ontketend door de sperperiode heel ostentatief te negeren. Is voor de rechtbank gekomen en ZEB heeft gelijk gekregen, omdat zo'n sperperiode in strijd zou zijn met het Europese Recht. Inmiddels zit de hele kwestie hogerop, maar er is nog geen definitieve uitspraak. De kans is wel groot dat de sperperiode afgeschaft wordt, maar dan nog denk ik dat er 2 koopjesperiodes behouden zullen blijven, dat is nu al zolang ingeburgerd...
In feite moet ik dus ook wachten tot 3 januari, maar gezien de hele heisa omtrent die sperperiode is het nu toch vrij 'safe' om een paar dagen eerder te starten :)

Pfoe, dat was een heel verhaal :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:55

Ik vind dat soort dingen altijd wel interessant om te horen! Best bizar dat het zo dichtbij, zo anders geregeld is.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:06

Ja klopt! Jullie mogen dus altijd uitverkoop houden? Ergens wel handig, maar anderzijds ook moeilijk, want uitverkopende concurrenten zijn natuurlijk ook niet ideaal..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:27

Hier in Nederland is er altijd wel ergens Sale, van Summer Sale naar Mid Season Sale tot New Arrival Sale... Vanuit het oogpunt van de klant is het trouwens wel relaxed, want ik koop nu bijna nooit meer iets voor de volle prijs koop!

Maar toen ik dus nog in de winkel werkte, kregen wij dagelijks klanten die om korting zeurden, want ze hadden het ergens anders (zogenaamd) goedkoper gezien, dus moesten wij ook in prijs omlaag. Ja daaaag, ga het dan maar bij die ander halen en kom niet bij mij zeuren! Mensen proberen echt constant om (nog meer) korting te krijgen, heel irritant.

Overigens werkte ik voor een bedrijf dat niet goed draaide en daardoor besloot mijn werkgever om super vaak dingen in de uitverkoop te doen, dus ik wist 100% zeker dat wij de goedkoopste waren in het hoogsegment. Overigens was het ook heel vervelend voor andere mensen met een lingeriezaak, want bij hun hingen de collecties nog voor de volle mep en bij ons konden klanten het al met 40% korting kopen. Je wil niet weten hoe vaak ik boze ondernemers in de winkel heb gehad! Dus wat dat betreft zou het ook voor NL beter zijn om 2x per jaar groot uitverkoop te hebben. Dan weten de klanten waar ze aan toe zijn en zitten ondernemers elkaar ook veel minder in elkaars vaarwater.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:29

Naja, Mid Season Sale en dergelijke doen de grote ketens hier ook.. Zie ik althans vaak bij L&L, H&M, ..
De kleinere boetieks houden het meestal bij de 2 koopjesperiodes, en af ent oe een keertje 10% als er een opendeurweekend of stadsevenement oid is..

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:48

Heb wel mee gelezen maar door ziekte even niet gereageerd. Hoop morgen er weer helemaal tegenaan te kunnen. Dan wil ik echt de FAQ op de site gaan zetten.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:54

Ik moet zeggen dat het in Nederland ook maar een paar keer per jaar écht sale is hoor, iig in kledingszaken enzo wel. Ik erger me er weleens aan dat er het hele jaar door sale-borden staan bij de meeste kledingwinkels, want ik koop eigenlijk alleen kleding in de uitverkoop, en als ik dan een winkel binnenloop waar 'sale!' staat en er is 1 rekje met 1 soort shirtjes in de aanbieding heb ik daar niet zoveel aan... Bijvoorbeeld bij de Miss Etam ga ik eigenlijk alleen nog naar binnen als ik of iets specifieks nodig heb daar of als ik van buitenuit duidelijk kan zien dat er veel sales-rekken zijn. := Ben daar zo vaak naar binnen gegaan met 'sale' dat er bijna niks was.

Hè beterschap Paan.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:34

Beterschap Paan! Hopelijk ben je snel weer op de been.

Hier een minivakantie (as donderdag pas weer werken) en heerlijk aan het werk voor Zandcompleet. Zo voelt het dus als zzp'er :p. Iedere ochtend zit ik braaf om half 8 achter mijn laptop. Ben er al wel achter dat mijn meest productieve uren vroeg in de ochtend liggen en halverwege de avond. Grappig, dat was tijdens mijn studie ook al zo.

Verder een hele hoop aan het uitzoeken wat bij een potentieel leven van een ZZP'er kan horen. Hebben jullie bv allemaal een arbeidsongeschiktheidsverzekering? En zijn jullie aangesloten bij netwerken in de omgeving met collega ondernemers?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:55

Vandaag weer zo goed als op de been. Alleen vanacht nog heel beroerd geslapen, maar dat komt vast omdat ik afgelopen dagen zoveel op bed gelegen heb. Gatver, wat kan een mens zich beroerd voelen. Ik dacht zaterdag dat ik wel even kon douchen. Nou douchen ging met veel moeite, maar mijn man heeft me moeten afdrogen en weer naar bed geholpen. Zo slap was ik. Nu nog wat rustig aan doen, maar zittend werken voor de shop kan vast wel. En anders doe ik het in gedeeltjes.

Vandaag dus bezig met de FAQ. Hebben jullie die ook op je site?
Ik heb het al eerder gevraagd maar geen reactie gehad. Weet iemand van jullie waar ik mijn leveringsvoorwaarden kan laten checken? Of willen jullie er eens kritisch naar kijken?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:16

Wat had je, fikse griep ofzo? Gelukkig ben je weer aardig opgeknapt!

Ik heb geen FAQ, maar ik heb een kopje met Fuzzy Info waar mensen antwoord op hun vragen kunnen vinden. Wat betreft leveringsvoorwaarden, ik heb dat eigenlijk zelf "samengesteld" aan de hand van wat ik zelf belangrijk vond en dat gecombineerd met dingen die ik op andere websites had gevonden. Ik heb echt van een stuk of 30 (bekende en minder bekende) webshops de voorwaarden bekeken en daar de beste dingen uitgehaald en eventueel aangepast. Uiteraard ook met alle info van MKB en KVK ernaast, zodat het wel klopt met de wet.