Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:06

Ik handel in antiek, dat koop je niet in een winkel als ondernemer. Maar dat zijn dus margegoederen en er zijn speciale regelingen voor :) . Is dus geen "normaal"goed.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:01

Hebben jullie enig idee wanneer je aangifte moet doen over 2011, als je maar 1x per jaar aangifte hoeft te doen (ipv elk kwartaal)? Ik heb net een mailtje naar de boekhouder gestuurd, dus ik zal het antwoord wel snel hebben, maar ik vroeg het me gewoon ff af.

Overigens heb ik besloten dat ik na dit jaar afscheid ga nemen van mijn huidige boekhouder, ondanks dat hij zeer goed te betalen is in vergelijking met de concurrenten en ik heel tevreden over hem ben. Mijn vriend en ik hebben namelijk super goed contact met de buren en laatst kwamen we op het onderwerp boekhouding/administratie. Mijn buurman blijkt dus voor meerdere bedrijfjes de boekhouding te doen en hij heeft aangeboden mij te gaan helpen met dit hele gebeuren. Dit scheelt gigantisch veel geld (minimaal €400,- per jaar), dus ik wil in 2012 de overstap gaan maken naar de buurman. Wel heel jammer om afscheid te moeten nemen van iemand waar je tevreden over bent, maarja, ik kan het geld heeeul goed gebruiken! En het is natuurlijk ook heerlijk om gewoon even bij de buren aan te kunnen bellen als je iets wilt weten, haha.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:18

Dat moet voor 31 maart 2012 ;)

Het scheelt inderdaad als je het door je buurman laat doen. En mocht het om wat voor reden toch niet werken, dan kan je vast wel weer terug ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:04

Welke aangifte bedoel je, Joyce? Je btw aangifte moet volgens mij voor 1 februari opgestuurd en evt. betaald zijn! Je inkomstenbelasting moet voor 1 april aangegeven zijn, tenzij je uitstel vraagt ;)
Wel een goede deal die je kunt maken met je buurman! Weet hij ook alle ins en outs? Dat is namelijk wel het voordeel van een prof, die kost je meer geld, maar die haalt er ook VEEL MEER uit!!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:48

Dat begrijpt m'n vader vast wel Joyce ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:28

BTW aangifte per jaar moet voor 31 maart 2012 ;)
(voordat ik straks antwoord heb gegeven op de verkeerde "aangifte" haha)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 09:53

Joyce heb jij de OB maar 1 x per jaar dan? Heb je dat aangevragen ofzo dan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:42

@Georgette: Ja, hij begrijpt het gelukkig wel! Maar het blijft altijd vervelend om afscheid te moeten nemen van iemand waar je tevreden over bent.

@11a: Mijn buurman doet van alles, omdat hij het niet leuk vind om zich maar op 1 ding te richten. Zo heeft hij een klein taxibedrijf, maar doet hij dus ook administratie en geeft hij af en toe cursussen. Ik dacht eerst dat hij gewoon goed was met het doen van zijn eigen administratie en mij dan op weg zou helpen, dus ik had het een beetje afgewimpeld. Maar toen we er een tijdje geleden echt over in gesprek raakten, bleek hij al jaren de administratie voor een paar bekende bedrijven hier in de buurt doet, waaronder bijv. een luxe lingeriezaak, een ander taxibedrijf en een eetvilla. Hij weet echt goed wat hij doet en toen had ik zoiets van, ooooh, dit is echt wel interessant voor mij ;)

@Holly: Ik heb echt geen reet verstand van hoe dat zit met die verschillende aangiftes (BTW en OB), maar ik heb vorig jaar een brief gehad van de belastingdienst dat ik 1x per jaar aangifte moet doen. Na de aangifte van 2011 gaan ze dan weer opnieuw bekijken of ik voor 2012 weer een jaarlijkse krijg, of dat ik het dan per kwartaal moet gaan doen. Het heeft te maken met de omvang van je bedrijf, in 2010 had ik natuurlijk alleen maar uitgaven en geen inkomsten, daar is het op gebaseerd. Wellicht dat ik in 2012 dus ook elk kwartaal aangifte moet gaan doen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:51

@Joyce; Oh, dat scheelt wel idd! Ik ben daar altijd een beetje huiverig voor, zeker omdat mijn boekhouder nu zo veel regeltjes voor mij gebruikt waardoor ik extra terugkrijg of zo!

Ik heb er even het blad van mijn omzetbelasting bij gepakt en hierop staat op de achterkant: Opgaaf tijdig doen:
Doet u opgaaf ICP (Opgaaf Intracommunautaire prestaties aka Omzet Belasting), dan moet deze binnen één maand na afloop van het tijdvak bij ons binnen zijn.
Jaar 2011 31 januari 2012

Je omzetbelasting dient dus WEL voor 1 februari naar de Belastingdienst te zijn gestuurd!

Je Inkomstenbelasting moet voor 1 april opgestuurd zijn.

Maar als het goed is krijg je hierover altijd bericht tegen het einde van je tijdvak.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:13

@11A Nee hoor :P Bij een jaar aangifte is het voor 31 maart 2012 (1 april). Als je per maand of kwartaal aangifte doet, dan moet het wel in de daarop volgende maand.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P25_1299

@Holly Je kan een verzoek indienen om per jaar aan te geven als je minder dan € 1.883,- per jaar moet betalen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:16

Dat is raar, want het staat zo wel op die papieren van de belastingdienst...
En als je minder als € 1.883 per jaar moet betalen, kan het nog steeds zijn dat je per kwartaal je aangifte moet doen. Ik zit daar namelijk ook onder, maar omdat ik wel een redelijke omzet heb, moet ik wel ieder kwartaal aangifte doen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:20

Kom plots dit topic weer tegen! Ga dit weer eens volgen voor alle leuke tips :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:28

Ik heb even hier gekeken en het staat idd op de formulieren, maaaaarrrr dat geldt voor de aangifte ICP.
Dat is wel iets wat ook via de omzetbelasting aangegeven wordt, maar dus niet de gewone omzetbelasting.
(leuker kunnen we het niet maken, makkelijk ook niet! haha)

Op de website van de Belastingdienst staat voor de bTW wel gewoon voor 1 april:
Quote van de Bel.dienst website:
Citaat:
Doet u per maand of per kwartaal aangifte? Dan doet u uiterlijk aangifte op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal of de maand waarover u aangifte doet.
Doet u per jaar aangifte? Dan doet u aangifte vóór 1 april van het eerstvolgende jaar.

Van die € 1883,- had ik ook van de website afgehaald, maar ze kijken natuurlijk per ondernemer of ze het "verstandig vinden. Hier nog even van de site:
Citaat:
Betaalt u per kwartaal meer dan € 15.000 btw? Dan doet u meestal per maand aangifte.
Betaalt u per jaar minder dan € 1.883 btw? Dan kunt u een brief sturen aan uw belastingkantoor waarin u vraagt om per jaar aangifte te doen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:05

En je weet toevallig niet wat die aangifte ICP dan precies is?? Ik dacht dat dat hetzelfde was als de Omzetbelasting aangifte (in de volksmond BTW Aangifte).

Bedankt voor de info. Dit jaar moet ik al moeite doen om onder die € 1.883 te blijven (ben momenteel veel aan het investeren om gebruik te kunnen maken van de KOR regeling!), dus ga er geen moeite voor doen om een jaar aangifte te kunnen regelen als ik er volgend jaar waarschijnlijk/hopelijk bovenuit kom.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:41

Even heel simpel gezegd:
ICP aangifte moet je doen als je een factuur stuurt naar bedrijven in Europa.
Het bedrag van deze factuur geef je bij de aangifte ICP aan. Ook vermeld je hier het btw nummer van dat bedrijf.
Dit bedrag moet dan overeenkomen met het bedrag dat je bij je omzetbelasting bij 3B? (ff uit mn hoofd) ingevuld hebt.

De ICP aangifte is alleen een "opgave", dus je hoeft niks extra te betalen ;)

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:38

Ter aanvulling op ICP:
Facturen die je stuurt naar bedrijven binnen de EU moeten voorzien zijn van een geldig BTW ( of VAT) nummer. Dit nummer moet je wel altijd controleren dit kan via de site van de belastingdienst http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... anguage=NL of je kunt bellen met de belastingtelefoon.
Je zet dan geen BTW op deze facturen.
Het factuurbedrag wat je hier opgeeft moet inderdaad kloppen met je BTW aangifte over de leveringen binnen de EU.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:34

@Noean bedankt voor de aanvulling ;)

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:42

@Leedebee ;) geen dank!
Btw, ik ben Elvira en een stille meelezer die ook graag zou willen ondernemen maar de stap nog niet heeft gemaakt.
Ik werk bij een onderneming die ontwikkelaar en producent is van call recording en Voice recording apparatuur en fax servers.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:46

Noean schreef:
Ter aanvulling op ICP:
Facturen die je stuurt naar bedrijven binnen de EU moeten voorzien zijn van een geldig BTW ( of VAT) nummer. Dit nummer moet je wel altijd controleren dit kan via de site van de belastingdienst http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... anguage=NL of je kunt bellen met de belastingtelefoon.
Je zet dan geen BTW op deze facturen.
Het factuurbedrag wat je hier opgeeft moet inderdaad kloppen met je BTW aangifte over de leveringen binnen de EU.

vergeet daarbij niet de toevoeging op de factuur te vermelden dat de BTW verlegd is in het kader van de europeese regeling met het betreffende artikel erbij (zijn er 4 al naar gelang goederen/diensten etc)
En je moet een printje van die site van hierboven bewaren bij je aangifte als bewijs dat je het gecheckt hebt.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:26

Dat is inderdaad handig maar volgens de belastingdienst geen vereiste.
Mocht je per ongeluk een verkeerd of niet bestaand VAT nummer opgegeven hebben dan krijg je daar een brief over en kun je het corrigeren.

Andere vraag .. Heeft iemand een goede tip wat betreft het zo goedkoop mogelijk vervoeren van goederen van uit de westkust van Amerika naar Nederland? Luchtvracht is te duur, dus het zal met zeevracht moeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:30

Gewoon USPS :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:03

Noean, bij ons is het wel een vereiste op mijn werk. Ik doe de aangifte van ons deel en dan wordt het inelkaar geschoven bij de grote mamma en dan wordt er gezamenlijk aangifte gedaan. Ik krijg op mn falie als ik geen stukken heb bewaard..... :)
Had pas bij de hand dat de klant een BTW nr had opgegeven maar het bleek alleen een BTW nr te zijn binnen dat land en niet voor de EU. Dus ik moest facturen mét NL BTW sturen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:27

Zou het eindelijk op gang komen met mn webshop? Heb deze week al 4 braintraining spellen verkocht! Ook nog wat mensen gehad die me hebben gemaild om informatie te vragen over een product. Echt super leuk! Moet morgen gelijk weer een bestelling naar Duitsland eruit gooien, want anders zijn mn spellen straks op, haha.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:31

@cissy wel een goede regel hoor van je werk!

@pmarena dank je wel, die is inderdaad voordeliger dan wat ik tot nu toe had gevonden maar gezien het gewicht en volume zou ik ook graag via zeetransport iets willen vinden.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:27

@ Joyce: Dat is lekker! Ik heb nog de filmpjes van de braintrainingspellen bekeken! Ben een beetje bang dat mijn hond dat ding in zn geheel op gaat pakken en heen en weer schudden... Maar vind het wel een geinig idee.