Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:47

Yellowcab: hoe kom je aan je forumnaam? Dat vind ik voor een creatief/grafisch bedrijfje ook een leuke naam. Of wil je graag dat je naam dekt wat je doet?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:05

kay27 schreef:
En een uurloon werkt ook nog eens andersom ook, want het zou wel eens kunnen zijn dat je met €25,- per uur minder serieus genomen wordt dan met €75 per uur. En ja, dat is veel, maar je levert toch kwaliteit? (Ik zeg niet dat je gelijk naar 75,- zou moeten gaan, maar je zou het voor de grap eens moeten uitrekenen, op basis van fulltime fotograferen, wat je eigenlijk nodig hebt per uur. Verzekeringen, vakantie, ziektegeld, afschrijving apparatuur, cursussen/workshops om bij te blijven, etc. En dan wil het niet zeggen dat je met 25,- minder goed zou zijn, maar wat straal je uit? Wat wíl je uitstralen?

Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik heb als een soort lokkertje op mijn site en in een advertentie van Marktplaats staan "bruidsreportage vanaf 150 euro". Sinds deze advertentie er staat krijg ik mails en belletjes of dit wel echt zo is en of het geen grap is want dat kan toch niet. Dan kan ik gaan uitleggen dat dat alleen de trouwplechtigheid is en dat er geen fotoafdrukken of een boek/album bij in zit. Ik denk er dan ook serieus over om deze toch maar te gaan schrappen omdat ze averechts kunnen werken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:15

Ik heb gelijk de daad bij het woord gevoegd en toch nog voordat mijn nieuwe site online komt wat teksten en prijzen gewijzigd.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:31

Ik weet van diverse fotografen dat ze voor opdrachtgevers waar zij regelmatig voor werken een lager tarief rekenen dan voor eenmalige opdrachten.
Voor bepaalde opdrachten is een uurtarief gebruikelijk inclusief een x aantal bestanden voor commercieel gebruik. Voor andere opdrachten is betaling per gebruikte foto de normale gang van zaken.
Ee tarieven binnen de diverse soorten fotografie lopen sterk uiteen.

Je zult voor jezelf moeten bepalen wat je redelijke tarieven vindt en in de praktijk moet blijken of die haalbaar zijn.
Ik heb een paar jaar geleden foto's geleverd aan Amazone. De hoofdredactrice vroeg naar mijn tarieven. Ik had een keurige mail gestuurd met een tarief voor klein gebruik (tot halve pagina), groot gebruik (hele pagina) en cover. Dat had ik 'afgekeken' van Arnd Bronkhorst, alleen waren mijn tarieven wat lager. :o Toen kreeg ik een mail terug dat ze 25 euro per foto betaalden, of die nou klein of groot gebruikt werd.

Daaruit blijkt dat je mooie overzichten kunt maken met tarieven maar ook afhankelijk bent van wat de markt bereid is te betalen. Ik had destijds 7 foto's in Amazone van een evenement waar ik toch al een heel weekend was om te fotograferen. Dan is het een leuke extra bijverdienste. Als je een weekend naar de andere kant van het land moet en er worden vervolgens maar 2 foto's gepubliceerd, dan hou je per uur niet veel over.
Als er één hoek is binnen de fotografie waar de prijzen bedroevend laag zijn, dan is het wel in de paardenfotografie. Maar het is wél een prachtig beroep. :D

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:43

Of je mag voor 15 euro per foto ergens heen en dan worden er 2 gepubliceerd en krijg je je reiskosten terwijl je meer dan 10 uur bezig bent geweest inclusief reizen.

Zo ga ik weer verder met teksten pogen te schrijven voor mijn site. Of iemand van hier (Nuage) moet het voor een schapelijk prijsje willen doen.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:50

@ Jolanda: ook omdat er zoveel amateurs zijn die de prijzen omlaag halen. Daar moet je als professional dus niet in mee gaan, een professional heeft meer te bieden dan een amateur, en daar mag je (moet je, vind ik) ook voor gaan staan.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:52

@ Kay, er zijn zelfs al bedrijven die voor een publicatie niet meer willen betalen omdat velen gratis paardenfoto's leveren aan bedrijven.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:55

kay27 schreef:
Ik vind het, en dat meen ik echt serieus, een schandalig laag bedrag. Ik snap je boekhouder ook niet eerlijk gezegd, waar schudt hij dat bedrag dan zo vandaan? Op deze manier kun je nooit een fatsoenlijk bedrijf opbouwen waarin je ook geld hebt voor nieuwe apparatuur, uitbreiding, opleiding/cursussen, etc etc. Het is gewoon een schijntje! En natuurlijk, als je zeker weet dat je van deze vaste klant ieder jaar 1000 uur werk krijgt, dan kun je best wat doen met de prijs. Maar als het gaat om af en toe een keer een paar uurtjes, dan zit je denk ik nog onder de kostprijs (als je afschrijvingen etc allemaal mee rekent)! Je bent geen babysitter die met €3,50 per uur in z'n handjes mag knijpen! Je bent een fotografe die een professionele achtergrond heeft, je doet toch FVS?

Dus doe jezelf niet tekort, goed dat je een voorstel gaat doen voor prijsverhoging. En een uurloon werkt ook nog eens andersom ook, want het zou wel eens kunnen zijn dat je met €25,- per uur minder serieus genomen wordt dan met €75 per uur. En ja, dat is veel, maar je levert toch kwaliteit? (Ik zeg niet dat je gelijk naar 75,- zou moeten gaan, maar je zou het voor de grap eens moeten uitrekenen, op basis van fulltime fotograferen, wat je eigenlijk nodig hebt per uur. Verzekeringen, vakantie, ziektegeld, afschrijving apparatuur, cursussen/workshops om bij te blijven, etc. En dan wil het niet zeggen dat je met 25,- minder goed zou zijn, maar wat straal je uit? Wat wíl je uitstralen?

Probeer je het record meeste vragen in 1 post te halen? haha! Was als geintje bedoeld hoor! Ik vind het juist fijn dat ik zo veel support krijg over dat mijn prijzen zo laag zijn! Dan weet ik tenminste dat ze omhoog kunnen!
Ik zal je vragen 1 voor 1 beantwoorden.

Mijn boekhouder schudde dat bedrag denk ik echt uit z'n mouw. Ik vroeg om een uurtarief en hij gaf mij een startbedrag, out of nowhere... En voor mij, met een min. loon van 6 euro, was dat kassa! 200 euro op een dag! En het is ook een lekker extra geweest, terwijl er nu voor hetzelfde bedrag voor dezelfde werkzaamheden, maar dan 1 keer per maand 8 uur ipv 24 uur per week, afgevraagd wordt of daar wel budget voor is... :')
Okey, dit was geen fotografie werk, dus hier zaten voor mij geen extra kosten aan, maar ik kon die tijd ook niet besteden aan andere werkzaamheden...

Ja, ik heb een (semi)professionele achtergrond, maar ik heb geen FVS gedaan! Ik heb een MBO-Bol niveau 4 opleiding fotografie gedaan, maar helaas een zeer slechte! Maar ik denk niet dat een HBO opleiding zin heeft voor de richting die ik in wil, aangezien dat te kunstzinnig wordt naar mijn idee!

Bedankt voor je aanmoediging! Dat betekend meer als ik hier zo kan uitdrukken zonder giga sentimenteel te worden haha. De brief voor mijn opdrachtgever zit dan ook al bij mijn spullen voor morgen! Ik ben benieuwd naar hun reactie! Het is een kleine verhoging, maar beter als blijven hangen!

Ja, waarschijnlijk spreek je wel een andere doelgroep aan met een hoger tarief die je werk ook meer waarderen, dus dat heb ik per 1 januari ook wel in gedachten gehad met mijn nieuwe prijzen, maar blijkbaar zit ik daarmee nog veel te goedkoop te werken! Maar dit zijn de o zo bekende leermomenten, dus dat komt goed!

Ja, ik lever wel kwaliteit, maar aan de andere kant (zie zo'n 20 pagina's terug) is mijn werk ook nog niet zoals het moet zijn, dus verkoop ik hier nog niets mee. Maar daar ga ik dit voorjaar had aan werken!

Wat ik wil uitstralen is wat het grote gross van de paardenfotografen uitstraalt. Klasse en creativiteit en schoonheid! Mooie foto's waar mensen voor willen betalen. En dat met een vrolijke en vlotte... manier van werken/uitstraling... Een beetje moeilijk onder woorden te brengen, aangezien ik wel zakelijk wil zijn, maar aan de andere kant ben ik pas 21, dus ik wil ook niet super zakelijk overkomen zoals mensen van rond de 50 (niet banketstaaf bedoeld!)! Ik wil juist gebruik maken van mijn jonge leeftijd als verkooppunt... Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden en uitstralen... Maar deels ligt dat ook op een persoonlijk vlak...

@Hilda: Ik geloof inderdaad best dat je met zo'n advertentie op marktplaats best wat mensen trekt! Aangezien mensen nu oproepen plaatsen van rond de 250 euro voor een bruidsreportage...
Woord bij daad gevoegd betekend dat je je prijzen naar boven hebt geschroeft?

@Kay: Klopt, zeker de paardenfotografie branche lijdt momenteel heel erg onder de amateurs, maar ik kreeg pas geleden een tijdschrift binnen met een coverfoto die ik gelijk van mijn computer zou verwijderen... Bleek gemaakt te zijn door 1 van de grote namen (zal geen naam publiceren)... Onscherp, donker en ver weg... Alles om geen goede cover te zijn, maar hij stond er wel! En na lang zoeken de naam van de fotograaf... Dus ik denk dat het ook een heel stuk aan de tijdschriften ligt!

Maar nu ben ik naar bed... Mijn wekker staat op 5.15 uur... Morgen maar eens kijken hoe het me afgaat met mijn voorstel voor verhoging van mijn tarieven...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:02

@ Mariska, betekend dat ik die van 150 eruit heb gehaald. Heb mijzelf de vraag gesteld wil ik zo'n reportage doen? Wil ik het soort klanten die daar op af komen? Nee. Bij 1 zo'n reportage betekend het namelijk nog steeds dat ik zeer weinig kans maak op het kunnen doen van nog een bruidsreportage op dezelfde dag. Dus die dag is hoe dan ook weg.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:25

@ 11A: het waren eigenlijk allemaal retorisch bedoelde vragen. :D Maar ik vind het wel heel leuk om je antwoorden te lezen, en blijkbaar zet ik wel iets in gang met mijn reacties (niet alleen bij jou) en dát is voor mij weer heel interessant aangezien ik graag verder wil in coaching/training/advies. Ik zat in mijn hoofd met de FVS bij jou. Wat ik zou doen als ik jou was, is investeren in workshops/cursussen rondom paardenfotografie en -heel belangrijk- beeldbewerking. Je maakt zelf een goede foto, maar de nabewerking is essentieel voor de look/feel die de foto uiteindelijk heeft/krijgt. Steek je verdiende geld dan daarin, dan kun je zelfvertrouwen en ervaring opbouwen.

@ Hilda: Idd, 150,- voor een verder weg gegooide dag, daar heb je niks aan. Ook wb het soort klanten dat je wil aantrekken een goede overweging, daarmee maak je keuzes die jouw werk uiteindelijk leuker maken (en ws ook andere klanten juist weer aanspreken).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:46

kay27 schreef:
@ Jolanda: ook omdat er zoveel amateurs zijn die de prijzen omlaag halen. Daar moet je als professional dus niet in mee gaan, een professional heeft meer te bieden dan een amateur, en daar mag je (moet je, vind ik) ook voor gaan staan.

Dat kan uiteraard voor reportages voor particulieren of voor bedrijven, maar bij magazines werkt het anders. Bijv. Hoefslag hanteert vaste tarieven, of de foto nou gemaakt is door Arnd, Jacob Melissen, Hilda of door mij. Dan heb je de keuze om wel of niet te leveren tegen hun tarief.
Aan de andere kant: als je publicaties hebt in bekende bladen, dan staat dat leuk op je CV en zo kun je ook weer in andere opdrachten rollen.
Ondernemen betekent natuurlijk ook dat je moet investeren, naast apparatuur ook in je ontwikkeling/ervaring, een naam opbouwen. Soms doe je dingen die niet meteen veel opleveren, maar op de langere termijn wel.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:50

Hoefslag (BCM breed) betaald m.i. een nette prijs voor foto's die ze publiceren.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:52

Heeft iemand ervaring met CMS modules voor een webshop ?

Ik heb een offerte aangevraagd en naast de opmaakkosten van de site moeten er nogmaals maandelijk €98,- betaald worden voor de CMS module en de licentiekosten voor CMS basic. Het gaat dan om een site tot 500 producten, 5 GB dataverkeer/maand en 500 MB hostcapaciteit maandopslag.

Ik heb er totaal geen verstand van, dus dacht gooi het eens in de groep. Bedankt ! 8-)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:54

Ik krijg ook een CMS en betaal daar éénmalig wat voor en daarna dus niets meer. Mijn site wordt door www.pukt.nl gemaakt. Ze heeft mijn paardenfotosite ook gemaakt en ik ben nog steeds heel blij met haar.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:59

Hilda79 schreef:
Hoefslag (BCM breed) betaald m.i. een nette prijs voor foto's die ze publiceren.

Ik vind hun tarieven ook netjes, maar als ik uitreken per opdracht hoeveel uur ik er mee bezig ben, dan varieert dat nogal. Afhankelijk van de reistijd, de tijd die je nodig hebt om te fotograferen en het aantal geplaatste foto's.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:03

@Hilda; een eenmalig bedrag voor een CMS is een leuke deal maar zit daar onderhoud bij inbegrepen? Een CMS kan niet zonder (veiligheids-)updates.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:20

11AFotograaf schreef:

Wat ik wil uitstralen is wat het grote gross van de paardenfotografen uitstraalt. Klasse en creativiteit en schoonheid! Mooie foto's waar mensen voor willen betalen. En dat met een vrolijke en vlotte... manier van werken/uitstraling... Een beetje moeilijk onder woorden te brengen, aangezien ik wel zakelijk wil zijn, maar aan de andere kant ben ik pas 21, dus ik wil ook niet super zakelijk overkomen zoals mensen van rond de 50 (niet banketstaaf bedoeld!)! Ik wil juist gebruik maken van mijn jonge leeftijd als verkooppunt... Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden en uitstralen... Maar deels ligt dat ook op een persoonlijk vlak...

verhoging van mijn tarieven...[/quote]

Heb even je website bekeken. Lekker frisse website heb je. Ik denk dat als je 'jong' wilt overkomen dat ik alles in 'jij' vorm zou schrijven i.p.v. beide zoals je nu doet.(Je in de advertentie tekst, U bij de uitleg ervan) U klinkt afstandelijker, 'je' veel gemoedelijker. Althans dat vind ik dan ;) Daarom heb ik zelf ook bewust gekozen voor de jij-vorm.
(overigens heb je op je homepage een typfoutje staan: Wilt u uw gelieve een mooie fotoreportage van 11A Fotografie cadeau doen?)

Wat betreft prijzen ik zit niet in de fotografie maar lever zelf ook een dienst en vind het ook moeilijk om prijzen te bepalen.
Succes :)
Groetjes Marja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:31

Stuur me anders even een mailtje wat je ongeveer wilt Hilda op info@getitwrite.nl dan kijk ik wat ik voor je kan doen. Komen we vast wel uit :j

Ik ben echt op zoek naar opdrachten en als ik mijn mede-beginnende-bokkers kan helpen doe ik dat graag voor een zacht prijsje. Redigeren is altijd nog sneller en dus goedkoper dan het schrijven van een nieuwe tekst. Dus mocht je zelf wel weten wat je in de tekst wilt hebben en je kunt een beetje schrijven, dan is het een aanrader om gewoon de tekst te maken die jij denkt dat goed is en daarna mij ermee te laten stoeien. Uiteindelijk krijg je dan precies wat jij wilt :)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:11

kay27 schreef:
Yellowcab: hoe kom je aan je forumnaam? Dat vind ik voor een creatief/grafisch bedrijfje ook een leuke naam. Of wil je graag dat je naam dekt wat je doet?

Liefde voor New York! Had zelf ook al gekeken maar bijvoorbeeld yellowcab.nl en .com zijn uiteraard beide sites over yellowcabs haha. Het hoeft niets met mijn bedrijf te maken te hebben, liefst ook niks met crea want daar krijg ik zelf van die knutsel ideeën bij. Het valt me echt tegen hoe moeilijk het is om een naam te bedenken!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:51

Hilda79 schreef:
@ Mariska, betekend dat ik die van 150 eruit heb gehaald. Heb mijzelf de vraag gesteld wil ik zo'n reportage doen? Wil ik het soort klanten die daar op af komen? Nee. Bij 1 zo'n reportage betekend het namelijk nog steeds dat ik zeer weinig kans maak op het kunnen doen van nog een bruidsreportage op dezelfde dag. Dus die dag is hoe dan ook weg.

Dat is inderdaad een goed plan! Wat je niet op je website hebt staan, krijg je meestal ook geen vraag voor!
kay27 schreef:
@ 11A: het waren eigenlijk allemaal retorisch bedoelde vragen. :D Maar ik vind het wel heel leuk om je antwoorden te lezen, en blijkbaar zet ik wel iets in gang met mijn reacties (niet alleen bij jou) en dát is voor mij weer heel interessant aangezien ik graag verder wil in coaching/training/advies. Ik zat in mijn hoofd met de FVS bij jou. Wat ik zou doen als ik jou was, is investeren in workshops/cursussen rondom paardenfotografie en -heel belangrijk- beeldbewerking. Je maakt zelf een goede foto, maar de nabewerking is essentieel voor de look/feel die de foto uiteindelijk heeft/krijgt. Steek je verdiende geld dan daarin, dan kun je zelfvertrouwen en ervaring opbouwen.

:o Ik bekijk alles weer eens veel te serieus!
haha, ik denk dat jij wel iets kunt met coaching inderdaad! Je spoorde mij heel erg aan, maar je hebt me ook meteen aangemoedigd en dat is wel fijn voor een coach!
Klopt, ik heb wel een opleiding en heel veel mensen gaan dan meteen van FVS uit! Ik heb ook al een workshop paardenfotografie gevolgt, maar ik denk niet dat ik voor beeldbewerking echt een workshop moet volgen... Niet banketstaaf of zo, maar bij de fashion fotograaf waar ik 2 jaar geleden stage liep, werd ik de Photoshop Queen genoemt, omdat ik veel kon wat zij niet kon. Beeldbewerking is geen probleem, maar echt dingen ontwerpen in Photoshop zonder voorbeeld of waar meerdere uren in zit, dat vind ik veel moeilijker! De header op mijn website gaat ook veranderd worden, hoor!
Maar bedankt voor de tip! Ik zal er eens op verder zoeken!
denicola schreef:
Ik heb een offerte aangevraagd en naast de opmaakkosten van de site moeten er nogmaals maandelijk €98,- betaald worden voor de CMS module en de licentiekosten voor CMS basic. Het gaat dan om een site tot 500 producten, 5 GB dataverkeer/maand en 500 MB hostcapaciteit maandopslag.

Dat klinkt echt heel duur en aan 5 gb dataverkeer kom je denk ik makkelijk bij een goede webshop... Zou ik echt nog eens verder kijken! Maar ik kan er je helaas niet mee helpen.
Marja1988 schreef:
Heb even je website bekeken. Lekker frisse website heb je. Ik denk dat als je 'jong' wilt overkomen dat ik alles in 'jij' vorm zou schrijven i.p.v. beide zoals je nu doet.(Je in de advertentie tekst, U bij de uitleg ervan) U klinkt afstandelijker, 'je' veel gemoedelijker. Althans dat vind ik dan ;) Daarom heb ik zelf ook bewust gekozen voor de jij-vorm.
(overigens heb je op je homepage een typfoutje staan: Wilt u uw gelieve een mooie fotoreportage van 11A Fotografie cadeau doen?)

Wat betreft prijzen ik zit niet in de fotografie maar lever zelf ook een dienst en vind het ook moeilijk om prijzen te bepalen.
Succes :)
Groetjes Marja

Bedankt voor je feedback, Marja...
Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of ik je of u moet gebruiken. Deels is jij/je veel spontaner en vlotter en gebruik ik het in het dagelijks leven eigenlijk alleen maar, maar u klinkt zakelijker en ik wil ook niet overkomen als iemand die het niets boeit en geen zakenvrouw is... Dus ik vind dat nog heel moeilijk.
En bedankt voor het corrigeren van de fout... Die zit Word jammer genoeg niet!

Nou, ik heb de brief aan mijn contactpersoon van mijn klant gegeven... Hij gaat het overleggen met de baas van zijn afdeling (is de verkeertste(??) niet!), dus ik ben benieuwd naar de reactie! Was wel best moeilijk, maar ik ben blij dat ik het aangegeven heb!

En nu kruip ik nog ff een paar uurtjes terug naar bed... Was wel behoorlijk vroeg vanochtend!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:43

Goedemiddag allemaal :wave:
Vanochtend erg leuk foto's gemaakt in een salon van een klant van mij, straks eens even de resultaten gaan bekijken :D

@ 11A: nee hoor niks ernstigs, blijkt een uierontsteking te zijn.
@ Nuage: deze week ga ik er echt werk van maken om mijn teksten naar je door te sturen, vooral voor het design gedeelte heb ik een tekst liggen die geredigeerd moet worden :j
@ Yellowcab: Misschien dat je een andere op New York geinspireerde bedrijfsnaam kan verzinnen :j

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:57

Ik heb momenteel echt bijna helemaal nergens tijd voor en bijlezen lukt ook niet zoals het moet. Ik val dus af en toe even binnen en verder ben ik voorlopig even wat stilletjes.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:13

@Maaike: Gelukkig is het niet ernstig! Is je merrie momenteel drachtig??

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:37

Ik heb een vraag aan de (vele := )fotograven hier.
doet een van jullie misschien ook modellenfotografie? (alla hollands next top model bedoel ik)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:04

Ik doe wel af en toe wat portret/modelfotografie... En ik heb 20 weken stage gelopen bij een echte model fotograaf.
Mag ik vragen waarom je dat wilt weten?