Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kay27 schreef:En een uurloon werkt ook nog eens andersom ook, want het zou wel eens kunnen zijn dat je met €25,- per uur minder serieus genomen wordt dan met €75 per uur. En ja, dat is veel, maar je levert toch kwaliteit? (Ik zeg niet dat je gelijk naar 75,- zou moeten gaan, maar je zou het voor de grap eens moeten uitrekenen, op basis van fulltime fotograferen, wat je eigenlijk nodig hebt per uur. Verzekeringen, vakantie, ziektegeld, afschrijving apparatuur, cursussen/workshops om bij te blijven, etc. En dan wil het niet zeggen dat je met 25,- minder goed zou zijn, maar wat straal je uit? Wat wíl je uitstralen?
kay27 schreef:Ik vind het, en dat meen ik echt serieus, een schandalig laag bedrag. Ik snap je boekhouder ook niet eerlijk gezegd, waar schudt hij dat bedrag dan zo vandaan? Op deze manier kun je nooit een fatsoenlijk bedrijf opbouwen waarin je ook geld hebt voor nieuwe apparatuur, uitbreiding, opleiding/cursussen, etc etc. Het is gewoon een schijntje! En natuurlijk, als je zeker weet dat je van deze vaste klant ieder jaar 1000 uur werk krijgt, dan kun je best wat doen met de prijs. Maar als het gaat om af en toe een keer een paar uurtjes, dan zit je denk ik nog onder de kostprijs (als je afschrijvingen etc allemaal mee rekent)! Je bent geen babysitter die met €3,50 per uur in z'n handjes mag knijpen! Je bent een fotografe die een professionele achtergrond heeft, je doet toch FVS?
Dus doe jezelf niet tekort, goed dat je een voorstel gaat doen voor prijsverhoging. En een uurloon werkt ook nog eens andersom ook, want het zou wel eens kunnen zijn dat je met €25,- per uur minder serieus genomen wordt dan met €75 per uur. En ja, dat is veel, maar je levert toch kwaliteit? (Ik zeg niet dat je gelijk naar 75,- zou moeten gaan, maar je zou het voor de grap eens moeten uitrekenen, op basis van fulltime fotograferen, wat je eigenlijk nodig hebt per uur. Verzekeringen, vakantie, ziektegeld, afschrijving apparatuur, cursussen/workshops om bij te blijven, etc. En dan wil het niet zeggen dat je met 25,- minder goed zou zijn, maar wat straal je uit? Wat wíl je uitstralen?
kay27 schreef:@ Jolanda: ook omdat er zoveel amateurs zijn die de prijzen omlaag halen. Daar moet je als professional dus niet in mee gaan, een professional heeft meer te bieden dan een amateur, en daar mag je (moet je, vind ik) ook voor gaan staan.
Hilda79 schreef:Hoefslag (BCM breed) betaald m.i. een nette prijs voor foto's die ze publiceren.
11AFotograaf schreef:
kay27 schreef:Yellowcab: hoe kom je aan je forumnaam? Dat vind ik voor een creatief/grafisch bedrijfje ook een leuke naam. Of wil je graag dat je naam dekt wat je doet?
Hilda79 schreef:@ Mariska, betekend dat ik die van 150 eruit heb gehaald. Heb mijzelf de vraag gesteld wil ik zo'n reportage doen? Wil ik het soort klanten die daar op af komen? Nee. Bij 1 zo'n reportage betekend het namelijk nog steeds dat ik zeer weinig kans maak op het kunnen doen van nog een bruidsreportage op dezelfde dag. Dus die dag is hoe dan ook weg.
kay27 schreef:@ 11A: het waren eigenlijk allemaal retorisch bedoelde vragen.Maar ik vind het wel heel leuk om je antwoorden te lezen, en blijkbaar zet ik wel iets in gang met mijn reacties (niet alleen bij jou) en dát is voor mij weer heel interessant aangezien ik graag verder wil in coaching/training/advies. Ik zat in mijn hoofd met de FVS bij jou. Wat ik zou doen als ik jou was, is investeren in workshops/cursussen rondom paardenfotografie en -heel belangrijk- beeldbewerking. Je maakt zelf een goede foto, maar de nabewerking is essentieel voor de look/feel die de foto uiteindelijk heeft/krijgt. Steek je verdiende geld dan daarin, dan kun je zelfvertrouwen en ervaring opbouwen.
denicola schreef:Ik heb een offerte aangevraagd en naast de opmaakkosten van de site moeten er nogmaals maandelijk €98,- betaald worden voor de CMS module en de licentiekosten voor CMS basic. Het gaat dan om een site tot 500 producten, 5 GB dataverkeer/maand en 500 MB hostcapaciteit maandopslag.
Marja1988 schreef:Heb even je website bekeken. Lekker frisse website heb je. Ik denk dat als je 'jong' wilt overkomen dat ik alles in 'jij' vorm zou schrijven i.p.v. beide zoals je nu doet.(Je in de advertentie tekst, U bij de uitleg ervan) U klinkt afstandelijker, 'je' veel gemoedelijker. Althans dat vind ik danDaarom heb ik zelf ook bewust gekozen voor de jij-vorm.
(overigens heb je op je homepage een typfoutje staan: Wilt u uw gelieve een mooie fotoreportage van 11A Fotografie cadeau doen?)
Wat betreft prijzen ik zit niet in de fotografie maar lever zelf ook een dienst en vind het ook moeilijk om prijzen te bepalen.
Succes
Groetjes Marja