[HK] VWO eindexamen 2010 IV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: [HK] VWO eindexamen 2010 IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:00

Bij aardrijkskunde vind ik de Samengevat bundel meer een aanvulling op de samenvattingen die in het werkboek staan ipv een betere samenvatting waar ik meer aan heb dan het boek zelf.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:03

Yannicke schreef:
Cherellee_ schreef:
Iemand hier met maatschappijwetenschappen? Ik kan geen oefenexamens vinden! :oo

Ik heb geen centraal examen maatschappijwetenschappen? :+ Heb dat driekwart van de tijd gehad dit jaar en het gewoon in de klas afgesloten. Vanaf dit schooljaar wordt dit ook op 5vwo gegeven in plaatsvan 6vwo, wij waren de laatsten.

Bedoel je niet maatschappijleer? Dat heb ik wel in de 4e gehad en gewoon in de klas afgesloten. Dit is voor mij echt een centraal examen in maatschappijwetenschappen. Is inderdaad nieuw dit jaar.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:10

Cherellee_ schreef:
Bedoel je niet maatschappijleer? Dat heb ik wel in de 4e gehad en gewoon in de klas afgesloten. Dit is voor mij echt een centraal examen in maatschappijwetenschappen. Is inderdaad nieuw dit jaar.

Ah, dan vergis ik me in de naam. Wij hebben geen maatschappijwetenschappen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:22

Yannicke schreef:
Hebben jullie trouwens het idee dat jullie veel hebben aan Samengevat? Bij ons heeft ieder zo z'n eigen mening namelijk. Ik vind het wel fijn om alles even snel op te zoeken, maar denk dat ik meer leer van de samenvattingen van de uitgeverij zelf.

Ik vind ze tot nu toe erg fijn.
Heb die van bio helemaal doorgewerkt, met mijn eigen samenvattingen ernaast en dat kwam vrijwel helemaal overeen.
Ik ben nu met natuurkunde bezig, leer ik ook weer via samengevat en dat vind ik tot nu toe ook erg fijn. Er staat uitleg links, en rechts staan dan wat sommetjes. Tot nu toe bevalt het me goed. Ik vind het makkelijker om een samenvatting te leren/helemaal door te nemen. Dan een heel boek, dan raak ik echt depressief :P

En ik heb ook geen samenvattingen van de uitgeverij zelf. Wel van bijna alle vakken compleet door mijzelf gemaakt. Maar vind de samengevat bundel dus ook erg handig. Als ik daaruit iets niet snap kijk ik of ik het zelf ook in andere woorden had opgeschreven of verduidelijkt had met plaatjes

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:24

Gittekit schreef:
http://www.hicasting.nl/ willen jullie even op mij stemmen? (a) foto is dezelfde als in mn profiel!

Waar sta je ergens? Ik kan je niet vinden :o

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:28

hihi ergens rechtsboven in beetje groen/blauwe gloed over de foto. :D

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:29

Phylos schreef:
Yannicke schreef:
Hebben jullie trouwens het idee dat jullie veel hebben aan Samengevat? Bij ons heeft ieder zo z'n eigen mening namelijk. Ik vind het wel fijn om alles even snel op te zoeken, maar denk dat ik meer leer van de samenvattingen van de uitgeverij zelf.

Ik vind ze tot nu toe erg fijn.
Heb die van bio helemaal doorgewerkt, met mijn eigen samenvattingen ernaast en dat kwam vrijwel helemaal overeen.
Ik ben nu met natuurkunde bezig, leer ik ook weer via samengevat en dat vind ik tot nu toe ook erg fijn. Er staat uitleg links, en rechts staan dan wat sommetjes. Tot nu toe bevalt het me goed. Ik vind het makkelijker om een samenvatting te leren/helemaal door te nemen. Dan een heel boek, dan raak ik echt depressief :P

En ik heb ook geen samenvattingen van de uitgeverij zelf. Wel van bijna alle vakken compleet door mijzelf gemaakt. Maar vind de samengevat bundel dus ook erg handig. Als ik daaruit iets niet snap kijk ik of ik het zelf ook in andere woorden had opgeschreven of verduidelijkt had met plaatjes

Wij hebben die van M&O van de uitgeverij, die staan online op internet. Van de overige vakken heb ik ze voornamelijk ook zelf geschreven. :) Ik ben nu samengevat van M&O door aan het ploeteren, ga hierna een aantal oefen opgaven maken denk ik.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:39

Bah bah bah, nu al geen zin meer. Heb h1 t/m 15 van bio doorgewerkt en samengevat.
Hier mensen met gs? Die stomme tijdvakken moet je nu ook allemaal weer kennen he.. -O-

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:41

Tijdvakken?

Wij moeten alleen die 2 katernen kennen: Dynamiek en Stagnatie & Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:57

Nee die tijdvakken moet je ook kennen, dat staat in de stofomschrijving.. om het te plaatsen in andere tijden..

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:59

Ik heb ook alleen maar wat gehoord over de 2 katernen. Tijdvakken is helemaal niets over gezegd..

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:06

Heb even gegoogled, staat er wel op bij examenblad.nl. Vreemd dat daar dan klassikaal niks over is gezegd.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:08

Bij ons ook klassikaal niks over gezegd.. misschien gaan ze er vanuit dat je het al weet..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:09

Uit de syllabus geschiedenis: http://www.examenbundel.nl/assets/exame ... 0-2008.pdf:

In 2010 zullen (behalve voor een klein aantal pilotscholen) de domeinen voor vwo als volgt over CE en SE verdeeld worden:
Domeinen in het nieuwe examenprogramma:
Domein A: Historisch besef
Domein B: Oriëntatiekennis
Domein C: Thema's (4 voor E&M, 5 voor C&M)
Domein D: Geschiedenis van de rechtsstaat en van de parlementaire democratie
Domein E: Oriëntatie op studie en beroep

CE: domein A en domein C: 2 van de 4 of 5 thema's

Voor het centraal examen 2010 zijn de twee thema’s / onderwerpen:
• Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
• Dynamiek en stagnatie in de Republiek
De thema’s/onderwerpen zijn uitgewerkt in specificaties (stofomschrijvingen). Zie hoofdstuk 3

Domein A: Historisch besef
1. De kandidaat kan:
- gebeurtenissen uit zijn eigen leven alsmede verschijnselen, gebeurtenissen en personen uit de geschiedenis met behulp van een tijdbalk of een andere vorm van chronologische schematisering ordenen en daarbij de volgende aanduidingen van tijd en tijdsindeling gebruiken: jaren, eeuwen, tijdvakken, perioden en jaartellingen;
- met gebruik van voorbeelden uit de perioden- en tijdvakkenindeling van eindterm 2, de westers-christelijke jaartelling en een ander voorbeeld van een jaartelling of periodisering/meerdere andere voorbeelden van jaartellingen of periodiseringen uitleggen dat chronologische indelingen interpretatief van aard zijn en (mede) afhangen van de standplaats die men inneemt en/of de vraag die men wil beantwoorden.
syllabus geschiedenis vwo centraal examen 2010 41
2. De kandidaat kan de volgende tijdvakken met bijbehorende tijdsgrenzen in chronologische volgorde noemen en als referentiekader gebruiken:
- tijdvak 1: van jagers en boeren (- 3000 voor Christus) / Prehistorie;
- tijdvak 2: tijd van Grieken en Romeinen (3000 voor Christus-500 na Christus) / Oudheid;
- tijdvak 3: tijd van monniken en ridders (500-1000) / vroege Middeleeuwen;
- tijdvak 4: tijd van steden en staten (1000-1500) / hoge en late Middeleeuwen;
- tijdvak 5: tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600) / Renaissancetijd / 16e eeuw;
- tijdvak 6: tijd van regenten en vorsten (1600-1700) / Gouden Eeuw / 17e eeuw;
- tijdvak 7: tijd van pruiken en revoluties (1700-1800) / eeuw van de Verlichting/ 18e eeuw;
- tijdvak 8: tijd van burgers en stoommachines (1800-1900) / industrialisatietijd / 19e eeuw;
- tijdvak 9: tijd van de wereldoorlogen (1900-1950) / eerste helft 20e eeuw;
- tijdvak 10: tijd van televisie en computer (vanaf 1950) / tweede helft 20e eeuw.
3. De kandidaat kan:
- de tijdvakken van eindterm 2 plaatsen in de periodes Prehistorie, Oudheid, Middeleeuwen, Vroegmoderne Tijd en Moderne Tijd;
- uitleggen dat de indeling in perioden en tijdvakken een westers perspectief op de geschiedenis vertegenwoordigt en wat de beperkingen en bezwaren daarvan kunnen zijn.
4. De kandidaat kan:
- in historische processen de samenhang tussen veranderingen en continuïteit beschrijven;
- de betekenis van historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen voor het heden aangeven;
- verschillende soorten historische verandering onderscheiden;
- door het onderscheiden van continuïteiten van langere en kortere duur onderkennen hoe elementen afkomstig uit verschillende tijdvakken zich gelijktijdig in één tijdvak kunnen manifesteren (de gelijktijdigheid van het ongelijktijdige).
5. De kandidaat kan:
- een vraag en een daarop aansluitende hypothese formuleren;
- voor een vraag bruikbaar bronnenmateriaal verwerven en gegevens eruit selecteren.
6. De kandidaat kan:
- in het kader van een historische vraagstelling verklaringen geven voor historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen;
- onderscheid maken tussen verschillende soorten oorzaken en gevolgen
7. De kandidaat kan bij het geven van oordelen over het verleden rekening houden met:
- het onderscheid tussen feiten en meningen;
- tijd- en plaatsgebondenheid van interpretaties en oordelen afkomstig van personen uit het verleden en afkomstig van hedendaagse personen, onder wie hij zelf;
- de rol van waardepatronen in heden en verleden;
- het ondersteunen van uitspraken met behulp van argumenten.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:16

Gittekit schreef:
http://www.hicasting.nl/ willen jullie even op mij stemmen? (a) foto is dezelfde als in mn profiel!

Heb gestemd! Duurde wel even voor ik je gevonden had :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:21

Ik leer scheikunde alleen mijn examentraining schrift (van de Universiteit Leiden)
Wiskunde alleen Examentraining schrift (van de Universiteit Leiden)
Natuurkunde leer ik samengevat en als ik iets daaruit niet snap zoek ik het op in mijn boek.
Economie leer ik alleen samengevat en misschien lees ik het boek nog even door als ik tijd heb? :P
En biologie weet ik nog niet. Was begonnen in het boek maar dat ging zo langzaam dat ik samengevat heb besteld, maar die heb ik nog niet gelezen dus ik weet niet of ik dat genoeg vind om alleen dat te leren...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:30

Ik vond bio samengevat zeker genoeg om te leren.

Hoe kom je aan die examentrainingschriften dan? Zijn dat samenvattingen ofzo?

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:38

Ik leer ook alles met samengevat en als ik daaruit iets niet snap pak ik mn boek er nog even bij.

Net een examen engels gemaakt. Had een 5,9 maar heb het een beetje afgeraffeld. Ik ben echt ongelooflijk slecht in die invulteksten, daar had ik maar 3 van de 12 punten.. _O-
Misschien nog een examen maken voor het examen, maar met die 5,9 zou ik afgerond een 7 staan. Prima :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:40

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:42

hahaha geweldig filmpje, ik ben voor! :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:43

Phylos schreef:
Ik vond bio samengevat zeker genoeg om te leren.

Hoe kom je aan die examentrainingschriften dan? Zijn dat samenvattingen ofzo?

Heb examentraining gedaan :P
ja stappenplannen voor het rekenen etc, en uitleg en theorie

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:44

Vriendin van me weet ook niks van die tijdvakken, die gelden pas vanaf volgend schooljaar. Vriendin van haar die in Roermond woont wist er ook niks van.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:45

Hier is er ook niks over gezegd maar ik ga ervanuit dat mijn geschiedenis knobbel dat wel weet :Y)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:46

Die van mij niet. :Y)

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:46

Josien_ schreef:
Hier is er ook niks over gezegd maar ik ga ervanuit dat mijn geschiedenis knobbel dat wel weet :Y)

Ik heb helaas heen knobbel, dus die vragen zal ik wel alvast fout hebben _O-