Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:07

Froukje_J schreef:
Jullie hebben het over medisch rekenen?? maar dat hebben wij niet en ik doe toch echt een niveau 3 opleiding:P

Lijkt mij sterk. Als je je medisch rekentoets niet haalt mag je geen medicijnen geven. Misschien dat je het nog krijgt.

risje

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:14

Nee hoor lijkt mij niet sterk. Kan heel goed....
Wellicht komt medisch rekenen pas later in de opleiding, wij hadden het ook niet direct aan het begin.

Wij hebben wel medisch rekenen, voor de toets moet je minimaal een 6 halen voor je einddiploma. Ons is uitgelegd dat je als verzorgende (IG) bepaalde berekeningen niet hoeft te doen, omdat die door verpleegkundige gedaan worden (bijvoorbeeld sondevoeding instellen), echter omdat je wel bij dezelfde mensen kan komen voor bijvoorbeeld de lichamelijke verzorging moet je wel weten wat medisch rekenen is en hoe het in principe werkt. Overigens moeten verpleegkundige een 10 halen op de toets.

Wij hebben twee reken vormen, medisch rekenen en gewoon rekenen. Ook Nederlands en Engels trouwens, maar da's weer heel wat anders. Alledrie vakken die verplicht zijn vanuit de inspectie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:22

Medisch rekenen moet ik een 8 voor halen, de verpleegkundigen mogen geen enkele fout halen. Ik heb geen engels meer(thank god) en nederlands moet ik minimaal 2F halen. Er is mij gezegd dat ik geen medicijnen mag geven als ik mijn toets niet heb gehaald, denk dat dit landelijk is ingesteld. En de basisrekenen schijnt ook ineens niet meer mee te tellen. Ik doe BBL, weet niet of daar het verschil in zit?

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:29

"gewoon rekenen"en nederlands moet inderdaad ook bij ons op 2F! gelukkig had ik dit als Helpende al!.
ook kunnen we nog niet zakken op Rekenen,,,
Mischien een hele vreemde vraag maar zijn jullie al begonnen aan de beroepsprestatie's ik kom der niet echt uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:34

Ik krijg wrs vrijstelling voor Nederlands. Ik heb januari 2012 een toets moeten doen en heb toen 4F gescoord en het minimum is 2F. Morgen hoor ik het zeker..

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:34

Ik doe ook BBL (thuiszorg) dus dat verschil is het in elk geval niet. Nederlands, Engels en Rekenen telt inderdaad niet mee, maar je moet het wel hebben gehad. Is nu nog een overgangsregeling, maar wordt in de toekomst wel weer verplicht. Toevallig vandaag nog op school over gehad tijdens Nederlands. En inderdaad wordt gegeven op 2F niveau.
Die overgangsregeling, dat het nu dus nog niet telt, is omdat ze erachter zijn gekomen dat niveau van deze vakken te laag is omdat de afgelopen jaren meer de focus heeft gelegen op de praktische vakken. Om het gat te overbruggen worden de vakken wel al gegeven maar tellen ze nog niet mee. In deze regeling val ik ook.

Wat medisch rekenen betreft, denk dat je opleiding of je instelling dat hebben ingesteld, want landelijk kan het niet zijn aangezien het hier anders is. Hebben een hele gemengde klas en zowel op school als geen van de stageinstellingen wordt dit geeist. Ik mag dus gewoon medicijnen geven, ondanks dat ik medisch rekenen niet helemaal behaald heb nog.

Medisch rekenen heeft i.m.o. ook niet helemaal te maken met medicijnen geven. Hier wordt gewerkt met óf baxtersystemen (dus vooraf uitgezet door apotheek), of nog in de oudere medicijn"bakken". Je hoeft nergens te berekenen en hebt nergens medisch rekenen voor nodig.

Overigens is het natuurlijk wel zo dat ik de theorie en de skills lessen wat medicijnen betreft heb gehad, ik in de praktijk dit eerst heb meegekeken, dan onder begeleiding en dan indien goed zelfstandig. Wel al een hele tijd terug maar toch, zo gaat het bij ons met alle handelingen (immer sbevoegd is bekwaam).
Daarnaast mag ik de BIG-toetsingen meedoen op mijn stage / werk en heb ik de BIG-toetsing wat betreft oor / neus / oogdruppels ook behaald. Allemaal wat bijdraagt aan het zelfstandig mogen doen.

In stage kom ik wel medisch rekenen tegen, ik loop dan mee met een verpleegkundige. Ook daar goede uitleg hoe iets te doen en in de praktijk toe te passen, echter dit mag ik nog NIET zelf doen. Mede omdat dit handelingen zijn die ik niet of niet vaak heb gedaan (niet bekwaam is niet bevoegd) en dus ook mijn eigen verantwoordelijkheid hierin neem om het dan niet te doen. Dat is dan ook een grotere reden dan het vak medisch rekenen nog niet te hebben afgerond.

Leuk topic trouwens, dat ik dat niet eerder wist;-)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:31

Joehoe!! Ik heb eindelijk gister bericht gehad dat ik idd in sept. mag beginnen (mits voldoende aanmeldingen) in plaats van afgelopen week. He, fijn is dat ook weer geregeld.
Vanmiddag hoor ik hopenlijk wanneer en waar ik de nieuwe klep krijg en dan revalideren en in sept vol goede moed beginnen.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:38

ik moest 3 jaar geleden gewoon een 9 halen met de rekentoets, en die ene fout mocht dan alleen in de uitkomst zijn(met de toets geen rekenmachine).. alle berekeningen moesten juist zijn.
je mocht er trouwens wel een paar keer over doen, en als je het niet haalde kon je bij de nieuwe klas je lessen weer volgen en mee doen met de toetsen..

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:57

Pipo: fijn dat je dat hebt kunnen regelen, ze hebben vast wel genoeg aanmeldingen!

Ik weet niet wat ik moet halen voor mijn rekentoets, ik weet wel DAT ik het moet halen haha! net zoals een taaltoets, maar ze hadden wel erbij gezegd dat het naar aanleiding van onze anm(?) toets iedereen wel moest lukken.

Nou ik heb mijn eerste 2 werkdagen erop zitten! erg leuk gehad en ze zijn ook erg positief over hoe ik te werk ga, wat ik de eerste dag lastig vond is hoe ik de bewoners moest benaderen..sommige zijn gewoon erg in de war en vragen steeds waar ze zijn, en dat ze naar huis moet om voor de kinderen te zorgen. Gelukkig was ik nooit alleen dus kon mijn begeleidster wel antwoord geven, vaak in de trant over familie dat die hier komen enzo. Dacht dat ik het wassen moeilijk zou vinden, maar niks is minder waar, het spreekt een beetje voor zich. Er zijn ook zulke lieve mensen, dan pakken ze je hand vast en zeggen ze 'ach ik ben zo blij dat je er bent zuster' of 'wat ben je toch een schoonheid' maar ook al met agressie te maken gehad, of nja me collega dan maar stond er wel bij en tja die dingen moet ik toch allemaal wel leren, hoe om te gaan met bepaald gedrag.
vanavond mijn eerste avonddienst! maar straks eerst een hepatitis b prik halen, en een regenpak haha! moet 6km fietsen naar het werk en het regent nogal vaak in Nederland :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:00

Agressie vind ik ook nog steeds moeilijk of bewoners overtuigen hoe ik ze het best naar het toilet kan brengen in plaats van dat ze een hokje aanzien voor de wc...

Vandaag weer een onwijs lange en saaie dag gehad, vind het niveau van de lesstof een beetje simpel.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:05

@Purny ik herken het! en de leraren brengen het soms ook zo tsjah hoe zeg je het??

Ik had vandaag een drukke dag stage. Soms word ik wel eens een beetje priegel daar:P...
Wel gelijk een opdracht uit kunnen voeren(ZLP aanpassen ZLP gesprek)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:31

Ik snap niet waarom wij een half jaar moeten doen over basiszorg. De theorie snap ik dan wel weer maar waarom doen we nu niet meer andere dingen zoals bloeddruk meten enzo...

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:53

Ik doe de opleiding versneld en heb al een Helpende diploma dus de meeste basiszorg hebben wij overgeslagen!

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:06

oh oh oh... Ik heb geen stage meer :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:11

Hoe komt het Nien?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:42

He, en dat ik de laatste paar weken van je opleiding? Dat is wel poedersuiker.

Ik heb morgen mn laatste stage dag spannend hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:37

Bij mij gaat het ook lekker! Vandaag voor een client avondmaaltijd klaargemaakt en een.andere client pantykousjes uitgedaan en omgewisseld voor dikke huissokjes. Wel fijn om iets te doen na alleen maar observeren. Vanaf 1 April moeten we zelfstandig rondes lopen. Aiii

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:45

Nienke, wat is er gebeurd zo vlak voor het einde van je opleiding als ik dat zo van Jolanda hoor? Balen, dan kan je ook neit zo snel iets anders vinden, hoe ga je dit nu oplossen?

Blingh, heb jij twee maanden om zelfstandig te worden? Wat voor soort afdeling is het? Bij mij hadden ze verwacht dat ik dat met een maand wel redde op PG, maar dat was iets teveel van het goede. Nu krijg ik gelukkig de tijd en wordt het in maart af en toe een dag ( of avond). Nu denk ik dat ik het tegen de tijd dat het maart is wel red, maar die maand ( met niet aldoor goede begeleiding) was echt wel te kort...

Purny, bedoel je op school of met de opdrachten met de basiszorg? We hebben over een aantal zaken op school theorie en praktijklessen gehad en dan de opdrachten om op het werk te doen. Die theorie heeft bij osn in totaal wel een half jaar nodig, de praktijklessen hebben we in de eerste 10 weken op school gehad.

Heb het vaststelgesprek en de toets achter de rug, vaststelgesprek ging gelukkig beter dan ik had verwacht en gehoopt, de toets leek me mee te vallen, amar goed, ik heb de uitslag nog niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:14

Purny ik denk echt dat somatiek of thuiszorg meer jouw ding is!

Ik heb gister gesolliciteerd..... En nu denk ik... Nee. Ik wil echt PG blijven doen..
Maar ben blij als k over 2 maandjes klaar ben zeg.. Vreet energie die opleiding, had echt perioden dat k dacht ik word depressief. Ik red het niet meer met paarden (eeuwig schuldgevoel als je geen tijd voor ze hebt..herkenbaar?) En huishouden, sociale contacten, mn vriend etc..

Maar nu is t einde in zicht!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:02

Hallo,, Mag ik even binnenvallen hier?? :)

Ik heb namelijk een dringende vraag over de opleiding.. Of ik het wel of niet zou doen..

Heb er een topic over gemaakt;
[STW] Een niveau lager, doen?

Wat vinden jullie?? Doen of niet doen? :)
Ik neem aan dat het best wel goed verdient toch?? Dat hoor ik namelijk van iedereen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:29

Niveau... Vind dat daar teveel naar gekeken word. Er zijn nl zat mensen die een hoog niveau qua leren hebben, maar in de praktijk niet mee kunnen komen.
Zorg moet je wel aanleg voor hebben vind ik.
Als het werk jou leuk lijkt... Zou k het gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:04

Ik sta extramuraal en na 2 maanden zou ik als helpende zelfstandig mijn rondes moeten kunnen lopen.Ze hebben idd 2 maanden gegeven, iets langer als normaal. Ik vind het alleen maar prettig!
Vandaag voor het eerst poepbillen geveegd, haha viel ontzettend mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:06

_Nancy schreef:
Hallo,, Mag ik even binnenvallen hier?? :)

Ik heb namelijk een dringende vraag over de opleiding.. Of ik het wel of niet zou doen..

Heb er een topic over gemaakt;
[STW] Een niveau lager, doen?

Wat vinden jullie?? Doen of niet doen? :)
Ik neem aan dat het best wel goed verdient toch?? Dat hoor ik namelijk van iedereen..

Ik heb een collega die hetzelfde traject doet als ik. Ik kom van niveau 4, hij van HBO. Ik vind het tot nu toe niet ontzettend moeilijk maar ik heb al anatomie,fysiologie enzo gehad.Ik moest zelfs de Latijnse benamingen weten. Dat hoeft nu niet meer dus ik vind het wel prettig..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:14

VivaLaVida schreef:
Purny ik denk echt dat somatiek of thuiszorg meer jouw ding is!

Ik heb gister gesolliciteerd..... En nu denk ik... Nee. Ik wil echt PG blijven doen..
Maar ben blij als k over 2 maandjes klaar ben zeg.. Vreet energie die opleiding, had echt perioden dat k dacht ik word depressief. Ik red het niet meer met paarden (eeuwig schuldgevoel als je geen tijd voor ze hebt..herkenbaar?) En huishouden, sociale contacten, mn vriend etc..

Maar nu is t einde in zicht!

PG is een verplicht onderdeel van de opleiding. Maar het gaat nu een stuk beter dan eerst. Vandaag helemaal alleen met de passieve lift iemand in de de stoel gezet :D trotsmomentje!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:57

Ik heb inmiddels bij diverse bedrijven gesolliciteerd voor de opleiding..
Wil m echt intern doen, ik kan niet vol tijd naar school :=

Dus nu maar duimen..