Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:30

Naast mijn opleiding werk ik deeltijds in een warenhuis en ik kan enkel en alleen beamen wat voor onbeschofte klanten je vaak tegen komt. En met vaak bedoel ik meer als de helft van de klanten dat komt winkelen.
Overigens zijn klanten niet alleen grof met woorden (ze behandelen je echt alsof zij beter zijn jij omdat je in een warenhuis bijwerkt), maar ook met daden. Het is pas als je zelf in de winkel werkt, dat je merkt hoe 'vuil' mensen zijn...vuile zakdoeken gewoon naast je op de grond gooien, producten door elkaar doen en niet eens de moeite doen om het even op te ruimen, spullen gewoon in de winkel zetten ipv terug op zijn plek als ze het toch niet wil kopen, ....noem maar op .

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:56

Ik heb er inderdaad ook wel eens vervelende mensen tussenzitten, maar ik ga dan overdreven aardig tegen ze doen.
En dan komt er op het eind vaak wel een bedankje af. Ik vind het ook erg grappig om dan de gezichten te zien, of bijvoorbeeld als er nog geen gedagje afkan heel vrolijk roepen; Bedankt Mevrouw en tot ziens!!! (en ze dan vuil zien kijken. Haha! )

Als je gaat grijnzen tegen elkaar kom je helemaal nergens, ik probeer ze dan maar zo snel mogelijk te helpen of het af te handelen, ik heb meer vriendelijke dan vervelende klanten gelukkig!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:17

Ik ben deze week weer eens gaan winkelen in Amstelveen. Nu ben ik geboren en getogen Amsterdammer, dus wel wat directheid gewend, maarrre, ik ben geloof ik in Alphen toch een provindcaalse tuthola geworden. Ik heb inwendig zoooo gelachen...
Het leek soms wel een wedstrijd wie het arrogantst kon kijken, het personeel of de klant. Eeenig, ik heb zo genoten van het observeren van die toneelstukjes, gratis entertainment, haha!

Maar ff serieus, is het nou zo moeilijk om aan de ene kant alstublieft en dankuwel te zeggen en aan de andere kant graag gedaan?
De kassadame van de Bijenkorf deed meteen een stuk vriendelijker toen ik netjes het een en ander vroeg. Toen de K*madam achter me nadrukkelijk begon te zuchten ging ik natuurlijk nog even door he.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:11

Viel mij gister ook op dan het niet alleen de klanten zijn die onbeleeft kunnen zijn. Alles de gene achter de kassa niks anders zegt dan €13,99 en verder doodleuk zit te zuchten en te steunen vind ik dat nog wel behoorlijk onbeleefd.

Het was dan helaas ook niet bij alleen deze mevrouw die achter de kassa zat, nee bij de rest kon er eventueel nog 'bon mee?' vanaf.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:24

Leuk topic dit.

Ik ken het eigenlijk alleen van de andere kant: dat het winkelpersoneel idioot doet.

Kennis van mij heeft best een fatsoenlijke baan waarvoor ze altijd hele nette kleding moet dragen. Die koopt ze in de wat duurdere winkels. Maar als ze vrij heeft, heeft ze geen zin in al dat nette gedoe dus loopt ze er iets 'gewoner' bij. En dan die winkeldames in die winkel… ppffftt… stel je pretty woman voor en dat iets minder overdreven. Dan denk IK bij mezelf: wat sta je daar nou arrogant te doen in die winkel, alsof jij zo'n megabaan hebt, met je minimumloon.

Of de ruitersportzaak bij ons. Kom je in je stalkloffie binnen wordt je wat neerbuigend bekeken, kom je binnen in je rijbroek en polo van de stal waar ik sta zijn ze ineens ozo aardig. Zeikerds. (mensen uit omgeving weert weten welke winkel ik bedoel Knipoog )

Persoonlijk ben ik van het type 'mag ik alsjeblieft wat vragen' en 'ik had graag bladiebla'. Dus ik heb eigenlijk nooit problemen omdat ik gewoon fatsoenlijk doe.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:19

wat een gezeur bij elkaar zeg... probeer het positieve er ook eens van in te zien en niet altijd negatief terug te reageren goed voorbeeld doet volgen...
En ja ook ik heb in een winkel gewerkt 6 jaar lang en heb toen ook heel wat chagarijnige klanten gezien alleen ik bleef wel altijd vrolijk en soms zelfs te vrolijk dat werkt net zo goed aanstekelijk als chagarijnig terug doen...
Waarom zou je die energie van chagarijnig verspillen aan iemand anders... Mijn baas zei ook altijd blijven lachen dan lachen ze vanzelf wel een keer terug....

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:33

Wat je baas zegt is zeker waar Jolanda_ Ja Zo stel ik me ook altijd in. In een winkel werken is in principe hartstikke leuk werk, vervelende 'klanten' kom je overal tegen. Horeca, zorg, detailhandel of op welke plek dan ook.
Maar ik blijf van mening dat het van twee kanten komt; ik kan me zelfs aan mijn collega's behoorlijk ergeren als het gaat om klantvriendelijkheid.

Jansuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:37

Ik vind het gros van het winkelpersoneel (vooral in supermarkten) juist ronduit onvriendelijk.
Zelf heb ik geen behoefte om heel aardig over te komen als het meisje van de vleeswaren het interessanter vindt om met haar collega te babbelen dan mij te helpen.

Zelf werk ik ook in een winkel, maar lastige klanten zijn soms ook zo lastig als dat je het zelf maakt hoor. Tuurlijk, je hebt er gevallen tussenzitten die echt nooit aardig/normaal gaan doen, maar de meerderheid van de vervelende gevallen zijn zo omgeslagen als jij gewoon vriendelijk blijft. Idd wat Jolanda zegt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:42

Pfoei ik kan het bijna niet geloven, dat zoiets gebeurd zeg in de AH was iedereen maar dan ook iedereen áltijd aardig tegen de klanten.
Als je dat niet was kreeg je gelijk een waarschuwing en terecht.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:48

Daarom zei ik ook dat ik eigenlijk helemaal niet geschikt ben voor een winkel Knipoog .
Nou moet ik wel zeggen dat die voorbeelden een verzameling zijn van 5 jaar en dit zijn echt de hoogtepunten. Bijna elke dag wat dus gewoon normaal en was ik gewoon vriendelijk hoor Knipoog . Niet dat ik elke dag op de klanten liep te zeuren (tenminste, niet hardop).

Ik vind ook, dat als een klant gewoon normaal doet (een beetje zeuren mag altijd, maar ik ben geen stuk vuil waar je overheen kan lopen), dat je ook gewoon je best hoort te doen en de klant ook met respect hoort te behandelen. Er is alleen wel een grens en die kan je bij mij beter niet overschrijden. Er is al genoeg over mij heen gelopen en dat pik ik niet meer.

Van een aantal van die dingen heb ik ook wel spijt en dan dacht ik later dat ik dat nooit had moeten zeggen of doen. Maar tegenwoordig heb ik leuker werk (ook in een winkel) en dat bevalt me veel beter. De klanten zijn leuker en ze kijken ook een beetje tegen je op hier. Ik moet zeggen dat ik dat wel kan waarderen, dat mensen echt blij zijn als je ze kan helpen en niet alsnog wat zoeken om over te zeuren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:31

Ik vind het geen excuus om te zeggen ik ben niet geschikt voor een winkel daarom gedraag ik me zo.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:36

MISTRAL94 schreef:
Ik vind het geen excuus om te zeggen ik ben niet geschikt voor een winkel daarom gedraag ik me zo.

is wel een excuus, maar dan om niet in een winkel te gaan werken Knipoog

Ik kan me wel voorstellen dat je zo af en toe eens minder aardig doet tegen een asociale klant, maar dat moet niet je instelling voor elke klant worden.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:43

MISTRAL94 schreef:

Ik snap je in die opzichten, maar vind jij het wel normaal dat klanten zo met je omgaan? Ik ben een medewerker in een winkel die netjes terugpraat en de klant zo goed mogelijk te helpen, maar (voorbeeld) taarten hebben we bijv nooit mogen aanbreken om te halveren. Idem dito met dagvers brood wat we gesneden en ingepakt aangeleverd krijgen, op uitzondering van 2 soorten die we zelf nog snijden en inpakken. Als klanten zeggen dat we altijd die broden halveren en we er een code voor hebben, en ik/evt met collega keurig uitleggen dat het niet kan, en zelfs waarom niet, ondankbare woorden waarvan ik het hier niet neerzet, naar ons hoofd krijgen.
Ik zeg er maar niks op, maar is het een normale manier om personeel zo toe te spreken?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:52

Marley schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik kan me wel voorstellen dat je zo af en toe eens minder aardig doet tegen een asociale klant, maar dat moet niet je instelling voor elke klant worden.

Minder aardig doen is tot daar aan toe maar je hebt altijd je fatsoen te houden ongeacht wat iemand tegen je zegt of doet. Zoals dat omschreven werd vind ik dus echt niet kunnen en gelukkig was ik hierin niet de enige Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:53

Karin_88 schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik snap je in die opzichten, maar vind jij het wel normaal dat klanten zo met je omgaan? Ik ben een medewerker in een winkel die netjes terugpraat en de klant zo goed mogelijk te helpen, maar (voorbeeld) taarten hebben we bijv nooit mogen aanbreken om te halveren. Idem dito met dagvers brood wat we gesneden en ingepakt aangeleverd krijgen, op uitzondering van 2 soorten die we zelf nog snijden en inpakken. Als klanten zeggen dat we altijd die broden halveren en we er een code voor hebben, en ik/evt met collega keurig uitleggen dat het niet kan, en zelfs waarom niet, ondankbare woorden waarvan ik het hier niet neerzet, naar ons hoofd krijgen.
Ik zeg er maar niks op, maar is het een normale manier om personeel zo toe te spreken?

Tja ik heb het in mijn werk net zo goed dat ik boze patienten krijg die iets afreageren op mij waar ik niets aan doen kan. hoort erbij zullen we maar zeggen maar als je je alles aan trekt wat een ander doet heb je geen leven meer. Dat moet je naast je neer leggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:01

Marley schreef:
MISTRAL94 schreef:

Precies. Ik begin altijd bij elke klant met en schone lei, maar de toon kan aardig snel gezet zijn. Als je een tijdje met klanten werkt weet je ook wel wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je je daarop instellen.
Ik merk ook, dat nu ik wat ouder ben, mensen meer respect hebben dan toen ik net begon. En sinds ik wat ouder ben en wat meer (levens)ervaring heb ben ik ook een stuk minder brutaal hoor Knipoog . Werk inmiddels dik een half jaar bij mijn nieuwe werk en heb daar nog nooit een aanvaring gehad met een klant. Veel leukere klanten, maar ook veel ontspannener werk waardoor ik zelf meer ontspannen ben en meer kan hebben.
Ik vind het werken in een winkel erg leuk, zolang de klanten ook leuk zijn. En ik merk dat (zeker bij low budget winkels) dat dat niet overal het geval is. Maar nu ik in een winkel werk mijn bijna alleen maar vaste klanten... Dat vind ik gewoon echt heel leuk.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:41

Ik herken wel veel van wat hier staat. Ik werk zelf in de horeca, in een pannekoekenhuis.
Ik heb ook af en toe zoiets van, sommige mensen... Gestoord Maar ik blijf wel vriendelijk...

Laats had ik een klant, een vrouw was samen met haar dochtertje. Het meisje zag er helemaal niet goed uit, en toen mijn collega de bestelling ging opnemen vertelde haar moeder dan ook uitgebreid dat haar dochtertje ziek was, maarja ze moest toch wat eten hé!

Toen ik de borden ging afruimen en vroeg of ze nog iets wilde nabestellen wilde ze alleen de rekening. Toen ik die kwam brengen vroeg ze of ze alleen haar eigen pannekoek kon betalen want ja, haar dochterje was ziek en had geen hap gegeten (dat was inderdaad zo). Dus ik: ik zal even overleggen met mijn leidinggevende, maar ik wist al dat het niets zou worden, ik bedoel ze had er toch zelf voor gekozen..

Mijn leidinggevende moest dan ook direct lachen en zei, ja hier kunnen we niets mee beginnen. Ze kan de pannekoek mee naar huis nemen, meer niet.

Dus ik terug, en leg uit waarom wij er niets aan kunnen doen. Ze ging totaal over de rooie en begon heel boos te vertellen dat de pannekoek niet goed was geweest enz enz. Was geen woord van waar, het kind was gewoon ziek. En je moet een ziek kind geen pannekoek geven, lijkt me duidelijk. Ze ging maar door, en ze ging maar door, dus ik besloot te zeggen dat het me speet, en ik liep weg. Begon ze door het hele restaurant te gillen dat ze een vaste klant was en bla bla en dat ze nooit meer terug kwam.

Ik ben al die tijd vriendelijk gebleven, had eigenlijk vooral medelijden met het meisje, die een pannekoek naar binnen moest werken terwijl ze ziek was.. Later vertelde ik mijn leidinggevende wat ze allemaal wel niet geroepen had, en ze had het hele mens nog nooit eerder gezien.

Echt mensen halen de meest achterlijke dingen uit om niet te hoeven betalen. Eerst de hele pannekoek opeten en vervolgens zeggen dat ie verbrand is. Ja, sorry hoor, laat zien dan Gestoord.

Ik ben het ook eens met dat het personeel af en toe ook wel heel onbeleefd is. Ook collega´s van mij kunnen er soms wat van. Daar wordt dan wel direct iets van gezegd. Klant is koning! Ookal zijn ze nog zo gek!

Probeer vooral maar rustig te blijven. En verlaag je alsjeblieft niet tot het niveau van de klant als die je staat uit te kafferen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:44

@eileen33: ben nu wel erg nieuwsgierig waar jij dan werkt.... Bloos

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:46

Maanling schreef:
@eileen33: ben nu wel erg nieuwsgierig waar jij dan werkt.... Bloos

Ik ook wel ja Haha!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:47

@Mistral, snap ik, maar vind je het niet ontzettend onbeschoft dan? Ik leg mij er ook bij neer, anders kon ik de 4,5 jaar die ik er nu zit ook niet volhouden, maar als ik me bedenk wat ik wel/niet zou durven te doen/zeggen tegen personeel.... Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:41

Karin_88 schreef:
@Mistral, snap ik, maar vind je het niet ontzettend onbeschoft dan? Ik leg mij er ook bij neer, anders kon ik de 4,5 jaar die ik er nu zit ook niet volhouden, maar als ik me bedenk wat ik wel/niet zou durven te doen/zeggen tegen personeel.... Nagelbijten / Gniffelen

Nou het winkelpersoneel kan er ook wat van dus tja...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:12

@ Eileen33:

Ik las echt met verbazing jouw stukje. Wat ben jij ongelofelijk lichtgeraakt, doe eens even normaal? Je werkt daar en je krijgt er geld voor, het is niet jouw taak om mensen 'af te richten'. Wat een ontzettende brutale opmerkingen zeg. Onbeschoft, persoonlijk zou ik niet meer in die winkel komen, zal je baas blij mee zijn. Scheve mond

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:19

@Mistral, moet je maar eens bij ons komen in Leusden, tuurlijk zitten daar ook rotte appels tussen, daar irriteer ik me ook aan maar mensen die je keurig helpen en hun best doen...?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:21

Wat wil je nu horen Karin? Hoe geweldig het winkelpersoneel is en hoe onbeschoft klanten zijn?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:22

klinkt mij absoluut niet bekend.. heb echt een supergezellige klanten kring.. het is altijd onwijs gezellig.. nu ik in verwachting ben krijg ik ineens allemaal cadeautjes van klanten en kaarten echt zo lief