serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:28

ik vind dit topic ook behoorlijk uitdraaien op het hebben van geld

Overigens geef ik sowieso al geen fooi als ik weet dat het in de pot gaat, dan vind ik zo'n onzin.

Fooi is extra en zoals het gezegde is "wie het kleine niet eert is het grote niet weerd"
stel dat je van elke klant maar 5 cent kreeg, en je hebt 100 klanten dan is 5 euro per dag x5 werkdagen is toch weer 25 euro per week maal 4 dat is dan ff een verhoging van 100 euro per maand

sorry hoor dat jullie dat zo weinig vinden

bah verwende gedoe.
en dat dat zielige gedoe van 20 min pauze en 9 uur werken....dat doe je helemaal ZELF je moet of een ander vak leren of beter onderhandelen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:41

Of jij moet leren lezen tita! Laat ik nou ook bijna afgestudeerd juf zijn, zullen we een middagje prikken?

edit: ook als in, naast serveerster. En een baan van 3 tot 5 dagen in de week is toch wel ietsje meer als een 'bijbaantje'
Laatst bijgewerkt door Caira op 17-06-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:44

Hoezo ook bijna afgestudeerde juf Haha! ik ben geen juf

heeft niks met lezen te maken en als het je bijbaantje is dan moet je helemaal niet zeuren om een fooi.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:46

Ik vind het jammer dat er zo neerbuigend en naar gereageerd wordt in dit topic. Natuurlijk is het een geweldig beroep en dat wordt ook meerdere keren door verschillende mensen gezegd, maar net als ieder ander vak heeft dit vak ook minpunten. Het leek me leuk om een topic te openen waar serveersters even hun gal konden spuwen en onderling konden lachen om de rare reacties die sommige gasten geven.
Dat het zo uit zijn verband getrokken wordt vind ik vreselijk jammer.

tita schreef:

heeft niks met lezen te maken en als het je bijbaantje is dan moet je helemaal niet zeuren om een fooi.

nog even 1 toevoeging, waar heb ik geklaagd dat ik te weinig fooi krijg? Ben ik toch wel vreselijk benieuwd naar. Het enige dat ik gezegd heb is dat ik niet overdreven dankbaar ga kijken als iemand mij 5 cent geeft omdat die persoon het makkelijker vind om deze aan mij te geven dan in zijn portemonnee te stoppen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:52

tita schreef:

Denk dat jij hier niet bedoeld werd, maar dat Caira naast het werk in de horeca ook bijna afgestudeerd juf is en jou best wilt helpen met goed begrijpend lezen...Knipoog Haha!

Erg jammer dat het een discussie is geworden van fooi gevers versus niet fooi gevers.
Fooi wordt zeer gewaardeerd en is ene wereldwijd begrip.
Hoeft niet zo snibbig op gereageerd te worden alsof horecamensen een stel inhalige geldklauwers zijn.

Had het leuk gevonden om in dit topic ervaringen te delen over prototypes van gasten en te lachen om wat zo herkenbaar is voor iedere horeca mens.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:55

Haha! Pling aha nee sorry geen tijd ik werk MAAR 40 uur per week en heb al zo'n weinig tijd en ik ga er wel van uit dat ik kan lezen.

Maar ik post al mee vanaf de 1e pagina en daar waren er een paar die liepen te klagen en men vind als je een rekening heb van 300-400 euries dat er dan best 5 euro fooi vanaf kan.

Het ging me niet zo zeer om Ciara ik heb ook geen namen genoemd maar paar pagina's later klaagt men nog steeds over de ozo lage fooi

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:56

ach gut meis zoveel vrije dagen en dan nog geen tijd. Dat leer je ook met serveren: time management. Wat doe je wanneer? Ook daar wil ik je best les in geven hoor, kom maar eens een dagje mee draaien.

En bij rekeningen van 300-400 euro zit er best nog wel wat meer fooi in dan die 5 euro hoor. Cool

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:57

Nee hoor meid ga jij maar je gang en als je later het net zo ver geschopt heb als ik, kom dan maar eens terug en dan vertel ik je wel hoe ik dat allemaal gedaan heb met MAAR 40 uur in de week werken

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:59

Zullen we het niet op de man gaan spelen?
Veel leuker om terug te gaan naar waar het topic voor bedoeld is...
horecamensen die ervaringen delen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:01

Ik denk dat ik het aan vriendelijkheid en literair al verder geschopt heb hoor. Als net zo ver schoppen als jou inhoudt dat ik dan ook zo slecht ga lezen en dwars over mensen hun gevoelens heen ga denderen. Mwah laat dan maar zitten.
Je zou ook gewoon de eer aan jezelf kunnen houden en hier weg gaan zodat wij GEZELLIG kunnen kletsen over het serveervak, daar was dit topic immers voor geopend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:03

Achja toen ik vroegah in de horeca werkte deed ik het voor het werk en alle fooi die ik kreeg was een extra'tje.

Dat deed ik in een potje en als de maand om was, dan telde ik pas het geld en zo was het altijd best veel en deed ik er leuke dingen mee.

Ik vond en vind nog steeds dat je niet automatisch vanuit mag gaan dat je een percentage fooi krijg, of als je wel fooi krijg, dat je dan gaat klagen dat het zo laag is

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:04

Citaat:
Ik denk dat ik het aan vriendelijkheid en literair al verder geschopt heb hoor.

Misselijk Misselijk ten eerste ken je me niet.
Je weet niet wat voor opleidingen ik heb gedaan dus daar kan je niet over oordelen.
IMO ben jij nog maar een smurf ik ben al jaren afgestudeerd.

Ten eerste was jij het nou niet met het gezeik over de lage fooien Vork

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:07

En toen werd het een wedstrijd meten wie de grootste heeft...
Bokt is voor iedereen, het is niet een kwestie dat degene die het langste lid is ook de meeste stem heeft.
Allez zeg....zullen we terug on topic gaan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:07

Hmm 2x ten eerste?

Nee ik ken je niet, maar jij kent mij net zo min. Toch vind je dat je wel over mij kunt oordelen.

En tsja mocht het ooit lukken met dat goed lezen, dan zou je zien dat ik idd niet degene was die 'zeikt' (wat een taal) over lage fooien. Dat deed namelijk niemand.....

tita ik geef het op. Je wilt, of misschien kun je het echt niet, niet lezen.
Gelukkig was in 'jouw tijd' alles nog zoveel beter. Waren de klanten nog 100% vriendelijk en de verdiensten geweldig.
Mooi meis, fijn voor je.

Nu weer over tot de orde van de dag: het serveervak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:25

Ik heb ook nergens geklaagd. Alleen vind ik het krenterig om als de bediening goed was geen fooi achter te laten. Dat mag ik vinden, als een ander er anders over denkt, prima.

En je geeft geen fooi aan een chagarijnige doos: als jij altijd je de benen uit je lijf loopt om het mensen naar de zin te maken en op een rekening van 400 euro kan er niet eens een paar euro fooi vanaf, ja, dan kun je weleens chagarijnig worden.

Caira en ik zitten compleet op 1 lijn. Het is leuk, maar ontzettend zwaar werk. Maar goed, geef me maar een lijstje met andere banen die net zo veel voldoening geven...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:30

Elke baan heeft zijn nadelen en voordelen.
Persoonlijk vind ik mijn baan lood lood zwaar.

Veel banen kunnen zwaar zijn iedereen ervaart dat anders maar om nou te zeggen dat het een vreselijke zware baan is, daar kunnen anderen niet over oordelen.
Al mag je best een mening hebben.

Wel heb ik hier gelezen over dat een secretaresse ook een hondenbaan kan zijn

Hebben jullie die film en boek gezien Devils wears Prada en geloof me dat soort mensen bestaan.
Sterker nog ik ken ze.

En wat fooi betreft ik blijf bij mijn standpunt alles is al zo duur en dan vind ik het ergens ergens ook zonde om fooi te geven.
Ik rond het af naar boven.
Heeft niks met gierigheid te maken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:44

Dames? Mag het on-topic blijven? Ik denk dat niemand beter wordt van op de man (of in dit geval vrouw) spelen.
Misschien is de conclusie 'we agree to disagree' op zijn plek?

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:35

Ik heb ook een bijbaantje in de horeca. Ik vind niet dat je van mensen kunt verwachten dat ze fooi geven. Als je het krijgt is het mooi mee genomen. Ik kan het ook waarderen wanneer mensen je op het einde van een avond allemaal hartelijk komen bedanken.
Ik schrik altijd weer als iemand ineens drankjes van m'n dienblad afpakt. Maar dat is natuurlijk ook weer goed bedoeld van de gasten. Lang werken en weinig pauze vind ik niet echt een probleem. Je wilt toch ook uren maken?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:46

tita schreef:
En wat fooi betreft ik blijf bij mijn standpunt alles is al zo duur en dan vind ik het ergens ergens ook zonde om fooi te geven.
Ik rond het af naar boven.
Heeft niks met gierigheid te maken

Maar wat kunnen de serveersters er aan doen dat t zo duur is? Dat is toch niet hun schuld?
Ik vind niet dat je een serveerster daar op mag afrekenen; ja sorry je werkt bij een dure tent, nee dan krijg je geen fooi hoor.
Beetje scheef denk je niet?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:57

Dure tent of niet dat is onzin met partner naar scheveningen zijn opzicht flut tentjes hapje drankje en wat rose'tjes en bittergarnituur ben je zo 50-80 euro kwijt.

Bovendien krijgt de serveerster gewoon een salaris ze is niet afhankelijk van mij of onze fooi.
Ik krijg ook geen fooi als ik werk verricht wat vrijwel onmogelijk is.

Is niet scheef het is prioriteiten stellen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:01

Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt, en ik heb nooit problemen gehad met de fooien.. Het is een leuk extraatje, maar als ik geen fooi kreeg was ik daar echt niet minder vrolijk om hoor..
Ik vond het redelijk zwaar werk, maar ik vind het niet zwaarder als ander werk. ik ben ondertussen verpleegkundige, en geloof mij.. dat is veel zwaarder.
Want je moet heel hard werken, zwaar werk doen, en .. je mag geen fouten maken, in de horeca kan dat eigenlijk niet zo heel veel kwaad..

Wel geef ik altijd fooien als ik tevreden ben. maar als ik dat niet ben krijgen ze helemaal nix..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:11

Ik werk ook als bijbaantje in de horeca Ja Weet alleen niet wat er zwaar is aan dat werk Nagelbijten / Gniffelen Ik woon op het platteland en ken veel mensen die werken bij een loonbedrijf, (dat is een bedrijf die grote apparatuur/trekkers e.d. verhuurt met bestuurder aan boeren) geloof mij; dát is pas zwaar werk. Als ik snachts terugkom van het stappen om een uur of 3 zijn zij nog aan het hooien, en ik weet dat ze 's ochtends om een uur of 6 alweer beginnen met werkzaamheden omdat sommige dingen in 1 dag moeten omdat het anders alweer regent Knipoog

Mijn grootste ergernis in de horeca; oversekste mensen Misselijk En die lijken mij dan ook altijd uit te kiezen ofzo Nagelbijten / Gniffelen Gatverdamme

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:28

Amina schreef:
Ik heb ook een bijbaantje in de horeca. Ik vind niet dat je van mensen kunt verwachten dat ze fooi geven. Als je het krijgt is het mooi mee genomen. Ik kan het ook waarderen wanneer mensen je op het einde van een avond allemaal hartelijk komen bedanken.
Ik schrik altijd weer als iemand ineens drankjes van m'n dienblad afpakt. Maar dat is natuurlijk ook weer goed bedoeld van de gasten. Lang werken en weinig pauze vind ik niet echt een probleem. Je wilt toch ook uren maken?

Dat is idd vervelend. Je hebt een blad altijd perfect in evenwicht op je arm staan, en als iemand er iets af pakt, dan moet je heel snel zijn Tong uitsteken

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:36

verootjoo schreef:
Mijn grootste ergernis in de horeca; oversekste mensen Misselijk En die lijken mij dan ook altijd uit te kiezen ofzo Nagelbijten / Gniffelen Gatverdamme

Tsja, ik vind dat ook nooit zo'n succes. Soms stel ik de vraag "Wat kan ik voor u doen?" Nou, de antwoorden die ik daaar al op heb gehad...Zucht Rolleyes

Offe, van die grote groepen gasten die een hele middag bier zitten te zuipen en dan elke keer als je langskomt gaan juichen...Een keer is lache, tweede, derde en evt een vierde keer kan ik er ook nog wel om lachen, maar daarna wordt het toch een beetje vervelend Nagelbijten / Gniffelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:39

Esile schreef:
verootjoo schreef:

Tsja, ik vind dat ook nooit zo'n succes. Soms stel ik de vraag "Wat kan ik voor u doen?" Nou, de antwoorden die ik daaar al op heb gehad...Zucht Rolleyes

Offe, van die grote groepen gasten die een hele middag bier zitten te zuipen en dan elke keer als je langskomt gaan juichen...Een keer is lache, tweede, derde en evt een vierde keer kan ik er ook nog wel om lachen, maar daarna wordt het toch een beetje vervelend Nagelbijten / Gniffelen

Ja walgelijk idd... En wij hadden eerst een ijsmachine, en dan moest je aan het hendeltje trekken en dan kwam er ijs uit. Zegt zo'n gast: "Zo kijk eens, dat meisje kan goed trekken!" Misselijk
Of je vraagt of ze wat te drinken willen: "Ja hoor, van jou wel lekker ding" Rolleyes

Bleegh