Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:38

De assessment bij ons op de afdeling sluit echt 100% aan bij de functie.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:22

Wij geven er een als we twijfelen aan je technische kennis, of willen inschatten waar je ongeveer staat. Maar dat is gewoon echt programmeren in de taal en framework die je in je werk ook gaat gebruiken, dus sluit 100% aan.
(IT-functie)
Dat vind ik helemaal niet raar ofzo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:59

Dan is het niet raar nee, maar ik ben het nog niet tegengekomen dat het aansluit bij de functie. Fijn om te lezen dat het wel aan kan sluiten. Ik heb liever een pitch :')

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:33

Century schreef:
Wij geven er een als we twijfelen aan je technische kennis, of willen inschatten waar je ongeveer staat. Maar dat is gewoon echt programmeren in de taal en framework die je in je werk ook gaat gebruiken, dus sluit 100% aan.
(IT-functie)
Dat vind ik helemaal niet raar ofzo.

Dan is het zeker niet raar. Maar voor iemand die de functie met de relevante certificeringen al jaren bij een andere organisatie uitvoert is het wel vreemd.
En voor die functie is de enige rekenkennis die je nodig hebt, die om je declaraties in te vullen :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:43

Dat klinkt niet helemaal logisch nee.
We doen het liever ook niet omdat het gewoon voor iedereen veel extra werk geeft. Maar soms is het toch fijn om te testen of iemand ook echt de ervaring heeft die op papier staat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:31

Aan assesments ga ik niet meer meedoen. Heb er 3x 1 gedaan maar ik heb er een ongelofelijke hekel aan. Dan testen ze zogenaamd je niveau maar je krijgt vooral reken en technisch inzicht vragen. Daar scoor ik heel slecht op. Ik heb een hbo diploma en hbo+ werk en denkniveau. Ik heb ervoor gekozen om niet door te gaan naar de uni in verband met dat ik zo slecht ben in rekenen. Ze laten je dan die toetsen doen en dan zeggen ze nou, je niveau valt wel een beetje tegen. Mbo+ meer is het niet. Maar het stukje taal scoorde je wel heel behoorlijk op. Rekenen is duidelijk niet jouw ding. Euh nee duh dat zei ik vooraf al. “Ja dat klopt. Maar de score is niet hoog genoeg voor deze functie.

“Euh maar ik heb gesolliciteerd op een hr functie. Waarom moet ik dan zo hoog scoren op wiskunde/rekenen/logisch inzicht?

Ja dat wist ze zelf ook even niet. Maar de werkgever die wil dat graag. Nou prima maar dit was mijn laatste vaardigheidstest. Ik ga het niet meer doen. Wat een flauwe kul. Ik heb dat hbo diploma niet bij een pakje boter gekregen zegmaar..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:58

Nou ons assessment test echt niet je gevoel voor rekenen.

Wel of je handig bent met de computer (basis ervaring) en hoe je ruimtelijk inzicht is. En dat heeft niks met kubussen te maken. :=
Maar of jij dingen herkent in het veld op basis van een luchtfoto.

En wij hebben weleens mensen aangenomen die minder goed door de test kwamen om er vervolgens achter te komen dat het ook echt niet ging.

Bij ons assessment kan het echter wel zo zijn dat ook een ‘fout’ antwoord goed is.
Het is meer je denkwijze die belangrijk is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:20

Mijn eerste assessment had ik een draak van een psycholoog die mijn CV en brief niet gelezen had, terwijl ik zeker wist dat ze die van de sollicitatiecommissie wel gekregen had.
Ze kwam pas tijdens het interview achter een aantal specifieke details die in mijn motivatiebrief én CV aan bod kwamen en die tijdens het eerste gesprek uitvoerig met sollicitatiecommissie besproken waren en die de potentiële werkgever geen enkel probleem zag.
In de rapportage van het assessment rekende de psycholoog mij deze details zwaar aan en gaf een negatief advies.

Dag nadat de rapportage was doorgestuurd word ik gebeld voor een arbeidsvoorwaardengesprek :+

Oftewel, dat assessment heeft me vooral veel zenuwen gekost en een hoop tijd, maar verder was het op dat moment toch wel vrij zinloos.

Betreffende bureau wordt niet meer ingezet voor assessments, want ik heb mijn bevindingen over de gang van zaken wel gemeld, nadat ik was aangenomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:10

Bij ons wordt het assessment gedaan door iemand van de werkvloer zelf.

Het assessment is gewoon eigenlijk letterlijk het werk wat je gaat doen. Dat is heel anders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:49

Wat ik veel zie in eigen ervaringen en in die van vrienden, dat je een heel assessment moet afleggen als potentiële werknemer, je wordt compleet door de psychologische molen gehaald. Maar dat je dan toch in heel veel bedrijven een gebrekkig opleidingsplan ziet, geen maatwerk om iemand te begeleiden afhankelijk van zijn/haar beginpositie, leidinggevenden die ze onder één of andere steen gehaald hebben... Het aanwervingsproces staat dan wel op punt, maar eenmaal dat stukje afgesloten loopt het soms toch wel vierkant...

In mijn huidige job was het ook zo, maar heeft inmiddels iedere betrokkene wel erkend dat mijn opstart echt dramatisch verlopen is qua begeleiding...

Je zou omgekeerd een potentiële werkgever ook zo moeten kunnen testen en zien of dat wel een match is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:53

Tieneke schreef:
Je zou omgekeerd een potentiële werkgever ook zo moeten kunnen testen en zien of dat wel een match is.

Dat zou inderdaad zoveel kunnen schelen. Scheelt ook heel wat teleurstellingen aan beide kanten.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:58

Ik lees al even mee in dit topic omdat ik misschien wel een andere kant op wil :D

Maar aangezien ik nog nooit 'echt' heb gesolliciteerd gooi ik hier even een vraag in.
Stel, ik heb intresse in een baan waarvan ik weet dat er flinke onderbezetting heerst. Op dit moment staat er geen vacature open in de stad die ik zoek (wel voor andere steden) en de algemene website van het bedrijf heeft in de FAQ staan dat ze geen open sollicitaties behandelen. Wat zouden jullie doen? Een mail sturen met blijk van intresse en vragen of en wanneer er vacatures komen? Juist afwachten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:10

Gewoon een mail sturen. Niet geschoten is altijd mis en ik heb al een keer baan over gehouden door een open sollicitatie.

Heb je na 1,5 week geen reactie? Even bellen en informeren :) Heel veel succes!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:11

Poeh als ik dit lees ben ik zo blij dat ik in het onderwijs zit.
Je hoeft nooit te onderhandelen over je salaris of arbeidsvoorwaarden en dat vind ik helemaal prima.
Ik heb ook nog nooit gebeld naar aanleiding van een vacature. Ik stel gewoon ter plekke mijn vragen als ik word uitgenodigd.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:39

Muiz schreef:
Wat zouden jullie doen? Een mail sturen met blijk van interesse en vragen of en wanneer er vacatures komen? Juist afwachten?

Staat er een algemeen HRM nummer in de vacature?
Dan zou ik die even bellen.

Het kan zomaar zo zijn dat de vacaturehouder nu op vakantie is, en dus geen gesprekken kan voeren. En dat daarom geen vacature open staat.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:46

Luxorvalkje schreef:
Muiz schreef:
Wat zouden jullie doen? Een mail sturen met blijk van interesse en vragen of en wanneer er vacatures komen? Juist afwachten?

Staat er een algemeen HRM nummer in de vacature?
Dan zou ik die even bellen.

Het kan zomaar zo zijn dat de vacaturehouder nu op vakantie is, en dus geen gesprekken kan voeren. En dat daarom geen vacature open staat.

Maar er staat dus geen vacature open, dus dat gaat niet. De andere vestigingen hebben ook verschillende nummers/mailadressen. En ik geloof dat HRM liever niet heeft dat mensen bellen als ik een aantal reacties uit het topic zo lees. Maar ik denk dat ik even op een mail ga zitten broeden :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:48

Muiz, je kunt in deze situatie prima bellen hoor. Als je maar niet belt allen omdat een jobcoach heeft gezegd dat dat goed overkomt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:54

Oh als je een nuttige vraag hebt kun je daarmee zeker bellen hoor!
Maar bellen om het bellen wordt niet gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:08

pluisje88 schreef:
Aan assesments ga ik niet meer meedoen. Heb er 3x 1 gedaan maar ik heb er een ongelofelijke hekel aan. Dan testen ze zogenaamd je niveau maar je krijgt vooral reken en technisch inzicht vragen. Daar scoor ik heel slecht op. Ik heb een hbo diploma en hbo+ werk en denkniveau. Ik heb ervoor gekozen om niet door te gaan naar de uni in verband met dat ik zo slecht ben in rekenen. Ze laten je dan die toetsen doen en dan zeggen ze nou, je niveau valt wel een beetje tegen. Mbo+ meer is het niet. Maar het stukje taal scoorde je wel heel behoorlijk op. Rekenen is duidelijk niet jouw ding. Euh nee duh dat zei ik vooraf al. “Ja dat klopt. Maar de score is niet hoog genoeg voor deze functie.

“Euh maar ik heb gesolliciteerd op een hr functie. Waarom moet ik dan zo hoog scoren op wiskunde/rekenen/logisch inzicht?

Ja dat wist ze zelf ook even niet. Maar de werkgever die wil dat graag. Nou prima maar dit was mijn laatste vaardigheidstest. Ik ga het niet meer doen. Wat een flauwe kul. Ik heb dat hbo diploma niet bij een pakje boter gekregen zegmaar..

Hier idem.
Ik ben echt slecht in hoofdrekenen en figurenreeksen en als ik dan ook nog een klokje zie tikken sla ik dicht.
Het is ook niet relevant voor mijn functie dus ik doe geen assessments waar ze puur naar het cognitieve kijken.
Doe mijn werk al jaren naar ieders tevredenheid en ben HBO geschoold, maar kom bij die assessments niet lekker uit de verf.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:44

Je assessment is meer dan die rekentoets. Zodra ik breuken zie kies ik gewoon een antwoord en ga door. Ik weet wat ik wel en niet kan. Als je op andere onderdelen wel op “ niveau” scoort beland je echt niet op mavo niveau op basis van de hoofdrekenen als het goed is. Niet dat er iets mis is met mavo niveau trouwens. Een assessment kan ook mensen die van zichzelf bescheiden zijn om te laten zien wat ze in de mars hebben. Heb meerdere assessments gehad en het er 1 keer echt niet mee eens geweest. Dus zaligmakend is het zeker niet.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:09

Ik kom even binnen vallen
Sjofel schreef:
Limburg is helaas echt te ver.
In een straal van 20/30 km (ligt er aan welke kant op) vanaf Zaltbommel zoek ik ongeveer.

Ik weet dat ze in Geldermalsen bij s Heerenloo mensen zoeken en volgens mij in Varik bij de Bloemfontein ook!

—-
Ik ben net weer uit het solliciteren (gelukkig). Uiteindelijk bij drie banen aangenomen en bij één heb ik het stuk laten lopen op de primaire voorwaarden. Daar boden ze ruim €400 onder m’n huidige salaris…

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:17

Joh, gek dat je het daar op hebt laten stuklopen he. :') 400 euro..

Bij m'n huidige functie ben ik er haast 900 euro bruto op vooruit gegaan, en ging 2 uur minder werken. Dik tevreden mee.

Die assessments heb ik ook nog nachtmerries van trouwens. Wat een hel. :+

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 23:15

Roosch schreef:
Joh, gek dat je het daar op hebt laten stuklopen he. :') 400 euro..

Bij m'n huidige functie ben ik er haast 900 euro bruto op vooruit gegaan, en ging 2 uur minder werken. Dik tevreden mee.

Die assessments heb ik ook nog nachtmerries van trouwens. Wat een hel. :+

Ze waren wel erg teleurgesteld, want hadden wel een indicatie gegeven. Dat klopt. Alleen met de kanttekening dat het zou afhangen van mijn gemaakte casus en de onderhandeling… daar kwam bij dat ik 4 uur per week meer moest gaan werken. Wel erg jammer want de baan leek me geweldig. Van 900 kan ik alleen maar dromen haha!

De casus was wel erg leuk en passend bij de baan! Wat dat betreft geen nachtmerries :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:01

Ik snap wel dat je geen baan gaat aannemen waarmee je zoveel minder gaat verdienen en dan ook nog meer uur per week moet werken.
Dan zullen ze voor een jonkie moeten gaan en die zelf opleiden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:44

Plukje schreef:
Ik ben als, ouderwetse, manager niet zo’n voorstander van bellers. Ik vermoed dat dat komt omdat ik wat visueel ingesteld ben en om een goede indruk te krijgen van iemand wil ik gewoon een CV en brief zien. Daarna bel ik zelf de sollicitant om ofwel uit te nodigen ofwel nog wat vragen te stellen voordat ik uitnodig. In dat gesprek is er voor de sollicitant voldoende ruimte om vragen te stellen.
Als ik word gebeld komt dat nooit helemaal lekker uit qua timing en zit ik met mijn gedachten bij andere zaken. Aan mezelf merk ik dat iemand zeker geen streepje voor heeft door te bellen, misschien zelfs het tegenovergestelde.
Overigens bel ik zelf wel razendsnel als ik geïnteresseerd ben in de sollicitant. Sowieso binnen 24 uur, maar vaak wel sneller.

Waarom zet je dan in een advertentie: contact voor meer informatie die en die. Je is dan algemeen. Zet er dan bij dat ze kunnen schrijven en dan verder niks.