Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:57

Relaxed schreef:
Pantykous schreef:
Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

Geluk? Wat een onzin.. Momenteel zijn er banen zat, dus eigen keus om niet je kansen te pakken :n

Kom nou toch.

Er zijn zieke mensen, mensen met beperkingen, wellicht ondernemers die door corona flinke klappen privé op hebben moeten vangen, om maar wat te noemen. Oude mensen met kleine AoWtjes..

Vind het zo elitair en niet van deze wereld om te roepen dat het allemaal maar een kwestie van hard werken is. :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:01

Nee joh, ze moeten allemaal toch gewoon beter hun best doen Pantykous! :j

Ff serieus, ik vind het best kinderachtig, er zo overtuigd van zijn dat de wereld een perfecte meritocratie is. Want zo is het gewoon niet en nee, met alleen hard werken en je best doen komt niet iedereen aan een goed betaalde baan of dikke spaarrekening.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 03-06-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:01

Ik wilde dat ik de kansen kon grijpen en wat nuttigs doen met mijn hts diploma waar ik hard voor gestudeert heb en toen al een beste studieschuld heb gemaakt. Dan had ik tenminste een leuk salaris (dubbel minstens van wat ik nu heb) waar ik ruim van kan rondkomen. Maar ja vertel dat mijn lichaam maar eens. ;(

En mijn 88 jarige vader zal gaan soliciteren dan maar. Vandaag in de krant dat de oudere werknemer nog steeds heel moeilijk aan het werk komt omdat ze te "oud" (lees te duur zeer waarschijnlijk) bevonden worden voor veel werkgevers. Die misbruiken liever te jonge mensen of arbeidsmigranten. Die piepen nog niet zo hard als ze uitgebuit worden _-:(

Maar eh wat is meritocratie? :+

fokfanaat

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:06

Maar Karina, als ik zie hoe actief je bent op bokt, zijn er geen administratie functies waar je je kwaliteiten kwijt kan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:21

karuna schreef:
En mijn 88 jarige vader zal gaan soliciteren dan maar. Vandaag in de krant dat de oudere werknemer nog steeds heel moeilijk aan het werk komt omdat ze te "oud" (lees te duur zeer waarschijnlijk) bevonden worden voor veel werkgevers. Die misbruiken liever te jonge mensen of arbeidsmigranten. Die piepen nog niet zo hard als ze uitgebuit worden _-:(

Maar eh wat is meritocratie? :+

Wikipedia zegt: meritocratie is een samenleving waarin individuen een positie innemen op basis van hun eigen capaciteiten.
Er zouden dan geen andere factoren meespelen, als je hard werkt en slim bent moet je het goed in het leven hebben ongeacht de achtergrond, vermogen etc waar je mee begint. Was het maar zo mooi :')

In mijn ervaring zijn de meeste mensen die bij zo'n levensbeschouwing zweren harstikke gezond, autochtoon, uit vermogend gezin en hoog opgeleid op andermans kosten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:24

O ja die zullen er vast wel zijn op papier. Maar ik ben niet voor niets volledig afgekeurd op 4 uur per week vanuit een toen administratieve functie. :+ Teruggestort van 40 uur af. Mijn baas toen en de uwv waren gewoon heel duidelijk het gaat gewoon niet hoe graag ik ook wil. :n Het feit dat ik op bokt aanwezig ben wil niet zeggen dat ik aanwezig en functioneel kan zijn op de momenten dat een baas dat vereist voor langere periode. Tenzij ik graag weer fysiek verder achteruit ga en mezelf letterlijk kapot werk, en weer bedlegerig word dan. Nee dank je. Dan heb ik liever geld tekort.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:27

Eigenlijk niet, nee. Ik doe mijn best. Ook op zoek naar een nieuwe baan na in de ziektewet gezeten te hebben, hopelijk helpt dat ook. Maar ik vind het wel lastig, ja. En dan deel ik veel van de kosten nog wel met mijn partner die ook meehelpt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:28

Ik verdien op dit moment minder dan fulltime minimumloon en kan daar inderdaad nog goed van rondkomen. Mijn huur is laag, dat scheelt enorm, maar wel zonder huurtoeslag daardoor, wat het verschil kleiner maakt.

Voor mij maakt het enorm uit wanneer ik dingen zelf doe. Ik heb pas voor 75 porties aan broodmeel afgewogen van volkoren tarwemeel (250g) + zemelen (35g) + suiker (8g) + gist (4g). Daarmee ben ik ruimschoots goedkoper uit dan brood in de winkel kopen, inclusief de stroomkosten van mijn broodbakmachine (stroomkosten zijn in mijn geval max. 1.0kwh).

Als ik nu 3 maanden geen boodschappen zou doen, zou ik nog altijd eten hebben liggen. Dat is een enorme rijkdom, maar wel één waar ik bewust mee bezig ben geweest. Groenten wordt het eerst beperkend, maar de moestuin ondervangt daar veel van. Ik woon op 20m2, dus het is niet dat ik gigantisch veel opslag heb. Het broodmeel neemt bijvoorbeeld krap 40L in beslag, maar is genoeg voor 150 dagen, een kwart winkelbrood per dag. Verder heb ik gedroogd fruit liggen en droogbonen. Vlees in de vriezer.

Het is geen luxe leven naar de standaard van de meeste mensen, maar het is prima rond te komen. Ik ben op het moment, na aanschaf van een pup waar veel van mijn spaargeld heen gegaan is, druk bezig om weer voor een jaar aan huur (en zorgverzekering) op de spaarrekening te krijgen. Ik spaar op het moment bijna 500 euro per maand, al spaar ik in een maand dat ik voorraden flink aanvul uiteraard even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:32

fokfanaat schreef:
Maar Karina, als ik zie hoe actief je bent op bokt, zijn er geen administratie functies waar je je kwaliteiten kwijt kan.

Hier in België eisen ze ondertussen bijna een hoge school diploma voor een administratieve job. Ik doe net hetzelfde voor de zaak van mijn man maar kan buiten de deur niet aan het werk want ik heb niet de juiste papiertjes om mee te zwaaien…

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:45

Pantykous schreef:
Kom nou toch.

Er zijn zieke mensen, mensen met beperkingen, wellicht ondernemers die door corona flinke klappen privé op hebben moeten vangen, om maar wat te noemen. Oude mensen met kleine AoWtjes..

Vind het zo elitair en niet van deze wereld om te roepen dat het allemaal maar een kwestie van hard werken is. :')

Nou echt he, precies dit.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:48

Ik zie, vanuit mijn werk, de situatie vooral steeds nijpender worden voor de single mensen met een modaal inkomen. Vaste lasten van 1500-1800 per maand want; particuliere huur, geen toeslagen op huur/ zorg/ etc. De gemeente waar ik woon heeft zelfs een regeling voor de lagere inkomens om te compenseren voor de energieprijzen.

Wel werkverplichtingen en daardoor extra kosten vanwege het dure ov of brandstof prijzen/afschrijving auto waar geen compensatie voor is. Of, voor de ondernemers, steeds hogere inkoop prijzen die ze (nog) niet willen doorberekenen aan hun klanten...

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:17

Ik denk dat het voor sommige mensen ook een stuk inlichting en kennis is.

Ik zelf zou niet weten welke toeslagen ik bijvoorbeeld zou kunnen krijgen als ik minder verdiende of in een andere situatie zat. Of hoe je best kunt besparen qua energie, voedsel, en zo voort. Ik snap wel dat thuismerken goedkoper zijn, maar welke is goedkoper als je kijkt naar hoeveelheid bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:52

Telpeva schreef:
Pantykous schreef:
Kom nou toch.

Net zo elitair als zeggen dat een goede baan hebben geluk is.. alsof je daar niks voor hoeft te doen en het je maar aan komt waaien ofzo :n

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:55

Ik hou aan het eind van mijn geld altijd wel een stukje maand over de laatste maanden.

Door de hoge benzine prijzen en in de supermarkt word het steeds meer puzzelen met mijn inkomen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:02

Relaxed schreef:
Net zo elitair als zeggen dat een goede baan hebben geluk is.. alsof je daar niks voor hoeft te doen en het je maar aan komt waaien ofzo :n

Dat wordt niet bedoeld. Je mist een stuk van de context.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:04

Telpeva schreef:
Pantykous schreef:
Kom nou toch.

Natuurlijk zijn er een hoop uitzonderingen, maar toch kunnen de meeste mensen echt wel wat bereiken door hard te werken en jezelf een doel te stellen. Dat is niet alleen een kwestie van geluk.
Mijn vriend is in een arm een-ouder gezin opgegroeid, die heeft zich door hard te werken opgeleid van mavo tot hbo niveau en door heel zuinig te leven nu een leuke spaarrekening.
Hoe vaak wij reacties horen als 'ik wil ook nog een beetje kunnen leven' en 'wat heb je aan spaargeld als je morgen dood gaat', die mensen zijn niet op een hand te tellen. Mensen die er dus bewust voor kiezen om al hun geld uit te geven aan vakanties, uitgaan, een groot huis, mooie auto.. Dát is dus wel degelijk een keuze.
Ik ken ook mensen die in de schulden zaten, met minder dan niks moesten beginnen, en er toch inmiddels goed bij zitten met een goede baan en een spaarrekening. Er zullen altijd mensen zijn die om een bepaalde reden gewoon pech hebben en maar geen baan kunnen vinden, maar ik geloof wel dat het gros van de mensen in Nederland redelijk succesvol zou kunnen worden. Maar dat zal bijna altijd veel tijd, geld en werk kosten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:06

Relaxed schreef:
Pantykous schreef:
Kom nou toch.

Oorspronkelijke stelling wat dat het deels een beetje geluk is. Wat ook gewoon een feit is :) en je hard werken wordt er niet minder prestatie op.

Dat is toch niet zo complex om te snappen, dat er zieke mensen, mensen met beperkingen etc bestaan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:09

Mdrf schreef:
Wat ik misschien nog wel het ergste vind: door die verrekte covid al 2 jaar niets leuks mogen ondernemen, nu is alles weer open en kan het financieel niet meer....

Kan ik hieruit concluderen dat je in de twee jaar covid ook onvoldoende ruimte had om een buffer aan te leggen? Of zijn leuke dingen voor jou zulke grote uitgaven?

Ik deed overigens genoeg leuke dingen tijdens covid. Je moet zelf alleen wel een beetje creatief zijn daarmee. Vind dat we vaak te afhankelijk zijn van geld en derden om ons te kunnen vermaken. In tijden van krapte moet je creatief zijn denk ik dan. Maar dat zal wel een elitaire gedachte zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:17

Phonix schreef:
Ik denk dat het voor sommige mensen ook een stuk inlichting en kennis is.

Ik zelf zou niet weten welke toeslagen ik bijvoorbeeld zou kunnen krijgen als ik minder verdiende of in een andere situatie zat. Of hoe je best kunt besparen qua energie, voedsel, en zo voort. Ik snap wel dat thuismerken goedkoper zijn, maar welke is goedkoper als je kijkt naar hoeveelheid bijvoorbeeld.

Prijs per kg staat ook op het kaartje (en anders heeft je telefoon een rekenfunctie). En bv actie voor groente in pot (hak), 4 euro voor 3 potten, maar thuismerk is 89 cent per pot zelfde inhoud. Terugrekenen naar per stuk dus ook bij actie en kijken wat de andere merken/thuismerk kost per stuk.
Valkuil : grotere verpakkingen zijn goedkoper per kg, Maar dan moet je alles wel kunnen opgebruiken voor het bederft en opnieuw verpakken of invriezen is lang niet altijd een optie, je levert op zijn minst houdbaarheid in. In je uppie kan meerdere kleinere verpakkingen kopen dus juist goedkoper uitpakken omdat je alles gebruikt ipv deel weg te moeten gooien. Ander voordeel van kleinere verpakkingen is dat het snel simpeler is om elke keer een beetje extra mee te nemen ipv 1x veel en dus je houdbaarheidsdatum steeds een beetje verder in de toekomst ligt ipv dat alles dezelfde maand op moet zijn. En ja, hoewel goed geconserveerde groentes en fruit ook daar na nog lang houdbaar zijn en veilig om te eten, verlies je op een gegeven moment wel wat aan voedingswaarde, structuur, etc.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:46

Janine1990 schreef:
Mdrf schreef:
Wat ik misschien nog wel het ergste vind: door die verrekte covid al 2 jaar niets leuks mogen ondernemen, nu is alles weer open en kan het financieel niet meer....

Kan ik hieruit concluderen dat je in de twee jaar covid ook onvoldoende ruimte had om een buffer aan te leggen? Of zijn leuke dingen voor jou zulke grote uitgaven?

Ik deed overigens genoeg leuke dingen tijdens covid. Je moet zelf alleen wel een beetje creatief zijn daarmee. Vind dat we vaak te afhankelijk zijn van geld en derden om ons te kunnen vermaken. In tijden van krapte moet je creatief zijn denk ik dan. Maar dat zal wel een elitaire gedachte zijn...

Toen was het ook al krap, maar legde ik elke maand wat opzij om even gezellig uit eten te kunnen oid. Dus geen grote, dure uitjes. Dat terrasje pakken kan nu echt niet meer met de huidige gestegen prijzen. En ik heb een leuke salarisverhoging gehad dit jaar, maar toch zijn de maanden verrekte lang elke maand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:01

Mdrf schreef:
Toen was het ook al krap, maar legde ik elke maand wat opzij om even gezellig uit eten te kunnen oid. Dus geen grote, dure uitjes. Dat terrasje pakken kan nu echt niet meer met de huidige gestegen prijzen. En ik heb een leuke salarisverhoging gehad dit jaar, maar toch zijn de maanden verrekte lang elke maand.

Ah, dat snap ik het inderdaad...

In dit topic zie je maar weer goed dat uitspraken zoals de jouwe (maar de mijne over creativiteit net zo goed!) in heel veel perspectieven bekeken kunnen worden, vandaar ook mijn vraag.

Hoeveel mensen hier shoppen trouwens op de folders? Zijn daar nog tips en tricks uit te halen? Ik deed dit nooit en haalde waar ik zin in had, maar het valt me niet mee om elke dag weer eetspiratie te hebben (ik eet voornamelijk koolhydraatarme maaltijden). Dus uit die overweging ga ik maar wat meer foldershoppen en wellicht levert het me wel een besparing op...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:06

Folders en kortingstickers (mits ruimte in de vriezer). Ook voor dingen die ik wel gebruik, maar enkel haal in de aanbieding omdat ik de gewone prijs te hoog vindt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:11

Ja, dat doe ik, folders doorgaab, maar het echte voordeel zit er niet meer helemaal in voor mij helaas. Je moet ook goed de echte prijs ij de gaten houden, kijken wat het ergens anders kost en of die winkel wel dichtbij genoeg zit qua km. :+ Ik heb standaard aantal recepten die ik lekker vind die ik kan maken met aantal aanbiedingen, maar ik heb dus ook dingen die ik echt niet lust. Het gaat mij te ver om dingen te moeten eten die ik niet lekker vind, omdat ze goedkoop zijn. Paar jaar geleden was heel veel wat ik eet en drink of gebruik regelmatig in de aanbieding, nu veel minder of alleen in de aanbieding als je veel tegelijk koopt. Moet je wel de ruimte voor hebben en het budget.

Daar heb ik met een coach wel eens enorme discussies over gehad. Zij zou meekijken naar uitgaven en eventuele toeslagen en potjes waar ik voor in aanmerking zou kunnen komen. Eindstand was dat ze niet geholpen heeft met dingen die ik lastig vond, want dat was niet lastig volgens haar, ik zelf moest zoeken naar die potjes want zij kende niks en had er ook niet naar gezocht. En dat ik dus van haar alleen aanbiedingen mocht/moest kopen, zelfs als ik dat niet te eten vond, want het scheelde een paar cent en dus besparing. Ja, behalve dat ik het dan niet op eet en dus weg kan gooien :') of dat ik het niet kwijt kon, of het was idd goedkoper als je er meerdere kocht, maar dat was wel een groot bedrag in 1 keer waardoor je weer te kort kwam op andere vlakken.

Dat was helaas een voorbeeld van iemand die geen idee was hoe het is om echt krap te zitten maar wel mensen in die situatie ging begeleiden. Maar de echte hulpvragen dus niet kon beantwoorden. Ik zou nog steeds wel eens iemand willen die met me meekijkt maar heb in die organisatie dus geen vertrouwen meer en andere die hier komt niet gevonden.

Maar sommige dingen koop ik alleen maar als het in de aanbieding is. En het is wel heel handig als je genoeg vriesruimte hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:18

Folders kunnen handig zijn, vooral als je vaak bepaalde A-merken koopt die lang houdbaar zijn of ingevroren kunnen worden. Zo koop ik een paar keer per jaar Vivera in; van zo'n 3 euro voor 1 euro per pakje. Scheelt écht veel geld, en dan sla ik er ook met gemak een stuk of 30 in; dus al gauw 60 euro korting.
Maar ook de Lidl heeft vaak mooie aanbiedingen, bv tijdens de XXL weken bieden ze wel eens hele kistjes fruit/groente aan voor heel lage prijzen, of 5 kilo uien voor een paar euro.

Mywishmax, wat slecht dat ze zo iemand sturen om te helpen. Als je hulp kan gebruiken mag je me altijd een pb sturen, ik denk graag mee! Ik heb de afgelopen jaren heel veel goede trucjes geleerd om goedkoop te eten :Y)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-06-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:20

Ja, maar hoe houd je 5 kilo uien goed? Dat zijn van die aanbiedingen die ik niet koop, want dan kan ik nog een groot deel weggooien. Op de een of andere manier blijven uien hier niet zo lang goed? En in mijn eentje zonder elke dag te koken gebruik ik te weinig haha

Met eten en drinken is het dus tegenwoordig maar erg weinig wat ik kan gebruiken. Schoonmaak en andere huishouddingen en verzorging soms nog wel eens. Vooral als er een huismerk meedoet of het echt grote aanbiedingen zijn