Phonix schreef:Ik denk dat het voor sommige mensen ook een stuk inlichting en kennis is.
Ik zelf zou niet weten welke toeslagen ik bijvoorbeeld zou kunnen krijgen als ik minder verdiende of in een andere situatie zat. Of hoe je best kunt besparen qua energie, voedsel, en zo voort. Ik snap wel dat thuismerken goedkoper zijn, maar welke is goedkoper als je kijkt naar hoeveelheid bijvoorbeeld.
Prijs per kg staat ook op het kaartje (en anders heeft je telefoon een rekenfunctie). En bv actie voor groente in pot (hak), 4 euro voor 3 potten, maar thuismerk is 89 cent per pot zelfde inhoud. Terugrekenen naar per stuk dus ook bij actie en kijken wat de andere merken/thuismerk kost per stuk.
Valkuil : grotere verpakkingen zijn goedkoper per kg, Maar dan moet je alles wel kunnen opgebruiken voor het bederft en opnieuw verpakken of invriezen is lang niet altijd een optie, je levert op zijn minst houdbaarheid in. In je uppie kan meerdere kleinere verpakkingen kopen dus juist goedkoper uitpakken omdat je alles gebruikt ipv deel weg te moeten gooien. Ander voordeel van kleinere verpakkingen is dat het snel simpeler is om elke keer een beetje extra mee te nemen ipv 1x veel en dus je houdbaarheidsdatum steeds een beetje verder in de toekomst ligt ipv dat alles dezelfde maand op moet zijn. En ja, hoewel goed geconserveerde groentes en fruit ook daar na nog lang houdbaar zijn en veilig om te eten, verlies je op een gegeven moment wel wat aan voedingswaarde, structuur, etc.