STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:49

Afbeelding

Er stond 14 minuten, toen werd het 38 en nu is het weer meer dan een uur....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:50

Lolacabana schreef:
[ [url=m/KrZd5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er stond 14 minuten, toen werd het 38 en nu is het weer meer dan een uur....

Hier net óók. 38 minuten en vervolgens weer meer dan 1 uur.

Gelukkig lijkt het lang te duren, maar toch tot 16:00 pas 5% van het budget verbruikt. Dus de hoop is hier hoog dat het ergens vandaag of morgen toch nog gaat lukken.

mvdende

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:02

Nou, wachtrij voorbij, maar site loopt vast al bij de eerste volgende stap....

503 service unavailable

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:06

Ik ben er in en heb me kunnen aanmelden :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:12

Afbeelding

Never give Up... het is gelukt. Nu hopen dat het ook goedgekeurd gaat worden.

8 uur mee bezig geweest, maar de aanhouder wint.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:36

Fijn dat het ook is gelukt bij jullie! Ik heb me rond half 5 ook aan kunnen melden :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:50

Danielleeee_ schreef:
Fijn dat het ook is gelukt bij jullie! Ik heb me rond half 5 ook aan kunnen melden :)

Fijn! Ik was een half uurtje later aan de beurt.

Paar errors maar met de F5 toets er uiteindelijk dus doorheen gekomen.

Was nog lastig je opleiding te vinden. Heb verschillende pogingen gedaan met alle nummers/ codes/ namen en opeens werd de opleiding gevonden. Was erg onduidelijk vond ik.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:32

mvdende schreef:
Danielleeee_ schreef:

Fijn! Ik was een half uurtje later aan de beurt.

Paar errors maar met de F5 toets er uiteindelijk dus doorheen gekomen.

Was nog lastig je opleiding te vinden. Heb verschillende pogingen gedaan met alle nummers/ codes/ namen en opeens werd de opleiding gevonden. Was erg onduidelijk vond ik.

Nou inderdaad, ik begreep er eerst niks van _O- Maar uiteindelijk viel het kwartje!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:36

Iemand hier die nog de studiekosten af heeft mogen trekken van de belastingaangifte? Ik val net tussen wal en schip: mag geen STAP budget aanvragen want ik ben vorig jaar al begonnen aan de studie, en mag de studiekosten ook niet aftrekken omdat ik recht heb op een lening (zoals bijna alle studenten in Nederland :roll: ) Inmiddels verbaast het me niks meer met die gierige Rutte, het klinkt allemaal zo mooi maar in feite komt er weinig van terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:54

Huh, hoezo mag je niet aanvragen als je vorig jaar al bent begonnen? Je maakt dit jaar toch ook kosten?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:28

Ik ben nu al 12 uur bezig met aanvragen. 2x kwam in vandaag door de wachtrij heen, om vervolgens 1x op de site van digi d terecht te komen.... wtf? En 1x was ik bij stap 3 en toen kreeg ik een foutmelding dat er geen server beschikbaar was.

Echt weer waardeloos geregeld dit.

Ik dacht om dan maar mijn belastingaangifte te doen, maar die site lag er ook uit :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:33

@mvdende: ga je ook een deel van je Wajong uitkering inleveren nu je je probeert te verbeteren op de arbeidsmarkt? Dat zou wel zo fair zijn.
Echt, ik mag toch hopen dat het UWV mensen die cursussen voor de ‘leuk’ gaan doen, afwijst. :n

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:37

Fitzroy schreef:
@mvdende: ga je ook een deel van je Wajong uitkering inleveren nu je je probeert te verbeteren op de arbeidsmarkt? Dat zou wel zo fair zijn.
Echt, ik mag toch hopen dat het UWV mensen die cursussen voor de ‘leuk’ gaan doen, afwijst. :n

Wtf? Iemand die is afgekeurd mag dus niet een cursus doen zodat hij/ zij misschien wel weer kan participeren van jou?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:41

Nou, dat is niet de bedoeling van mvdende ;) Die gaat het doen voor de ‘leuk’.
Mijn opmerking was dus sarcastisch bedoeld. :+

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:46

Fitzroy schreef:

Rot dag achter de rug? 8)7 Beetje aardig mag ook wel. Het budget is voor iedereen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:55

Het budget is om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je niet van plan bent je op de arbeidsmarkt te begeven, maar cursussen voor de ‘leuk’ gaat doen, gebruik je gemeenschapsgeld waar het niet voor bedoeld is. En dat stuit mij tegen de borst, ja.

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:38

UMayDream schreef:
Iemand hier die nog de studiekosten af heeft mogen trekken van de belastingaangifte? Ik val net tussen wal en schip: mag geen STAP budget aanvragen want ik ben vorig jaar al begonnen aan de studie, en mag de studiekosten ook niet aftrekken omdat ik recht heb op een lening (zoals bijna alle studenten in Nederland :roll: ) Inmiddels verbaast het me niks meer met die gierige Rutte, het klinkt allemaal zo mooi maar in feite komt er weinig van terecht.

Ik, aangezien ik geen recht heb op een tegemoetkoming van de overheid in studiekosten en geen ov etc krijg omdat het een tweede studie is. Bij je eerste studie neemt de overheid al duizenden euro's per jaar op zich dus als dat het geval is is het ook wel logisch dat je dat niet kan aftrekken. Als het een vervolgstudie is kun je het bij deze aangifte wel nog aftrekken.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:55

Ik hoop dat ze deze regeling op korte termijn onder de loep nemen. Cursussen die 'voor de leuk' worden gevolgd met het STAP budget, horen mijns inziens niet door de overheid te worden gefinancierd. :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:59

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf inhoudelijk op de discussie reageren en niet tegen medegebruikers persoonlijk gericht
Laatst bijgewerkt door ynskek op 02-03-22 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:00

Cinderella schreef:
Ik hoop dat ze deze regeling op korte termijn onder de loep nemen. Cursussen die 'voor de leuk' worden gevolgd met het STAP budget, horen mijns inziens niet door de overheid te worden gefinancierd. :n

Precies.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:08

Ben benieuwd of het UWV een dergelijke aanvraag goedkeurt.

Er moet een link zijn met de arbeidsmarkt en de doelgroepen zijn werkenden en werkzoekenden. Indien je een uitkering ontvangt, omdat je in het geheel niet (meer) kunt werken en er ook geen vooruitzicht op is dat het gaat lukken dan zou het imo logisch zijn als een aanvraag wordt afgekeurd. De cursus draagt niet bij aan je kansen op de arbeidsmarkt.

Er zullen genoeg mensen zijn die het STAP budget willen gebruiken voor de gein. Zo jammer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 01:24

Cinderella schreef:
Ben benieuwd of het UWV een dergelijke aanvraag goedkeurt.

Er moet een link zijn met de arbeidsmarkt en de doelgroepen zijn werkenden en werkzoekenden. Indien je een uitkering ontvangt, omdat je in het geheel niet (meer) kunt werken en er ook geen vooruitzicht op is dat het gaat lukken dan zou het imo logisch zijn als een aanvraag wordt afgekeurd. De cursus draagt niet bij aan je kansen op de arbeidsmarkt.

Er zullen genoeg mensen zijn die het STAP budget willen gebruiken voor de gein. Zo jammer.

Afbeelding

Screenshot van de stap site zelf, de overheid geeft dus volledig zelf aan dat je prima in aanmerking komt voor het budget als je een uitkering hebt.

Daarnaast, wàt kan je met een opleiding Dierenartsassistent die géén praktijk erbij heeft? Dus 100% puur thuisstudie? (Óók géén stage)

Denk niet dat een dierenarts staat te springen om iemand aan te nemen die hechten, bloedafname enz "geleerd" heeft vanuit een thuisstudie en dus zonder praktijkervaring.

Niet voor niets is een volledige MBO Dierenartsassistent opleiding grotendeels juist praktijklessen en héél véél stageuren!

Dus dat de thuisstudie Dierenartsassistent onder het stapbudget valt, vind ik toch al noemenswaardig. Je hebt er dus niets aan, want je kan er nooit een baan mee vinden.....

Edit:

Dit is dus puur een studie die je kan doen "voor erbij", zeker als je veel met dieren werkt/ eigen dieren hebt kan deze studie handig zijn. Het is de meest uitgebreide versie van",EHBO bij honden" Maar dus geen invloed heeft op Stimulering Arbeidsmarkt Positie

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 02:15

Ik kan me zeker voorstellen dat je met een uitkering in aanmerking kan komen voor het STAP budget. Er zijn namelijk veel verschillende soorten uitkeringen met diverse perspectieven tav de arbeidsmarkt. Een wajong waarbij je volledig bent afgekeurd en nooit zult werken, lijkt mij daar niet onder te vallen.

Heb je gelezen waar de afkorting STAP voor staat? En wat het doel is van dit budget? Vind je dan echt dat jij daar onder hoort te vallen?

Overigens: dat jij de opleiding tot dierenartsassistent zinloos vindt, is jouw mening en die mag je hebben. Of het een feit is, is een tweede. Doet er allemaal niets aan af dat jij dit budget mijns inziens gebruikt voor iets waar het niet voor bedoeld is. :) En zo zullen er natuurlijk veel meer met jou zijn hoor. Je bent ongetwijfeld niet de enige. Ik gun je echt wel een cursus, maar ik vind niet dat de overheid voor de kosten ervan hoeft op te draaien.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 02:18

Grappig dat je net die studie noemt. :D

Ik heb zelf een hersenletsel waardoor het me niet meer lukt om in loondienst te werken.
Ik overweeg om zelf iets op te starten met een kleinschalige hondenopvang/uitlaatservice en dan lijkt zo’n opleiding dierenartsassistent me juist heel zinvol om erbij te hebben.
De studie zelf zal me wel lukken, alleen zou ik heel hard struikelen op de stages.
Voor mij zou die studie zonder stages daarom juist de voorkeur hebben omdat ik niet bij een dierenarts wil werken maar de kennis wel een heel fijne aanvulling vind voor een hondenopvang.

Ik kom zelf niet in aanmerking voor Stap omdat ik in het buitenland woon. Heel jammer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 02:58

Kanzi schreef:
Grappig dat je net die studie noemt. :D

Ik heb zelf een hersenletsel waardoor het me niet meer lukt om in loondienst te werken.
Ik overweeg om zelf iets op te starten met een kleinschalige hondenopvang/uitlaatservice en dan lijkt zo’n opleiding dierenartsassistent me juist heel zinvol om erbij te hebben.
De studie zelf zal me wel lukken, alleen zou ik heel hard struikelen op de stages.
Voor mij zou die studie zonder stages daarom juist de voorkeur hebben omdat ik niet bij een dierenarts wil werken maar de kennis wel een heel fijne aanvulling vind voor een hondenopvang.

Ik kom zelf niet in aanmerking voor Stap omdat ik in het buitenland woon. Heel jammer.

Cinderella schreef:
Ik kan me zeker voorstellen dat je met een uitkering in aanmerking kan komen voor het STAP budget. Er zijn namelijk veel verschillende soorten uitkeringen met diverse perspectieven tav de arbeidsmarkt. Een wajong waarbij je volledig bent afgekeurd en nooit zult werken, lijkt mij daar niet onder te vallen.

Heb je gelezen waar de afkorting STAP voor staat? En wat het doel is van dit budget? Vind je dan echt dat jij daar onder hoort te vallen?

Overigens: dat jij de opleiding tot dierenartsassistent zinloos vindt, is jouw mening en die mag je hebben. Of het een feit is, is een tweede. Doet er allemaal niets aan af dat jij dit budget mijns inziens gebruikt voor iets waar het niet voor bedoeld is. :) En zo zullen er natuurlijk veel meer met jou zijn hoor. Je bent ongetwijfeld niet de enige. Ik gun je echt wel een cursus, maar ik vind niet dat de overheid voor de kosten ervan hoeft op te draaien.

Ik heb een wajong, maar met arbeidspotentie, in het verleden verschillende pogingen gedaan en verschillende maanden gewerkt. Maar steeds door verschillende oorzaken niet de juiste plek kunnen vinden. En toen kwam corona en lag het hele UWV op z'n gat! (En alles moet via het uwv lopen en als die op z'n gat ligt, gebeurt er dus erg weinig en beland je steeds onderaan de stapel dossiers)

Ik vang dus af en toe ook honden op, en zou bijvoorbeeld graag in een asiel gaan werken of vrijwilligers werk gaan doen bijvoorbeeld. daarom o.a. heb ik voor deze opleiding gekozen.

Deze opleiding is inderdaad handig om te hebben voor een uitlaatservice/ opvang omdat je medische kennis opdoet, maar letterlijk in de zin van arbeidsmarkt potentie/ er een baan aan over houden is de opleiding (thuisstudie van NHA)niet geschikt voor. (Deze specifieke opleiding die uitsluitend theorie is, de "normale" opleiding tot dierenartsassistent mèt praktijklessen en stages is natuurlijk absoluut niet zinloos en gewoon een goede opleiding)

Ik heb trouwens het 1e jaar van de officiële dierenartsassistent opleiding gevolgd op een MBO, maar moest stoppen omdat ik ivm mijn autisme de stages en het praktijk examen niet zou halen waarschijnlijk. Teveel prikkels en ik bevries dan ipv direct te kunnen handelen. Is niet handig in een dierenartspraktijk als er een spoedgeval binnen komt. Daarom over gegaan op de opleiding dierverzorger,maar vind het nog steeds eeuwig jammer dat ik de opleiding Para nooit af heb kunnen maken want vond de opleiding zelf echt enorm leuk!