Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:lenaa_tje schreef:Wat een onzin zeg... jij hebt een heel raar beeld bij becijferen zeg.
Wat bedoel je met 'daar heb ik een raar beeld bij'? Wat is het beeld dat je denkt dat ik heb? En wat is volgens jou het beeld dat ik zou moeten hebben?
lenaa_tje schreef:Een cijfer is niet om te zeggen dit heb je geweldig gedaan of wat heb je dit afschuwelijk gedaan. Het cijfer geeft weer of een leerling wat heeft afgerond. Of een leerling bepaalde vaardigheden heeft behaald.
Veelal wordt LO ook afgerond met een V/G omdat cijfers geven sowieso een lastige is. Leerlingen worden beoordeeld op voortgang en die kan juist bij LO nogal verschillen.
mijn zoon had een 5.7 op ringzwaaien. Mindim schreef:lenaa_tje schreef:Een cijfer is niet om te zeggen dit heb je geweldig gedaan of wat heb je dit afschuwelijk gedaan. Het cijfer geeft weer of een leerling wat heeft afgerond. Of een leerling bepaalde vaardigheden heeft behaald.
Veelal wordt LO ook afgerond met een V/G omdat cijfers geven sowieso een lastige is. Leerlingen worden beoordeeld op voortgang en die kan juist bij LO nogal verschillen.
Niet, een cijfer geeft prima aan hoe goed of hoe slecht je het hebt gedaan. Het geeft veel meer info dan een goed of voldoende.
Hier op school geven ze cijfers voor gymmijn zoon had een 5.7 op ringzwaaien.
lenaa_tje schreef:Een cijfer is niet om te zeggen dit heb je geweldig gedaan of wat heb je dit afschuwelijk gedaan. Het cijfer geeft weer of een leerling wat heeft afgerond. Of een leerling bepaalde vaardigheden heeft behaald.
lenaa_tje schreef:Mindim schreef:
Niet, een cijfer geeft prima aan hoe goed of hoe slecht je het hebt gedaan. Het geeft veel meer info dan een goed of voldoende.
Hier op school geven ze cijfers voor gymmijn zoon had een 5.7 op ringzwaaien.
Tja ring zwaaien kan je via een rubric natuurlijk ook nog wel becijferen.
Nu weet ik van LO collega’s dat dit als nog op het niveau van de leerling is, wat er beoordeeld wordt. Niet veel kinderen die een 2 halen op LO.
Terwijl een 2 op Engels woordjes leren wel een ander signaal af geeft.
Dan nog is het geven van een cijfer niet specifiek becijferen hoe goed iemand in iets is. Je geeft aan in hoeverre iemand iets beheerst op dat moment.
Blue_Eyes schreef:lenaa_tje schreef:Een cijfer is niet om te zeggen dit heb je geweldig gedaan of wat heb je dit afschuwelijk gedaan. Het cijfer geeft weer of een leerling wat heeft afgerond. Of een leerling bepaalde vaardigheden heeft behaald.
En toch begrijp ik (ook docent) Shadows punt wel. Kinderen willen geen onvoldoende halen, en als ik zo lees wat TS allemaal schrijft, is haar dochter een gemotiveerde dame voor wie dat niet anders zal gelden. Een opdracht als deze geeft wel een beetje het idee 'als ik niet precies beschrijf wat mijn blessure is incl. bewijsmateriaal, krijg ik een onvoldoende en dat wil ik niet'. Dus ja, er is sprake van een bepaalde machtsongelijkheid.
Het gaat ook nergens over. Er ís geen LO voortgang, want het meisje kan niet meedoen met de gym. Een vervangende opdracht is prima, maar dit heeft niets met voortgang te maken.
lenaa_tje schreef:Maar dan nog is het hoe je de opdracht interpreteert.
Citaat:Ik spreek dan niet eens vanuit de rol als docent maar wel als ervaringsdeskundige bij dit soort opdrachten.
Citaat:De enige manier om dit op te lossen is een gesprek aan te gaan met de docent (dus moeder, dochter en docent) dan is of de lucht geklaard of niet. En misschien moet er dan een andere oplossing gezocht worden.
Citaat:Maar om te zeggen dat dit soort opdrachten ronduit belachelijk zijn vind ik zeer kort door de bocht.
Nee joh , ik heb je 5 min. geleden aangegeven dat ik mijn pols nog niet vertrouwde.lenaa_tje schreef:Maar dan nog is het hoe je de opdracht interpreteert. Ik spreek dan niet eens vanuit de rol als docent maar wel als ervaringsdeskundige bij dit soort opdrachten. En bij mij was er inderdaad ook geen voortgang. De enige manier om dit op te lossen is een gesprek aan te gaan met de docent (dus moeder, dochter en docent) dan is of de lucht geklaard of niet. En misschien moet er dan een andere oplossing gezocht worden.
Maar om te zeggen dat dit soort opdrachten ronduit belachelijk zijn vind ik zeer kort door de bocht.
Ik ben overigens ook ervaringsdeskundige, mijn dochter heeft een knieschijf die steeds uit de kom schiet en ook dat wordt door de LO-docent niet echt gehoord (sterker nog: kind heeft al 2 maanden niet kunnen gymmen, hij weigert vervangende opdrachten te geven maar geeft vervolgens wel een Zwak voor studiehouding op haar rapport). AppleSter schreef:De huidige gymdocent, tevens de coördinator bovenbouw, hebben we vorig jaar al meermaals de situatie uitgelegd; dochter kan een aantal onderdelen van de gym niet meedoen ivm te flexibele enkelbanden. Ze volgt fysio hiervoor en mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ook de fysio heeft vorig jaar een schriftelijke uitleg gegeven aan de gymdocent.
Dit schooljaar hebben we nogmaals een uitleg gegeven omdat dochter werd gepusht toch deel te nemen aan alle gym onderdelen. Hoeveel we ook uitleggen, er blijft een soort irritatie bij de docent omdat ze niet mee doet. Hij is dus echt wel op de hoogte, maar lijkt het niet aan te willen nemen. En speelt het via onze dochter.
lenaa_tje schreef:@shadow ik maar ook andere bokkers posten over deze opdracht hoe zij deze ervaren.
Palmboom95 schreef:Ik vind alleen het behandelplan een rare keus en zou dat aankaarten of gewoon het plan van de arts erin knallen, maar met de rest lijkt me niets mis.
Utixo schreef:Als een werkgever al niet inhoudelijk mag vragen waar iemand precies last van heeft, lijkt mij dat een docent het helemaal niet mag. Ik zou eens een pittige brief schrijven naar school.
Mazida schreef:Dit is inderdaad geen leuke opdracht, maar in plaats van meteen in de hoogste boom te gaan zitten, kun je ook gewoon een gesprek met de docent LO aanvragen en haar mentor, het liefst met beiden tegelijk.
Citaat:Een open gesprek werkt veel beter dan meteen met allerlei wetten en privacy te gaan schreeuwen.
Citaat:Misschien bedoelde je docent er verder niets mee, begrijpt hij in het gesprek dat dochter op haar privacy is gesteld over haar aandoening (geen blessure!) en daar geen werkstuk over wilt maken.