Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Relaxed schreef:Wat een gezeur over het verwarmen van je huis.. Dat weegt toch ruim op tegen het wegvallen van je reistijd?
Marije_jiplover schreef:@Robert, dat je mensen in de winkel treft die aan het thuiswerken zijn, wil niet zeggen dat die mensen dan minder werken.
Misschien zijn ze al wel om 6 uur begonnen en houden ze er vroeger mee op, of houden ze een langere pauze.
Of gaan ze door tot 20.00 uur. Dat je mensen op straat treft hoeft echt niet te betekenen dat die mensen minder werken.
Zeker heeft thuiswerken daardoor alsnog voordelen flexibeler je dag indelen is mogelijk.
Maar er zijn ook zeker nadelen voor de medewerker, zéker voor mensen die alleen wonen, die zitten nu hele dagen alleen en zien alleen online mensen via teams of zoom of Skype.
En het verschil tussen werk en privé wordt moeilijker aan te duiden, je hebt letterlijk je werk mee naar huis en dat kan soms ook een vervelende belasting zijn. Een half uurtje naar huis rijden kan ook heerlijk afsluitend werken, werk blijft op werk, nu weer naar huis naar privé.
De mensen die niet alleen wonen, maar beiden thuiswerken, moeten ook maar net de luxe hebben van 2 ruimtes, zodat je elkaar niet in de weg zit tijdens online vergaderingen.
Het is mooi dat het kan, maar wat mij betreft is het ook mooi dat het straks weer op kantoor kan.
Blussem schreef:Mensen die thuis werken hebben doorgaans geen reistijd van een uur. Heeft de FNV daar ook wel nagedacht.
En ook zijn er heel veel mensen die thuis willen werken maar niet mogen.
Misschien kunnen ze beter gaan voor een compensatie voor de mensen die wel braaf naar hun werk blijven gaan ondanks de Corona en de reistijd die ze hebben.
dus dat is voor iedereen anders. Kinderen kunnen afleiden, maar juist iets oudere kinderen die zichzelf kunnen vermaken hoeven dan misschien ook niet naar de naschoolse. En wat er ook eerder is gezegd denk ik dat het thuiswerken wel veel flexibeler is qua je uren indelen, wat ook veel voordeel heeft. Zo zou ik wel naar de fysio willen, maar die zijn alleen open onder m'n werktijd. Dan zou je als je thuis werkt dat tussendoor kunnen doen waardoor lichamelijke klachten tijdens werk ook nog afnemen en dan even wat langer doorgaan.
nu zou het best kunnen dat misschien concentratie daarna afneemt oid? Maar alsnog zou ik mezelf na 3 uur nog steeds productief noemen, ik merk er zelf geen verschil in. Ik heb juist dat ik na pauzes soms wat in zak en dan maar geen pauze neem.
maar dat gaat helaas niet met wat ik doe. Jessix schreef:Blussem schreef:Mensen die thuis werken hebben doorgaans geen reistijd van een uur. Heeft de FNV daar ook wel nagedacht.
En ook zijn er heel veel mensen die thuis willen werken maar niet mogen.
Misschien kunnen ze beter gaan voor een compensatie voor de mensen die wel braaf naar hun werk blijven gaan ondanks de Corona en de reistijd die ze hebben.
Braaf naar hun werk gaan? Ik zal graag willen maar wij zijn gewoon niet welkom op kantoor. Beetje vreemde stelling..
Sizzle schreef:Als ik zie dat er werkgevers zijn die voorlopig nog niet toestaan dat mensen weer in hun buro terug keren dan is een eventuele vergoeding zeker een legitiem discussuepunt, dat heeft namelijk niet meer veel met de opgelegde lockdown te maken, dat is een bewuste overweging.
Nogmaals denk ik niet dat dit iets is wat je voor iedereen in alle situaties in alle posities identiek kunt voorschrijven. Dan krijg je dadelijk van die kromme situaties dat mensen die er altijd al vrijwillig voor kozen om regelmatig thuis te werken daar ineens geld voor eissen.
Mensen die ineens gedwongen worden thuis te werken die dit nooit overwogen hebben zullen sowieso echt met de werkgever om tafel moeten. Je laten verplichten om een bureau in te richten thuis is niet perse wenselijk voor iedereen en soms zelfs domweg ook onmogelijk.
Fitzroy schreef:Ik vind een thuiswerkvergoeding ook zeker op zijn plek.
Ik drink zeker 8 koppen koffie (ja, dat is teveel maar wel lekker), heb de airco hele dagen aangehad en krijg al sinds het begin vd crisis geen reiskostenvergoeding. Ik heb een groot beeldscherm gekocht en een campingtafel![]()
En ik mis mijn collega’s dus reistijd zou ik niet erg vinden. Maar helaas, wij mogen niet naar het werk.
Ik hoor overigens niemand hier over de reiskostenvergoeding die de werkgever uit spaart. Ik denk dat die in veel gevallen vele malen hoger uitpakt dan een thuiswerkvergoeding van 2,- per dag. Bij mij scheelt het al € 15,- en bij mensen die nog verder wonen nog veel meer.
Blussem schreef:Klopt zeker. Je kunt zelfs afvragen of dit wel niet heel ongepast is van de FNV om dit te eisen in deze tijden.
Daarnaast zijn er ook heel veel mensen die ook graag thuis willen werken maar niet mogen of kunnen vanwege hun beroep. Bijv leraren, verpleegkundige, enz. Zou heel raar zijn als deze mensen niks extras krijgen en de thuiswerkers wel.

Tango1979 schreef:Mijn reiskosten vergoeding is stopgezet na 3 maanden thuiswerken, en daarvoor hebben we € 30,- netto thuiswerk vergoeding gekregen. Net vandaag ook bericht gekregen dat er mogelijkheden zijn om via t werk een bureau en stoel te krijgen. Hier ga ik zeker gebruik van maken, want van de eettafel krijg ik rugpijn en van de laptop op de bank, RSI klachten
Die €30 netto vind ik zo spannend niet, leuk dat je t krijgt, maar had niet perse gehoeven. Maar die goede werkplek vind ik wel heel belangrijk. Je wilt niet weten hoeveel collega's ik hoor met rug- nek- en schouderklachten door het thuiswerken
Je gaat me toch niet vertellen dat je echt werkt
Electra63 schreef:Gek hè?
Volgens sommigen werk je amper thuis, kijk je koffietijd, doe je de was tussendoor, drink je koffie met de buurvrouw en ga je lekker boodschappen doen in de baas zijn tijd
Tuurlijk, als ik t rustig heb, doe ik wat in het huishouden. Maar als we op kantoor zitten en het is rustig, dan wordt er ook flink gekletst tussendoor/ nog een extra koffie pauze/ wat langer lunchen Fitzroy schreef:Doe jij dat dan niet, ElectraJe gaat me toch niet vertellen dat je echt werkt