FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 06:15

@Robert, dat je mensen in de winkel treft die aan het thuiswerken zijn, wil niet zeggen dat die mensen dan minder werken.
Misschien zijn ze al wel om 6 uur begonnen en houden ze er vroeger mee op, of houden ze een langere pauze.
Of gaan ze door tot 20.00 uur. Dat je mensen op straat treft hoeft echt niet te betekenen dat die mensen minder werken.

Zeker heeft thuiswerken daardoor alsnog voordelen flexibeler je dag indelen is mogelijk.
Maar er zijn ook zeker nadelen voor de medewerker, zéker voor mensen die alleen wonen, die zitten nu hele dagen alleen en zien alleen online mensen via teams of zoom of Skype.

En het verschil tussen werk en privé wordt moeilijker aan te duiden, je hebt letterlijk je werk mee naar huis en dat kan soms ook een vervelende belasting zijn. Een half uurtje naar huis rijden kan ook heerlijk afsluitend werken, werk blijft op werk, nu weer naar huis naar privé.

De mensen die niet alleen wonen, maar beiden thuiswerken, moeten ook maar net de luxe hebben van 2 ruimtes, zodat je elkaar niet in de weg zit tijdens online vergaderingen.

Het is mooi dat het kan, maar wat mij betreft is het ook mooi dat het straks weer op kantoor kan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:50

Relaxed schreef:
Wat een gezeur over het verwarmen van je huis.. Dat weegt toch ruim op tegen het wegvallen van je reistijd?

Dat geldt idd niet voor iedereen.

Daarbij, Ik stook normaal alleen savonds 2 a 3 uren op 19 graden. Overdag uit. Als ik thuiswerk zal daar 9 per dag bij komen en op hogere temperaturen. Dat is nog een verschil.

Als ik absoluut NIET naar kantoor mag ondanks dat die inmiddels op de 1.5 meter is ingericht, zou ik het fijn vinden als daar wat tegenover komt te staan. Als het allemaal tijdelijk zou zijn ala. Maar ze zijn tevreden dat het zo kan werken dat het er naar uitziet dat we mogelijk dit altijd blijven doen ongeacht corona. Dan vind ik het fair dat er een compensatie komt, want hier heb ik niet voor gekozen.

Al vind ik het meest vervelende hierin nog dat ze vergeten dat in sommige gevallen een deel van privé is vervangen door werk. Iets waar ik nooit vokr zou kiezen zelf. In calamiteiten ala. Maar dat ik nooit meer mensen te eten kan uitnodigen omdat mijn woonkamer verkleind is en de eettafel weg is, vind ik wel poedersuiker.

Of is dat ook mijn eigen schuld dat ik zo klein woon en groter niet kan betalen? Net als dat ik een huur huis heb die niet Uber geïsoleerd is omdat ik anders niet kan betalen?

Mochten we de keuze hebben, of bijvoorbeeld max 50% thuis 'moeten' werken vind ik het al anders en wil ik best wat water bij de wijn doen. Maar een verplichting tot 100%, ook in de toekomst, zou het fijn zijn als daar over nagedacht kan worden.

Neemt niet weg dat ik wel al heel blij ben met een mogelijkheid tot een leen laptop en leenstoel omdat ik in korte tijd al RSI ontwikkelde thuis. Een bureau heb ik zelf gekocht. Ondanks dat ik dst anders nooit zou doen ivm geen plek, vind ik dat achteraf prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:11

Marije_jiplover schreef:
@Robert, dat je mensen in de winkel treft die aan het thuiswerken zijn, wil niet zeggen dat die mensen dan minder werken.
Misschien zijn ze al wel om 6 uur begonnen en houden ze er vroeger mee op, of houden ze een langere pauze.
Of gaan ze door tot 20.00 uur. Dat je mensen op straat treft hoeft echt niet te betekenen dat die mensen minder werken.

Zeker heeft thuiswerken daardoor alsnog voordelen flexibeler je dag indelen is mogelijk.
Maar er zijn ook zeker nadelen voor de medewerker, zéker voor mensen die alleen wonen, die zitten nu hele dagen alleen en zien alleen online mensen via teams of zoom of Skype.

En het verschil tussen werk en privé wordt moeilijker aan te duiden, je hebt letterlijk je werk mee naar huis en dat kan soms ook een vervelende belasting zijn. Een half uurtje naar huis rijden kan ook heerlijk afsluitend werken, werk blijft op werk, nu weer naar huis naar privé.

De mensen die niet alleen wonen, maar beiden thuiswerken, moeten ook maar net de luxe hebben van 2 ruimtes, zodat je elkaar niet in de weg zit tijdens online vergaderingen.

Het is mooi dat het kan, maar wat mij betreft is het ook mooi dat het straks weer op kantoor kan.

Inderdaad ik had sowieso al de vrijheid, ook toen ik nog wel op kantoor mocht komen. Dat je 8 uur lang achter elkaar achter je computer moet zitten is er voor mij al 10 jaar niet meer bij. Gelukkig! Er is ook al veel onderzoek gedaan naar het zogenaamde nieuwe werken. De productiviteit verbetert als je de werknemers de vrijheid en de verantwoording geeft. De mensen die daar niet mee om kunnen gaan worden vanzelf zichtbaar.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:21

Mensen die thuis werken hebben doorgaans geen reistijd van een uur. Heeft de FNV daar ook wel nagedacht.

En ook zijn er heel veel mensen die thuis willen werken maar niet mogen.

Misschien kunnen ze beter gaan voor een compensatie voor de mensen die wel braaf naar hun werk blijven gaan ondanks de Corona en de reistijd die ze hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:48

Blussem schreef:
Mensen die thuis werken hebben doorgaans geen reistijd van een uur. Heeft de FNV daar ook wel nagedacht.

Misschien kunnen ze beter gaan voor een compensatie voor de mensen die wel braaf naar hun werk blijven gaan ondanks de Corona en de reistijd die ze hebben.

Braaf naar hun werk gaan? Ik zal graag willen maar wij zijn gewoon niet welkom op kantoor. Beetje vreemde stelling..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:10

Ik lees hierboven dat als je alleen bent je dan de hele dag alleen bent, mij lijkt dat juist wel fijn, weinig afleiding :o dus dat is voor iedereen anders. Kinderen kunnen afleiden, maar juist iets oudere kinderen die zichzelf kunnen vermaken hoeven dan misschien ook niet naar de naschoolse. En wat er ook eerder is gezegd denk ik dat het thuiswerken wel veel flexibeler is qua je uren indelen, wat ook veel voordeel heeft. Zo zou ik wel naar de fysio willen, maar die zijn alleen open onder m'n werktijd. Dan zou je als je thuis werkt dat tussendoor kunnen doen waardoor lichamelijke klachten tijdens werk ook nog afnemen en dan even wat langer doorgaan.
Ik las trouwens ergens dat mensen het meest productief zijn als ze maar 3 uur zouden werken :') nu zou het best kunnen dat misschien concentratie daarna afneemt oid? Maar alsnog zou ik mezelf na 3 uur nog steeds productief noemen, ik merk er zelf geen verschil in. Ik heb juist dat ik na pauzes soms wat in zak en dan maar geen pauze neem.

Ik wil echt graag vanuit huis werken :o maar dat gaat helaas niet met wat ik doe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:12

Jessix schreef:
Blussem schreef:

Braaf naar hun werk gaan? Ik zal graag willen maar wij zijn gewoon niet welkom op kantoor. Beetje vreemde stelling..

Er zijn nogal veel verschillende mogelijkheden inderdaad. Niet welkom op kantoor, dus geen keuze. Of niet thuis kunnen/mogen werken, dus ook geen keuze. Maar aan de andere kant bijvoorbeeld mensen in een risicogroep die wel thuis mogen werken, maar ook op kantoor. Dan hebben zij wel een keuze, maar om hen nu te 'straffen' dat ze liever thuisblijven vanwege eigen gezondheid? Dat lijkt mij beter dan toch ergens naartoe gaan en mogelijk ziek worden.
Of degene die ik hier voorbij zag komen met een flinke reistijd, geen mogelijkheid om een plek te reserveren en dus de kans hebben om weer het hele stuk terug te moeten rijden. Het ene is niet beter als het ander. Misschien is het anders als je naar kantoor kan, geen risicogroep bent en dan kiest om thuis te werken.

Ik zie trouwens ook het verschil niet tussen een koffiepauze van een half uur waarbij er gekletst wordt met collega's als je op kantoor bent of even een boodschap doen. Dat kletsen met collega's gaat echt niet altijd over het werk.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn moeder kijk, die zegt dat de thuis eigenlijk efficiënter is als op kantoor. Want geen collega's waar je mee aan het kletsen bent, geen koffiepauzes en de lunch doet ze thuis vaak achter haar pc. En ze kan eerder beginnen en is dan eerder klaar, zit minder vast aan tijden. Op kantoor werk je ook geen 8 uur aan één stuk, zitten ook tijden tussen dat je 'niks' doet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:56

Ik heb het niet over straffen. Maar wel dat in deze tijd wel gekeken mag worden of de mensen die graag thuis willen werken maar niet mogen een extra vergoeding kunnen krijgen vanwege het risco van Corona die ze lopen en niet de voordelen hebben van het thuiswerken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:10

moonsparkle schreef:
Nou de werkgever kan wel aan een kleiner pand denken of wat ik ook bij sommige bedrijven zie is helemaal geen pand meer, dan levert het de werkgever wel veel op.

Je kunt niet zomaar naar een ander pand. Een werkgever heeft ook afspraken en contracten met bedrijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:45

Als ik zie dat er werkgevers zijn die voorlopig nog niet toestaan dat mensen weer in hun buro terug keren dan is een eventuele vergoeding zeker een legitiem discussuepunt, dat heeft namelijk niet meer veel met de opgelegde lockdown te maken, dat is een bewuste overweging.
Nogmaals denk ik niet dat dit iets is wat je voor iedereen in alle situaties in alle posities identiek kunt voorschrijven. Dan krijg je dadelijk van die kromme situaties dat mensen die er altijd al vrijwillig voor kozen om regelmatig thuis te werken daar ineens geld voor eissen.
Mensen die ineens gedwongen worden thuis te werken die dit nooit overwogen hebben zullen sowieso echt met de werkgever om tafel moeten. Je laten verplichten om een bureau in te richten thuis is niet perse wenselijk voor iedereen en soms zelfs domweg ook onmogelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:51

Sizzle schreef:
Als ik zie dat er werkgevers zijn die voorlopig nog niet toestaan dat mensen weer in hun buro terug keren dan is een eventuele vergoeding zeker een legitiem discussuepunt, dat heeft namelijk niet meer veel met de opgelegde lockdown te maken, dat is een bewuste overweging.
Nogmaals denk ik niet dat dit iets is wat je voor iedereen in alle situaties in alle posities identiek kunt voorschrijven. Dan krijg je dadelijk van die kromme situaties dat mensen die er altijd al vrijwillig voor kozen om regelmatig thuis te werken daar ineens geld voor eissen.
Mensen die ineens gedwongen worden thuis te werken die dit nooit overwogen hebben zullen sowieso echt met de werkgever om tafel moeten. Je laten verplichten om een bureau in te richten thuis is niet perse wenselijk voor iedereen en soms zelfs domweg ook onmogelijk.

Ja... wij gingen net een proefperiode in om weer wat op kantoor te mogen werken toen Rutte in zijn laatste persconferentie zei “werk zo veel mogelijk thuis”. Ik werk voor een gemeente en die nam dat direct heel letterlijk. Thuiswerken dus. :+

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:25

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:08

Klopt zeker. Je kunt zelfs afvragen of dit wel niet heel ongepast is van de FNV om dit te eisen in deze tijden.

Daarnaast zijn er ook heel veel mensen die ook graag thuis willen werken maar niet mogen of kunnen vanwege hun beroep. Bijv leraren, verpleegkundige, enz. Zou heel raar zijn als deze mensen niks extras krijgen en de thuiswerkers wel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:26

Fitzroy schreef:
Ik vind een thuiswerkvergoeding ook zeker op zijn plek.

Ik drink zeker 8 koppen koffie (ja, dat is teveel maar wel lekker), heb de airco hele dagen aangehad en krijg al sinds het begin vd crisis geen reiskostenvergoeding. Ik heb een groot beeldscherm gekocht en een campingtafel :+
En ik mis mijn collega’s dus reistijd zou ik niet erg vinden. Maar helaas, wij mogen niet naar het werk.

Ik hoor overigens niemand hier over de reiskostenvergoeding die de werkgever uit spaart. Ik denk dat die in veel gevallen vele malen hoger uitpakt dan een thuiswerkvergoeding van 2,- per dag. Bij mij scheelt het al € 15,- en bij mensen die nog verder wonen nog veel meer.

Koffie, dat is dan 8 x € 0,12 per dag.
Een hittegolf kost gemiddeld € 3,-- aan stroom.
Geen reiskosten vergoeding lijkt me heel logisch als je niet reist.
Beeldscherm en tafel moet je kunnen declareren.
Dan kom ik per maand aan 8 x € 0,12 x 22 werkdagen = € 21,12 + € 3,-- als het een hittegolf is. Dus Tussen de € 21,-- en € 25,-- per maand.
€ 2,-- per dag is dus vele malen hoger dan de werkelijke kosten.

https://www.kantinewinkel.nl/blog/een-k ... er%20kopje.
https://www.vastelastenbond.nl/blog/hit ... h%20stroom).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:06

Blussem schreef:
Klopt zeker. Je kunt zelfs afvragen of dit wel niet heel ongepast is van de FNV om dit te eisen in deze tijden.

Daarnaast zijn er ook heel veel mensen die ook graag thuis willen werken maar niet mogen of kunnen vanwege hun beroep. Bijv leraren, verpleegkundige, enz. Zou heel raar zijn als deze mensen niks extras krijgen en de thuiswerkers wel.

Het is geen extraatje krijgen.
Het is een onkostenvergoeding.
En je reiskosten moeten worden stopgezet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:12

Rien10, die € 2,- heb ik niet verzonnen. Dat heeft het NIBUD berekend.

Overigens denk ik dat de hele dag de airco aan alleen al 2,- per dag kost, dus hoe je aan 3,- voor de hele periode komt is mij een raadsel. Ik heb nog niet mijn energierapport van afgelopen maand, maar dan kan ik het je precies vertellen.

Edit: dit komt nb van de vaste lastenbond: € 6,62 per dag :=
Een hittegolf van 7 dagen kost u: € 3,- aan extra stroom kosten wanneer u een ventilator de hele dag aan laat staan. Dat valt nog mee. Airco is daarentegen veel duurder. Deze verbruikt maar liefst ca. 1.200 Watt per uur. Dat betekent ruim € 6,62 per dag! Dat is bijna € 50 per week!

Dus ik red het bij lange na niet met € 2,-
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 01-09-20 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:13

Het raadsel las ik op internet. De link heb ik er bij gezet.
Ik ben inderdaad nieuwsgierig hoeveel meer energie je hebt verbruikt. Die € 3,-- berekening kan er volgens jouw gegevens flink naast zitten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:15

Zie mijn edit, rien10. Komt van jouw vaste lastenbond.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:26

Ja, ik zie het. Ik heb dus niet de juiste informatie gebruikt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:27

Mijn reiskosten vergoeding is stopgezet na 3 maanden thuiswerken, en daarvoor hebben we € 30,- netto thuiswerk vergoeding gekregen. Net vandaag ook bericht gekregen dat er mogelijkheden zijn om via t werk een bureau en stoel te krijgen. Hier ga ik zeker gebruik van maken, want van de eettafel krijg ik rugpijn en van de laptop op de bank, RSI klachten :roll:

Die €30 netto vind ik zo spannend niet, leuk dat je t krijgt, maar had niet perse gehoeven. Maar die goede werkplek vind ik wel heel belangrijk. Je wilt niet weten hoeveel collega's ik hoor met rug- nek- en schouderklachten door het thuiswerken

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:34

Tango1979 schreef:
Mijn reiskosten vergoeding is stopgezet na 3 maanden thuiswerken, en daarvoor hebben we € 30,- netto thuiswerk vergoeding gekregen. Net vandaag ook bericht gekregen dat er mogelijkheden zijn om via t werk een bureau en stoel te krijgen. Hier ga ik zeker gebruik van maken, want van de eettafel krijg ik rugpijn en van de laptop op de bank, RSI klachten :roll:

Die €30 netto vind ik zo spannend niet, leuk dat je t krijgt, maar had niet perse gehoeven. Maar die goede werkplek vind ik wel heel belangrijk. Je wilt niet weten hoeveel collega's ik hoor met rug- nek- en schouderklachten door het thuiswerken

Gek hè?
Volgens sommigen werk je amper thuis, kijk je koffietijd, doe je de was tussendoor, drink je koffie met de buurvrouw en ga je lekker boodschappen doen in de baas zijn tijd :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:38

Doe jij dat dan niet, Electra :') Je gaat me toch niet vertellen dat je echt werkt :))

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:42

Electra63 schreef:
Gek hè?
Volgens sommigen werk je amper thuis, kijk je koffietijd, doe je de was tussendoor, drink je koffie met de buurvrouw en ga je lekker boodschappen doen in de baas zijn tijd :D

Dan krijg ik mn werk niet af :D Tuurlijk, als ik t rustig heb, doe ik wat in het huishouden. Maar als we op kantoor zitten en het is rustig, dan wordt er ook flink gekletst tussendoor/ nog een extra koffie pauze/ wat langer lunchen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:45

Fitzroy schreef:
Doe jij dat dan niet, Electra :') Je gaat me toch niet vertellen dat je echt werkt :))

Ik doe zeker van alles tussendoor. :D
Niet omdat ik het rustig heb, maar om even te bewegen en mijn hoofd te legen.
Maar uiteindelijk werk ik meer uren per week dan mijn contracturen.
Omdat het mij sowieso 2 uur reistijd per dag scheelt :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:53

Het is toch ook gezonder om niet continu bezig te zijn met hetzelfde? Helemaal niet achter een pc?

Ik heb ooit bij een werkgever gewerkt waar er zo'n programma op de pc stond, waarbij er elke zoveel minuten aangegeven werd dat je pauze moest nemen voor zoveel minuten. Vreselijk irritant want je kon niet verder, maar dat was ook vaker dan ik verwacht had haha