Nederlandse student in België, ziektebriefje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: Nederlandse student in België, ziektebriefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:01

Ik wist helemaal niet dat je niet verzekerd was als je na 1 dag al terug ging werken. Dat heb ik best vaak gedaan :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:02

Karin schreef:
Als je idd met terugwerkende kracht een ziektebriefje kunt halen, dan maakt dat de zaak al minder ingewikkeld.

En toch vind ik dat dan weer raar overkomen. Je komt gezond-ogend bij je huisarts. "ja gisteren had ik een migraine aanval" "okee mevrouw de wit hier is u briefje"...
Toch raar of niet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:17

Ik zou het vooral raar vinden als mijn HA mij mevrouw De Wit noemt, want zo heet ik helemaal niet. :') _O-

Maar ik snap je punt. Idd een vreemd idee om achteraf nog een briefje te komen halen terwijl je alweer fit genoeg bent om je werkzaamheden te hervatten. Zodra ik fysiek weer in staat ben om te werken (in mijn geval: achter een laptop kan) ga ik weer aan het werk.

Overigens zie ik er de dag na een migraineaanval altijd best gezond uit. Dan is alles tenslotte weer achter de rug. :))

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:21

Veulen84 schreef:
Karin schreef:
Als je idd met terugwerkende kracht een ziektebriefje kunt halen, dan maakt dat de zaak al minder ingewikkeld.

En toch vind ik dat dan weer raar overkomen. Je komt gezond-ogend bij je huisarts. "ja gisteren had ik een migraine aanval" "okee mevrouw de wit hier is u briefje"...
Toch raar of niet?

Als je huisarts er bekend mee is dat je dat vaker hebt is het geen probleem.
Want ik heb 1x gehad dat ik die dag dus niet terecht kon bij de dokterspraktijk.
Groot probleem bij mijn school. Want ik moest maar nablijven omdat ik een dag later naar de dokter was geweest.
Had ik geluk dat men stage mentor kon bevestigen dat hij bij dezelfde praktijk zat. En het idd klopt dat je niet altijd terecht kon.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:22

Veulen84 schreef:
Karin schreef:

Toch raar of niet?

Ik vind dat hele systeem in Belgie raar met die briefjes.
Als je een buikgriepje (noro!) hebt ga je toch niet naar de dokter? Dat moet je uitzieken en in de tussentijd vooral niet onder de mensen komen die je daarmee ook zou besmetten.

En hebben die huisartsen dan nog wel tijd genoeg voor patienten die echt hulp nodig hebben als die wachtkamer continu vol zit met mensen die alleen maar voor een briefje komen?
Of kun je zo'n briefje anno nu ook online aanvragen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:31

Briefje kan je in principe enkel krijgen na een consultatie. ( en 26 euries :D )
De rest is wettelijk gezien niet in orde.
Maar soms wordt die wet wel overtreden. Uiteraard :Y)

De huisartsen hebben hier dus geen tijd genoeg en er zijn er in veel dorpen ook tekort.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:33

Het ziekteverzuim in Nederland is lager dan in België, dus dat 'zomaar ziekmelden als je geen briefje moet halen' valt dus kennelijk wel mee. Dat wordt dan inderdaad op een andere manier aangepakt.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:37

Heb bij ons in het labo een collega die met veel plezier maandelijks een of enkele dagen thuis blijft. Je kunt het volgen met de maanstand, iets cyclisch en vrouwelijk, hmm. (ben zelf vrouw, maar bij haar is het zo uitgesproken en echt om iedereen te pesten...)
Verder heeft ze altijd wel een pijntje ....
We zijn niet de grote klagers op vlak van ziekte, maar gaat het niet dan is het zo.

Minder ziekteverzuim hier zou wel leuk zijn. Zijn echter veel mensen in mijn omgeving (en ikzelf) die met een burnout sukkelen of een depressie. Dat is ook niet direct opgelost.
Verder is het hier heel makkelijk om lang afwezig te zijn wegens ziekte en wordt hier dan ook gretig misbruik van gemaakt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:28

Ik zou als eerste dan bij je eigen huisartsenpraktijk vragen of ze zo'n briefje willen schrijven wanneer het nodig is. Als dat niet zo is of het inderdaad via een andere praktijk moet, probeer dan eens te informeren of HAP Hendrikx in Dommelen wellicht iets voor je kan betekenen. Luc is namelijk een belgische huisarts in Nederland. :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 20:43

Neonlight schreef:
Ik zou als eerste dan bij je eigen huisartsenpraktijk vragen of ze zo'n briefje willen schrijven wanneer het nodig is. Als dat niet zo is of het inderdaad via een andere praktijk moet, probeer dan eens te informeren of HAP Hendrikx in Dommelen wellicht iets voor je kan betekenen. Luc is namelijk een belgische huisarts in Nederland. :)

Thanks! Ik ga het onthouden. Ik wacht eerst even het bericht van mijn universiteit af. Dan ga ik inderdaad aan de huisartsenpraktijk vragen of ze het zouden willen doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:27

Pandora2 schreef:
En zo krijg je natuurlijk ook populaire en minder populaire artsen :=

Oh ja, zeker! Ik ken ook een arts die alles schrijft wat je wilt. Ook als er niets aan de hand is. Een mevrouw die ik ken komt daar om ziektebriefjes te halen voor al haar kinderen (zonder de kinderen erbij), omdat de kids te lui waren op te staan voor school. Ze komt zowat maandelijks bij die arts |o
Als je bij die arts wilt langsgaan, kan je 2 uur aanschuiven op z'n vrij spreekuur. Dat doe je niet als je echt ziek bent. Alleen als je iets "gedaan wilt krijgen".

Overigens zijn er ook veel bedrijven in Belgie die een eigen controlearts hebben. Die komen dezelfde dag of de dag erna al langs om te zien of je wel echt ziek bent. Dus als je een malafide huisarts hebt, wordt dat er zo hopelijk uit gefilterd.
Die arts is ook bij machte om je eerder werken te sturen. Huisarts zegt 5 dagen en hij zegt 3? Dan heb je er maar 3 :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:38

Rebel_Jits, dat laatste stukje klopt niet helemaal. Een controlearts is niet in dienst van het bedrijf. Controleartsen doen controles in opdracht van het bedrijf. Ze gaan ook in principe niet over de periode, wel over gewaarborgd loon. Je kan dus wel je vijf dagen thuis blijven, maar dan zal je maar voor drie dagen betaald worden.

Malafide huisartsen worden er al niet uitgefilterd zo hoor. De beslissingen worden door beide artsen vanuit een ander oogpunt genomen.

Ik heb zelfs een controlearts gehad (meestal dezelfde, komt vaker, is in mijn bedrijf is controle eerder de regel dan uitzondering) die me langer wou geven dan de huisarts :+ Dus toen moest ik terug naar de huisarts met een aanbeveling van hem. Dat was awkward voor mijn werkgever...

Wel zal er in de toekomst een uitfiltering van "makkelijk schrijvende artsen" komen door de digitalisering van de ziekteattesten bij de mutualiteit. Als alles digitaal gebeurt, zal het RIZIV cijfers kunnen halen uit die attesten en wie wat voorschrijft qua periode. Maar dat zal dus zijn in samenwerking met de mutualiteiten, niet met controleartsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:41

Rebel_Jits schreef:
Pandora2 schreef:
En zo krijg je natuurlijk ook populaire en minder populaire artsen :=

Oh ja, zeker! Ik ken ook een arts die alles schrijft wat je wilt. Ook als er niets aan de hand is. Een mevrouw die ik ken komt daar om ziektebriefjes te halen voor al haar kinderen (zonder de kinderen erbij), omdat de kids te lui waren op te staan voor school. Ze komt zowat maandelijks bij die arts |o
Als je bij die arts wilt langsgaan, kan je 2 uur aanschuiven op z'n vrij spreekuur. Dat doe je niet als je echt ziek bent. Alleen als je iets "gedaan wilt krijgen".

Overigens zijn er ook veel bedrijven in Belgie die een eigen controlearts hebben. Die komen dezelfde dag of de dag erna al langs om te zien of je wel echt ziek bent. Dus als je een malafide huisarts hebt, wordt dat er zo hopelijk uit gefilterd.
Die arts is ook bij machte om je eerder werken te sturen. Huisarts zegt 5 dagen en hij zegt 3? Dan heb je er maar 3 :=

Uhm sorry, maar als je bij mijn arts op vrije raadpleging gaat zit je ook makkelijk 2 uur als ik de pech heb een griepje te pakken te krijgen. Ze zegt elke keer dat ik moet bellen ipv daar te gaan zitten maar dat vind ik altijd onfair tov de anderen die daar zitten en zich waarschijnlijk ook ellendig voelen.. En nee, die schrijft echt niet makkelijk. Ze is echter wél van belachelijk veel op de hoogte, weet heel goed of en naar wie ze je door moet sturen als je problemen hebt. Ze is één van de enige huisartsen die ik al gehad heb die mijn dossier mee kan en wil opvolgen.

Ik mag al lang niet meer werken en ik durf te beweren dat ik wel degelijk echt ziek ben. :+ En ik zit daar van tijd ook 2 uur. Indien het echt iets is dat ik het niet kan houden (niersteen bv.) dan bel ik wel eens en dan maakt ze gewoon tijd tussen twee patiënten.

Maar het is dus dikke bullshit dat je alleen maar om te profiteren ergens twee uur gaat zitten. De arts die ik ooit had als kind die makkelijk schreef had juist nagenoeg niemand in de wachtkamer omdat gewoon schrijven nu eenmaal minder lang duurt dan daadwerkelijk de klacht fatsoenlijk overlopen. Bij mijn huisarts zitten nog twee artsen waarvan degene die het meeste schrijft en daar ook bekend om staat, juist de minst lange wachttijden heeft. Bij hem ga ik alleen als er papieren ingevuld moeten worden. Zodat mijn eigen huisdokter zich kan focussen op effectief mensen helpen ipv administratie.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:09

Ik heb inmiddels een reactie van mijn universiteit. Eigenlijk komt het er op neer dat ik gewoon pech heb als ik in Nederland ziek wordt. Geen briefje is ongewettigd afwezig wat betekend minpunten in geval van een werkcollege of geen herkansing meer in geval van een examen.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:12

Je zegt steeds "als ik in Nederland ziek wordt moet ik 3u op de trein naar een dokter in Brussel"

Maar in België ben je niet verplicht om bij je huisarts te gaan. Dus je kan evt ook vragen aan je ouders om je naar de dichtstbijzijnde dokter over de grens te brengen, indien mogelijk natuurlijk :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:23

Berryz schreef:
Je zegt steeds "als ik in Nederland ziek wordt moet ik 3u op de trein naar een dokter in Brussel"

Maar in België ben je niet verplicht om bij je huisarts te gaan. Dus je kan evt ook vragen aan je ouders om je naar de dichtstbijzijnde dokter over de grens te brengen, indien mogelijk natuurlijk :)

Ja alleen het punt is dat mijn ouders werken, ik acht de kans niet groot dat ze mij dus kunnen brengen.

Zelf rijden gaat hem echt niet worden als ik ziek ben, en zeer waarschijnlijk dan ook geen auto tot beschikking.

En het ov naar België is heel slecht geregeld vanuit hier. Voor een foto opdracht moesten we naar Lommel, echt net over de grens. Dit zou vanuit mijn huis zo'n 2,5 uur duren ivm vele overstappen. Met de auto zou dit zo'n 30 minuten zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:26

Joy_Mennings schreef:
Berryz schreef:

Ja alleen het punt is dat mijn ouders werken, ik acht de kans niet groot dat ze mij dus kunnen brengen.

Zelf rijden gaat hem echt niet worden als ik ziek ben, en zeer waarschijnlijk dan ook geen auto tot beschikking.

En het ov naar België is heel slecht geregeld vanuit hier. Voor een foto opdracht moesten we naar Lommel, echt net over de grens. Dit zou vanuit mijn huis zo'n 2,5 uur duren ivm vele overstappen. Met de auto zou dit zo'n 30 minuten zijn.

Kun je niet zo'n doktersbriefje photoshoppen als je er eenmaal eentje hebt gehaald?

School is vrijwillig toch, dus waarom uberhaupt een ziektebriefje nodig?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:27

elnienjo schreef:
Kun je niet zo'n doktersbriefje photoshoppen als je er eenmaal eentje hebt gehaald?

School is vrijwillig toch, dus waarom uberhaupt een ziektebriefje nodig?

Ik denk dat ze dat gaan zien :')

En ja school zou vrijwillig moeten zijn, maar ze zijn best streng hier. En blijkbaar staat het ergens in de wet.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:31

Je woont niet super ver van de grens toch? Je hebt hier ook gewoon avond consultaties. Dan kan iemand wel met je rijden toch?

Als ik ziek ben moet ik ook echt naar de dokter. Laatst ook zitten overgeven op hun toilet, maar was ook puur voor een stom briefje. Zo werkt het nu eenmaal helaas. Maar als je de situatie telefonisch uitlegt, leggen ze misschien wel gewoon een briefje klaar voor je, dat doen ze bij ons ook nog wel eens..

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:37

k_m schreef:
Je woont niet super ver van de grens toch? Je hebt hier ook gewoon avond consultaties. Dan kan iemand wel met je rijden toch?

Als ik ziek ben moet ik ook echt naar de dokter. Laatst ook zitten overgeven op hun toilet, maar was ook puur voor een stom briefje. Zo werkt het nu eenmaal helaas. Maar als je de situatie telefonisch uitlegt, leggen ze misschien wel gewoon een briefje klaar voor je, dat doen ze bij ons ook nog wel eens..

Ja dan zou er waarschijnlijk wel iemand kunnen rijden. Uiteraard zou ik t eerst bij de huisartsen in de buurt proberen te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:42

k_m schreef:

Wat bizar. Buikgriep kan behoorlijk besmettelijk zijn. Thuisblijven is dan beter voor jou en anderen.
Ik vraag mij dan ook af wat een huisarts nu echt vindt van dit deel van haar/zijn werk. Kostbare tijd en kennis verdoen met mensen die alleen een briefje willen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:48

Je zal maar met je buikgriep / angstaanval / burn out / zware depressie in de wachtkamer moeten gaan zitten voor zo'n stom briefje. Ik heb me in geen jaren ziekgemeld, als ik bel dat ik ziek ben dan ben ik ziek. :evaw:

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:49

Het is gewoon de wet bij ons. Daar kan niemand iets aan doen, heb je je gewoon bij neer te leggen..

Je kan ze ook aan huis laten komen, maar dat kost extra.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:51

Ik vind het niet van deze tijd om met besmettelijke ziektes in een wachtkamer te gaan zitten waar je andere kwetsbaardere mensen aan kunt steken.

Overigens heb ik in België beroepsonderwijs gevolgd en daar was een zelf geschreven briefje voldoende als je 18+ was.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:02

k_m schreef:
Het is gewoon de wet bij ons. Daar kan niemand iets aan doen.

In een democratie kan dat zeker wel hoor :D . Maar goed, ooit zal ook België wel bij de tijd komen en hier vanaf zien. Beetje jammer dat je daar op moet wachten. Niet toevallig een huisarts bereid om een briefje per mail te sturen, na telefonisch overleg?