Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Karin schreef:Als je idd met terugwerkende kracht een ziektebriefje kunt halen, dan maakt dat de zaak al minder ingewikkeld.
Veulen84 schreef:Karin schreef:Als je idd met terugwerkende kracht een ziektebriefje kunt halen, dan maakt dat de zaak al minder ingewikkeld.
En toch vind ik dat dan weer raar overkomen. Je komt gezond-ogend bij je huisarts. "ja gisteren had ik een migraine aanval" "okee mevrouw de wit hier is u briefje"...
Toch raar of niet?
Veulen84 schreef:Karin schreef:Als je idd met terugwerkende kracht een ziektebriefje kunt halen, dan maakt dat de zaak al minder ingewikkeld.
En toch vind ik dat dan weer raar overkomen. Je komt gezond-ogend bij je huisarts. "ja gisteren had ik een migraine aanval" "okee mevrouw de wit hier is u briefje"...
Toch raar of niet?
Neonlight schreef:Ik zou als eerste dan bij je eigen huisartsenpraktijk vragen of ze zo'n briefje willen schrijven wanneer het nodig is. Als dat niet zo is of het inderdaad via een andere praktijk moet, probeer dan eens te informeren of HAP Hendrikx in Dommelen wellicht iets voor je kan betekenen. Luc is namelijk een belgische huisarts in Nederland.
Pandora2 schreef:En zo krijg je natuurlijk ook populaire en minder populaire artsen
Dus toen moest ik terug naar de huisarts met een aanbeveling van hem. Dat was awkward voor mijn werkgever...Rebel_Jits schreef:Pandora2 schreef:En zo krijg je natuurlijk ook populaire en minder populaire artsen
Oh ja, zeker! Ik ken ook een arts die alles schrijft wat je wilt. Ook als er niets aan de hand is. Een mevrouw die ik ken komt daar om ziektebriefjes te halen voor al haar kinderen (zonder de kinderen erbij), omdat de kids te lui waren op te staan voor school. Ze komt zowat maandelijks bij die arts![]()
Als je bij die arts wilt langsgaan, kan je 2 uur aanschuiven op z'n vrij spreekuur. Dat doe je niet als je echt ziek bent. Alleen als je iets "gedaan wilt krijgen".
Overigens zijn er ook veel bedrijven in Belgie die een eigen controlearts hebben. Die komen dezelfde dag of de dag erna al langs om te zien of je wel echt ziek bent. Dus als je een malafide huisarts hebt, wordt dat er zo hopelijk uit gefilterd.
Die arts is ook bij machte om je eerder werken te sturen. Huisarts zegt 5 dagen en hij zegt 3? Dan heb je er maar 3
En ik zit daar van tijd ook 2 uur. Indien het echt iets is dat ik het niet kan houden (niersteen bv.) dan bel ik wel eens en dan maakt ze gewoon tijd tussen twee patiënten.
Berryz schreef:Je zegt steeds "als ik in Nederland ziek wordt moet ik 3u op de trein naar een dokter in Brussel"
Maar in België ben je niet verplicht om bij je huisarts te gaan. Dus je kan evt ook vragen aan je ouders om je naar de dichtstbijzijnde dokter over de grens te brengen, indien mogelijk natuurlijk
Joy_Mennings schreef:Berryz schreef:Je zegt steeds "als ik in Nederland ziek wordt moet ik 3u op de trein naar een dokter in Brussel"
Maar in België ben je niet verplicht om bij je huisarts te gaan. Dus je kan evt ook vragen aan je ouders om je naar de dichtstbijzijnde dokter over de grens te brengen, indien mogelijk natuurlijk
Ja alleen het punt is dat mijn ouders werken, ik acht de kans niet groot dat ze mij dus kunnen brengen.
Zelf rijden gaat hem echt niet worden als ik ziek ben, en zeer waarschijnlijk dan ook geen auto tot beschikking.
En het ov naar België is heel slecht geregeld vanuit hier. Voor een foto opdracht moesten we naar Lommel, echt net over de grens. Dit zou vanuit mijn huis zo'n 2,5 uur duren ivm vele overstappen. Met de auto zou dit zo'n 30 minuten zijn.
elnienjo schreef:Kun je niet zo'n doktersbriefje photoshoppen als je er eenmaal eentje hebt gehaald?
School is vrijwillig toch, dus waarom uberhaupt een ziektebriefje nodig?
k_m schreef:Je woont niet super ver van de grens toch? Je hebt hier ook gewoon avond consultaties. Dan kan iemand wel met je rijden toch?
Als ik ziek ben moet ik ook echt naar de dokter. Laatst ook zitten overgeven op hun toilet, maar was ook puur voor een stom briefje. Zo werkt het nu eenmaal helaas. Maar als je de situatie telefonisch uitlegt, leggen ze misschien wel gewoon een briefje klaar voor je, dat doen ze bij ons ook nog wel eens..
k_m schreef:Je woont niet super ver van de grens toch? Je hebt hier ook gewoon avond consultaties. Dan kan iemand wel met je rijden toch?
Als ik ziek ben moet ik ook echt naar de dokter. Laatst ook zitten overgeven op hun toilet, maar was ook puur voor een stom briefje. Zo werkt het nu eenmaal helaas. Maar als je de situatie telefonisch uitlegt, leggen ze misschien wel gewoon een briefje klaar voor je, dat doen ze bij ons ook nog wel eens..
k_m schreef:Het is gewoon de wet bij ons. Daar kan niemand iets aan doen.
. Maar goed, ooit zal ook België wel bij de tijd komen en hier vanaf zien. Beetje jammer dat je daar op moet wachten. Niet toevallig een huisarts bereid om een briefje per mail te sturen, na telefonisch overleg?