Belastingaangifte 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Re: Belastingaangifte 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:55

Ik ben nu ook bezig met mijn aangifte, maar ik loop (volgens mij) altijd vast op de voorlopige aanslag zorgverzekeringswet. Kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets voor betaald heb, maar iemand enig idee waar ik dat dan terug zou moeten kunnen vinden? Ik krijg geen zorgtoeslagen ed.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:56

Ik kwam er vorige maand achter dat er een jaar lang dubbele loonheffingskorting is gedaan. Heel leuk per maand wat extra, maar ik wist dus niet dat het extra was en ik het nu terug moest betalen.
Dit vorige maand meteen stopgezet.

Nu zou ik eigenlijk 1200 euro moeten terug betalen, maar door hoge zorg kosten en studie kosten die ik had, is het nu 295 euro. Even goed voor mij heel veel, aangezien ik nu al niet uit kwam. (en al een betalingsregeling voor 4000 euro heb lopen)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:30

Justme_Lisaa schreef:
Nickolay schreef:

Ik zou het even goed navragen. Want volgens mij ben je als volwassene nog thuis woont, wel fiscaal partner. Maar je kan maar 1 fiscaal partner hebben. Dus als je vader er al 1 heeft, dan zijn jullie het niet. Het is best ingewikkeld :D

Dit geld alleen als je op 31 december 2018 27 jaar of ouder bent, indien je dit niet bent dan kan je nee invullen. Anders ben je dat wel, maar dan veranderd er niets als je zegt dat je geen fiscale partner bent. Net toevallig ingevuld haha :),

Ik ben inderdaad nog geen 27 dus dan kan ik gewoon nee invullen. Ik twijfelde nogal..

En mijn vader heeft geen fiscale partner meer, hij is weduwnaar.
Ofja, waarschijnlijk moet hij dan mijn zus als fiscale partner opgeven gezien zij wel ouder is dan 27?

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:52

Ik kom er achter dat ik nog wat extra kan aftrekken aan kosten. Altijd meegenomen. Kortom ik moet best een bult betalen maar minder dan gedacht. Nu rustig afwachten en pas laat versturen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:11

Hier gisteravond zonder problemen aangifte gedaan samen. Ik krijg weer een mooi bedrag combinatiekorting terug :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:14

Samantha89 schreef:
Kan iemand mij hier misschien helpen? Wij hebben vorig jaar een stuk grond met stal gekocht voor de paarden. Nu moet ik de waarde in het economisch verkeer invullen. Is dat dan het bedrag wat wij ervoor betaald hebben?

Niemand die hier iets over weet? Belastingdienst is de wachtrij vol als ik ze bel :')

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:16

Kan iemand mij uitleggen waarom je aan het einde het bedrag moet verdelen onder fiscale partners en de belastingdienst dit niet automatisch zo voordelig mogelijk voor jezelf doet?

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:30

Gaat goed site weer onbereikbaar. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:36

Dat is toch niet raar? Iedereen wil die eerste dagen meteen alles indienen. Ik wacht altijd even en krijg toch net zo snel als de rest de betaling of rekening haha. Ik snap dus nooit zo goed waarom mensen meteen de 1e dag alles willen doen en dan klagen dat de site eruit ligt (hier vind ik het geen klagen hoor, maar in mijn omgeving hoor ik echt mensen boos worden hierom haha )

Voor de mensen met vragen, vraag het aan mensen die er voor geleerd hebben. Dus bel de belasting of een boekhouder(helemaal bij eigen bedrijf ) en ga niet af op mensen op een forum die denken dat het zo zit. Het kan echt veel verschil maken.

Eleionomae
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:42

Urona447 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom je aan het einde het bedrag moet verdelen onder fiscale partners en de belastingdienst dit niet automatisch zo voordelig mogelijk voor jezelf doet?

Omdat de belasting er van uit gaat dat je een financiële eenheid bent met je fiscale partner en zij dus voor je uit rekenen hoe je samen zoveel mogelijk geld krijgt of zo weinig mogelijk hoeft te betalen.

Als ik mezelf alles zou toebedelen en mijn man niks, zouden we maarliefst 972 euro minder krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:43

Eleionomae schreef:
Urona447 schreef:

Omdat de belasting er van uit gaat dat je een financiële eenheid bent met je fiscale partner en zij dus voor je uit rekenen hoe je samen zoveel mogelijk geld krijgt of zo weinig mogelijk hoeft te betalen.

Als ik mezelf alles zou toebedelen en mijn man niks, zouden we maarliefst 972 euro minder krijgen.

Echt? Hoe kan je zo’n groot verschil krijgen dan?
Ik zit ook wel een beetje te schuiven steeds, maar het verschil is altijd maar een paar euro.

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:53

Nou niet positief, maar ook niet negatief dus dat is dan wel weer goed. Zou 9 euro terug krijgen, maar zou te weinig zijn. Hoop alleen dan wel dat ze die 9 euro die ze niet betalen wel weer aftrekken van belastingschuld. :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:09

Thuiswonend, parttime werkend, geen studies en ik mag gewoon betalen. -O-

Mijn vader zegt dat je alleen aangifte moet doen als je een brief van de belasting krijgt. Maar aangifte geldt voor iedereen toch? Volgens de site zie ik dat je boven de €47 betalen sowieso aangifte moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:12

Ja je moet gewoon aangifte doen.. De gegevens zijn ook bij hun bekend, dus je zult anders vanzelf een aanslag krijgen.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:14

Samantha89 schreef:
Samantha89 schreef:
Kan iemand mij hier misschien helpen? Wij hebben vorig jaar een stuk grond met stal gekocht voor de paarden. Nu moet ik de waarde in het economisch verkeer invullen. Is dat dan het bedrag wat wij ervoor betaald hebben?

Niemand die hier iets over weet? Belastingdienst is de wachtrij vol als ik ze bel :')

Box 3? En niet gekocht vóór 1 januari 2019? Dan hoef je niets op te nemen. Je mag me eventueel ook wel pb-en.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:16

Relaxed schreef:
Ja je moet gewoon aangifte doen.. De gegevens zijn ook bij hun bekend, dus je zult anders vanzelf een aanslag krijgen.

Dacht ik al.
Dan word het betalen :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:20

Hier wordt het nog puzzelen. Kreeg alle jaren altijd veel terug maar nu stond de teller op 0. Dat is als ik geen fiscaal partner voor het hele jaar aanwijs. Ik kan voor 2019 uit 2 kiezen: mijn moeder of mijn partner. Beiden hebben een koophuis dus moet helaas even samen met hen gaan kijken of er nog iets gunstigers uit te slepen is.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:23

Je woont met beide samen? Ik neem dan even aan dat alleen je partner een eigen woning heeft?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:25

veerledec schreef:
Je woont met beide samen? Ik neem dan even aan dat alleen je partner een eigen woning heeft?

Ik woonde met beiden samen idd. Mijn moeder heeft een eigen woning en mijn vriend ook.

*edit*
Ik woonde tot 11 juli in het huis van mijn moeder.
Tot 23 februari woonde ik daar alleen met mijn vader, hij is toen overleden. Mijn moeder is op 30 maart ook weer in die woning gaan wonen. Van 30 maart tot 11 juli woonde ik daar dus met mijn moeder.

Op 12 juli ben ik naar het huis van mijn partner verhuisd.

Ik heb een zoon van 2, die het hele jaar bij mij (en dus mijn vader, moeder en vriend) heeft gewoond.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:28

veerledec schreef:
Box 3? En niet gekocht vóór 1 januari 2019? Dan hoef je niets op te nemen. Je mag me eventueel ook wel pb-en.

Heb ze eindelijk te pakken gehad. Ik moest invullen wat het op 1-1-19 waard zou zijn, maar het is nogal ingewikkeld. Dus ik heb ingevuld waar wij het voor gekocht hadden. Wij hadden het ook pas juni 19 gekocht, dus t doet verder voor ons niks in de aangifte. Waarschijnlijk volgend jaar ook niet aangezien er een schuld(lening) er tegenover staat. En box 3 hoeft niet. Belastingdienst had t ook niet automatisch daarbij ingevuld, en t wordt niet gezien als woning of 2de woning of whatever, t wordt gezien als weiland.
Maar wel bedankt voor je bericht!!

MerelV
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:29

Ik baal ook even. Ik krijg altijd lekker bedragje terug ivm hypotheekrenteaftrek. Vorig jaar heb ik 2 werkgevers gehad (niet tegelijkertijd), maar 1 van hun heeft dus over een gedeelte van mijn inkomen geen belasting geheven (wat ook niet op de loonstrook staat), waardoor ik nu onder de streep helemaal niks terugkrijg. Gelukkig hoef ik door de hypotheekrenteaftrek in ieder geval niet te betalen.

Als ik dat van te voren geweten had...
Was al blij dat ik daar niet meer werk, maar nu al helemaal.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:30

Samantha89 schreef:
veerledec schreef:

Heb ze eindelijk te pakken gehad. Ik moest invullen wat het op 1-1-19 waard zou zijn, maar het is nogal ingewikkeld. Dus ik heb ingevuld waar wij het voor gekocht hadden. Wij hadden het ook pas juni 19 gekocht, dus t doet verder voor ons niks in de aangifte. Waarschijnlijk volgend jaar ook niet aangezien er een schuld(lening) er tegenover staat. En box 3 hoeft niet. Belastingdienst had t ook niet automatisch daarbij ingevuld, en t wordt niet gezien als woning of 2de woning of whatever, t wordt gezien als weiland.
Maar wel bedankt voor je bericht!!

Dan had je het dus helemaal niet in hoeven vullen. Maar als je maar goed checkt dat het nu niet meegenomen wordt, dat is het belangrijkste.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:43

Het wordt pas meegenomen als het boven de 60000 euro waard is, maar daar tegenover komt dan de schuld van de lening weer te staan, en ik verwacht eigenlijk niet dat de woz boven de 60000 komt. Het is 960 vierkante meter en de stal valt onder gedoogbeleid, dus als t instort dan mag ik niks meer terug bouwen. Maar volgend jaar bij de aangifte zie ik meer omdat de peildatum altijd 1-1 is en op 1-1-20 is t van ons.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:23

Pantykous schreef:
veerledec schreef:

Ik woonde met beiden samen idd. Mijn moeder heeft een eigen woning en mijn vriend ook.

*edit*
Ik woonde tot 11 juli in het huis van mijn moeder.
Tot 23 februari woonde ik daar alleen met mijn vader, hij is toen overleden. Mijn moeder is op 30 maart ook weer in die woning gaan wonen. Van 30 maart tot 11 juli woonde ik daar dus met mijn moeder.

Op 12 juli ben ik naar het huis van mijn partner verhuisd.

Ik heb een zoon van 2, die het hele jaar bij mij (en dus mijn vader, moeder en vriend) heeft gewoond.

Is het niet zo dat je minimaal 6 maanden met die persoon op dat adres moet hebben gewoond? Kwam dat net iig tegen.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:26

Samantha89 schreef:
Het wordt pas meegenomen als het boven de 60000 euro waard is, maar daar tegenover komt dan de schuld van de lening weer te staan, en ik verwacht eigenlijk niet dat de woz boven de 60000 komt. Het is 960 vierkante meter en de stal valt onder gedoogbeleid, dus als t instort dan mag ik niks meer terug bouwen. Maar volgend jaar bij de aangifte zie ik meer omdat de peildatum altijd 1-1 is en op 1-1-20 is t van ons.

Je betaalt alleen Box 3 belasting als je totale vermogen boven de 60.000 euro komt, ervan uitgaande dat je een fiscale partner hebt. Als je dus andere vermogensbestanddelen hebt waardoor je daarboven komt, telt ook deze grond mee. Het gaat dus niet om 60k per vermogensbestanddeel.

Let ook even op als er een nieuw Box 3 regime ingaat, dat de grond zwaarder wordt belast dan dat je de schuld mag aftrekken. Dus dan moet je dit mogelijk wel meenemen.

Voor wat betreft de waarde: er is geen WOZ waarde? Eventueel kan je die wellicht op/aanvragen. Vooralsnog is de koopprijs prima als waarde in het economische verkeer, ook voor de peildatum 1 januari 2020 (tenzij er een WOZ waarde is).