Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:55

Ik vind het wel hilarisch hoe er hier op bokt altijd geroepen wordt dat je niet in elkaars portemonnee kan kijken, maar zodra het over studenten gaat heeft iedereen gelijk hun mening klaar.

Laat ieder lekker hun ding doen. Wel of niet lenen is eigen verantwoordelijkheid, en wat diegene met het geleende geld doet ook. De wereld zou zoveel mooier zijn als iedereen gewoon bij zichzelf bleef, ipv altijd maar over anderen te moeten oordelen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:56

Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Anno 2019 ''moet iedereen kunnen studeren'' ook als je dus het geld niet hebt.
Waar heeft de switch plaatsgevonden van ''Ik heb het geld niet dus ik leg me er bij neer dat ik niet ga studeren, of pas later ga studeren'' en '' Iedereen heeft het recht te gaan studeren, dus ook al heb ik het geld niet, ik ga toch''.

Iemand haalde in het begin van dit topic al aan dat de gemiddelde timmerman welke goed zijn vak verstaat 3x meer werk heeft en 3x meer salaris krijgt dan de gemiddelde HBO starter. Ik denk dat dit, als ik zo om me heen kijk, ook wel klopt en, ergens is het ook wel logisch natuurlijk want dit soort ambachtslieden zijn door alle ''we gaan studeren'' mensen steeds minder beschikbaar.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:57

Amyyy schreef:
Nee, je denkt er echt veel te makkelijk over. Lekker veel aannames ook. 'Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven', nou meid, dan voor jou nog 10 andere... Daar kom je er bij mijn werkveld echt niet mee.

Mijn studie was gewoon minimaal 40 uur per week werk, met uitschieters van 70 uur per week, minimaal 50% van de tijd. Waarvan heel veel verplichte lessen en daarnaast thuis nog veel werk. Ik werkte er ook niet naast, mede omdat ik al zo weinig tijd had, die tijd stopte ik liever in mijn paard en leuke dingen.

Dat heeft niks te maken met het niveau niet aan kunnen. In het werkveld is de werkdruk, voor mij, gelukkig heel anders.
Nu heb ik een goede baan, 30k studieschuld zou ik met 4 jaar makkelijk af kunnen betalen, dus waarom zou ik tijdens mijn studie me in allerlei moeilijke bochten wringen, terwijl werken altijd nog kan?

Danku danku, amen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:00

Wildgirl schreef:
Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Waar heeft de switch plaatsgevonden van ''Ik heb het geld niet dus ik leg me er bij neer dat ik niet ga studeren, of pas later ga studeren'' en '' Iedereen heeft het recht te gaan studeren, dus ook al heb ik het geld niet, ik ga toch''.

Iemand haalde in het begin van dit topic al aan dat de gemiddelde timmerman welke goed zijn vak verstaat 3x meer werk heeft en 3x meer salaris krijgt dan de gemiddelde HBO starter. Ik denk dat dit, als ik zo om me heen kijk, ook wel klopt en, ergens is het ook wel logisch natuurlijk want dit soort ambachtslieden zijn door alle ''we gaan studeren'' mensen steeds minder beschikbaar.

Dus moet iedereen maar timmerman worden? Daar zijn ook gewoon mbo opleidingen voor om het vak te leren.

Nee gewoon lekker niet gaan studeren ga maar achter de vuilniswagen lopen. Of achter de kassa zitten. Nee dat is een goede instelling, je komt nergens zonder enige vorm van papier. En het liefst mbo 4 of hoger. Alles daar onder wordt niet eens gezocht. Dus je wordt vanuit de maatschappij gedwongen om een papiertje te halen. Anders mag je niks en heb je geen toekomst.
Laatst bijgewerkt door Lau op 14-05-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:01

Wildgirl schreef:

Maar het kromme is dan wel weer dat mijn modevakschool opleiding tot kleermaker een paar pagina's terug uitgemaakt werd voor hobby. :') Dus áls je er dan zo'n vakopleiding naast doet en een ambacht leert, dan is het ook niet goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:01

Wildgirl schreef:

Jep, we zijn idd een kenniseconomie geworden :)
Wel veel kennis, maar weinig handen beschikbaar.

Er zijn ook de meest onzinnige ‘studies’ bijgekomen, opleiding op werkloosheid mee te creeeren :=

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:03

Wildgirl schreef:

Omdat er heel veel knappe koppen zijn die de wereld hard nodig is, maar niet perse met een gouden lepel in hun mond geboren zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:05

Lau schreef:
Wildgirl schreef:

Dus moet iedereen maar timmerman worden? Daar zijn ook gewoon mbo opleidingen voor om het vak te leren.

Nee gewoon lekker niet gaan studeren ga maar achter de vuilniswagen lopen. Of achter de kassa zitten. Nee dat is een goede instelling, je komt nergens zonder enige vorm van papier. En het liefst mbo 4 of hoger. Alles daar onder wordt niet eens gezocht. Dus je wordt vanuit de maatschappij gedwongen om een papiertje te halen. Anders mag je niks en heb je geen toekomst.

Trek het nou niet zo uit zijn verband, natuurlijk moet niet iedereen maar timmerman worden.
Dat je nergens komt zonder enige vorm van papiertje is onzin; uiteraard heb je voor bepaalde beroepen een papiertje nodig maar in de huidige kandidatenmarkt welke nog wel een paar jaar gaat duren telt dit steeds minder zwaar mee.
Die toekomst, die creëer je grotendeels zelf. Erg makkelijk om de schuld op een fijne toekomst af te schuiven op de maatschappij maar zo werkt het niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:05

Hier nu 2 jaar hbo gedaan en ga in sept starten op de universiteit, en ik leen 860 ongeveer. Zonder collegegeld krediet.
Dus tel maar uit 860 x 12 x 6 ? hopelijk.

Moet leven, eten, wil ook nog wel eens wat leuks doen en mijn kamer a 315€ per maand.

En ja ik werk er wel naast in de horeca.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:06

Lau schreef:

En hoe belangrijk zijn die mensen!!! De vakmensen, de ambachten, de fysieke beroepen, de zorg.

Het is erg jammer dat de maatschappij tegenwoordig zo is ingericht dat de financiële beloning en de sociale waardering hoger is voor de kennisvakken.

Dat is een hele andere maar belangrijke discussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:09

Ik heb wel een flinke studieschuld, niet zo hoog als in de voorbeelden van TS, maar wel een flinke. Ik had het geluk dat mijn ouders een groot gedeelte hielpen. Zoals zovelen in mijn tijd eerst een verkeerde studiekeuze gemaakt. Daarna wel de goede studie begonnen. In het begin had ik kleine bijbaantjes, tot mijn ouders vonden dat ik me beter kon richten op studie. Ik zat in het oude stelsel, kreeg eerst dus basisbeurs en later uitwonende beurs die omgezet zouden worden in een gift.

Door problemen met gezondheid liep ik vertraging op en moest dus gaan lenen. Heb 2 keer een serieuze baan ernaast gehad, geen normale bijbaan, maar een baan in het werkveld waar ik voor studeerde. Mijn gezondheid is zo enorm verslechterd dat zowel de banen als de studie niet meer haalbaar waren. De beurs moet dus ook terugbetaald worden, net als de lening. De beurs en de lening werden alleen gebruikt voor studie, dus collegegeld en boeken, niet voor hobby's of sociale leven. Sterker nog, dat waren 2 dingen die ik eerst opgegeven heb toen ik merkte dat het te veel werd voor gezondheid.

Ik heb dus een redelijk grote studieschuld (gelukkig albsoluut geen 50k) en geen diploma. Was de werkdruk te hoog? Ja,op het laatst wel ja. Toen ik begon absoluut niet en als ik het toen gewoon af had kunnen maken had ik maar een heel klein beetje schuld wat in een jaar afbetaald was geweest. Maar dat was dus ook omdat ik heel veel hulp van mijn ouders had, zonder hen was schuld vele malen hoger geweest, ook als ik het afgemaakt had. Ik ben thuis blijven wonen en later samen gaan wonen, waardoor ik geen dure kamer hoefde te betalen. Maar dat komt ook omdat ik in de Randstad woon. Toen ik samen ging wonen ben ik met de auto naar college gegaan, want zelfs in de randstad deed ik er anderhalf uur over om op college te komen, of langer als er weer eens storing was, terwijl het 25 minuten rijden was. :')

Timmerman is ook gewoon een MBO opleiding trouwens. Alleen is het daar normaal dat je al ergens werkt, terwijl je de opleiding volgt. Juist in de bouw is er steeds meer vraag naar mensen, omdat er steeds minder mensen die vakopleidingen volgen.

verootjoo

Kelly_ann schreef:
Lau schreef:

En hoe belangrijk zijn die mensen!!! De vakmensen, de ambachten, de fysieke beroepen, de zorg.

Het is erg jammer dat de maatschappij tegenwoordig zo is ingericht dat de financiële beloning en de sociale waardering hoger is voor de kennisvakken.

Dat precies ja!! Er is een nijpend tekort aan mbo’ers... dus hoezo heb je geen toekomst als je geen universiteit hebt gedaan :?

Lau

Wildgirl schreef:
Lau schreef:

Trek het nou niet zo uit zijn verband, natuurlijk moet niet iedereen maar timmerman worden.
Dat je nergens komt zonder enige vorm van papiertje is onzin; uiteraard heb je voor bepaalde beroepen een papiertje nodig maar in de huidige kandidatenmarkt welke nog wel een paar jaar gaat duren telt dit steeds minder zwaar mee.
Die toekomst, die creëer je grotendeels zelf. Erg makkelijk om de schuld op een fijne toekomst af te schuiven op de maatschappij maar zo werkt het niet.

Goh grappig, ik moet een niv 2 opleiding doen. Mag jij raden wat voor baankans ik heb zonder papiertje. En welke keuzes ik heb als studie.

Ik mag niet eens achter de kassa bij de Albert Heijn. Sterker nog ik mag blij wezen als ik ergens mag schoonmaken voor een stinkloon. Dus roep maar niet te hard dat het niet meeweegt dat doet het wel. Mbo2 ooh sorry geen plek voor jou, ga maar schoonmaken, kleren vouwen, vuilnis prikken. En het ergste van alles, deze mensen willen vaak wel maar krijgen de kans niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:10

@Kelly-ann, dat vraag ik me af hoor...een goede timmerman of tegelzetter bijvoorbeeld die kan een fors salaris bedingen, helemaal als hij als zelfstandige aan de slag gaat.
De waardering is er wellicht nog niet altijd maar ik ken genoeg ''werkmannen'' die 2 keer modaal binnen tikken en dat is niet wat de gemiddelde MBO of HBO student binnen een paar jaar na afstuderen voor elkaar krijgt.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:13

Wildgirl schreef:
Ik vraag me alleen af waarom het tegenwoordig zo ''normaal'' is om met een gemiddeld HBO diploma of MBO diploma aan een carrière te beginnen met 50k schuld.

Een 50k schuld is niet normaal op het MBO hoor, en op het HBO ook aan de hoge kant. Ik heb een tijd bij DUO gewerkt en ontzettend veel schulden voorbij zien komen. Op het MBO hadden verreweg de meeste studenten die ik voorbij kreeg geen studieschuld, of max 8,000 bijvoorbeeld.

Ik heb zelf op het MBO (2012-2016) enkel wat erbij geleend toen ik in het buitenland zat voor stages. Was dat hoognodig? Nee, maar het gaf mij wel de vrijheid om wat meer leuke dingen naast mijn stage te doen. Wie weet ga ik nooit meer terug naar Nieuw-Zeeland, dus dat was mij die schuld wel waard. Heb ik tenminste ook nog iets van het land kunnen zien. ;)

Nu ik op het HBO zet leen ik maximaal. Ik werk ernaast. En ja, ik zit ook wel eens op het terras of ga een weekendje weg. Daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen. ;)

Wildgirl schreef:
Als jij ervoor kiest, omdat je dolgraag een bepaalde studie wilt volgen en je de zekerheid hebt dat je de schuld prima terug kan betalen, jouw goed recht.
Echter, er is een grote groep die niet op deze wijze zijn of haar keuze maakt.

Die zekerheid heb je nooit. Je weet niet wat de economie gaat doen. En ik heb werkelijk nog nooit iemand ontmoet die moedwillig een opleiding is gaan volgen maar het idee heeft er toch geen baan in te vinden.

Wildgirl schreef:
Dan mogen jullie mij makkelijk noemen, of veroordelend of kortzichtig maar ik ben toevallig wel degene die meebetaald aan niet afgeloste leningen.

Welkom in Nederland, hier betalen we nou eenmaal samen mee aan elkaar. Niet alleen de niet afgeloste leningen, maar ook kinderbijslag, zorgtoeslag, etc.

Lau

verootjoo schreef:
Kelly_ann schreef:

Dat precies ja!! Er is een nijpend tekort aan mbo’ers... dus hoezo heb je geen toekomst als je geen universiteit hebt gedaan :?

Ga maar eens een baan zoeken als iemand met een mbo2/3 diploma. Dan kom je erachter hoe weinig je kan. In de ambachten zoals metselaar, stukadoor, bouwvakker, timmerman, loodgieter, automonteur of gewoon monteur ja dan kan je wat. Maar er is ook zeker een groep die op dat niveau zit maar niet technisch is. En dat is de groep die vaak zonder werk zit. Waarom? Er is vaak een hbo persoon die dat werk ook wel doet.

MyWishMax

Wildgirl schreef:
@Kelly-ann, dat vraag ik me af hoor...een goede timmerman of tegelzetter bijvoorbeeld die kan een fors salaris bedingen, helemaal als hij als zelfstandige aan de slag gaat.
De waardering is er wellicht nog niet altijd maar ik ken genoeg ''werkmannen'' die 2 keer modaal binnen tikken en dat is niet wat de gemiddelde MBO of HBO student binnen een paar jaar na afstuderen voor elkaar krijgt.

Nu wel, ja. Maar in de crisis zijn er ook een hoop aannemers failliet gegaan. Het is te hopen dat het niet meer zo extreem wordt, maar met de schommelingen komt er echt weer een crisis aan waarbij de bouw het weer erg lastig krijgt. Dus ze verdienen nu echt enorm veel (maar je moet je niet vergissen in de kosten die zij hebben, een arbeidsongeschiktheidsverzekering is echt heel duur voor mensen in de bouw) Dat 2 keer modaal dat ze binnen halen is geen netto salaris. Hoewel het nu wel echt een hele goede tijd is. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:15

@Lau, als jij je niveau 2 opleiding hebt, dan kun je toch door met 3 en 4 als je dat zou willen?
Met je laatste zin ''En het ergste van alles, deze mensen willen vaak wel maar krijgen de kans niet'' kan ik niets. Hard werken, of dat nu in de IT, de schoonmaak, in de zorg of in het onderwijs is werpt zijn vruchten af. Het is niet comfortabel nee, het doet soms zeer, maar het werkt wél.
Kansen komen niet bij je voordeur aanbellen, kansen moet je zoeken, grijpen en vasthouden en als dat binnen de ene sector niet lukt ga je over naar de andere sector.
Blijven proberen, je schouders eronder en gaan.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:20

Wildgirl schreef:
@Lau, als jij je niveau 2 opleiding hebt, dan kun je toch door met 3 en 4 als je dat zou willen?
Met je laatste zin ''En het ergste van alles, deze mensen willen vaak wel maar krijgen de kans niet'' kan ik niets. Hard werken, of dat nu in de IT, de schoonmaak, in de zorg of in het onderwijs is werpt zijn vruchten af. Het is niet comfortabel nee, het doet soms zeer, maar het werkt wél.
Kansen komen niet bij je voordeur aanbellen, kansen moet je zoeken, grijpen en vasthouden en als dat binnen de ene sector niet lukt ga je over naar de andere sector.

Je kan door inderdaad, maar dan krijg je dus die schuld waar jij je zo druk om maakt.

It, onderwijs meid i wish.... lekker achter een balie zitten waar ze liever een mbo 4 persoon hebben. In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut. En bij de rest beland je als assistent van de assistent en mag je blij zijn als je een kabeltje mag aangeven. Je denkt er echt veel te rooskleurig over.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:22

Topic vlug doorgelezen en ben het met ts eens. Ook Annaburg haar post vond ik terecht.

Eens komt er een tekort aan domme mensen...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:23

Marriefloor schreef:
Topic vlug doorgelezen en ben het met ts eens. Ook Annaburg haar post vond ik terecht.

Domme mensen oh wauw... Heb je het dan over jezelf?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:24

Marriefloor schreef:

Een tekort aan domme mensen?! Dus mensen die MBO doen zijn dom? God wat hoop ik dat jouw drie kindjes allemaal masterminds zijn, anders heb ik heel veel medelijden met hun als ze zo'n moeder hebben...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:25

Marriefloor schreef:

Moet je in de VS zeggen waar hun president er eentje is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:26

Lau schreef:
Wildgirl schreef:

Je kan door inderdaad, maar dan krijg je dus die schuld waar jij je zo druk om maakt.

It, onderwijs meid i wish.... lekker achter een balie zitten waar ze liever een mbo 4 persoon hebben. In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut. En bij de rest beland je als assistent van de assistent en mag je blij zijn als je een kabeltje mag aangeven. Je denkt er echt veel te rooskleurig over.

Maar, en dit is een oprechte vraag dus ik hoop niet dat je het vervelend opvat, wat verwacht je met een MBO2 opleiding te mogen doen?

Soms is het onderaan beginnen en omhoog werken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:26

Citaat:
In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut.

En zolang jij je daar te goed voor voelt zou ik inderdaad lekker blijven klagen, man wat een ellendig leven.
Ga die verd***mde billen wassen, werk hard en kijk of je een vervolg opleidingstraject bij je werkgever kunt volgen, dan mag je na 2 of 3 jaar wat anders doen dan die billen wassen.

Ik denk dat Marriefloor het woord dom niet als ''domme onwetende mensen'' bedoelde maar meer om het verschil aan te geven tussen professoren en timmermannen.