Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Amyyy schreef:Nee, je denkt er echt veel te makkelijk over. Lekker veel aannames ook. 'Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven', nou meid, dan voor jou nog 10 andere... Daar kom je er bij mijn werkveld echt niet mee.
Mijn studie was gewoon minimaal 40 uur per week werk, met uitschieters van 70 uur per week, minimaal 50% van de tijd. Waarvan heel veel verplichte lessen en daarnaast thuis nog veel werk. Ik werkte er ook niet naast, mede omdat ik al zo weinig tijd had, die tijd stopte ik liever in mijn paard en leuke dingen.
Dat heeft niks te maken met het niveau niet aan kunnen. In het werkveld is de werkdruk, voor mij, gelukkig heel anders.
Nu heb ik een goede baan, 30k studieschuld zou ik met 4 jaar makkelijk af kunnen betalen, dus waarom zou ik tijdens mijn studie me in allerlei moeilijke bochten wringen, terwijl werken altijd nog kan?
Wildgirl schreef:Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Anno 2019 ''moet iedereen kunnen studeren'' ook als je dus het geld niet hebt.
Waar heeft de switch plaatsgevonden van ''Ik heb het geld niet dus ik leg me er bij neer dat ik niet ga studeren, of pas later ga studeren'' en '' Iedereen heeft het recht te gaan studeren, dus ook al heb ik het geld niet, ik ga toch''.
Iemand haalde in het begin van dit topic al aan dat de gemiddelde timmerman welke goed zijn vak verstaat 3x meer werk heeft en 3x meer salaris krijgt dan de gemiddelde HBO starter. Ik denk dat dit, als ik zo om me heen kijk, ook wel klopt en, ergens is het ook wel logisch natuurlijk want dit soort ambachtslieden zijn door alle ''we gaan studeren'' mensen steeds minder beschikbaar.
Wildgirl schreef:Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Waar heeft de switch plaatsgevonden van ''Ik heb het geld niet dus ik leg me er bij neer dat ik niet ga studeren, of pas later ga studeren'' en '' Iedereen heeft het recht te gaan studeren, dus ook al heb ik het geld niet, ik ga toch''.
Iemand haalde in het begin van dit topic al aan dat de gemiddelde timmerman welke goed zijn vak verstaat 3x meer werk heeft en 3x meer salaris krijgt dan de gemiddelde HBO starter. Ik denk dat dit, als ik zo om me heen kijk, ook wel klopt en, ergens is het ook wel logisch natuurlijk want dit soort ambachtslieden zijn door alle ''we gaan studeren'' mensen steeds minder beschikbaar.
Dus áls je er dan zo'n vakopleiding naast doet en een ambacht leert, dan is het ook niet goed. Wildgirl schreef:Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.

Lau schreef:Wildgirl schreef:Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Dus moet iedereen maar timmerman worden? Daar zijn ook gewoon mbo opleidingen voor om het vak te leren.
Nee gewoon lekker niet gaan studeren ga maar achter de vuilniswagen lopen. Of achter de kassa zitten. Nee dat is een goede instelling, je komt nergens zonder enige vorm van papier. En het liefst mbo 4 of hoger. Alles daar onder wordt niet eens gezocht. Dus je wordt vanuit de maatschappij gedwongen om een papiertje te halen. Anders mag je niks en heb je geen toekomst.
Lau schreef:Dus moet iedereen maar timmerman worden? Daar zijn ook gewoon mbo opleidingen voor om het vak te leren.
Nee gewoon lekker niet gaan studeren ga maar achter de vuilniswagen lopen. Of achter de kassa zitten. Nee dat is een goede instelling, je komt nergens zonder enige vorm van papier. En het liefst mbo 4 of hoger. Alles daar onder wordt niet eens gezocht. Dus je wordt vanuit de maatschappij gedwongen om een papiertje te halen. Anders mag je niks en heb je geen toekomst.

Kelly_ann schreef:Lau schreef:Dus moet iedereen maar timmerman worden? Daar zijn ook gewoon mbo opleidingen voor om het vak te leren.
En hoe belangrijk zijn die mensen!!! De vakmensen, de ambachten, de fysieke beroepen, de zorg.
Het is erg jammer dat de maatschappij tegenwoordig zo is ingericht dat de financiële beloning en de sociale waardering hoger is voor de kennisvakken.
Dat is een hele andere maar belangrijke discussie.
Wildgirl schreef:Lau schreef:
Dus moet iedereen maar timmerman worden? Daar zijn ook gewoon mbo opleidingen voor om het vak te leren.
Trek het nou niet zo uit zijn verband, natuurlijk moet niet iedereen maar timmerman worden.
Dat je nergens komt zonder enige vorm van papiertje is onzin; uiteraard heb je voor bepaalde beroepen een papiertje nodig maar in de huidige kandidatenmarkt welke nog wel een paar jaar gaat duren telt dit steeds minder zwaar mee.
Die toekomst, die creëer je grotendeels zelf. Erg makkelijk om de schuld op een fijne toekomst af te schuiven op de maatschappij maar zo werkt het niet.
Wildgirl schreef:Ik vraag me alleen af waarom het tegenwoordig zo ''normaal'' is om met een gemiddeld HBO diploma of MBO diploma aan een carrière te beginnen met 50k schuld.

Wildgirl schreef:Als jij ervoor kiest, omdat je dolgraag een bepaalde studie wilt volgen en je de zekerheid hebt dat je de schuld prima terug kan betalen, jouw goed recht.
Echter, er is een grote groep die niet op deze wijze zijn of haar keuze maakt.
Wildgirl schreef:Dan mogen jullie mij makkelijk noemen, of veroordelend of kortzichtig maar ik ben toevallig wel degene die meebetaald aan niet afgeloste leningen.
verootjoo schreef:Kelly_ann schreef:
En hoe belangrijk zijn die mensen!!! De vakmensen, de ambachten, de fysieke beroepen, de zorg.
Het is erg jammer dat de maatschappij tegenwoordig zo is ingericht dat de financiële beloning en de sociale waardering hoger is voor de kennisvakken.
Dat is een hele andere maar belangrijke discussie.
Dat precies ja!! Er is een nijpend tekort aan mbo’ers... dus hoezo heb je geen toekomst als je geen universiteit hebt gedaan
Wildgirl schreef:@Kelly-ann, dat vraag ik me af hoor...een goede timmerman of tegelzetter bijvoorbeeld die kan een fors salaris bedingen, helemaal als hij als zelfstandige aan de slag gaat.
De waardering is er wellicht nog niet altijd maar ik ken genoeg ''werkmannen'' die 2 keer modaal binnen tikken en dat is niet wat de gemiddelde MBO of HBO student binnen een paar jaar na afstuderen voor elkaar krijgt.
Wildgirl schreef:@Lau, als jij je niveau 2 opleiding hebt, dan kun je toch door met 3 en 4 als je dat zou willen?
Met je laatste zin ''En het ergste van alles, deze mensen willen vaak wel maar krijgen de kans niet'' kan ik niets. Hard werken, of dat nu in de IT, de schoonmaak, in de zorg of in het onderwijs is werpt zijn vruchten af. Het is niet comfortabel nee, het doet soms zeer, maar het werkt wél.
Kansen komen niet bij je voordeur aanbellen, kansen moet je zoeken, grijpen en vasthouden en als dat binnen de ene sector niet lukt ga je over naar de andere sector.
Blijven proberen, je schouders eronder en gaan.
Marriefloor schreef:Topic vlug doorgelezen en ben het met ts eens. Ook Annaburg haar post vond ik terecht.
Eens komt er een tekort aan domme mensen...
Lau schreef:Wildgirl schreef:@Lau, als jij je niveau 2 opleiding hebt, dan kun je toch door met 3 en 4 als je dat zou willen?
Met je laatste zin ''En het ergste van alles, deze mensen willen vaak wel maar krijgen de kans niet'' kan ik niets. Hard werken, of dat nu in de IT, de schoonmaak, in de zorg of in het onderwijs is werpt zijn vruchten af. Het is niet comfortabel nee, het doet soms zeer, maar het werkt wél.
Kansen komen niet bij je voordeur aanbellen, kansen moet je zoeken, grijpen en vasthouden en als dat binnen de ene sector niet lukt ga je over naar de andere sector.
Blijven proberen, je schouders eronder en gaan.
Je kan door inderdaad, maar dan krijg je dus die schuld waar jij je zo druk om maakt.
It, onderwijs meid i wish.... lekker achter een balie zitten waar ze liever een mbo 4 persoon hebben. In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut. En bij de rest beland je als assistent van de assistent en mag je blij zijn als je een kabeltje mag aangeven. Je denkt er echt veel te rooskleurig over.
Citaat:In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut.