Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:00

Wij krijgen een leuk bedrag terug, toch wel prettig!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:01

1024 terug *\%/*
Werkgever heeft de verkeerde belastingschijf aangehouden kwam ik net achter :x

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:02

__Sannne schreef:
Even een vraagje, ik woon in een studentenhuis met 5 anderen. Moet ik dan oprecht iedereens naam gaan opgeven? En ik heb van jan tm april 2018 bij mijn ouders gewoond, moet ik hen dan ook opgeven als huisgenoten?

Nee hoor. De enige info die ze echt nodig hebben is wie je fiscaal partner is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:03

Kaitlyn schreef:
Ik wil ook belastingaangifte doen, maar had in 2018 een koophuis met mijn ex wat naar hem is gegaan. Heb geen idee hoe dat werkt met aangeven. :=
We hadden overigens een samenlevingscontract, en geen geregistreerd partnerschap of huwelijk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lkaar_gaan

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:04

veerledec schreef:
__Sannne schreef:
Even een vraagje, ik woon in een studentenhuis met 5 anderen. Moet ik dan oprecht iedereens naam gaan opgeven? En ik heb van jan tm april 2018 bij mijn ouders gewoond, moet ik hen dan ook opgeven als huisgenoten?

Nee hoor. De enige info die ze echt nodig hebben is wie je fiscaal partner is.

Oooh okay! Thanks voor je antwoord!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:05

assie schreef:
Ja je woont met een huisgenoot. Nee jullie zijn geen fiscaal partner.

Dit klopt niet. Als je op het vraagtekentje klikt staat er dat het geen huisgenoot is als het familie is en 1 van de 2 jonger dan 27 jaar is.

__Sannne

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:07

Nou ja, had ze allemaal uiteindelijk wel ingevuld dus zal vast wel goed zijn. Verbaas me over het bedrag wat ik terug krijg. In de positieve zin!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:12

oh wauw, 17800 moeten betalen, dat kan toch gewoon niet?? Ik zou direct 5x failliet zijn met zoiets... Moet er niet aan denken!

Kleine fout in mijn berekening gemaakt (methode was oke, maar ik had een bedrag verkeerd ingevuld). Ik vond het al raar als ik een bedrag zou terug krijgen! Nu 'gewoon' nog iets bijbetalen (had al een voorlopige aanslag gehad). Direct verzonden, valt mij nog mee dit jaar :)

Maar blijf het wel enorm krom vinden dat je wordt 'gestraft' omdat je een tweede baantje erbij hebt. Ik verdien met dat baantje net boven de 1000 (bruto) en heb er geen korting over (alleen bij mijn gewone baan). En dan nog moet ik, als ik dat baantje heb, iig 200 euro extra betalen bij de aangifte. Wordt het bijna niet rendabel dat extra mini baantje erbij te hebben, vooral ook omdat het nachtwerk is :')

Maar goed. Het is altijd nog meer dan als ik het baantje niet zou hebben, en ik hou mijn kennis er mee op peil. Goed voor mijn CV :)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-03-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:13

Ik krijg weer een leuk bedrag terug! Was wel even spannend na vorig jaar :'). Vorig jaar kreeg ik het bedrag in september oid pas, incl rente wat dus ook een heel vervelend bedrag was :=

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:17

Destination schreef:
assie schreef:

Dit klopt niet. Als je op het vraagtekentje klikt staat er dat het geen huisgenoot is als het familie is en 1 van de 2 jonger dan 27 jaar is.

Ah. Als de uitleg bij belastingdienst zo is ok. Maar belastingdienst wil dus vooral weten of je fiscaal partner bent. En dat ben je niet in geval van familie en één van beiden jonger dan 27.
Huisgenoten ben je wel. Maar niet in de zin dat het uitmaakt voor je belastingen. Dat bedoelde ik dus ook ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:17

Tancreda4 schreef:
oh wauw, 17800 moeten betalen, dat kan toch gewoon niet?? Ik zou direct 5x failliet zijn met zoiets... Moet er niet aan denken!

Kleine fout in mijn berekening gemaakt (methode was oke, maar ik had een bedrag verkeerd ingevuld). En direct verzonden. Valt alles mee dit jaar!

Wat ik nu doe is meteen helft van wat ik binnenkrijg opzij zetten. Anders ben je idd zo failliet ja. -O- en verder wat over is aan eind van maand ook overboeken. Dus het geld staat er wel maar door nog steeds onduidelijkheid over wat ik moet betalen (weten ze kennelijk zelf ook nog niet) heb ik ook geen idee wat mijn buffer nu is kwa spaargeld niet zijnde voor belastingdienst. Vorig jaar moest ik vanwege die zzp geen inkomsten alles ook in een keer betalen, geen termijnen nee betaald u binnen 10 dagen even dit bedrag. Slik

Afgelopen maand flink pech gehad en een stevige hap uit mijn spaargeld vanwege scootmobiel, auto en hondpech. Ga dus laat aangifte doen. Geen haast mee :n wil nog even wat extra reserve kweken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-03-19 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:19

Kaitlyn schreef:
Ik wil ook belastingaangifte doen, maar had in 2018 een koophuis met mijn ex wat naar hem is gegaan. Heb geen idee hoe dat werkt met aangeven. :=
We hadden overigens een samenlevingscontract, en geen geregistreerd partnerschap of huwelijk.

Kijk even of jullie over 2018 nog fiscaal partners waren. Dat maakt namelijk uit. Linkje dat veerle post is dan heel nuttig :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:19

Maar neem aan dat jij dan ook voorlopige aanslag hebt ontvangen van 2019 en een brief dat e aangifte moet doen? Wel opletten dat je het dan voor 1 mei indient en niet te laat :)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:23

Je kunt ook uitstel voor aangifte vragen!
En nu invullen, kijken wat de schade is en later op sturen kan ook altijd nog. Weet je iig waar je aan toe bent:)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:24

Tancreda4 schreef:

Kleine fout in mijn berekening gemaakt (methode was oke, maar ik had een bedrag verkeerd ingevuld). Ik vond het al raar als ik een bedrag zou terug krijgen! Nu 'gewoon' nog iets bijbetalen (had al een voorlopige aanslag gehad). Direct verzonden, valt mij nog mee dit jaar :)

Maar blijf het wel enorm krom vinden dat je wordt 'gestraft' omdat je een tweede baantje erbij hebt. Ik verdien met dat baantje net boven de 1000 (bruto) en heb er geen korting over (alleen bij mijn gewone baan). En dan nog moet ik, als ik dat baantje heb, iig 200 euro extra betalen bij de aangifte. Wordt het bijna niet rendabel dat extra mini baantje erbij te hebben, vooral ook omdat het nachtwerk is :')

Maar goed. Het is altijd nog meer dan als ik het baantje niet zou hebben, en ik hou mijn kennis er mee op peil. Goed voor mijn CV :)

Je wordt niet gestraft, het is een gevolg van het systeem. Iedere werkgever houdt loonheffing in alsof dat jouw enige inkomen is. Dus stel even, je verdient bij twee werkgevers 1.000, en een inkomen van 1.000 is belast met 30%. Dus ze houden allebei 300 in.

Alleen dan ga je aangifte doen, en dan heb je dus 2.000 verdiend. Daarmee val je in een hogere tariefschijf, en moet je dus 40% betalen. Dus 800 aan IB, en je hebt nog maar 600 betaald. Als je één baan had gehad met een inkomen van 2.000, dan was er meteen 800 ingehouden en dus niks aan de hand. Je hebt eigenlijk door het jaar heen te veel op je bankrekening gekregen, en daar langer van kunnen profiteren omdat je twee baantjes had, zo moet je het zien.

veerledec

_AB_ schreef:
Je kunt ook uitstel voor aangifte vragen!
En nu invullen, kijken wat de schade is en later op sturen kan ook altijd nog. Weet je iig waar je aan toe bent:)

Ja, kost je wel 4% rente als de aanslag te laat wordt opgelegd en je een bedrag moet betalen.

karuna
Drukke kabouter

Ik vergeet het niet, ik wil met pasen gaan indienen. Maar nee ik heb dus helemaal geen brief geen electronische post ontvangen. :n Vorig jaar ook niet. En ook geen voorlopige voor 2019 dat je bv iedere maand zou kunnen voorbetalen. Staat nu weer op storing. Zie wel dat ik kan beginnen met aangifte doen maar het vooringevulde is niet compleet.

Allimentatie bedrag wisselt mee met inkomen van mijn ex. Is dus ieder jaar rekenen en tellen, en huis is onduidelijk steeds wat reken je wel wat niet. Ik mag niet deel woningforfait meerekenen van ze. Maar betaal wel mee met hypotheek, die kosten moet ik wel als inkomen erbij rekenen. Waardoor ik dus op papier meer inkomen heb dan ik werkelijk krijg. Zit een flink verschil in ook. Betaal dus daarin al meer dan zou moeten en hoger ziekte dinges was dus een verrassing vorig jaar, hoop nu wel een keer duidelijkheid te krijgen of vorig jaar nu klopte. Geen idee hoe lang ze mogen doen over het definitieve aanslagbedrag van 2017. :?

Daarom uitstel vraag ik niet. :n Ex moet dat steeds doen omdat boekhouder traag is ivm zzp. Heeft hem al eens geld gekost. Gewoon zo laat mogelijk aangifte doen. Vorig jaar idd bewust ook meteen gedaan 1 maart. Kreeg toen ook pas in juli bericht.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:28

Weet iemand of je de studiekosten af kan trekken als je in september gestart bent met een opleiding, maar nu in 2019 per 1 februari gestopt bent met de opleiding? Ik krijg het niet gevonden op de website van de belastingdienst.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:28

Destination schreef:
assie schreef:

Ik had inderdaad even verder gelezen op een moment dat ik wat wakkerder was, heb zoals hoort dus uiteindelijk 'nee' ingevuld' :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:33

Sorry maar ik heb echt geen medelijden met je als je 17.000 euro moet betalen. Dat betekend dat je inkomen super hoog was, veel hoger dan de meeste mensen ooit zullen verdienen. En ik geloof nog helemaal niks van je verhaal dat je in een ander percentage valt. Iedereen in Nederland betaald gewoon hetzelfde, als je hoger inkomen hebt dan gaat dat percentage omhoog..... 17.000 euro betalen in 1 jaar dan moet je echt wel een monster inkomen gehad en kan je het "makkelijk" missen :)

Studiekosten mag je aftrekken, maar daar zit een drempel aan. En je moet geen stufi krijgen. Weet niet wat bij jou het geval is? Als je stufi krijgt kan je het sowieso niet aftrekken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:36

Done... 1531 euro terug... erg welkom na het maken van van mijn auto 825 euro en een bekeuring van 102 euro :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:40

Maar ik heb geen inkomen, alleen allimentatie en wao. Dat maakt het zo onhandig. En zoals ik al zei ik heb op papier een flink hoger inkomen (honderden euros per maand zit daar verschil in) dan ik werkelijk krijg. -O- . Geen recht op welke toeslag, aftrekpost of wat ook. :n geen werkenden korting ook. Netto per maand zit ik onder de 2000 euro maar met wel fikse woonlasten dadelijk (meer dan waar een vrije sector mee accoord zou gaan ivm mijn "inkomen") dus ja op papier heel leuk, in werkelijkheid een heel stuk minder leuk. -O-

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:46

Ingevuld. Ik wist dat ik een lekker bedrag terug zou krijgen, maar aan het einde bleek het bedrag nog lekkerder te zijn :$

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:46

Ik ga het voor het eerst doen vandaag :D (voel me opeens heel volwassen)

Woon nog thuis met mijn moeder maar werk zo'n 30 uur per week. Zou 524 euro terug krijgen.

Mijn moeder valt dus niet onder partner?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:51

Yonker schreef:
Sorry maar ik heb echt geen medelijden met je als je 17.000 euro moet betalen. Dat betekend dat je inkomen super hoog was, veel hoger dan de meeste mensen ooit zullen verdienen. En ik geloof nog helemaal niks van je verhaal dat je in een ander percentage valt. Iedereen in Nederland betaald gewoon hetzelfde, als je hoger inkomen hebt dan gaat dat percentage omhoog..... 17.000 euro betalen in 1 jaar dan moet je echt wel een monster inkomen gehad en kan je het "makkelijk" missen :)

Studiekosten mag je aftrekken, maar daar zit een drempel aan. En je moet geen stufi krijgen. Weet niet wat bij jou het geval is? Als je stufi krijgt kan je het sowieso niet aftrekken.

Ik denk dat je het tegen mij hebt, toch? :)
Ik heb geen recht op stufi/ov, het gaat om een bedrag van zo’n € 960 (twee termijnen lesgeld in 2018 en de andere kosten zijn de verplichte boeken). Ik zag dat de drempel € 250 is, maar daar zou ik dan boven zitten.