Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:18

Even over het niet betalen van de ouderbijdrage. Zijn dat ouders die het echt niet kunnen betalen of zitten daar ook ouders tussen die uit principe niet betalen, omdat onderwijs gratis moet zijn?

En worden kinderen die niet mee mogen doen een alternatief aangeboden? (is verplicht)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:28

Marie111 schreef:
Even over het niet betalen van de ouderbijdrage. Zijn dat ouders die het echt niet kunnen betalen of zitten daar ook ouders tussen die uit principe niet betalen, omdat onderwijs gratis moet zijn?

En worden kinderen die niet mee mogen doen een alternatief aangeboden? (is verplicht)

Als de helft een bedrag van 15€ niet betaalt kan ik eigenlijk maar moeilijk geloven dat dat allemaal mensen zijn die die 15€ op een jaar echt niet kunnen missen :\

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:28

De luizenmoeder was wel een herkenning .En niet overdreven hoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:36

__Sannne schreef:
Congierge ging mee, of de vrouw die de administratie deed daar. (Toevallig wel een moeder, maar van een andere klas) Oh of LIO'ers.

Dus als je met vier klassen = 100 kinderen naar de Efteling gast, ga je met 4 leerkrachten, 1 consierge en 1administratieve kracht op pad?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:49

Britta31 schreef:

Ik herken er gelukkig vrijwel niets van, maar dat heeft misschien ook te maken met het type school waar mijn kinderen heen gaan. Ik kijk de serie ook niet meer, ik vind het heel verdrietig om te zien en niets lolligs aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:12

verootjoo schreef:
Marie111 schreef:

Als de helft een bedrag van 15€ niet betaalt kan ik eigenlijk maar moeilijk geloven dat dat allemaal mensen zijn die die 15€ op een jaar echt niet kunnen missen :

Bij ons is de vrijwillige eigenbijdrage 70 euro.

Een beetje erger ik mij er wel over. Niet dat dat ik bezwaar heb om die 70 euro te betalen. Wel aan het woord vrijwillig. Bij ons is het niet vrijwillig. Alleen als je kan aantonen dat je het niet kan betalen hoef je niet te betalen(wat ik prima vind dat terzijde)
Maar noem het dan niet vrijwillig.

Maar ik kan me voorstellen dat 70 euro per kind best veel is voor sommige. Zeker als je meerdere kinderen op school hebt.

dromertje2

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:27

Hier geen vrijwillige of niet vrijwillige bijdrage. Krijgen maandelijks factuur voor refterkosten ( drankje en derg) en de kosten van voor of nabetaling als je kind daar ook effectief gebruik van gemaakt heeft.
Verder is er 1 keer per jaar een koekenslag, maar zonder druk of wedstrijd wie er het meeste verkocht heeft ( Wat ik soms hoor van andere scholen).

Kuisen, ramen lappen,... word door personeel gedaan.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 11:42

Marie111 schreef:

Op een enkeling na verwacht ik dat iedereen hier de 15 eu per jaar zou moeten kunnen betalen. Zo niet, dan kan je dat aangeven bij de directeur (die zeer vriendelijk en toegankelijk is).

Er is een moeder met een dressuurpaard, mooie setjes etc die niet betaalt omdat haar kind al duur genoeg is #)

Anoeska27 schreef:
Britta31 schreef:

Ik herken er gelukkig vrijwel niets van, maar dat heeft misschien ook te maken met het type school waar mijn kinderen heen gaan. Ik kijk de serie ook niet meer, ik vind het heel verdrietig om te zien en niets lolligs aan.

Ik ben benieuwd watvoor type school dat is, en hoe zij dat dan oplossen. Wat vind jij het verdrietige van de luizenmoeder?

Ik vind het hilarisch dat het zo herkenbaar is _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:47

NatasjavE schreef:
Een beetje erger ik mij er wel over. Niet dat dat ik bezwaar heb om die 70 euro te betalen. Wel aan het woord vrijwillig. Bij ons is het niet vrijwillig. Alleen als je kan aantonen dat je het niet kan betalen hoef je niet te betalen(wat ik prima vind dat terzijde)

Ze moeten het vrijwillig noemen omdat het vrijwillig moet zijn. Dus je zou het recht moeten hebben om het niet te betalen, om welke reden dan ook. Scholen willen dat niet, en gaan vaak ook best slecht het gesprek met ouders aan, en proberen het alsnog verplicht te maken of in elk geval de sociale druk flink op te voeren om het toch te betalen.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 11:53

Shanna schreef:
Bij alle scholen die ik ken is de vrijwillige bijdrage ook gekoppeld aan bijvoorbeeld sinterklaas. Betaal je niet, dan krijgt je kind ook niks van sinterklaas. Net als het eten op school met kerst/ pasen. Gaat ook uit dat potje. Betaal je niet, dan kan je kind met al die leuke dingen dus niet meedoen.

Dat kunnen wij niet over ons hart verkrijgen hoor :') We discussiëren natuurlijk regelmatig over dit onderwerp maar de kans dat ouders nogsteeds niet betalen en hun kind echt niets krijgt, lijkt me vreselijk.. Arm kind.

Aan de andere kant zullen er vast wel meer ouders zijn die dan wel betalen. We proberen al jaren om ook bv in de nieuwsbrieven en schoolgids te vertellen waar de ouderbijdrage voor gebruikt wordt. En uiteraard zijn alle ouders jaarlijks uitgenodigd voor de algemene ledenvergadering (ALV) van de ouderraad waarin de uitgaven worden verantwoord en het budget en de plannen voor komend jaar worden gepresenteerd. De opkomst ligt tussen de 3 en 5 ouders per jaar -O- :')

Zou zit dat eigenlijk met jullie, gaan jullie wel naar de ALV? >;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:21

Shadow0 schreef:
NatasjavE schreef:

Ze moeten het vrijwillig noemen omdat het vrijwillig moet zijn. Dus je zou het recht moeten hebben om het niet te betalen, om welke reden dan ook. Scholen willen dat niet, en gaan vaak ook best slecht het gesprek met ouders aan, en proberen het alsnog verplicht te maken of in elk geval de sociale druk flink op te voeren om het toch te betalen.

De sociale druk is er zeker. Je krijgt aanmaning op aanmaning.(ja een keer heel flauw uitgetest)

En dat terwijl onze school niet mag klagen. Krijgen van mijn werkgever 225 euro per jaar per kind.

Maar goed...ik betaal gewoon.

Maar ik hoop dus dat mensen die moeite hebben om te betalen dit gewoon op een gewone manier kunnen weigeren.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:36

quera schreef:
Maar op schoolreisje is er een stuk meer wat er kan gebeuren.
No way dat mijn kleuter dan bijv naar drievliet oid mee gaat :(

Tja 't is maar net hoe je 't bekijkt, statistieken wijzen uit dat de meeste ongelukken in en om het huis gebeuren.

Mijn kinderen zitten al vanaf jongs af aan op scouting en gaan ook mee op kamp.
Hier is ook geen 1 op 1 begeleiding en ouders gaan niet mee.
Wel valt op dat de zeer beschermende houding van sommige ouders het gedrag en de ontwikkeling van kinderen vaak negatief beïnvloed.
Maar goed ieder z'n eigen mening gelukkig, ben alleen wel benieuwd waarom jij dan je kleuter niet laat meegaan naar bv drievliet?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:38

Misschien bang dat de kleuter kwijt wordt.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:43

Britta31 schreef:
Misschien bang dat de kleuter kwijt wordt.

Bij ons op school kregen de kinderen een shirt met logo van school aan dus goed herkenbaar, er is er ook nooit 1 achtergebleven. En daar waren ook geen ouders mee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:44

Wat ik zo wonderlijk vind, is dat je blijkbaar naar drievliet en naar de efteling moet. Waarom niet gewoon picknicken in het park, of naar het zwembad of levend stratego in het plaatselijke bos?

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:48

Pff wat een non discussie.

Heel simpel gewoon loten bij te veel aanmeldingen.
Werkende ouders doen dat ook niet altijd voor hun lol.
En thuis blijf ouders die veel meehelpen hebben evenveel recht.

Ik zou hier alles docent geen tijd aan besteden. Aanmeld lijst. Eerste die intekenen gaan mee. En bij te veel loten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:51

Vjestagirl schreef:
Wat ik zo wonderlijk vind, is dat je blijkbaar naar drievliet en naar de efteling moet. Waarom niet gewoon picknicken in het park, of naar het zwembad of levend stratego in het plaatselijke bos?

Ik ben ook heel blij dat onze school niet aan dat soort schoolreisjes doet. Wij gaan inderdaad regelmatig naar het bos om daar broodjes boven een vuurtje te bakken, natuurtekeningen te maken en in de bomen te klimmen.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:07

Anoeska27 schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ben ook heel blij dat onze school niet aan dat soort schoolreisjes doet. Wij gaan inderdaad regelmatig naar het bos om daar broodjes boven een vuurtje te bakken, natuurtekeningen te maken en in de bomen te klimmen.

Bomen klimmen??? Toch zeker wel gezekerd, vangnet en 1 op 1 begeleiding mag ik hopen...

En ja ook ik ben van mening dat drievliet of welk ander pretpark dan ook niet nodig is voor een schoolreisje.
Maar als de school van mijn kind daar voor kiest dan weet ik zeker dat zijn leerkrachten capabel genoeg zijn om dit goed te laten verlopen zonder dat daar een kudde ouders voor nodig is.
Verder vraag ik mij af hoe getoetst is of een ouder betrouwbaar is.
Leerkrachten en begeleiding sportclubs ed zijn in bezit van een VOG, de ouders die mee gaan op schoolreis niet.
Bij Scouting mag een begeleider nooit alleen zijn met een kind, hoe is dat afgesproken tijdens schoolreis met de ouders??

Kortom ik zie meer problemen met ouders mee op schoolreis dan 25 Kids en 2 leerkrachten.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 13:08

Dyanne_z schreef:
Pff wat een non discussie.

_O- Eigenlijk wel hè.
Maar omdat het wel een ding is wat speelt op school en waar ouders ook wel écht mee zitten, zullen we er toch wat op moeten bedenken. Grappig dat hier ook de meningen even verdeeld zijn. Maar de emoties lopen minder hoog op :))

Het probleem is denk ik dat ouders zich (snel) tekortgedaan voelen. Of hoe zeg je dat.. Mensen voelen zich gepasseerd lijkt het wel.

Ik denk ook wel dat het misschien een psychologisch ding is dat als een paar ouders het héél graag willen, dat anderen het dan ook maar willen ofzo. Als het inderdaad als erebaantje wordt gezien, dan is het sowieso al leuk om de eer te krijgen..?

Dat gevoel krijg ik er een beetje bij. Als het gaat om het helpen dan zijn er mogelijkheden zat en als het gaat om het uitje dan kan dat ook met de verjaardag van je kind, om maar wat te noemen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:17

In de tijd dat mijn kinderen nog op de lagere school zaten, hebben ze het op een gegeven moment afgeschaft dat de ouders mee mochten op schoolreis. Inderdaad om scheve gezichten te voorkomen. Bij de oudste gingen nog wel moeders mee, maar heel snel is dat afgeschaft. We hadden gelukkig een kleine school met max een keer 20-22 kinderen in de klas. En dan gingen er leerkrachten uit een andere klas mee. Sommige leerkrachten waren part-time en stonden ze met z'n twee-en voor de klas. Dus beide mee. En verder nog een klasse-assistent of ander extra personeel. In groep 8 gingen ze 5 dagen naar vlieland en dan hadden de andere klassen omstebeurt vrij omdat hun leerkracht mee was en dan werd er gewoon gewisseld van leerkracht. In de onderbouw had je ongeveer 1 volwassene op een groepje van 5-6 kinderen. Onze school bestond uit 2 gebouwen en dan gingen 2 klassen op schoolreis. Heeft altijd prima gewerkt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:40

Ik vind 2 leerkrachten op 25 kinderen echt te weinig.
Met 5 of 6 kinderen heb je al ogen in je rug nodig.

Zwemmen zou ik niet doen als schoolreis.
Te gevaarlijk. Zijn altijd kinderen zonder zwemdiploma bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:00

Hier is de 'vrijwillige' bijdrage 45 euro, maar daar wordt wel veel voor georganiseerd.

Laatste schoolreis (groep 1/2) was met de trekkertram naar een speelboerderij. Daar hebben ze een korte voorstelling gezien en allerlei spelletjes gedaan. 1 ouder op 5 kinderen om de spelletjes te begeleiden. Met zijn allen patatjes eten en met de trekkertram weer terug. Groep 3/4 ging naar Duinenzathe een klein pretparkje in de buurt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:31

Anoeska27 schreef:
Vjestagirl schreef:

Mijn ervaring is dat dit tussendoor ook gebeurt, bij ons iig wel. Bijvoorbeeld dagje naar het strand in de zomer of excursie maar museum of het bos.
Dus waarom niet eenmaal per jaar naar een pretpark. Kids vinden dit geweldig om met elkaar te beleven, met de bus op pad en met je vriendjes in de achtbaan.
Voor sommige kinderen is die ene keer naar een pretpark (met school) juist iets waar ze enorm naar uitkijken omdat ze daar anders niet zo snel naar toe gaan ivm de kosten.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:20

Bij mijn zoontje was de eige bijdrage dit jaar €26,-.

Vorige week kreeg ik een brief dat er een school uitje naar Monkey Town is of elke ouder nog €15,- wil betalen voor dit uitje. Het is niet verplicht maar als er niet betaald moet het betreffende kind gewoon de hele dag naar school in een andere klas als het leerplichtig is. Dit wordt in de brief vermeld, en vind ik persoonlijk erg triest, ik geloof namelijk wel degelijk dat er ouders zijn die het echt niet kunnen betalen en de kinderen daar de dupe van worden...

Ik betaal het omdat ik niet wil dat mijn kind daar de dupe van wordt, ik snap er alleen niet zoveel van omdat scholen toch subsidie krijgen voor dit soort dingen?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:34

Bij ons is de 'vrijwillige' bijdrage €47,50. €27,50 voor de schoolreis en €20,- voor zaken als Sinterklaas, kerst ed. Ik betaal enkel de schoolreis omdat ik niet anders kan, maar gelukkig krijg ik daar nooit gezeur om (wel veel aanmaningen)

Voor de middelbare school van mijn oudste word 165 euro gevraagd. Daar kun je aanvinken dat je het niet kunt betalen (de vrijwillige kosten)

Wbt schoolreis, de juf of meester vraagt zelf ouders of zij mee willen. Dit gebeurd 1 op 1. Nog nooit mensen over gehoord verder. Klassenouder gaan vaak standaard mee , maar ik ga die 'eer' mooi doorschuiven naar een ander