Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:21

Ik ben echt blij met de meningen die overeenkomen en niet lijnrecht tegenover mijn gevoel staan.

En ja mijn ogen zijn open gegaan. Ik heb te lang volgehouden en geprobeerd G als een verbeterde versie van zichzelf de deur uit te laten gaan.
Want dat is toch ook echt een onderdeel van mijn taak. Los van wat hij moet doen. Ik heb vier uur lang een man van de SBB op bezoek gehad die mij heeft uitgelegd wat mijn taak als praktijkbegeleider is. En dat is echt niet niks.

Maar zoals de leraar zei: een leerling moet leerbaar zijn. Dat is G niet.

Ik heb te lang hoop gehouden dat hij het zou gaan snappen. Dat zie ik nu in.

Ik heb 0,0 het gevoel dat ik gefaald heb. Hij heeft dit voor 100% aan zichzelf te danken. En ík zal er geen nacht minder om slapen.

Maar... het verbaast mij hoevelen van jullie in dit schuitje hebben gezeten. Ik ken deze studenten niet vanuit mijn eigen studietijd. Daarom was ik benieuwd naar andere meningen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:26

tja kappen met die hap...maar aangezien iedereen op je werk, en de leraar van de school dit ook al had gezegd, lijkt me dat je die conclusie ook kon trekken, zonder het op een openbaar forum te gooien…

sorry, maar ik vind dit echt niet kunnen...je kunt hem wel niet bij naam noemen, maar zowel hijzelf als iedereen in je bedrijf en ws op zijn school ook, kunnen hier echt wel uit opmaken om wie het gaat als ze het toevallig lezen…

dit kan toch niet??? En sorry, maar ik vind dat Bokt hier ook weleens wat aan mag gaan doen...een woord als banketstaaf wordt er al uit gecensureerd, maar dit soort gevoeligheden over derden, die er niet voor kiezen op een openbaar forum besproken te worden, mag allemaal maar?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:29

Olympia96 schreef:
Ik ben echt blij met de meningen die overeenkomen en niet lijnrecht tegenover mijn gevoel staan.

En ja mijn ogen zijn open gegaan. Ik heb te lang volgehouden en geprobeerd G als een verbeterde versie van zichzelf de deur uit te laten gaan.
Want dat is toch ook echt een onderdeel van mijn taak. Los van wat hij moet doen. Ik heb vier uur lang een man van de SBB op bezoek gehad die mij heeft uitgelegd wat mijn taak als praktijkbegeleider is. En dat is echt niet niks.

Maar zoals de leraar zei: een leerling moet leerbaar zijn. Dat is G niet.

Ik heb te lang hoop gehouden dat hij het zou gaan snappen. Dat zie ik nu in.

Ik heb 0,0 het gevoel dat ik gefaald heb. Hij heeft dit voor 100% aan zichzelf te danken. En ík zal er geen nacht minder om slapen.

Maar... het verbaast mij hoevelen van jullie in dit schuitje hebben gezeten. Ik ken deze studenten niet vanuit mijn eigen studietijd. Daarom was ik benieuwd naar andere meningen.

Gelukkig. Zo klonk het wel.

Ik sta zelf voor de klas, vmbo speciaal onderwijs, en natuurlijk is steun en begeleiding van mijn kant belangrijk. Maar hoe jong ze ook zijn, uiteindelijk moeten ze het zelf doen.. En dat probeer ik ze re leren. Eigen verantwoordelijkheid nemen. En dat mag je zeker van een stagiar verwachten :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:27

IHN schreef:
tja kappen met die hap...maar aangezien iedereen op je werk, en de leraar van de school dit ook al had gezegd, lijkt me dat je die conclusie ook kon trekken, zonder het op een openbaar forum te gooien…

sorry, maar ik vind dit echt niet kunnen...je kunt hem wel niet bij naam noemen, maar zowel hijzelf als iedereen in je bedrijf en ws op zijn school ook, kunnen hier echt wel uit opmaken om wie het gaat als ze het toevallig lezen…

dit kan toch niet??? En sorry, maar ik vind dat Bokt hier ook weleens wat aan mag gaan doen...een woord als banketstaaf wordt er al uit gecensureerd, maar dit soort gevoeligheden over derden, die er niet voor kiezen op een openbaar forum besproken te worden, mag allemaal maar?

Nou ik zou echt geen idee hebben om wie dit ging hoor. Er worden echt geen namen genoemd of bedrijven of plaatsnamen etc. Ik vind het prima privacy technisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:06

IHN schreef:

Nou dat kan je hier echt niet uit opmaken om wie het gaat.
Er zijn zoveel van dit soort stagiaires :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:27

Olympia96 schreef:
Ik kan me namelijk nog steeds niet voorstellen dat er mensen zijn als hij.

Daar zit 't 'm in hè...

Ik kan me héél goed voorstellen dat je aan jezelf gaat twijfelen als je iemand tegenkomt die zó stupide de tak waar hij op zit (boven een afgrond ook nog) aan het afzagen is. Dan ga je je tóch op een gegeven moment afvragen: ben ik nou gek of is hij het?

De gezamenlijke conclusie hier in het topic is geloof ik wel duidelijk: hij is gek (en jij bent het een beetje omdat je zo lang bent doorgegaan ;) )

Overigens vermoed ik dat G's grote voorbeeld Louis van Gaal is. Hij denkt geloof ik: "ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom?" :)) :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-01-19 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:33

WAT EEN DRAMA ! (driehoek)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zie het slachtoffer, de redder (jij) en de aanklager maar waar is de volwassene?

Soms is het grootste cadeau dat je iemand kan doen, hem/haar een grens geven. In dit geval het beëindigen van de stage en een dikke onvoldoende. Ik denk dat deze meneer die nooit heeft gekregen.
PRINSJES EN PRINSESSEN gedrag 3.0. Altijd hand boven het hoofd gehouden, altijd gelachen om zijn gedrag als kind, altijd gered en beredderd, nooit een grens gekregen, nooit geleerd zich te houden aan.
Het wordt tijd dat hij niet meer wordt gered en leert. Dat kan alleen als zijn omgeving stopt hem te redden en hem verantwoordelijk maakt voor zijn eigen gedrag.

tough love noemen ze dat

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:40

Oh God, paps moet het regelen :') ?

Als ik mijn stage zou verkloten dan zouden mijn ouders zeggen dat het lekker mijn eigen schuld is en dat ik oud en wijs genoeg ben om het zelf te fixen.
Ik had allang de deur uit geschopt, zeker als je geen verbetering ziet en het eigenlijk alleen maar slechter gaat.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:42

Heb niet alles gelezen. Maar wat zegt school er van? Ik had zo ie zo contact met school en als het niet goed liep kwam de docent vaker een gingen we een plan maken. Ik

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:48

floorsil schreef:
Heb niet alles gelezen. Maar wat zegt school er van? Ik had zo ie zo contact met school en als het niet goed liep kwam de docent vaker een gingen we een plan maken. Ik

Dan zou ik toch maar even alles gaan lezen wat de Ts heeft geschreven :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:00

J_emma schreef:
Geef dat joch een onvoldoende. En neem geen stagairs meer als je daar niet toe in staat bent, tot die onvoldoende geven.
Je betrekt het veel te veel op jezelf. Ik ben een vechter, ik geef niet op, ik wil dat het lukt, etc.
Dat is helemaal niet jouw taak als stagebegeleider. Jouw taak is iemand voorbereiden op een bepaalde functie/beroep en beoordelen of diegene daar voldoende voor kan of heeft geleerd.
En als dat niet zo is, draag je dus indirect bij aan de devaluatie van bepaalde diploma's.
Stel dat je ooit geopereerd moet worden door zo'n kneus die chirurg is geworden omdat hij toch maar steeds net aan een voldoende heeft gekregen.
Of je kind zit een heel jaar bij een incapabele flutdocent, omdat het vier jaar lang zielig werd gevonden om een onvoldoende te geven, waardoor hij de pabo gehaald heeft ondanks dat allang duidelijk was dat 'ie er beter mee kon stoppen.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als stagebegeleider..

Precies dit. Ik denk dat je er vanuit de directie eerder op wordt aangesproken als je te lang met zo'n snotneus doormoddert. Wij hebben binnen het bedrijf ook (marketing)stagiairs en toen er eentje na een paar dagen in slaap viel op het werk is hij meteen buiten gezet hoor.

Als ze niet willen leren, is het gewoon klaar. Geen energie in steken, kost alleen maar tijd (en geld).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:19

Logisch dat je wat gepikeerd reageert op de post over dat je niet in staat zou zijn een stagiaire te begeleiden, je voelt je aangevallen.
Er zit echter wel een kern van waarheid in. De jongeman heeft allang laten zien dat hij niet functioneert. Echt, meer dan allang en is meerdere grenzen overgegaan. Jij bent de enige die hier iets tegen kan doen en naar mijn inziens had je dat al eerder kunnen doen.
Dit gaat dus over jouw rol, niet die van hem. Ik zou daar iets mee gaan doen voor je een volgende stagiaire aanneemt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:21

Volgens mij heb je al te lang je ingezet. Deze stagiair kan gewoon geen verantwoordelijkheid dragen, is heel erg onvolwassen en het klinkt bijna alsof hij autistisch is.

Geen bedrijf zou dergelijk gedrag accepteren bij een werknemer. Aangezien deze jongeman kennelijk niet bereid is zich ook maar enigszins aan te passen zou ik zijn stage inderdaad afbreken en als ver onvoldoende bestempelen.

Het kost jou ook veel meer tijd dan nodig of zinvol.
Ik vraag me alleen af wat hij er zelf van vindt, zoals je hem beschrijft laat een slecht cijfer hem waarschijnlijk koud.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:21

Majabeestje schreef:
Logisch dat je wat gepikeerd reageert op de post over dat je niet in staat zou zijn een stagiaire te begeleiden, je voelt je aangevallen.
Er zit echter wel een kern van waarheid in. De jongeman heeft allang laten zien dat hij niet functioneert. Echt, meer dan allang en is meerdere grenzen overgegaan. Jij bent de enige die hier iets tegen kan doen en naar mijn inziens had je dat al eerder kunnen doen.
Dit gaat dus over jouw rol, niet die van hem. Ik zou daar iets mee gaan doen voor je een volgende stagiaire aanneemt.

Mee eens, het is nogal grenzeloos ook.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:28

Ik snap TS wel hoor.
Ik herken het gevoel van verbazing dat iemand zich zo opstelt.

Kijk als iemand het gewoon niet kan, ja das jammer.
Maar als iemand echt niet wil, maar wel kan, dan zou ik ook op zoek gaan naar een manier om toch die knop om te krijgen.

Ik denk dat TS inmiddels alle knoppen geprobeerd heeft, maar ze zijn gewoon niet aangesloten.
En dat is ook de taak van TS niet, je hebt het echt geprobeerd en bent verder gegaan dan menig stagebegeleider of werkgever zou doen.

Niet hoe je die jongen zijn stage had willen beëindigen, je had hem liever een goed cijfer en een goede ervaring mee willen geven.
Maar hij moet het uiteindelijk doen en hij wil niet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:36

Ik heb vorig jaar iets soortgelijks gehad met een stagiaire. Ze zou het hele schooljaar bij mij stage lopen, in april had ze nog steeds geen enkele opdracht uitgevoerd ondanks dat ik hier meermaals met haar én haar stagebegeleider van haar school over had gepraat. Daarnaast ondermijnde ze mijn gezag tegenover mijn leerlingen en ging ze iets te amicaal met ze om. Vooral de meiden in mijn klas vonden zo'n vriendin wel gezellig.
Het was duidelijk dat ze dit nooit meer ging inhalen, daarnaast liet ze allerhande puin achter zich wat collega's en ik dan konden gaan ruimen.
Uiteindelijk heb ik besloten om haar stage af te breken, haar stagebegeleider was het hier gelukkig mee eens. Het meisje zelf was naar eigen zeggen wel een beetje verbaasd 'want de laatste twee weken ging het toch best wel goed?'
Het was zonde van ieders tijd, ook van het meisje zelf.
De schooldirecteur was er allang duidelijk over: 'wat doet ze hier eigenlijk?' Ook collega's begonnen zich aan haar gedrag te ergeren. Het is niet erg als een stagiair(e) energie kost maar dan moet het ook iets opleveren en dat deed het niet. Naast dat ik haar niet voor de gek wilde houden en vooral eerlijk wilde zijn (een voldoende ging ze toch niet meer halen) wilde ik mijn collega's dit ook niet aan doen.
Daarnaast twijfelde ze enorm of deze opleiding überhaupt wel was wat ze wilde. Ze is per direct met haar stage gestopt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 10:55

Opnieuw bedankt voor alle feedback. Ik heb er echt wel wat aan en de boodschap is duidelijk.

Klinkt aardig bekend Jolien. Ik schreef net ook al in een pb: Ik had geen idee dat er zo vaak onvoldoendes werden gegeven op stages. Echt niet. Dat heeft waarschijnlijk ook mede een rol gespeeld in het feit dat ik zo lang volhield.

Daarbij, tijdens het gesprek met SBB is echt veel besproken. Ook over het beoordelen van de leerling. Ik vond dat een uitdaging omdat ik niet wist wat ik mocht verwachten van iemand op zijn niveau. De boodschap aan mij was luid en duidelijk: qua niveau moet je minstens 7 stappen terug doen om hem te beoordelen op zijn kunnen. Die balans in beoordelen is gewoon erg lastig.
En vergeet niet, een hoogvlieger wordt het nooit dat had ik direct begrepen, maar in het begin heb ik ook een andere houding gezien.
Wel een houding waaraan heel veel moest worden bijgeschaafd als het op werkhouding aankwam, maar dat snapte hij toen zelf ook.

Tijdens zijn vorige stage heeft hij helemaal niks geleerd (moest de loods vegen op een bezemmachine en kleding naar de stomerij brengen), dus we begonnen met een achterstand. Die stage heeft hij met dikke voldoendes afgerond.

Vanwege ons niveauverschil heb ik gedacht dat ik genoegen moest leren nemen met ‘babysteps’. Tot het moment dat hij een dalende lijn inzette. Of nee, totdat hij zich ging gedragen zoals hij dat ook op school doet blijkbaar. De info die ik van zijn leraar kreeg was schrikbarend als het ging om schoolgedrag.

Hij koppelt wel aan iedereen terug (school, vrienden, familie en aan mij), dat ik de eerste ben die zich niet laat inpakken door zijn grappen en grollen. En dat hij veel moeite mee heeft met het feit dat hij nergens mee weg komt bij mij. Desondanks doet hij daar niks mee. Ik ben hooguit een vervelende horzel voor hem die hij lastig kan verwijderen.

Maar goed, met die ziekmelding heeft hij me een dikke middelvinger gegeven natuurlijk. Dat bovenop de rest van het verhaal is reden genoeg voor een onvoldoende. Dat hij daarmee geen uitzondering is, dat heb ik nu geleerd uit dit topic. Blijkbaar gaat dat door een andere houding van de gemiddelde student op het hbo en wo echt anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:58

Nee hoor, ligt niet alleen aan het mbo. ik had het over hbo studenten... niet te geloven wat daar af en toe tussen zit :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:02

_kajo_ schreef:
Zo'n stagiaire had ik er al lang uit gegooid. Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb zou het blijven doormodderen en geen knoop door willen/kunnen hakken toch echt wel een discussie punt gaan worden wat betreft mijn functioneren. Ik had me inmiddels dus geen zorgen meer gemaakt over zijn positie maar over de mijne.

Precies!
Het maar blijven aarzelen om deze knul eruit te gooien kon wel eens je eigen positie kosten.
Je helpt die knul en je bedrijf, en je eigen carriere niet met pamperen en blijven toegeven en aardig doen. Het kan trouwens een narcist zijn, en daar kun je al helemaal niets aan helpen.

Lijkt wel of zijn papa bij de mafia zit of zoiets, dat je zo bang bent die knul eruit te gooien. Mocht je trouwens reële redenen hebben om bang te zijn die knul eruit te gooien, (bij dreiging met geweld ) kun je de politie waarschuwen, of beveiligers, mocht je bedrijf daarover beschikken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 11:06

verootjoo schreef:
Nee hoor, ligt niet alleen aan het mbo. ik had het over hbo studenten... niet te geloven wat daar af en toe tussen zit :n

Misschien ben ik dan inmiddels echt een oud wijf, in mijn tijd was dat echt niet het geval tijdens mijn opleidingen :+

@zoolgangster: ik heb afspraken met beide directeuren over hoe we dit aanpakken. We zijn in deze een drieeenheid. Ik hou me aan deze afspraken waarbij we hem nog 1 laatste kans hebben gegeven. Het is nu tijd om te concluderen dat hij die kans niet heeft gegrepen.

Overigens vindt G zelf wél dat hij veel verbeterd is na het pittige evaluatiegesprek. Het zou gek zijn als hij dat standpunt niet bleef verdedigen, want hij wil die voldoende natuurlijk wel halen.

Edit: Nogmaals: ik ben níet bang voor een eventuele reactie van zijn pa. Ik kan mijn verhaal onderbouwen. Als hij een gesprek wil, dan ga ik eerst intern overleggen of dat verstandig is. Als het uitloopt op dreigementen, dan doe ik de deur dicht. Daar heb ik 0 behoefte aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:10

Dat heeft niets te maken met MBO / HBO niveau hoor. Ik schrik er erg van dat dit dan je medeconclusie is, want heb zelf op MBO niveau geleerd en met verbazing en ergenis dit topic gelezen.

Echt never nooit niet dat ik mij op zo’n manier heb gedragen, thuis, op school en tijdens stages!

Dit heeft met de opvoeding thuis voor namelijk te maken cq het NOOIT duidelijk grenzen hebben gehad.
Dat lees je ook terug in je laatste bericht mbt de verhouding tussen jou en hem.

Maar nogmaals dat heeft totaal niets te maken met niveau MBO / HBO, overal heb je rotte appels tussen zitten, gemiddelde studenten of juist uitblinkers :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:12

verootjoo schreef:

Dat denk ik inderdaad ook!

Kom overigens zelf van het MBO.
Mijn functie is echter op HBO/universitair niveau.
Als ik hier de werkethiek vergelijk.... :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:12

Ik heb MBOers in mijn klas gehad die werkten als paarden en medestudenten op het HBO die de kantjes ervan af liepen. En ook in jouw tijd gebeurde dat want mijn moeder is een slagje ouder dan jij en ook zij heeft verhalen over medestudenten die er een potje van maakten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:14

Ikzelf heb ook betere ervaring met het begeleiden van mbo leerlingen dan hbo leerlingen. De additude van sommige hbo-ers..... Alsof ze godsdienst geschenk voor ons bedrijf waren :O

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:16

Als de stagiaire gaat schermen met het begrip "verbetering" kun je natuurlijk wel antwoorden dat hij duidelijk onvoldoende verbetering heeft laten zien. En dat onderbouwen. (Bijvoorbeeld dat jullie daar niets van hebben waargenomen, en dat het onvoldoende is om de stage door te laten gaan).

Vergelijk het met iemand die met 15 glazen bier op achter het stuur wordt aangehouden. De maand erop wordt ie weer aangehouden, maar nu zegt ie: "Agent, ik heb mijn gedrag verbeterd, ik hed nu nog maar 14 glazen bier op". Is dat voldoende verbetering? :D