Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:01

Heel interessant!

Wat doe je als een lichaam niet meer compleet is na bijv. een impact met een treint? Probeer je dan altijd nog iets op te knappen zodat nabestaanden toch kunnen kijken?
Dat je bijv. een gezicht half afdekt en de redelijke kant toch restaureert? Of dat je eigenlijk alleen nog maar een hand hebt om te restaureren, omdat de rest te aangedaan/vernietigd is?

En komt het wel eens voor dat ondanks je harde werk een lichaam er nog steeds te gruwelijk verminkt uitziet? Dat je nabestaanden afraad te kijken?

Ik heb wel eens van nabestaanden gehoord dat zij hun dierbare nog wilden zien. Die persoon was voor de trein gesprongen. Zij hebben hem niet meer mogen zien. Het werd sterk afgeraden, maar toen ze toch wilden kijken werd daar toch geen gehoor aan gegeven.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:02

Hoe jij spreekt over de koeling is echt mijn grootste nachtmerrie :+
Ik wil echt niet zo'n "lade" in :)

Toen mijn schoonmoeder overleed ( thuis ) is ze ook lekker
thuis gebleven. Ik heb mijn schoonmoeder helemaal zelf mogen
wassen, aankleden, opmaken etc. met een heel lieve medewerker van
thuiszorg.

smit_ilse

Wat ontzettend interessant om dit te lezen. 3 jaar geleden mijn oma afgelegd wat ik "makkelijker" deed dan ik had verwacht. Is lichamelijk bij mij niet mogelijk om hier wat mee te doen maar als ik gezond was geweest had ik zeker nagedacht over de opleiding.

Autumnn

Wat een interessant topic, dankjewel hiervoor :)

Wat is de grootste misvatting over dit beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:05

Delphi schreef:
Heel interessant!

Wat doe je als een lichaam niet meer compleet is na bijv. een impact met een treint? Probeer je dan altijd nog iets op te knappen zodat nabestaanden toch kunnen kijken?
Dat je bijv. een gezicht half afdekt en de redelijke kant toch restaureert? Of dat je eigenlijk alleen nog maar een hand hebt om te restaureren, omdat de rest te aangedaan/vernietigd is?

En komt het wel eens voor dat ondanks je harde werk een lichaam er nog steeds te gruwelijk verminkt uitziet? Dat je nabestaanden afraad te kijken?

Ik heb wel eens van nabestaanden gehoord dat zij hun dierbare nog wilden zien. Die persoon was voor de trein gesprongen. Zij hebben hem niet meer mogen zien. Het werd sterk afgeraden, maar toen ze toch wilden kijken werd daar toch geen gehoor aan gegeven.

Als er echt iets meer te restaureren valt gaan alle onderdelen in een soort grote bak . die bak wordt geplaatst in de kist en de kist gaat dicht.

Wij raden ook vaak mensen aan om niet meer te kijken. Uiteindelijk staan mensen er soms op om toch te kijken maar "wij" willen in ons vak niemand een blijvende trauma geven. Soms is het echt niet om aan te zien. en geloof mij, als "wij" dat zeggen is het ook echt zo.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:05

Wat interessant! Maar ik zou er niet tegen kunnen (vooral ivm kindjes..)
Wel heel belangrijk werk dit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:06

BloemBloem schreef:

thuiszorg.

Dat is ook heel mooi, een thuis opbaring. Heb ik ook een paar x mogen doen idd.
Gelukkig heb je een keuze wat je zelf wil.
heel belangrijk om alles vast te stellen!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:10

Offline schreef:
BloemBloem schreef:

thuiszorg.

Dat is ook heel mooi, een thuis opbaring. Heb ik ook een paar x mogen doen idd.
Gelukkig heb je een keuze wat je zelf wil.
heel belangrijk om alles vast te stellen!

Nou dat is dus het grootste probleem, mijn man wil mij helemaal
niet dood in huis hebben :) _O-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:10

Autumnn schreef:
Wat een interessant topic, dankjewel hiervoor :)

Wat is de grootste misvatting over dit beroep?

De misvatting vind ik dat het nog wel eens wordt onderschat wat wij doen.

Nog maar niet te spreken over het "respect" wat wij niet altijd krijgen.

Als wij rijden in de rauw bus ( waarin wij overledenen ophalen) en wij rijden met de vlaggen voorop ( als wij leeg zijn, zijn het zwarte vlaggen.. ligt er iemand in de bus/auto zijn het zwarte vlaggen met witte strepen erop) snijden mensen je gewoon af of verlenen geen voorrang waar wij bijvoorbeeld gewoon van rechts komen en VOLLL in je ankers moet terwijl er iemand achterin ligt.

Ik vind een stuk respect voor de dood op zijn plaats.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:12

Ik was nieuwsgierig door de topic-titel maar dit klinkt voor mij inderdaad als een horror-beroep, brr. Maar het is natuurlijk wel dankbaar werk, je maakt voor veel mensen een mooi afscheid mogelijk. Bij mij zou je werkloos zijn want imo heeft het stoffelijk overschot zeer weinig met de persoon van doen die het ooit was, die kist kan dus wat mij betreft lekker dicht blijven.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:13

Ik heb altijd geleerd van mijn moeder te stoppen voor een begrafenis auto of stoet. Toen ik kind was en fietste moest ik echt afstappen en wachten tot hij voorbij was.
En voorrang geven van mijn moeder. En de stoet nooit onderbreken maar tegen woordig hebben de mensen haast!

Ik ben 29 dus zo lang geleden is het nog niet dat mijn moeder ons dat respect bij bracht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:14

blokje schreef:
Ik heb altijd geleerd van mijn moeder te stoppen voor een begrafenis auto of stoet. Toen ik kind was en fietste moest ik echt afstappen en wachten tot hij voorbij was.
En voorrang geven van mijn moeder. En de stoet nooit onderbreken maar tegen woordig hebben de mensen haast!

Ik ben 29 dus zo lang geleden is het nog niet dat mijn moeder ons dat respect bij bracht.

Als ik op de fiets zit stap ik ook af en kijk ik naar de grond.

In de auto geef ik altijd voorrang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:18

Ik vind het wel interessant zo je topic!

Offline schreef:
blokje schreef:

Als ik op de fiets zit stap ik ook af en kijk ik naar de grond.

In de auto geef ik altijd voorrang!

Ik stap ook af of geef voorrang, al ben ik met paard wel is "in de problemen" gekomen met/door zo'n stoet...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:18

Als mijn kinderen iets ouder zijn zullen ze hier ook respect leren hebben voor dit soort dingen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:19

Ik kom het vrijwel nooit tegen, maar ook ik zou voorrang geven en netjes wachten. Zou niet weten waarom je dat niet zou doen :n

Om even terug te komen op een paar pagina's terug: Overledenen kunnen scheten en boeren laten.. Hoe moet ik dat voor me zien? :=

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:20

Ghostattack schreef:
Ik kom het vrijwel nooit tegen, maar ook ik zou voorrang geven en netjes wachten. Zou niet weten waarom je dat niet zou doen :n

Om even terug te komen op een paar pagina's terug: Overledenen kunnen scheten en boeren laten.. Hoe moet ik dat voor me zien? :=

Ze lopen letterlijk leeg heb ik weleens begrepen :=

Amado7

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:22

Ik ben zelf gelovig maar heb nog nog nooit gehoord dat je niet mag dichtnaaien als gelovige. (Ook niet in de strengste kringen). Het is gewoon per begrafenisondernemer verschillend hier, iedereen doet het op zn eigen manier. Steuntjes worden hier niet meer gebruikt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:22

Eigenlijk ook wel weer logisch.. Je hebt geen spierspanningen meer, dus alles wordt slap natuurlijk :=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:22

https://www.facebook.com/tahnee.vanwenum/videos/vb.100003072010774/1392075450904842/?type=3

Hoop dat deze te openen is? dat is een filmpje wat Net5 destijds gemaakt heeft over mijn werk *D

amado7 schreef:
Ik ben zelf gelovig maar heb nog nog nooit gehoord dat je niet mag dichtnaaien als gelovige. (Ook niet in de strengste kringen). Het is gewoon per begrafenisondernemer verschillend hier, iedereen doet het op zn eigen manier. Steuntjes worden hier niet meer gebruikt.

Oke, bij ons is het echt de regel om te vragen aan de nabestaande of zij gelovig zijn ivm neksteun of dichtnaaien :j

Ghostattack schreef:
Eigenlijk ook wel weer logisch.. Je hebt geen spierspanningen meer, dus alles wordt slap natuurlijk :=

Een lichaam zit vol gassen en sappen.
Op het moment dat het lichaam overlijdt blaast je lichaam nog meer op.
En dan komt inderdaad alles eruit.
Daarom doen wij altijd een luier om bij overledene

blokje schreef:
Als mijn kinderen iets ouder zijn zullen ze hier ook respect leren hebben voor dit soort dingen.

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:26

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat gaat met een zwangere vrouw die overlijd, wat ze dan doen.

Een kennis van ons, daar een vriendin van is zwanger overleden. Uiteindelijk hebben ze de baby eruit gehaald en haar in de armen van moeder gelegd. Ik begreep dat dit niet altijd het geval is. Zij was in haar laatste trimester van de zwangerschap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:27

KimD schreef:
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat gaat met een zwangere vrouw die overlijd, wat ze dan doen.

Een kennis van ons, daar een vriendin van is zwanger overleden. Uiteindelijk hebben ze de baby eruit gehaald en haar in de armen van moeder gelegd. Ik begreep dat dit niet altijd het geval is. Zij was in haar laatste trimester van de zwangerschap.

Ik kan je daar niets over vertellen omdat ik zo een situatie nog niet heb meegemaakt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:29

Je filmpje doet het bij mij! Ga thuis eens kijken, zit nu op mijn werk dus niet heel gepast denk ik :P

Lijkt me dat je vrij snel moet zijn met zo'n luier omdoen? Ik weet niet vanaf welk moment een lichaam 'leegloopt', maar dat zal niet lang duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:30

Ghostattack schreef:
Je filmpje doet het bij mij! Ga thuis eens kijken, zit nu op mijn werk dus niet heel gepast denk ik :P

Lijkt me dat je vrij snel moet zijn met zo'n luier omdoen? Ik weet niet vanaf welk moment een lichaam 'leegloopt', maar dat zal niet lang duren?

Zsm idd ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:35

Offline schreef:
dito schreef:
een lijk glimlacht >;) doordat de huid strak trekt ofzo?

Nee, heb ik heel eerlijk gezegd geen antwoord op..

Vele zeggen dit :

Als mensen overlijden staan de familie leden te wachten in het grote witte licht. Dat is het eerste wat een overledene ziet bij het uitblazen van de laatste adem. Ze glimlachen naar hun familie in het hiernamaals.

Je mag geloven wat je zelf wilt natuurlijk maar ergens geloof ik dat verhaal wel

Mijn moeder lachte ook op het moment dat ze overleed... ik kon mijn ogen niet geloven, en toen glimlachte ze nog een keer, viel niet meer te ontkennen dus.... ik had stiekem iets van "Mam, grapjas, zitten we hier dagenlang in alle ernst en verdrietig bij je te waken, knijp je er lachend tussenuit... " Ben heel blij hoor, dat zij tenminste nog kon lachen terwijl ze overleed, en dat heb ik me dus inderdaad niet ingebeeld... het is alleen zo onwerkelijk, als je dagenlang hebt gewaakt bij je moeder, waar eigenlijk geen contact meer mee te maken viel en dan ineens, als het moment daar is, moet ze lachen. :(:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:37

Citaat:
Nee, heb ik heel eerlijk gezegd geen antwoord op..

Vele zeggen dit :

Als mensen overlijden staan de familie leden te wachten in het grote witte licht. Dat is het eerste wat een overledene ziet bij het uitblazen van de laatste adem. Ze glimlachen naar hun familie in het hiernamaals.

Je mag geloven wat je zelf wilt natuurlijk maar ergens geloof ik dat verhaal wel

Citaat:
Mijn moeder lachte ook op het moment dat ze overleed... ik kon mijn ogen niet geloven, en toen glimlachte ze nog een keer, viel niet meer te ontkennen dus.... ik had stiekem iets van "Mam, grapjas, zitten we hier dagenlang in alle ernst en verdrietig bij je te waken, knijp je er lachend tussenuit... " Ben heel blij hoor, dat zij tenminste nog kon lachen terwijl ze overleed, en dat heb ik me dus inderdaad niet ingebeeld... het is alleen zo onwerkelijk, als je dagenlang hebt gewaakt bij je moeder, waar eigenlijk geen contact meer mee te maken viel en dan ineens, als het moment daar is, moet ze lachen. :(:)

Ik vind het altijd mooi om dat te zien. Een glimlach is het mooiste gebaar wat er is.