Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Taart meenemen, ja of nee?

Poll eindigt op

Ja
281 (34%)
Nee
539 (65%)

Totaal aantal stemmen: 820


suusantana
Berichten: 298
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Maasbree

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:26

Ik zou het niet doen. Door taart of iets lekkers mee te nemen verleg je de aandacht naar dat lekkers in plaats van naar jou. Het gaat tenslotte om jou in dit gesprek.

janouk
Blogger

Berichten: 17968
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:07

Succes met de sollicitatie, met of zonder taart.

Hoop dat je de baan krijgt. En happy birthday

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:22

Besproken met een HR-manager van een klant van me. Haar reactie: "als ik taart met haar wilde eten, was ik wel haar vriendin geworden" ;-)

Ik denk dat de meeste bokkers het een beetje te rooskleurig zien. "Ik neem taart mee, ik zit tegenover een hippe HR-manager van mijn leeftijd die daar ook van houdt en we kletsen een beetje tot ze overtuigd zijn van mijn kunnen". Je bent daar voor een baan, niet om vrienden te maken (ja, open deur, trap 'm maar in). En of het bedrijf zich er druk over maakt of jij hen maar suf vindt omdat ze je oh zo spontane taartactie niet appreciëren? Wat denk je zelf? En natuurlijk kan ook dit weer helemaal worden doodgeredeneerd, maar ik ken maar weinig HR-managers die meteen warm lopen voor iemand die met een taartje aan komt.

En hoe spontaan en ludiek is een actie nog als er pagina's over door wordt geleuterd op een forum? Dan is het toch niets meer dan een "zie mij eens anders wezen-trucje"?

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:00

chevax schreef:
Besproken met een HR-manager van een klant van me. Haar reactie: "als ik taart met haar wilde eten, was ik wel haar vriendin geworden" ;-)


Waarom wil je je gelijk bewijzen? Die HR-manager heeft ongetwijfeld gelijk binnen haar organisatie: als zij het niet wil dan is het binnen die organisatie geen plus. En?

Er zijn ook andere organisaties. Een sollicitatiegesprek gaat over of wat matcht. Sommige mensen vinden het volkomen normaal om in pak / rok aan het werk te gaan, maar dat wordt nooit mijn werkplek. Specifiek in de zorg heb je grote dogmatische organisaties waar alles afgemeten wordt aan Het Protocol, maar je hebt ook een verzorgingstehuis dat een verbod op nee-zeggen uitvaardigde. (Als een bewoner kwam met een wens, dan werd daar in principe altijd ja op gezet: maak het maar mogelijk.)
Er zijn organisaties die 'professionele distantie' in hun uitgangspunt hebben staan, of die vinden dat medewerkers vooral zo inwisselbaar mogelijk moeten zijn en goed kunnen worden uitgeruild. Er zijn ook organisaties die dat overboord kiepen.

Wat vooral belangrijk is: weet wat je wilt en weet waar je solliciteert. Weet ook wat je wilt. Zoek je zo snel mogelijk werk dat min of meer past, wees dan niet te uitgesproken. Wil je dat je aangenomen wordt op wie je bent, wees dan meer uitgesproken.

Citaat:
Ik denk dat de meeste bokkers het een beetje te rooskleurig zien. "Ik neem taart mee, ik zit tegenover een hippe HR-manager van mijn leeftijd die daar ook van houdt en we kletsen een beetje tot ze overtuigd zijn van mijn kunnen".


(Deze zin pas ik even aan.) Dit beschrijft eigenlijk mijn voornaamste sollicitatieervaringen. Geen hippe HR-managers, maar wel gewoon 'we kletsen een beetje.'
Citaat:
En of het bedrijf zich er druk over maakt of jij hen maar suf vindt omdat ze je oh zo spontane taartactie niet appreciëren? Wat denk je zelf?


Ik denk niet dat ze zich er druk over maken, maar ik denk dat ze het apprecieren dat duidelijk wordt dat we geen match zijn tijdens het gesprek ipv over de duur van een jaarcontract waarin je elkaar in de weg zit. Dat is namelijk een goede uitkomst van het sollicitatiegesprek: dat je een kandidaat vindt die past bij je organisatie. En ook dus dat je mensen die daar niet bij passen, die andere opvattingen hebben over sfeer of invulling of informeel zijn een beetje uitfilteren.

Want dat verschilt zo ontzettend. Professionaliteit is niet 1 ding. Vind de plek waar je past, dat is veel nuttiger dan proberen om je in een (door anderen bepaald) beeld te passen. Er zijn een heleboel verschillende functies en een heleboel verschillende organisaties in de wereld, er is voor iedereen wel een passend plekje te vinden.

Citaat:
En natuurlijk kan ook dit weer helemaal worden doodgeredeneerd, maar ik ken maar weinig HR-managers die meteen warm lopen voor iemand die met een taartje aan komt.

En hoe spontaan en ludiek is een actie nog als er pagina's over door wordt geleuterd op een forum? Dan is het toch niets meer dan een "zie mij eens anders wezen-trucje"?


Wat ik wel echt flauw vind is dat je het hier echt naar het negatieve trekt. Het is geen trucje van de TS, het is een idee van de TS waarbij duidelijk is dat het haar gewoon leuk lijkt. Maar ze was er ook onzeker over dus vraagt ze of dat kan. (En het antwoord is blijkbaar: dat verschilt. Een deel vindt van wel en een deel niet.)

Maar er is niets, niks, noppes in het hele verhaal te vinden dat ook maar de minste indruk wekt dat het om een 'trucje' gaat, en die intentie is er ook in de rest van dit topic niet. Ik vind dat TS het moet doen omdat de TS het een leuk idee leek en ik vind dat je zoveel mogelijk achter je eigen ideeen moet staan ipv altijd op safe spelen en onopvallend te zijn.
Als de organisatie haar aanneemt, of afwijst, laten ze dan haar afwijzen en niet de kleurloze variant ervan. Maar dat heeft NIETS te maken met een trucje, en niemand denkt dat je met een appeltaart een baan kunt kopen, en ik vind het echt heel sneu voor TS dat een idee dat gewoon leuk bedoeld was zo onvriendelijk gemaakt wordt. Echt, helemaal prima als je geen taart wilt. Zelfs prima als je het niet waardeert dat je sollicitant het meebrengt. Maar that's it. Je hoeft er niet zoiets negatiefs van te maken.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:13

Hé Shadow, bedankt voor je wederom ontzettend uitgebreide reactie. Even een vraag: hoe is het eigenlijk afgelopen met je carrières die begonnen op basis van "we kletsten maar een beetje"? Alhoewel er nu waarschijnlijk een verhaal komt over geweldige successen óf bedrijven die jou niet begrepen.

Ik wil mijn gelijk niet halen, hoef geen gelijk te hebben, ik zeg mijn mening (in vrij korte posts, in tegenstelling tot anderen die er een missie van hebben gemaakt). En daar kun je iets van vinden, of niet.

Maar volgens mij komt het de leesbaarheid van topics ten goede als wij niet meer op elkaar reageren. Wij hebben over om het even wat zo'n andere mening en kijk op zaken, ik wil niet een topic verpesten met ellenlange quotes en een wedstrijdje wie het verst kan piesen. Gewoon afspreken dat het oké is dat we het niet met elkaar eens zijn en niet op elkaar hoeven te reageren?

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:29

Ik ben benieuwd wat TS gaat doen én als ze ervoor gaat hoe men erop reageert. Hoe leuk het idee ook bedoeld is, jouw verjaardag is gewoon niet zo interessant voor vreemden als dat het voor jou is. Voor hen is het gewoon een werkdag, niks speciaals.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:03

Toevallig heb ik het vandaag ook aangekaart op het werk tijdens de lunch, en er was maar een iemand die zei "Asjeblieft niet". Maar die is sowieso 100 jaar en vastgeroest, dus dat verbaasde me niet eerlijk gezegd.

Ik zeg nog altijd, doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:06

Ceffyl schreef:
Ik ben benieuwd wat TS gaat doen én als ze ervoor gaat hoe men erop reageert. Hoe leuk het idee ook bedoeld is, jouw verjaardag is gewoon niet zo interessant voor vreemden als dat het voor jou is. Voor hen is het gewoon een werkdag, niks speciaals.


Dát is waarschijnlijk ook één van de aspecten waardoor ik het een beetje awkward zou vinden. Naast dat ik me af zou vragen wat iemand op die manier wil bereiken.

En ik kan me bij ons ook geen HR- of andere manager voorstellen die er warm van loopt.

En ik werk notabene al jaren in de gezondheidszorg, in hele informele organisaties, waar echt een heleboel ruimte is voor diversiteit, originaliteit en mensen van allerlei pluimage.

Maar nogmaals: je kunt het risico nemen. Misschien tref je wel iemand die het echt helemaal fantastisch vindt.

Danielleeee_
Berichten: 3200
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:08

Is het niet een idee om iets kleins te kopen, dus soesjes ofzo in plaats van taart, en dat op het einde te geven? Zo leid je de aandacht niet af, omdat je tot het einde wacht. En je brengt niemand in de stress (omdat ze het gevoel krijgen per direct bordjes te moeten zoeken), omdat je het pas geeft als je weg gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:13

Danielleeee_ schreef:
Is het niet een idee om iets kleins te kopen, dus soesjes ofzo in plaats van taart, en dat op het einde te geven? Zo leid je de aandacht niet af, omdat je tot het einde wacht. En je brengt niemand in de stress (omdat ze het gevoel krijgen per direct bordjes te moeten zoeken), omdat je het pas geeft als je weg gaat.


Maar waarom? Is je verjaardag zo belangrijk dat je er aandacht op moet vestigen in een sollicitatiegesprek? Wil je een indruk achterlaten alsof je wilde zeggen: "hier, soesjes, ik ben leuk, kies mij!!!" ?

Verlaat je gesprek met een prachtige slotzin, een ferme handdruk en een ontwapenende lach. Een goede sollicitant heeft geen vreterij nodig om indruk te maken, toch?

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:17

Als ik kijk naar mijn werk, recruiter. Stel mijn sollicitant van vanmiddag die ik voor een halfuur had ingepland, aan zou komen met taart zou ik mij allereerst bezwaarlijk voelen. Verdorie, ik had maar een halfuur ingepland en nu loopt het uit, nouja, dan maar het gesprek wat korter, maar ja, dan heb ik wel een minder goed beeld.

Maar goed, daarbij, tja het is leuk dat je jarig bent maar dat is iedereen. Ik zou degene feliciteren en denken, en doorrrrr

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:20

Ik heb ja gestemd en mijn vriend zegt ook ja. (Beide regelmatig betrokken bij sollicitaties)

Taart (of iets dergelijks) meenemen en meteen bij het begin van het gesprek tevoorschijnlijk halen.
“Hallo, ik ben Truus en ik ben vandaag jarig. Ik heb wat lekkers voor jullie meegenomen. Voel je vooral niet verplicht om nu een stuk te nemen, je kunt er gerust straks van genieten bij een kopje koffie.”

Klaar.. en door met het gesprek.

Zoals jij de functie omschrijft kan dit prima!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:22

eempiej schreef:
Jeetje wat een feedback al! :)

Inmiddels is het idee van taart, als ik het ga doen, wel veranderd naar petit-fourtjes van de bakker. Kleinigheidje voor later bij de koffie.

Het betreft een baan in de acute gezondheidszorg. Wat dat betreft dus wel serieus. Op dit moment werk ik ook wel in deze sector en weet dus ook hoe het achter de schermen er aan toe gaat en wat voor 'soort' mensen er werken.

De vacature staat al een tijd open en ze zijn opzoek naar meerdere mensen. Ik heb dan ook het idee dat ik die dag de enigste zal zijn. Het zal voor mij dus ook niet een kwestie zijn van herinner mij. Dat doe ik hopelijk gewoon door een goed gesprek :)



Hmmmm, ik heb 'Ja' gestemd. Maar nu ik lees om welke functie het gaat zeg ik toch 'nee'.
Ik dacht dat het zou gaan om een baan in marketing, digital, entertainment o.i.d.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:30

safina schreef:
Danielleeee_ schreef:
Is het niet een idee om iets kleins te kopen, dus soesjes ofzo in plaats van taart, en dat op het einde te geven? Zo leid je de aandacht niet af, omdat je tot het einde wacht. En je brengt niemand in de stress (omdat ze het gevoel krijgen per direct bordjes te moeten zoeken), omdat je het pas geeft als je weg gaat.


Maar waarom? Is je verjaardag zo belangrijk dat je er aandacht op moet vestigen in een sollicitatiegesprek? Wil je een indruk achterlaten alsof je wilde zeggen: "hier, soesjes, ik ben leuk, kies mij!!!" ?

Verlaat je gesprek met een prachtige slotzin, een ferme handdruk en een ontwapenende lach. Een goede sollicitant heeft geen vreterij nodig om indruk te maken, toch?


Dan mis je het complete punt. TS wilt dat stuk taart niet meenemen om te zeggen "IK BEN JARIG!", maar omdat ze voor een sollicitaitie is uitgenodigd op haar verjaardag. Dus bij wijze van grapje neemt ze dat mee.

Anoniem

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:34

Ik snap wel dat ze het zo bedoelt, maar komt het ook zo over? Dat is de vraag...

Danielleeee_
Berichten: 3200
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:40

safina schreef:
Ik snap wel dat ze het zo bedoelt, maar komt het ook zo over? Dat is de vraag...

Ik denk als je het er subtiel bij zegt, dat het wel goed kan overkomen, toch? Gewoon kort zeggen dat je die dag jarig bent en daarom wat mee hebt genomen. Dan komt het denk ik best wel normaal over. Maar ik heb weinig ervaring met solliciteren, dus ik kan er niet heel veel over zeggen verder.

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:41

KimD schreef:
Dan mis je het complete punt. TS wilt dat stuk taart niet meenemen om te zeggen "IK BEN JARIG!", maar omdat ze voor een sollicitaitie is uitgenodigd op haar verjaardag. Dus bij wijze van grapje neemt ze dat mee.


Ik zal wel echt geen humor hebben, maar ik vind een stukje taart uitdelen op je verjaardag dus niet grappig. Het is hooguit aardig, lekker, leuk, maar niet grappig. En taart eet je op een gepast moment om het met mensen die je kent te vieren. Ik vind een sollicitatie met volslagen vreemden dus geen gepast moment en vind het ook niet grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:46

Danielleeee_ schreef:
safina schreef:
Ik snap wel dat ze het zo bedoelt, maar komt het ook zo over? Dat is de vraag...

Ik denk als je het er subtiel bij zegt, dat het wel goed kan overkomen, toch? Gewoon kort zeggen dat je die dag jarig bent en daarom wat mee hebt genomen. Dan komt het denk ik best wel normaal over. Maar ik heb weinig ervaring met solliciteren, dus ik kan er niet heel veel over zeggen verder.


Het is bedoeld als grap, schrijft iemand hierboven. Maar komt het dan ook echt grappig over op die manier? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:51

Ceffyl schreef:
KimD schreef:
Dan mis je het complete punt. TS wilt dat stuk taart niet meenemen om te zeggen "IK BEN JARIG!", maar omdat ze voor een sollicitaitie is uitgenodigd op haar verjaardag. Dus bij wijze van grapje neemt ze dat mee.


Ik zal wel echt geen humor hebben, maar ik vind een stukje taart uitdelen op je verjaardag dus niet grappig. Het is hooguit aardig, lekker, leuk, maar niet grappig. En taart eet je op een gepast moment om het met mensen die je kent te vieren. Ik vind een sollicitatie met volslagen vreemden dus geen gepast moment en vind het ook niet grappig.


Het zou natuurlijk wel grappig zijn als je een hele grote taart laat bezorgen. En daar spring je dan uit. Misschien kan je ook nog een fles champagne ontkurken en vragen of ze langzalzeleven voor je zingen.

Nee, ik vind het dus ook niet grappig. :\

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:57

Zolang het maar klein genoeg is om in de tas te houden lijkt me vrij belangrijk.
Als je direct een uitgebreid gesprek hebt om je echt te leren kennen is dat gewoon een totaal andere situatie dan een eerste snelle HR screening met afstreep lijstjes.
Bij een HR screening die waarschijnlijk ook nog eens door een externe partner gedaan wordt is je soesje gewoon totaal misplaatst.
Krijg je gelijk potentiele collega‘s te zien is het heel anders.
Ik zat aan een van mijn sollicitaties te denken waar de sfeer welliswaar heel los was en de tijd heel ruim maar ik had maar 1 gesprekspartner en die was flink ongezond dik, dan zit al weer met zo‘n ja/nee gevoel die een effect kan hebben op je concentratie (nog afgezien dat ik achteraf leerde toen ik in dienst was dat er nergens in de kantoren gegeten mocht worden)

Lotteettol
Berichten: 371
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:15

Waarom zou je zoveel aandacht willen geven aan je verjaardag op een sollicitatie? Daarvoor ben je daar toch niet?
Verjaardag vier je lekker thuis met je familie en vrienden en dan neem je taart of iets anders. Ik zie er de toegevoegde waarde niet van om dat te willen belichten op een sollicitatie.

Ik lees ook reacties dat er geen rekening is gehouden met dat de sollicitatie op een verjaardag valt van iemand. Het zal vaker voorkomen dat je niet "vrij" bent op je verjaardag, maar moet werken of naar school/ studie / stage moet, hoe ga je dat dan doen??

Ben overigens wel benieuwd wat de keuze gaat worden

Arethe
Berichten: 2565
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:28

Hier thuis even besproken, mijn vader is afdelingsleider bij UWV en zou dit een leuke actie vinden. Man werkt in ICT bij Rijkswaterstaat en ook daar zou het gewaardeerd worden. Ik werk zelf in het onderwijs en weet zeker dat het bij mijn huidige en nieuwe werk ook zeker positief ontvangen zou worden.
Succes met je keuze en vooral succes met je gesprek. Ben benieuwd hoe het zal gaan.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:41

@Chevax: je doet hetzelfde als waar je schadow van beticht :j

Ik heb sollicitatiegesprekken afgenomen, en er zelf de nodige gedaan (wat is dat trouwens een vieze vraag "hoe is het afgelopen met je carriere" :( ) Het hele topic hier gaat van voors naar tegens, en de argumenten van Shadow zijn best prima. Maar je maakt er een piswedstrijd van door subtiel aan te geven 'ik heb er zoveel ervaring mee en jij geen'.. :')

Zelf vind ik het een leuk topic om inderdaad te zien hoe mensen verschillend kunnen reageren op het idee van TS.
Ik denk dat het een geniaal undercover experiment zou zijn om uit te voeren. Een sollicitatietekst waar competenties instaan zoals 'flexibiliteit, humor, assertiviteit, omgaan met stressituaties' en dan eens kijken wat een HR medewerker, die deze eisen moet toetsen, doet met een 'rare' situatie waarin je 'ineens' een koekje of petit fourtje onder je neus geschoven krijgt "want oh hell :oo " Kijken hoe adrem, flexibel en gezellig ze dan zijn :')
Er vallen er een hoop door de mand denk _O-

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:00

Ik zou je met taart meteen aannemen. Zeker doen.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:05

Je redenatie klopt niet, Cer. De HR-medewerker hoeft nl. niet aan deze eisen te voldoen, maar de kandidaat. Dus hoe je daar als HR-medewerker mee omgaat doet niet terzake.