Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
n_love_qwert schreef:Die toetsen zeggen niks!!! Weet nog dat mijn juf mij vroeger als kleuter wilde laten zitten.... heb later het gymnasium met succes afgerond!!!
Douce schreef:En toch vind ik het oordeel van de leerkracht laten overheersen ook gevaarlijk. Ik was ook redelijk ongemotiveerd maar dat kwam mede door de stof, welke voor mij niet genoeg uitdaging bood. Op het VWO kwam het vanzelf goed. Ken ook meerdere verhalen van mensen welke 2 niveaus hoger hebben afgerond dan aangeraden door de leraar. Geen verwijten, zij hebben ook vaak 30+ leerlingen en het blijven mensen. Maar daardoor pleit ik voor een mix van toetsen en menselijke beoordeling.
Mindim schreef:Kleuters staan ook onder druk hoor, alle leerlingen eigenlijk, er was laatst nog een item over in het nieuws dat de middelbare scholieren een enorme prestatiedruk voelen, onder andere omdat ouders het verwachten.
Ja, en we komen allemaal onder druk en spanning te staan in ons leven, in onze lagere schooltijd zou dat allemaal nog geen issue moeten zijn. Dat krijgen ze later nog genoeg te mee te maken en persoonlijk vind ik niet dat lagere school kinderen die druk al moeten voelen.
Kijk als je kind thuis komt en het vervelend vind dat een ander al verder is dan hem, dan zegt dat meer over de prestratiedrang van jouw kind dan het wat zegt over de druk die de andere kinderen voelen. Maw dat zegt dus helemaal niets.
n_love_qwert schreef:Die toetsen zeggen niks!!! Weet nog dat mijn juf mij vroeger als kleuter wilde laten zitten.... heb later het gymnasium met succes afgerond!!!
Douce schreef:En toch vind ik het oordeel van de leerkracht laten overheersen ook gevaarlijk. Ik was ook redelijk ongemotiveerd maar dat kwam mede door de stof, welke voor mij niet genoeg uitdaging bood. Op het VWO kwam het vanzelf goed. Ken ook meerdere verhalen van mensen welke 2 niveaus hoger hebben afgerond dan aangeraden door de leraar. Geen verwijten, zij hebben ook vaak 30+ leerlingen en het blijven mensen. Maar daardoor pleit ik voor een mix van toetsen en menselijke beoordeling.
Janine1990 schreef:Magrathea schreef:Dan kan je toch middels zo'n toets erachter komen dat een jaartje langer kleuteren een beter idee is?
Beter dan er in groep 3 pas achter komen dat dat eigenlijk beter had geweest.
Vroeger had men daar geen toets voor nodig???
Coconut schreef:Cito toetsen zijn niet eens verplicht. Een school moet een meetinstrument hebben om de groei en vorderingen van een kind vast te leggen. Er zijn genoeg scholen van de cito toetsen afgestapt en zij toetsen op andere manieren.
Tegenwoordig tillen ouders ook ontzettend zwaar aan de cito toetsen. De grafiek moet maar blijven stijgen, want een dalende lijn is natuurlijk not done![]()
Ik heb hier al genoeg boze ouders over gehad. De cito is en blijft een momentopname waarbij sommige kinderen onderpresteren omdat de druk vanuit huis zo ontzettend hoog is.
De hele basisschool periode is belangrijk. Laten we vooral niet vergeten te kijken naar wat een kind wél kan ipv naar alleen de cito scores. Cito lijkt soms wel heilig
Iets waar ik erg slecht tegen kan als leerkracht.
Coconut schreef:Ts;
Uiteraard mag je je dat afvragen. Ik bedoelde in mijn reactie niet jouw voorbeeld hoor!
Onderzoek heeft uitgewezen dat met name kleuters erg "van de hak op de tak gaan" qua ontwikkeling. Het ene moment weten ze alle cijfers en een dag later nog de helft. Het is dan ook erg fijn dat de cito in de kleuterklassen afgeschaft wordt!
Vanaf midden groep 3 is er inderdaad wat zinnigers over te zeggen.
Coconut schreef:Cito toetsen zijn niet eens verplicht. Een school moet een meetinstrument hebben om de groei en vorderingen van een kind vast te leggen. Er zijn genoeg scholen van de cito toetsen afgestapt en zij toetsen op andere manieren.
Tegenwoordig tillen ouders ook ontzettend zwaar aan de cito toetsen. De grafiek moet maar blijven stijgen, want een dalende lijn is natuurlijk not done![]()
Ik heb hier al genoeg boze ouders over gehad. De cito is en blijft een momentopname waarbij sommige kinderen onderpresteren omdat de druk vanuit huis zo ontzettend hoog is.
De hele basisschool periode is belangrijk. Laten we vooral niet vergeten te kijken naar wat een kind wél kan ipv naar alleen de cito scores. Cito lijkt soms wel heilig
Iets waar ik erg slecht tegen kan als leerkracht.
verootjoo schreef:Coconut schreef:Ts;
Uiteraard mag je je dat afvragen. Ik bedoelde in mijn reactie niet jouw voorbeeld hoor!
Onderzoek heeft uitgewezen dat met name kleuters erg "van de hak op de tak gaan" qua ontwikkeling. Het ene moment weten ze alle cijfers en een dag later nog de helft. Het is dan ook erg fijn dat de cito in de kleuterklassen afgeschaft wordt!
Vanaf midden groep 3 is er inderdaad wat zinnigers over te zeggen.
Ik vraag mij dan weer oprecht af waarom het dan nodig is om kleuters te gaan testen als het toch allemaal niks zegt
Edit: oh, ik lees nu ook de zin dat het dus ook afgeschaft wordtWerd eens tijd