Mijn zoon en zijn Cito scores

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 22:18

Vandaag hadden wij een kennismakingsgesprek met de nieuwe juffen van mijn zoon.

En toen heb ik deze vraag dus ook gesteld. En zij gaven dus aan dat je vanaf groep 3 eigenlijk een streep moet zetten en vanaf daar gaat het dus tellen. Maar uiteraard is het van zoveel factoren afhankelijk en hangt miet alles af van de Cito

Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:33

Ik denk dat je je als ouder zijnde niet zo op moet hangen aan de cito scores. Het is een moment opname en je ziet zoveel doodnerveuze kinderen rond de cito week, omdat vaders en moeders er thuis zo'n punt van maken. Groep 1 en 2 is de kleuterschool, mijn hemel waar hebben we het over.

Tegenwoordig mag je in groep 8 een middelbare school uitzoeken op basis van de verwachting van de leraar, daarna komen pas de citos. Dus de druk is daar er ook af. Ook al valt de cito dan wat lager uit, dan heeft dat geen effect meer op het gekozen middelbaar onderwijs.

Ik zou zo zeggen, maak van de citos niet zo'n punt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:06

Maar het trainen van toetsen maken is wel echt belangrijk als voorbereiding later op de middelbare en uiteindelijk ook een eventuele studie en baan. Je hoeft niet per se een hbo of wo studie te doen. Mijn man heeft MBO gedaan, wordt nog altijd, ruim 25jr later, bijgeschoold en dan wordt je ook nog steeds getoetst.

Ik kwam van de Montessori en had nog nooit toetsen gemaakt, dus dat was een slechte aansluiting op de middelbare helaas. ( zelfde als huiswerk, stil zitten etc, maar toen in onze regio nog geen ander voortgezet onderwijs )

Je moet alles veranderen als je de Cito wil stoppen, want je hele leven kom je weleens onder druk, spanning te staan, wordt je getoetst of moet je presteren, wat je ook gaat doen, op welk niveau dan ook.

Als kinderen denken dat het normaal is en erbij hoort, zou dat geen issue moeten zijn.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:34

Tja ik ben op de middelbare school van tl/havo naar havo opgestroomd, naar vwo gegaan en gewoon in 1x geslaagd. En ik was echt geen bovengemiddelde slimme leerling op de basisschool hoor. Dus prima dat het vanaf groep drie gaat tellen, maar mijn ervaring is dat dat alsnog lang niet alles zegt over de ontwikkeling van een kind op dit vlak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:52

Pittig_ding: de school klinkt nogal toetsresultaatgericht. Er hoeft niets te 'tellen'. Toetsen zijn om een beetje een indicatie te hebben maar hoeven niet meer dan dat te zijn. Als een kind in groep 3 wat meer tijd nodig heeft, dan is er nog niets aan de hand. En als een kind in groep drie snel is, zegt dat nog niet zoveel over groep zeven. Gewoon zorgen dat een kind goed in z'n vel zit, in een fijne groep zit en stof krijgt die past bij wat 'ie aankan, dat is belangrijk. Of dat nou exact zo snel is als het 'gemiddelde' is niet zo belangrijk.

En bedenk ook dat kinderen binnen een schooljaar zomaar bijna een jaar leeftijdverschil hebben. Wat dus ook nogal uitmaakt voor de ontwikkeling.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:38

Zonder Cito hebben kinderen vaak nog steeds druk van presteren, ook onderling. Niet bij de kleuters, maar daarna kwam onze zoon ook thuis met; Pietje leest al avi* Truusje is al een rekenboekje verder etc etc.
Onze zoon kon ''gewoon'' goed leren en is naar Havo/Vwo gegaan, maar op de basisschool had hij ook druk van presteren door op welk niveau anderen waren. En hij is gewoon zo, want wij hebben hem nooit gepusht en altijd geprobeerd te relativeren. Maar meneer wilde presteren en is heel gedreven, ook met voetbal bijv. Hij heeft op de middelbare zelfs een faalangst test gedaan.

Er zijn ook zat kinderen die zich er niks van aantrekken, net als kinderen die zich helemaal niet druk maken om de Cito bijvoorbeeld.
Vervang je de Cito door iets anders zal het ene kind zich dar weer druk om maken en de ander niet. Is karakter, opvoeding, begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:44

Kleuters staan ook onder druk hoor, alle leerlingen eigenlijk, er was laatst nog een item over in het nieuws dat de middelbare scholieren een enorme prestatiedruk voelen, onder andere omdat ouders het verwachten.

Ja, en we komen allemaal onder druk en spanning te staan in ons leven, in onze lagere schooltijd zou dat allemaal nog geen issue moeten zijn. Dat krijgen ze later nog genoeg te mee te maken en persoonlijk vind ik niet dat lagere school kinderen die druk al moeten voelen.

Kijk als je kind thuis komt en het vervelend vind dat een ander al verder is dan hem, dan zegt dat meer over de prestratiedrang van jouw kind dan het wat zegt over de druk die de andere kinderen voelen. Maw dat zegt dus helemaal niets.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:08

Ik vind citotoetsen in het algemeen eigenlijk onzin, of in ieder geval dat de score zo leidend moet zijn. Ergens snap ik best dat het fijn is als er een gemiddelde lijn zit en dat je ongeveer van ieder kind kan zien hoe die het doet ten opzichte van het gemiddelde.

Ik weet nog dat toen ik op de basisschool zat, ik een MAVO advies kreeg. Maakte ik mn laatste cito toets met een score voor het VWO. De leerkrachten hadden allang hadden gezien dat ik het wel geloofde allemaal :Y) vandaar het MAVO advies. Ben ook gewoon naar de MAVO gegaan en heb het met 2 vingers in mijn neus en op mijn sloffen gehaald. Hersens zaten er dus overduidelijk wel in en dat was dus ook wel aan de score af te lezen geweest, ik had alleen niet echt heel erg veel zin ze ook heel intensief te gebruiken en deed t liever op m'n gemakje. Mijn ouders en ikzelf vonden het veel belangrijker dat ik plezier had in school en leren en dat ik er waarschijnlijk uiteindelijk langer over zou doen dan de gemiddelde leerling boeide niet zoveel. Na de MAVO vond ik het echter tijd om eens gas te geven en heb ik mijn MBO en HBO beiden versneld erachteraan gedaan en was ik alsnog op mijn 21e afgestuurd als leerkracht basisonderwijs.

Mijn dochtertje scoort constant de allerhoogste score die er is, maar is nu net begonnen in groep 3 dus ik zie wel hoe ze het gaat doen. Zij zal eerder een probleem krijgen met verveling dan met achterlopen op de rest gok ik, maar gelukkig zit ze op een school die daar heel alert op is en actie op onderneemt (in beide richtingen overigens). Vind het persoonlijk ook belangrijker dat ze lekker in haar vel zit en het leuk vind om naar school te gaan dan die score. Dat is altijd een momentopname en zegt niet altijd zoveel over alle andere momenten van het jaar.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:21

En toch vind ik het oordeel van de leerkracht laten overheersen ook gevaarlijk. Ik was ook redelijk ongemotiveerd maar dat kwam mede door de stof, welke voor mij niet genoeg uitdaging bood. Op het VWO kwam het vanzelf goed. Ken ook meerdere verhalen van mensen welke 2 niveaus hoger hebben afgerond dan aangeraden door de leraar. Geen verwijten, zij hebben ook vaak 30+ leerlingen en het blijven mensen. Maar daardoor pleit ik voor een mix van toetsen en menselijke beoordeling.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:24

Die toetsen zeggen niks!!! Weet nog dat mijn juf mij vroeger als kleuter wilde laten zitten.... heb later het gymnasium met succes afgerond!!! :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:31

n_love_qwert schreef:
Die toetsen zeggen niks!!! Weet nog dat mijn juf mij vroeger als kleuter wilde laten zitten.... heb later het gymnasium met succes afgerond!!! :Y)

Maar dit heeft natuurlijk ook niks met elkaar te maken :Y) Genoeg kleuters die er nog niet aan toe zijn om naar groep 3 te gaan omdat ze nog wat jong en speels zijn. Blijven zitten heeft zeker in de kleuterklas niks met intelligentie te maken :n

En ook het mavo-advies in groep 8 dat hierboven genoemd werd kan prima een momentopname zijn. Ik manifesteerde mij in groep 8 ook als mavo-klant, maar was een laatbloeier en heb mij prima ontwikkeld daarna nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:14

Douce schreef:
En toch vind ik het oordeel van de leerkracht laten overheersen ook gevaarlijk. Ik was ook redelijk ongemotiveerd maar dat kwam mede door de stof, welke voor mij niet genoeg uitdaging bood. Op het VWO kwam het vanzelf goed. Ken ook meerdere verhalen van mensen welke 2 niveaus hoger hebben afgerond dan aangeraden door de leraar. Geen verwijten, zij hebben ook vaak 30+ leerlingen en het blijven mensen. Maar daardoor pleit ik voor een mix van toetsen en menselijke beoordeling.

In de loop van de basisschool heb je toch de mening van meerdere leraren, dat zou toch een redelijk goede maatstaf moeten zijn en daarbij heb je vanzelf de rapporten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:22

Mindim schreef:
Kleuters staan ook onder druk hoor, alle leerlingen eigenlijk, er was laatst nog een item over in het nieuws dat de middelbare scholieren een enorme prestatiedruk voelen, onder andere omdat ouders het verwachten.

Ja, en we komen allemaal onder druk en spanning te staan in ons leven, in onze lagere schooltijd zou dat allemaal nog geen issue moeten zijn. Dat krijgen ze later nog genoeg te mee te maken en persoonlijk vind ik niet dat lagere school kinderen die druk al moeten voelen.

Kijk als je kind thuis komt en het vervelend vind dat een ander al verder is dan hem, dan zegt dat meer over de prestratiedrang van jouw kind dan het wat zegt over de druk die de andere kinderen voelen. Maw dat zegt dus helemaal niets.

Ik gaf het als voorbeeld.

Het ene kind is het andere niet en opvoeding en omgeving heeft veel invloed. Niet alle ouders zijn misschien bewust van de druk die ze onbewust al meegeven door over de dagelijkse dingen te praten.

Door kinderen niet voor te bereiden, is zoals ik mijn eigen vb gaf, de overgang echt heel groot.

Ik was pas 11, kwam van Montessori, scoorde heel hoog bij een toelating, dus kon Havo/Vwo aan doen. Leuk dat ik goed kon leren, maar ik kon geen toetsen maken, had nooit huiswerk gehad en was geestelijk nog niet geheel klaar voor de middelbare. Niet omdat ik het niet kon, maar ik was niet voorbereid. Na school had ik altijd kunnen spelen en sporten, dus huiswerk maken werd het eerste jaar niks en het is niet goed opgepakt, dus nooit veel beter geworden.

Onze zoon heeft het van jongs af aan wel geleerd ( net als mn man trouwens ) Hij is van nature wel enorm prestatie gericht en dat kregen we ook moeilijk eruit. Vaak over gesproken en proberen te relativeren.

Als kleuter mocht hij alleen een puzzel pakken uit de kast van gr1 en niet gr2. Daar begon het al bij hem en was hij al kwaad, want puzzels waren te makkelijk.

Maar alles zit in de aanpak om iets heen. Onze zoon scoorde eerst laag bij de cito. Hij is van school verandert en had ook wat aanpassingsproblemen. Eind van dat jaar zat hij op een normaal niveau en was hij ook een prettigere leerling in de klas.
Dit kwam door de aanpak van de vorige juf en de sfeer daar. Voor hem was het dus wel bepalend om zogezegd te presteren.

Aan het eind van de bs heeft hij de juf uit gr5 bedankt, omdat hij toen al besefte dat de iets hardere aanpak nodig was. Hij was zelf beretrots op zijn goede cito score en dat hij nu mogelijkheden kreeg die hij zelf ook ambieerde.

Kinderen kijken tegen elkaar op en je ziet ook heel vaak kinderen van gelijk niveau elkaar opzoeken.
Maar teveel met je kop boven het maaiveld kan ook negatief werken.

Ik had een jongen ooit in de klas die alleen maar 10en haalde en best wel wat gepest werd. Die heeft zijn hele school verknald. Daar hadden volwassenen moeten ingrijpen misschien, maar dan moeten ze het wel zien.

Hoe je volgt maakt op zich niet uit, als je maar iets van een volgsysteem hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:10

n_love_qwert schreef:

Er zijn zelfs leerlingen die in groep 8 nog een jaartje blijven en daarna met succes naar het gymnasium gaan. Een leerling bv was gewoon nog erg onzeker en emotioneel jong. (Denk ook aan activiteiten als kamp of schoolreis die gewoon nog erg moeilijk waren.) Met leren was niets mis, maar dat extra jaar gaf wel een stuk meer zelfvertrouwen om daarna met overtuiging de brugklas in te gaan.

Ook een reden om toetsen niet allesbepalend te laten zijn: in zo'n situatie kan het of zijn dat een toets vwo aangeeft, maar het sociaal-emotionele buiten beschouwing blijft (want ja, de toets zegt vwo), of iemand scoort lager op de toets door onzekerheid, maar ipv ruimte aan sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt iemand een lager schooladvies. (Maar op havo of vmbo heb je nog net zo goed ineens 12 verschillende docenten en een pauze waarin niet meer gespeeld wordt.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 00:41

Dat dus Shadow0. Met een Cito kijken ze zo ongeveer naar je ''kunnen'', maar als leraren het druk hebben en je wisselt elk jaar of per 2 of 3jr van leraar, dan is het weleens lastig om iemand qua karakter in te schatten en dat is heel belangrijk.

De een kan goed leren, maar doet het niet of kan het om een reden niet. De ander heeft minder vermogen, maar wil heel graag en werkt er keihard voor. Als dat laatste niet beloond wordt, omdat iemand zogenaamd niet slim genoeg is, kan dat ontzettend frustrerend zijn.

En er zijn nog zoveel andere omstandigheden waar gewoon niet altijd rekening mee gehouden wordt, simpel vanwege tijd, grote klassen, druk etc Thuissituatie telt mee, kunde van onderwijzers, karakter van kind etc etc.

Onze zoon scoorde goed en toen wij verhuisden kreeg hij van de bs een aanbeveling mee om naar Havo/Vwo te gaan. Op de nieuwe school gaf een eind cito dit ook aan. Bij het gesprek met de juf, had zij al een formulier ingevuld voor een middelbare school die niet onze keuze was en raadde ze VMBO aan, want in dat dorp gingen alle jongens doen wat hun vader deed.
Wij hadden open dagen bezocht en de voorkeur van onze zoon ging naar een andere middelbare en hij was zwaar beledigd over het advies. Gesprek gehad op de school van wens en daar aangenomen. Heeft tmt 4vwo gedaan en daarna 5 Havo.
Een vriendjes die dus aangemeld was op de andere middelbare en VMBO moest doen, werd na enkele weken door de middelbare al naar de Havo gestuurd.
Die school negeerde de cito bij met name de jongens en deed wat ze waarschijnlijk al zoveel jaren zo deden. Dan is het ook wel fijn dat er iets is als Cito om op terug te vallen in sommige gevallen.

Het mag natuurlijk ook een ander systeem worden, als er maat iets is. En ook iets waar de leraren niet de hele dag elke minuut aan hoeven bij te houden en hun tijd wel aan de kinderen kunnen besteden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 06:27

Douce schreef:

Dat doet me denken wat er ooit in het lagere schoolrapport van mijn broer stond, in de tijd dat leerkrachten nog ongegeneerd narcistisch konden zijn: "Intelligentie: helaas geen." :n

Broer werd biotechnoloog. :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 06:40

Janine1990 schreef:
Magrathea schreef:
Dan kan je toch middels zo'n toets erachter komen dat een jaartje langer kleuteren een beter idee is?
Beter dan er in groep 3 pas achter komen dat dat eigenlijk beter had geweest.

Vroeger had men daar geen toets voor nodig???

Nee, daar had men vroeger geen toets voor nodig. :Y)

Men wilde mij ook een jaartje langer op de kleuterschool houden, alleen was in dit geval mijn vader degene die dat niet wilde. Probleem was dat ik weliswaar makkelijk leerde, maar dat ik vreselijk gepest ben op de lagere school, en wellicht was alles anders verlopen met dat extra jaartje, maar dat zullen we nooit weten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:10

Cito toetsen zijn niet eens verplicht. Een school moet een meetinstrument hebben om de groei en vorderingen van een kind vast te leggen. Er zijn genoeg scholen van de cito toetsen afgestapt en zij toetsen op andere manieren.

Tegenwoordig tillen ouders ook ontzettend zwaar aan de cito toetsen. De grafiek moet maar blijven stijgen, want een dalende lijn is natuurlijk not done :n
Ik heb hier al genoeg boze ouders over gehad. De cito is en blijft een momentopname waarbij sommige kinderen onderpresteren omdat de druk vanuit huis zo ontzettend hoog is.

De hele basisschool periode is belangrijk. Laten we vooral niet vergeten te kijken naar wat een kind wél kan ipv naar alleen de cito scores. Cito lijkt soms wel heilig :=
Iets waar ik erg slecht tegen kan als leerkracht.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 07:53

Coconut schreef:
Cito toetsen zijn niet eens verplicht. Een school moet een meetinstrument hebben om de groei en vorderingen van een kind vast te leggen. Er zijn genoeg scholen van de cito toetsen afgestapt en zij toetsen op andere manieren.

Tegenwoordig tillen ouders ook ontzettend zwaar aan de cito toetsen. De grafiek moet maar blijven stijgen, want een dalende lijn is natuurlijk not done :n
Ik heb hier al genoeg boze ouders over gehad. De cito is en blijft een momentopname waarbij sommige kinderen onderpresteren omdat de druk vanuit huis zo ontzettend hoog is.

De hele basisschool periode is belangrijk. Laten we vooral niet vergeten te kijken naar wat een kind wél kan ipv naar alleen de cito scores. Cito lijkt soms wel heilig :=

Ergens snap ik je reactie wel. Maar jij bent leerkracht en werkt dus al langer hier mee. Ik heb een zoontje van 6 jaar en ik kom net kijken als ouder. Ik zie scores heen en weer gaan en bizarre uitslagen. Voor mij is dit allemaal nieuw en vraag/ vroeg mij dus oprecht af wanneer er een lijn in komt.
Dat de juf dan ook als antwoord geeft dat het een momentopname etc is....
Idd, had ik niet bij stil gestaan en stelt mij weer gerust. En ben ik blij dat hij met veel plezier naar school gaat, hij leuke vriendjes heeft en de juffen het een fijn kind vinden!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:21

Ach het zegt niks. Mijn dochter had in groep 1 ver boven het gemiddelde. Daarna kreeg ze een andere juf en kwamen we er achter dat ze slecht ziet. Dus volgende score was ver beneden het gemiddelde. Gelukkig super leuke juffen die daar geen waarde aan hechten.

Heb een kind dat het gewoon niet doet als Het niet interessant genoeg is. Zo dachten wij allemaal dat ze wat achter liep met lezen en schrijven. Tot ze vorige week gewoon uit zichzelf alle paw patrol pups hun naam kon schrijven. En mij een stuk ging voorlezen. :')

Gelukkig zit mijn dochter op een hele fijne school. Elke leerkracht kent elk kind. Weet welke ouder erbij hoort. En staat het kind voorop. Hun kijken per kind wat het kan ongeacht zon Cito. Ze leren al Engels en mogen op een Chrome book werken. Allemaal spelenderwijs. Mijn dochter werkt ook super makkelijk op een gewone pc of laptop. Zij is ook 6.

Ik vind dat heel slim. Mijn man ging van vwo naar vmbo kader. Super slim maar had gewoon geen zin. En dat is allemaal goed gekomen. Heeft een super goede baan nu.

Dus laat je kind zijn eigen weg bewandelen. Stimuleer het en help het waar je kan. Uiteindelijk zijn zij het zelf die het moeten doen. Daar kan geen advies tegenop.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:56

Ts;

Uiteraard mag je je dat afvragen. Ik bedoelde in mijn reactie niet jouw voorbeeld hoor!

Onderzoek heeft uitgewezen dat met name kleuters erg "van de hak op de tak gaan" qua ontwikkeling. Het ene moment weten ze alle cijfers en een dag later nog de helft. Het is dan ook erg fijn dat de cito in de kleuterklassen afgeschaft wordt!

Vanaf midden groep 3 is er inderdaad wat zinnigers over te zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:33

Coconut schreef:
Ts;

Uiteraard mag je je dat afvragen. Ik bedoelde in mijn reactie niet jouw voorbeeld hoor!

Onderzoek heeft uitgewezen dat met name kleuters erg "van de hak op de tak gaan" qua ontwikkeling. Het ene moment weten ze alle cijfers en een dag later nog de helft. Het is dan ook erg fijn dat de cito in de kleuterklassen afgeschaft wordt!

Ik vraag mij dan weer oprecht af waarom het dan nodig is om kleuters te gaan testen als het toch allemaal niks zegt :?

Edit: oh, ik lees nu ook de zin dat het dus ook afgeschaft wordt :+ Werd eens tijd :P

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:20

Coconut schreef:

Bij mijn kinderen dus net andersom, wij als ouder tillen niet zwaar aan de cito maar bepaalde leerkrachten des te meer. Erg frustrerend moet ik zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:42

Dan zou je ook een toets voor thuis moeten hebben, want heel vaak hebben leraren en ouders een totaal afwijkende indruk van het kind. Kinderen die zich op school heel anders gedragen dan thuis en daardoor zonder cito of ander volgsysteem ook heel anders ingeschat zouden worden.
Ik gedroeg me op school voorbeeldig en moest dan thuis weleens even mn ei kwijt. Dat gedrag herkende mn school helemaal niet in het begin, tot ik een paar keer een driftbui heb gehad. En dan nog vonden ze me verder erg makkelijk en lief, dus tja.......

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 01:05

verootjoo schreef:
Coconut schreef:
Ts;

Ik vraag mij dan weer oprecht af waarom het dan nodig is om kleuters te gaan testen als het toch allemaal niks zegt :?

Edit: oh, ik lees nu ook de zin dat het dus ook afgeschaft wordt :+ Werd eens tijd :P

Ik vind het testen van kleuters sowieso belachelijk. We zitten in een maatschappij waarin er steeds meer gevraagd wordt van mensen. Het is bewezen dat steeds meer kinderen overspannen zijn. De kleuterschool moet leuk zijn, daar moet je spelen. En spelenderwijs kun je ze wat leren. Al die druk die tegenwoordig gelegd wordt en het tegen elkaar opgeboks als ouder zijnde (wie kent het niet...oh is je kind al zo oud en zegt nog niet zoveel woordjes/loopt nog niet/telt niet tot 10/kan z'n naam nog niet schrijven???) Laat die kinderen lekker kind zijn, in de meeste gevallen komt het vanzelf goed en anders is er nog genoeg tijd om 1 en ander bij te spijkeren. En nee, ondanks dat we het tegenwoordig alleen maar over de 'hoger opgeleiden' hebben, is het echt geen schande als een kind naar het mbo gaat en daar een beroep leert waar ie plezier in heeft, ook al denkt de maatschappij dat tegenwoordig wel...