Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:45

Relaxed schreef:
Morris schreef:
Ohhhhhh wat een bedragen ...

Ik wilde geen HBO op mijn 18de, 19de jaar. Nu ben ik 45 en studeer dit jaar af, eindelijk HBO. Dit doe ik naast mijn baan (36 uur per week).
Studiekosten .. ongeveer 24.000 euro in totaal, werkgever betaalt 75%.

Mijn zus is gewoon thuis blijven wonen tijdens studie op leeftijd van 20 jaar, geen studieschuld.

Het leuke leven, doe je niet door studieschuld op te bouwen is mijn mening.

Ik besef me ook, dat bepaalde studies nu eenmaal meer kosten dan de andere.

Niet? Ik ben ruim 10 jaar jonger dan jij en verdien nu (zoals ik hier net lees) boven modaal dankzij mijn HBO..

Gefeliciteerd

charissa90

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:55

Voor mij zit een hoge studieschuld er ook wel in. Ik ga diergeneeskunde studeren en op kamers in Utrecht. Moet 500 euro in de maand bijlenen en dan kom je als je het in 6 jaar haalt ook al op een schuld van 36.000... En ik heb dan nog ouders die mij heel erg ondersteunen, anders red je het met 500 nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:59

Morris schreef:
Relaxed schreef:

Niet? Ik ben ruim 10 jaar jonger dan jij en verdien nu (zoals ik hier net lees) boven modaal dankzij mijn HBO..

Gefeliciteerd

Kinderachtige reactie dit..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:39

Ik vermoed dat ik rond 30.000-35.000 eindig. 1 jaar Biomedische wetenschap gedaan en studeer nu geneeskunde. Coschappen gaan erin hakken met meer dan fulltime "werken" zonder iets van vergoeding en wel collegegeld betalen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:54

Aan verplicht gratis stage lopen zou ook nodig eens iets gedaan moeten worden vind ik. Je wordt echt gebruikt als stagiair/trainee/werkstudent/andere term voor gratis voetveeg -O-
Als je boventallig bent en echt alleen maar kijkt snap ik dat je vooral geld kost, maar ik persoonlijk heb bij mijn stagebedrijf genoeg geld binnengebracht, want ik zat daar gewoon om een ‘echte’ medewerker te vervangen die vertrokken was. En volgens mij is dat veel vaker het geval.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:03

watchthesky schreef:
Aan verplicht gratis stage lopen zou ook nodig eens iets gedaan moeten worden vind ik. Je wordt echt gebruikt als stagiair/trainee/werkstudent/andere term voor gratis voetveeg -O-
Als je boventallig bent en echt alleen maar kijkt snap ik dat je vooral geld kost, maar ik persoonlijk heb bij mijn stagebedrijf genoeg geld binnengebracht, want ik zat daar gewoon om een ‘echte’ medewerker te vervangen die vertrokken was. En volgens mij is dat veel vaker het geval.

Mee eens, zeker als je als volledige werknemer meedraait. Volledig loon hoeft natuurlijk niet, maar een vergoeding is wel op zn plaats.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:18

Het wordt niet aangegeven bij BKR. Met de hypotheek aanvraag werdt hier bij ons niet na gevraagd en weten ze dus ook niet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:36

Ik heb overigens een HBO diploma (en MBO overigens)
Kwam nergens aan de bak hoor. Te weinig ervaring. Overal...
Uiteindelijk met mijn paraveterinair diploma aan het werk gekomen.
En ja, dat is een enorm slecht betaalde baan. Een kassa medewerkster verdient meer denk ik. Gelukkig werken ze bij ons met schalen, waardoor ik wel boven het minimum zit. Maar vetpot is het niet.

Ik heb de hoop op vriendlief gezet. Als ie verlenging krijgt ook een leuke loonsverhoging. Maar ook hij doet MBO werk met nu minimumloon.

Je zou haast je studieschuld willen stilhouden inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:43

watchthesky schreef:

Zeker mee eens. Wat mij betreft moeten we echt af van het misbruik maken van studenten... Volledig loon hoeft niet, maar een vergoeding is wel op zijn plek. Zelf een half jaar stage gelopen, zeer slecht bereikbaar met OV dus zelf flink wat kwijt geweest aan benzine. Geen cent gekregen, zelfs reiskostenvergoeding was niet over te praten. En het was nu ook niet echt dat het de investering waard was omdat het zo leuk op je CV zou staan. Ondertussen betaal je je collegegeld ook gewoon door. Gelukkig had ik nog wel de mogelijkheid om er naast te kunnen werken. Maar goed ook, want na een half jaar stage kon er zelfs niet eens een kaartje met "bedankt" af... :\

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:44

Ik heb een schuld van €60.000 die ik aan het afbetalen ben. Die ga ik waarschijnlijk niet afbetalen, maar na 15 jaar wordt de rest kwijtgescholden.

Als ik ‘m wel afbetaal is het mooi want dan verdien ik toch zat :D Ik weet niet of ik zou melden bij het aanvragen van een hypotheek, ik zou er wel zelf rekening mee houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:49

Ik vind het bizar dat sommigen er zo luchtig over doen en bijvoorbeeld een pony hebben die ze dus eigenlijk niet kunnen betalen en daardoor meer moeten lenen.. je zet jezelf enorm vast voor later. Beter tijdens je studie wat extra werken en dingen laten zodat je verder kan zodra je wilt dan een paar jaar leven als een God in Frankrijk en daarna op de blaren zitten.

Ik heb eerst mbo en daarna hbo gedaan en had een schuld van 3500 euro en dat vond ik al mega veel. Als ik het nu lees was dat echt weinig. (Heb veel gewerkt naast school en stage, alleen tijdens afstuderen geleend om huur te betalen) en ja heb ook veel gefeest :')

Heb het benoemd bij hypotheek en die beste man moest heel hard lachen om m’n schuld van toen nog 1200 en heeft em niet meegenomen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:57

Ik heb er nooit luchtig over gedaan.
Ik moest alles zelf betalen en zat op kamers (moest wel, was echt te ver)
Mijn basis beurs was 230 euro. Mijn kamer was 260 euro. Dan kom je al te kort he.
Boodschappen, zorgverzekering en school komt daar nog bij.
Ik deed gewoon een fulltime studie. Heb daarnaast altijd erbij gewerkt. Maar dat was niet afdoende om niet te lenen.

Toen een half jaar stage gelopen. Waardoor ik helemaal niet kon werken. Moest ik tijdelijk veel meer lenen (kamer in die stad was 380 euro). Dat heeft er heel hard de teller omhoog gegooid.

Maar ik ken inderdaad genoeg mensen die maximaal gingen lenen, zodat ze lekker uit konden gaan...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:01

watchthesky schreef:

In mijn studie is het eerder gek als je geen stagevergoeding krijgt dan wel.
En nee, het is geen salaris van een fulltimer, maar een lekker zakcentje zit er wel bij.

Hier ook studieschuld. Oude stelsel maar gestopt met eerste studie... woon niet meer thuis dus moet wel iets bijlenen. Baantje moest ik door stage mee stoppen en straks minor dus kijken of ik daar tijd voor heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:23

Ik zat gelukkig nog in het oude stelsel en mijn volledige studieschuld van €9500 is vorige maand kwijtgescholden nadat ik mijn hbo diploma heb gehaad. Ik had alleen een basisbeurs om het collegegeld te betalen en verder woon ik nog thuis en werkte naast de studie nog parttime. Ik zie in mijn omgeving regelmatig mensen die hun studiefinanciering op maximaal zetten en hiervan gaan reizen/ op stap gaan etc. Zonde van het geld.

Bij het aangaan van een hypotheek zou ik het zeker vermelden. Zij kijken toch naar het bedrag wat je per maand kan betalen aan hypotheek.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:24

Pff ik mag echt in mijn handen knijpen als ik sut allemaal lees. Mijn ouders betalen mijn studie en ik woon nog thuis. Ik heb twee oudere broers die in het oude systeem vallen en ik val in het nieuwe systeem.
Mijn oudste broer begint straks aan zijn 7e jaar hbo en doet zijn best niet, dus die mag zijn studie nu zelf betalen, maar alsnog mogen wij in onze handen knijpen. Ik weet ook niet of mijn broers waren gaan studeren als ze het zelf hadden moeten bekostigen.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:26

Wat een bedragen hier zeg! Dan ben ik erg blij met mijn (net geen) 10k...
Wij hebben het huis gekocht op mijn vriend zijn loon, wel netjes zijn studieschuld doorgegeven, dan kan je maar wat minder bijlenen... Lijkt me dat je erg in de problemen komt als ze er wel achter komen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:50

MarjanB schreef:
Ik vind het bizar dat sommigen er zo luchtig over doen en bijvoorbeeld een pony hebben die ze dus eigenlijk niet kunnen betalen en daardoor meer moeten lenen.. je zet jezelf enorm vast voor later. Beter tijdens je studie wat extra werken en dingen laten zodat je verder kan zodra je wilt dan een paar jaar leven als een God in Frankrijk en daarna op de blaren zitten.

Ik heb eerst mbo en daarna hbo gedaan en had een schuld van 3500 euro en dat vond ik al mega veel. Als ik het nu lees was dat echt weinig. (Heb veel gewerkt naast school en stage, alleen tijdens afstuderen geleend om huur te betalen) en ja heb ook veel gefeest :')

Heb het benoemd bij hypotheek en die beste man moest heel hard lachen om m’n schuld van toen nog 1200 en heeft em niet meegenomen.

Ja, goed verhaal dus, maar erbij werken gaat dus niet altijd. Als mijn ouders me niet financieel zoveel zouden supporten zou ik bijna een fulltime baan nodig hebben om mijn leefgeld te bekostigen.

Wat ook niet helpt trouwens is dat ze leuk hebben bedacht dat de kamers hier niet meer onder de huurtoeslag vallen -O- Leuk, dat wist ik niet toen ik ging verhuizen, dat scheelt even 200 euro in de maand. Leuk voor iemand die geen stufi meer mag ontvangen en ook niet meer mag lenen (na 8 jaar mag dat dus niet meer).

Alternatieven anders dan werken ernaast zijn er niet, behalve een lening bij de bank nemen en dat ga ik dus al helemaal niet doen. Bijstand mag je niet want dan moet je verplicht solliciteren (een studie doen is niet goed genoeg :o? ) . Als je eenmaal uitloopt met je studie geeft de staat op een gegeven moment de hoop gewoon op :')
Dus als iemand daar nog een briljante tip voor heeft houd ik me aanbevolen :=

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:59

Ik denk dat er een aantal hier niet in de gaten hebben dat er twee soorten studieschulden zijn.

*Je hebt het oude stelsel, waarbij de basislening in een gift wordt omgezet als je binnen 10 jaar bent afstudeerd. Alles wat je daar bovenop leent is schuld.
*Je hebt het nieuwe stelsel (sinds 2015??) waarbij je niets meer als gift krijgt, dus je gehele stufi terug moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:17

Ook belachelijk oneerlijk eigenlijk..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:20

Lizz schreef:
Ik denk dat er een aantal hier niet in de gaten hebben dat er twee soorten studieschulden zijn.

*Je hebt het oude stelsel, waarbij de basislening in een gift wordt omgezet als je binnen 10 jaar bent afstudeerd. Alles wat je daar bovenop leent is schuld.
*Je hebt het nieuwe stelsel (sinds 2015??) waarbij je niets meer als gift krijgt, dus je gehele stufi terug moet betalen.

En dat klopt dus ook niet precies. Voor mensen die niveau 2 mbo doen is de hele opleiding een gift en voor mensen die niveau 3 en 4 doen als ze het binnen een bepaalde tijd afronden. Ook kun je nog een aanvullende beurs krijgen die omgezet kan worden in een gift. Zo krijg ik met uitwonende stufie 630 waarvan ik na het behalen van mijn niveau 4 niks terug hoef te betalen.
Ook mijn stufie die ik kreeg bij het HBO hoefde ik niet terug te betalen mijn college geld wel

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:25

Ik heb ook echt wel een behoorlijke studieschuld. Ik was genoodzaakt om aan het einde van mijn 1e jaar op mezelf te gaan wonen, dus heb ik bij moeten lenen. Daarnaast heb ik door omstandigheden 2 jaar langer over mijn studie gedaan, wat dus betekende dat ik 2 jaar volledig moest lenen. En voila, tel uit je winst. Ik werkte er overigens nog wel bij..

Ik heb me suf gestudeerd met als doel uiteindelijk iets voor mezelf te kunnen opbouwen, een eigen huis etc. maar dat wordt door zulke regelingen wel behoorlijk gedwarsboomd. En natuurlijk snap ik dat je rekening moet houden met het terug te betalen bedrag.
Maar als ik kijk naar wat ik (volgens zo'n internetrekending) zou kunnen krijgen aan hypotheek zonder studieschuld of met, dat scheelt dik de helft, terwijl het bedrag dat ik per maand moet terugbetalen zo laag is(inkomensafhankelijk) en menig huurwoning dubbel zo als de maandlasten van de hypotheek zou zijn.
Ik weet dan niet helemaal waar het mis gaat in dit land..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:34

Lizz schreef:

Uhm nee.

In het oude stelsel (vóór september 2015 begonnen aan HO) is er de basis beurs, aanvullende beurs, studentenreisproduct en lening.
In het nieuwe stelsel (ná september 2015 begonnen aan HO) is er de aanvullende beurs, studentenreisproduct en lening.

Zowel bij het oude als nieuwe stelsel wordt alles wat geen lening is omgezet tot een gift, en hoef je dus niet terug te betalen, als je binnen 10 jaar een diploma behaalt.

Voor MBO 3/4 geldt hetzelfde als oude stelsel HO. Voor MBO 1/2 hoef je sowieso enkel je lening terug te betalen. Ook als je geen diploma haalt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:41

Hier zowel voor mij als mijn vriend een studieschuld die hoger is als in het filmpje. Echter hebben die studies wel geholpen om een goede baan te krijgen, en hebben we op 1 salaris een huis in de randstad kunnen kopen met studieschuld netjes vermeld .

Besef me echter wel dat wij mazzel hebben doordat we in een hele goede sector zitten qua werk en inkomen. Meteen vast contract en een goed salaris is voor weinig mensen nog weggelegd. Vind het erg dat dit voor veel mensen van onze leeftijd niet mogelijk is, terwijl huren vaak nog duurder is.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:58

__Sannne schreef:
Lizz schreef:

Uhm nee.

In het oude stelsel (vóór september 2015 begonnen aan HO) is er de basis beurs, aanvullende beurs, studentenreisproduct en lening.
In het nieuwe stelsel (ná september 2015 begonnen aan HO) is er de aanvullende beurs, studentenreisproduct en lening.

Zowel bij het oude als nieuwe stelsel wordt alles wat geen lening is omgezet tot een gift, en hoef je dus niet terug te betalen, als je binnen 10 jaar een diploma behaalt.

Voor MBO 3/4 geldt hetzelfde als oude stelsel HO. Voor MBO 1/2 hoef je sowieso enkel je lening terug te betalen. Ook als je geen diploma haalt.

Oooh ik heb het dan altijd verkeerd begrepen.
Ik heb overigens met oude stelsel gestudeerd.
Dat van mbo wist ik inderdaad, maar ging even uit van ho en wo.

Maar hoeveel krijg je dan als gift in nieuwe stelsel? (Mits je klaar bent binnen 10 jaar).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 03:05

Magrathea schreef:
MarjanB schreef:

Ja, goed verhaal dus, maar erbij werken gaat dus niet altijd. Als mijn ouders me niet financieel zoveel zouden supporten zou ik bijna een fulltime baan nodig hebben om mijn leefgeld te bekostigen.

Wat ook niet helpt trouwens is dat ze leuk hebben bedacht dat de kamers hier niet meer onder de huurtoeslag vallen -O- Leuk, dat wist ik niet toen ik ging verhuizen, dat scheelt even 200 euro in de maand. Leuk voor iemand die geen stufi meer mag ontvangen en ook niet meer mag lenen (na 8 jaar mag dat dus niet meer).

Alternatieven anders dan werken ernaast zijn er niet, behalve een lening bij de bank nemen en dat ga ik dus al helemaal niet doen. Bijstand mag je niet want dan moet je verplicht solliciteren (een studie doen is niet goed genoeg :o? ) . Als je eenmaal uitloopt met je studie geeft de staat op een gegeven moment de hoop gewoon op :')
Dus als iemand daar nog een briljante tip voor heeft houd ik me aanbevolen :=

Waarom is werken geen optie? Ik werkte vaak s avonds en in het weekend. Heb die jaren niet paard gereden omdat ik daar niet aan toe kwam ivm bijbaantjes maar verdiende zat om niks te hoeven lenen.