Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:29

Fenrir: is het dan normaal alles stil te leggen of op halve kracht verder te gaan? Is het wel normaal dure instalaties aan te schaffen?

Persoonlijk vind ik het niet normaal als de werkgever oplossingen moet verzinnen voor warmte. Ik vind het nog minder normaal als de werkgever daar de kosten van moet dragen. Het is tenslotte ook niet zijn schuld.

En ja, als je erachter komt niet geschikt te zijn voor je baan is dat niet erg. Open de ogen, ga op jacht en ruil de baan in voor een andere die beter past. Waarom mag dat niet gezegd worden? Waarom is dat kort door de bocht?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:36

Palmera schreef:
Mooie voorbeelden Mirriezz. Bedenk je wel dat niet ieder bedrijf zo kan werken als die met de letter M. Bij mij gaat zo'n werkwijze niet op.

Nou palmera, ik wil je niet vergelijken met multinationals, maar iets kleins als je werknemer toestemming geven om iets vaker wat water te drinken, dat kun jij ook. Dat kan in principe elke baas, je wilt namelijk niet nog meer tijd verliezen omdat je medewerker flauwvalt.

Palmera schreef:
M.b.t je tweede voorbeeld: er bestaan ongetwijfeld hufters van werkgevers. Doch vind ik jouw zin dat de kwaliteit en snelheid achteruit gaat zeer incorrect van de werknemer.

Je bent er tenslotte om te werken en daar krijg je salaris voor. Het is geen speelplaats. Als de omstandigheden niet bevallen mag je weg. Maar moedwillig langzamer werken is voor mij een absolute no.

Sorry, dit is het dingetje van getypte conversatie. Ik bedoel dat normaliter ik frisser en fruitiger ben bij minder warm weer en dat dat de productie ten goede komt. Niet omdat ik me minder inzet, maar gewoon omdat concentratie en energie nou eenmaal beter blijven bij minder warm weer.
Ik bedoel niet dat ik de werkgever doelgericht ga lopen sarren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:37

@Palmera:

Het gaat niet om schuld, het gaat om de menselijke maat. Iemand in de ploeg bijplannen als het menselijkerwijs te zwaar wordt om lang vol te houden.

In het voorbeeld van die grote bogen: de eerste ploeg zet er met plezier de schouders onder, de laatste ploeg voelt zich in de steek gelaten.

In jouw plaatje is de mens een machine. Maar ook als je machines te warm stookt, houden ze er mee op. Met beleid heb je veel langer lol van je machines. Werkt met mensen net zo.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:41

Mijn vriend werkte voorheen op het dak met een brander (volle zon dus en hitte van de brander) en kreeg nog op zn flikker als ze een keer extra naar beneden gingen om te drinken. Allemaal lekker makkelijk gezegd vanaf de baas zn koele airco-kantoortje. Gelukkig werkt hij daar nu niet meer want ik vond het vreselijk als hij bevangen van de hitte thuis kwam met knallende koppijn en knalrood :/ sommige mensen denken wel makkelijk over andermans werksituatie hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:46

Prrrr schreef:
@Palmera:

Het gaat niet om schuld, het gaat om de menselijke maat. Iemand in de ploeg bijplannen als het menselijkerwijs te zwaar wordt om lang vol te houden.

In het voorbeeld van die grote bogen: de eerste ploeg zet er met plezier de schouders onder, de laatste ploeg voelt zich in de steek gelaten.

In jouw plaatje is de mens een machine. Maar ook als je machines te warm stookt, houden ze er mee op. Met beleid heb je veel langer lol van je machines. Werkt met mensen net zo.

Amen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:52

Nee PRR, het gaat niet om schuld, dat ben ik helemaal met je eens.

Nee, de mens is geen machine, ook met je eens. Maar een bedrijf is een bedrijf. Heeft de eigen ethiek, vaak komen daar hygiëne en veiligheidswetten bovenop, een helm is doorgaans niet om de werknemer te pesten maar voor zijn veiligheid, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nu is het een tijdje warmer dan gebruikelijk bij jullie en dus moet er geklaagd worden. Natuurlijk is de hoofdschuldige de werkgever die zijn productie niet stil wil leggen. Ik vraag me echt af waarom men niet in staat is bij zichzelf te denken: "het is warm, dat is dan maar zo".
Ik begrijp gewoon niet waarom er altijd maar overal op aangepast moet worden door de werkgever/bedrijven. Waarom zou de werknemer zich niet aanpassen en gewoon doorgaan met zijn werk?
Wat is het probleem met gewoon normaal je werk doen en daarvoor het afgesproken salaris opstrijken?

En geen zorgen: ik ben langer werknemer dan werkgever geweest tot nu toe. Dus die kant ken ik ook. ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:58

Je vergeet dat de werknemer zich ook aanpast, maar dat dat op een gegeven moment niet meer gaat. En het gaat ook niet om het stilleggen van de productie, maar het aanpassen van het proces zodat er mensen meer kunnen drinken (dat heeft een lijf namelijk nodig) of tussendoor af kunnen koelen zodat er geen hittestress ontstaat. Het is niet zomaar warmer dan gebruikelijk, we zitten al langere tijd op de grens van wat de mensen die hier, in dit klimaat, wonen gewoonlijk dragen. Wil je als werkgever je mensen een beetje fatsoenlijk op de been houden, dan moet je kijken naar je productieproces. Dat gaat niet om schuld en wie dat moet dragen, dat gaat om verantwoordelijkheid voor behoorlijke arbeidsomstandigheden en ja: dat is (wettelijk) goed werkgeverschap.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:59

Prrrr, precies jij snapt 'm _/-\o_

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:02

Omdat je niet koste wat kost je te pletter hoeft te werken. Het is aardig ongezond om in hetzelfde tempo door te blijven werken.
En een werkgever die met je meedenkt daar werk je harder en liever voor dan een stugge werkgever die alleen maar zegt: ‘ja, ik heb het ook warm’.
Bij ons op het werk treedt wel het hitteprotocol in werking en delen ze ijsjes uit of flesjes water, worden er ventilators neergezet en drukken ze je op het hart voorzichtig met jezelf te zijn. (Want veel zieken in de drukke vakantieperiode is ook niet tof)
En dan kan de werkgever idd niks doen aan de hitte, maar je voelt je als werknemer wel gezien en gesteund en dat maakt dat je je werk met plezier blijft doen. En automatisch zullen je werknemers zich goed blijven inzetten :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:04

Prrr, de kosten komen altijd voor rekening van de werkgever. Of dat nou een extra man is per dag om een roulatiesysteem te maken, een airco of voor mijn part de deuren te sluiten: de werkgever draagt die kosten.

Sommige zullen dat niet erg vinden. Anderen kunnen die extra kosten niet dragen en weer anderen hebben daar gewoon geen zin in.

Het is dus niet zo eenvoudig als iedereen denkt dat het is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:09

Palmera, de enigen die het hier over stilleggen van de productie hebben gehad, zijn nota bene de mensen die hier zo negatief reageren over dat mensen niet moeten zeuren of geen werkersmentaliteit hebben.

Heeft dat wellicht met elkaar te maken? De negatieve reacties en denken over de werkende mens in het algemeen en zelf direct van het ergste uitgaan?

Want degenen die proberen mee te denken, hebben het over extra mensen indelen, meer pauzes, water laten drinken, mogelijkheid tot afkoelen van de mens, maar die hebben het in geen geval over de productie stilleggen. Dat gebeurt namelijk uiteindelijk vanzelf als je je werknemers hier niet doorheen helpt en ze maar door laat ploegen totdat ze vanzelf omdonderen. Hoe ver is dan zon bedrijf van huis denk je?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:12

Palmera schreef:
Prrr, de kosten komen altijd voor rekening van de werkgever. Of dat nou een extra man is per dag om een roulatiesysteem te maken, een airco of voor mijn part de deuren te sluiten: de werkgever draagt die kosten.

Sommige zullen dat niet erg vinden. Anderen kunnen die extra kosten niet dragen en weer anderen hebben daar gewoon geen zin in.

Het is wel heel simpel. Je hoort als werkgever ook voor je personeel te zorgen. Die mensen zorgen immers voor jouw omzet. Daarnaast verbaast het je misschien maar werknemers zijn ook maar mensen, geen machines.

Ik vind dat Prrr het erg goed verwoordt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:20

Palmera schreef:

Dat heet ondernemersrisico. Als je dat niet wil, moet je niet ondernemen. Ben je een verstandige ondernemer, dan zitten die kosten in je prijs gecalculeerd. Veel ondernemers kijken niet zo ver vooruit en komen bij onvoorziene omstandigheden als langere periodes warm weer dan in de problemen. Zo eenvoudig is dat nou. ;)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:23

Palmera
De kosten van een werknemer die thuis zit met een zware burn-out (door zo’n werkgever zoals jij jezelf hier neerzet). Of door uitdroging (reeel risico met dit weer zonder extra mogelijk tot drinken), zonnesteek, koorts,... zijn ook kosten voor de werkgever. En dan heb jij als werkgever niet alleen de kosten in je nek maar ook het weten dat jij verantwoordelijk bent voor het uitvallen van je werkgever op je geweten.
Maar weet je wat ? Ga lekker heerlijk gevoelloos verder zoals ik jou ondertussen uit elk topic herken.
Ik maak geen woorden meer vuil aan iemand die niet menselijk kan zijn...

Zoals bij de gele bogen, of bedrijf waar ik los gaat het dus ook. Er is nergens sprake van stilleggen. Er is spraken van een situatie die niet meer veilig was voor de werknemers door de warmte.
En dan kan er perfect door alle partijen naar een werkende oplossing gezocht worden die beide partijen desnoods een beetje doet inboeten op het financiële gedeelte (werknemers die zelf waterijsjes voorzien en werkgever die ruimte daarvoor voorziet, werkgever die lokaal met airco (indien aanwezig zoals hier) ter beschikking stelt,...). Ik hoop dat het in deze situatie dus ook voldoende opbrengt voor werknemers en daardoor werkgever...
Uitgeruste werknemer die fysiek en stabiel in orde is presteerd beter, correcter en veiliger als een oververhitte, benauwde werkgever die zich niet kzn concentreren. Wat de baas alleen maar ten goede komt op lange termijn

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:31

Prrr: we draaien hem om. Ben jij bereidt een deel van je salaris in te leveren zodat de werkgever iets (ongeacht wat) kan bekostigen zodat jij en je collega's het minder warm hebben?

Zo nee: dan moet je maar voor jezelf beginnen. ;)

Zie je hoe idioot dit overkomt? Waarom zou de werkgever dat moeten betalen? Waarom kan de werknemer niet gewoon even doorbijten?

Gusti×Bill: je hoeft niet persoonlijk te worden. Ik ben best menselijk. ;) Maar wel workaholic. Altijd al geweest, ook toen ik werknemer was.
En het is niet per definitie gevoelloos als je aan de andere kant staat en voor die belangen opkomt zoals ik. Het heet een andere kijk, en die hoeven we niet persé met elkaar eens te zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:33

Omdat je als werkgever een plicht heb om voor de juiste arbeidsomstandigheden te zorgen. Als jij als ondernemer nog geen airco kan betalen dan moet je je schamen en achter de oren krabben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:42

Amandavd schreef:
Omdat je als werkgever een plicht heb om voor de juiste arbeidsomstandigheden te zorgen. Als jij als ondernemer nog geen airco kan betalen dan moet je je schamen en achter de oren krabben.

Niet met je eens. Kleinere bedrijven hebben daar echt niet allemaal een potje voor. Beginnende bedrijven ook niet. En bedrijven die uit een dal aan het klimmen zijn ook niet. Dat heeft niets met schaamte te maken maar met andere prioriteiten hebben.
Persoonlijk zou het bij mij gaan, maar we hebben uitgerekent dat het niet rendabel genoeg is in de zomermaanden. En dus begin ik er niet aan en hou ik dat potje liever voor nood dan dat ik het uitgeef aan iets wat niet rendabel is.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:44

Als je je als Workaholic zodanig opstelt zoals jij doet ? Dan ben je geen workaholic maar gewoon onmenselijk. Ongeacht of je werknemer of gever bent.

Na een zware burn-out en flauwvallen langs de wagen omdat mijn toenmalige werkgever onze boekingen ook niet verder uit elkaar kon zetten zodat we konden ademen (en dit ging perfect, zaten chauffeurs thuis en wagens stil, dus hij kon er gerust iemand extra opzetten om de ritten klaar te krijgen) en konden eten en drinken op het gemak (wettelijk mag beide niet achter het stuur), airco in mijn wagen kapot was en niet gemaalt moest worden want zat er toch max uur per keer in en was te kostelijk, verafschuw ik dat soort werkgevers, maar ook werknemers die ervoor zorgen dat zo iets kan blijven bestaan...

Dus ja, jij bent gewoon gevoelloos, en zo kom je in zoveel topics over.
Voor het eerst ga ik dus ook gewoon iemand op de foei lijst zetten, aangezien met jou mijn gedachte is wet manier van communiceren het discusieren gewoon weg neemt...

Want waar in dit topic denk jij ergens mee naar oplossingen? ipv de werknemers lui te noemen. Al wat je doet is werknemers afkraken ipv te luisteren. Ik hoop oprecht dat je in het echt meer openstaat voor je werknemers en eventuele problemen binnen de zaak dan dat je hier doet uitschijnen...

Meningen mogen en kunnen verschillen, maar de toon maakt de muziek. En ik weet dat mijn toon nu ook niet correct is (alles behalve). Maar alleen afkraken ipv mee te denken naar oplossingen is niet van mening verschillen. Want van mening verdchillen houd ook het accepteren van een ander zijn mening in en openstaan voor de argumenten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:50

Palmera: Ik ben zelfstandige, zeer bewust zonder personeel ;)

En het is maar goed dat je niet in Nederland onderneemt, want met jouw keuze om niet voor de goede arbeidsomstandigheden te zorgen krijg je in Nederland twee jaar loondoorbetalingsplicht om je oren voor arbeidsongeschikten die in jouw dienst arbeidsongeschikt zijn geworden (zelfs als je daar niks aan kan doen!) maar in jouw geval ook: je kan wel maatregelen betalen, maar kiest er niet voor het te doen? een boete van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Je moet als werkgever bekijken of je personeel kan bekostigen. Dat is niet alleen in loon en loonkosten, maar ook in arbeidsomstandigheden. En ja: werknemers verdienen liever minder bij een goede werkgever, dan meer bij een uitknijper met slechte arbeidsomstandigheden.

Het probleem van de race naar de bottom is dat werkgevers, zeker in het minder geschoolde segment, gaan voor zowel lage loonlasten als slechte arbeidsomstandigheden. Daar krijg je nog wel Polen voor, maar geen Nederlanders meer.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:51

Leuke discussie.

Mijn werkgever is ook niet bereid om een airco voor ons aan te schaffen. Terwijl het hier op kantoor elke jaar wel boven de 30 graden uitkomt. De zon staat heerlijk vol op het pand te branden en het platte dak. Wel krijgen wij enige regelmaat ijsjes.
Nu is mijn werkgever er zich ook wel van bewust dat de productiviteit lager ligt op de warme dagen dan op de koelere dagen.

Het is denk ik een beetje geven en nemen in elke relatie, zo dus ook in een arbeidsovereenkomst. Mijn werkgever is niet verplicht om een airco aan te schaffen. Ik ben niet verplicht om hier te blijven werken. Nu kies ik hier dus wel voor en kies ik er ook automatisch voor om in de warmte te werken (max 3 weken per jaar).
Nu mag ik wel net zo vaak water pakken als ik wil en loop ik gerust weg van mijn plek als het niet te harden is. Tevens hebben wij allemaal een ventilator staan welke voor luchtbeweging zorgt.

Iedereen is anders en iedereen reageert ook anders op warmte, dus het zou fijn zijn als de werkgevers hier op letten. Maar klinkt wel heftig bij jou Karuna, maar het klinkt alsof de werkgever ook niet veel meer dan dit kan doen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:02

Gusti×Bill: leg me geen woorden in de mond! Jouw laatste post slaat, dat gedeelte waar het mij betreft, helemaal nergens op en is gedeeltelijk door jouzelf verzonnen!

Prrr: ik heb nergens gezegd dat ik niets doe om voor verkoeling te zorgen. ;) Dat verzin je zelf. Of is de airco nu ineens wel de enige optie? Een airco in een bedrijfskeuken is in spanje trouwens bij wet verboden. ;)

Olle: geven en nemen kan ik me in vinden. Maar uit persoonlijke ervaring weet ik ook (en ook van vroeger toen ik nog werknemer was) dat het gewoon niet altijd opgaat. Ik kan geen gasten laten wachten, eten laten afkoelen, etc. Maar dat is het vak waar ík voor gekozen heb, en dus volledig mijn eigen verantwoording. En anders staat het mij volledig vrij een ander vak te kiezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:16

Wat raar dat mensen vinden dat het goed werkgeversschap is om rekening te houden emt het personeel, maar dan weer niet vinden dat het twee kanten op werkt. Dan zou je ook niet moeilijk moeten doen over salaris mindering. Want dan deel je eerlijk dw gevolgen van het warme weer.
Waarom zou dat alleen bij een werkgever liggen? Jij ongeacht wat je salaris en de werkgever had dan maar een andere baan moeten zoeken? Wat een onzin.

Hier werknemer in een branche waar niemand klaagt over hitte. Het werk dient nu eenmaal gedaan te worden, daar staat geen min of max temperatuur voor. Natuurlijk is niemand blij in de warme werkkleding (we mopperen heus wel tijdens werk op de hitte:+ ) en worden er door de baas wel extra flessen water aangesleept. Maar uiteindelijk moet er toch gewerkt worden. Als het kan een extra pauze en genoeg drinken, maar dat lijkt mij heel logisch en daar zal ook geen werkgever tegen zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:19

Dank Sundda, in weze is jouw eerste alinea wat ik al tig posts duidelijk probeer te maken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:27

Palmera, kunnen we dan alsjeblieft tot de conclusie komen dat het een kwestie is van geven en nemen? En dat weknemer en werkgever dit incalculeren (er wordt bijvoorbeeld een loon afgesproken waarbij de werkgever 50euro speling heeft, welke opzij gezet kan worden voor minder omzet of oplossingen bij problemen)

Ik snap dat je je door de vele reacties op jouw post wat aangevallen voelt, maar ik zou het voor de ts heel fijn vinden als deze discussie niet het hele topic over neemt.

Als ik je laatste post zo lees (vooral het stukje geven en nemen),ben je bijvoorbeeld best bereid om je werknemers tussen het serveren van 2 gerechten even een slok water te laten nemen. Dat valt in mijn ogen ook onder geven en nemen (en was in het voorbeeld van mijn eerste post strikt verboden, drinken deed je maar in dat ene kwartiertje pauze op 6 uur, of dat halfje op 8-9.45).

Terugkomend op de situatie die ts beschrijft; daar is het niet mogelijk tussen 2 handelingen door een slok water te nemen, of op rustige momenten even opzij te stappen. Ik denk dus dat het in deze situatie belangrijk is dat werkgever en werknemer samen tot een oplossing komen waardoor de werknemers het werk volhouden. Bij een bedrijfsongeval, wat op de loer ligt, komt meteen de inspectie en de hele rattaplan over de vloer, daar heeft de werkgever ook geen baat bij

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:42

Wow Palmera, ik ben benieuwd hoe jij je personeel gemotiveerd houdt. Zweep erover?

Als je echt een goede, betrokken werkgever bent, zeker in een klein bedrijf als een horeca-onderneming, zullen je werknemers zich het vuur voor je uit de sloffen lopen, ook met warm weer. Zullen ze met je meedenken en zich extra inzetten. Daarvoor hoef je geen zacht ei te zijn die aan elke klacht van de werknemers gehoor geeft. Een beetje inlevingsvermogen scheelt alles. Intrinsieke motivatie heet dat. Ben je een werkgever die alleen maar hamert op niet zeuren, doorwerken, ik betaal je ervoor, dan zullen mensen sneller afhaken, en niet omdat het slappe zwammen zijn, maar omdat ze het dan simpelweg niet voor jou en je bedrijf overhebben om zich tien slagen in de rondte te werken.