Geen vrij voor bnor rijexamen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:39

Dientje_Yara schreef:
Word inmiddels ook wel een beetje verdrietig van sommige reacties, tot je zelf een keer in zo een situatie beland
Opmerkingen als misschien is de bloemen niks voor je vriend sorry hoor die jongen houd van zijn baan anders zou hij niet graag 55 uur in de week maken in 6 dagen!!

Ik geloof meteen dat je vriend van zijn baan houdt. Ben alleen bang dat de baan (=werkgever) niet (meer) van hem houdt. Aan de andere kant: Euro 9whatever per uur!? Lekker iets anders gaan zoeken. Je kunt er bijna alleen maar op vooruit gaan.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:41

superlotje schreef:

[/quote]
Besef je dat je met deze bewoording de schuld nu bij de vriend neerlegt en dus eigenlijk nog een trap nageeft?
Ik vraag me af of je met de gegeven informatie zo'n conclusie kunt trekken en daarnaast is het niet erg /quote]

welkom in de wereld. bij geen Ja met zekerheid is op dat moment het antwoord nee. vriend had dit kunnen voorkomen ja.
volgens mij zei ts ook dat zijn baas daar ook zo boos over is geworden naar vriend.

ho beetje verkloot joi antwoord superlotje

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:48

purny schreef:
Als ik mij ziek meld en m'n leidinggevende zegt mij te komen en ik kom niet word dit gezien als werkweigering. Dan riskeer ik een officiële waarschuwing.
Maar ik meld mij nooit ziek ook nooit ziek geweest

Dat kan niet. Je WG gaat niet over ziek zijn (en mag je dus niet sommeren om toch te komen!), hij mag wél een arbeidsarts langs je sturen als hij dat nodig acht of twijfelt aan je ziekmelding. Blijk je dan niet ziek te zijn dan kan het pas onder werkweigering geschaard worden.

Dientje_Yara

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 23:05

Mijn vriend is al eens opgeroepen wel te komen met flinke buikgriep, toen ze hem zagen kon hij meteen weer gaan. Nadeel dat de dag erna nog 2 ziek waren met buikgriep lekker dom dus.
Dus ook dat doet hij komen opdraven terwijl hij echt ziek is. Waarom veel te bang dat hij zijn baan kwijtraakt en wil graag iedereen tevreden houden ondanks zijn eigen belangen/toestand

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:26

ik weet niet hoe het zit met de werkgelegenheid in het werk wat je vriend graag wil doen, maar als ik hem was dan ging ik lekker om me heen kijken naar een nieuwe baan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:27

Brainless schreef:
Ik had vandaag een begrafenis en kon ook geen vrij krijgen.
Zijn veel zieken op het werk en het werk moet wel af voor een vaste tijd.
Ze hebben het wel geprobeerd maar was echt geen optie om weg te blijven.

Het ligt er misschien aan hoe de relatie met de overleden persoon is, maar niet naar een begrafenis kunnen omdat het werk voor een vaste tijd af moet zijn vind ik behoorlijk bizar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:31

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:37

Het was mijn tante en volgens de CAO hoeft de werkgever daar geen vrij voor te geven.
En hoezo bizar? Ik weet waar ik aan begon toen ik daar ben gaan werken.
Ik kan nu wel vrij plannen maar dat moet wel een week van te voren; eenmaal ingepland is dat nu eenmaal veel moeilijker.

In de horeca was het soms nog veel meer stressen en moeilijker vrij te krijgen rondom feestdagen.
Kon toen ook niet naar de bruiloft van mijn vriendin (althans.. ben naar het gemeentehuis geweest, maar moest daarna weer gaan werken).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:38

ik vind een bruiloft nog iets anders dan een begrafenis.
Wat voor werk doe jij dan Brainless?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 23:57

Ik werk zelf in de horeca en ik bem gezegend met ene fantastisch team dat altijd voor elkaar klaar staat no matter what

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:58

Nu vind ik 6 februari nou niet net voor valentijnsdag of ligt dit nu aan mij? Ik neem aan dat als het examen 12/13/14 februari ingepland had, de vriend van TS wel gezegd had dan kan ik echt niet. Bloemen moeten toch vers zijn en iedereen koopt de bloemen pas de 14e. Maar goed, ik zit niet in de bloemen dat blijkt :+ .
Lieve TS trek je niets aan van de vervelende reacties! Als ik jouw berichten lees, dan is je vriend een goede werknemer die zonder klagen een stap harder loopt dan anderen. Dáár mag je als werkgever echt wel rekening mee houden en dan zorg je er maar voor dat iemand even 1.5 uur weg kan. Die bloemen verleppen niet in die tijd. Zo houd je namelijk gemotiveerde werknemers. En was het echt echt niet gegaan, dan had de werkgever dat ook heel anders kunnen communiceren. Had hij nu gezegd ik vind het echt heel heel erg, maar ik kan je echt geen vrij geven met goede argumenten, was het al een heel stuk minder rauw op jullie dak gevallen. Een beetje staan schreeuwen en dreigen met werkweigering vind ik echt niet kunnen als werkgever. En je ziet het ook, door deze teleurstelling is de arbeidsrelatie nu wel kapot. Dus niemand heeft ook maar iets gewonnen. En ik vind dat je dat als werkgever heel prima in kan schatten. Zeker een werknemer die altijd gemotiveerd zijn werk staat te doen.
Een voorbeeld uit mijn eigen situatie. Mijn vriend heeft een kindje uit een eerdere relatie en die heeft best een en ander meegemaakt van de zomer. Wij allemaal eigenlijk. En nu konden we op t laatste moment 1.5 week op vakantie, midden in augustus en ik stond gewoon ingeroosterd. Mijn werkgever heeft mijn verhaal gehoord, weet dat ik nooit klaag of rare dingen vraag en heeft gezegd, boek maar ik regel het! Zo kan het ook he. Dit ligt echt niet aan jullie hoor, of aan je vriend. Of aan niet op tijd communiceren. Dit is gewoon geen goede instelling van jullie werkgever.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 00:03

Dankjewel voor je reactie

Sterker nog hij is 14 februari vrij ivm een schoolexamen
Ik kan er met de pet niet bij

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:10

Ohhh hahaha, had dat rijexamen dan die dag gepland joh :D :+

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:22

Mail terug van PZ dat de loonsverhoging die in het cao staat niet voor hem geld? Hij heeft maar even om uitleg gevraagd

We hebben er niks meer aan en de volgende datum is pas over 9 weken :( maar het zegt wel dat mijn vriend toch wel een punt had want werkgever kwam vandaag excuses maken

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:27

Dientje_Yara schreef:
CAO bloemen en planten (ik dacht groothandel) (veiling rijnsburg)
Vriend is 27

2017 €9.87
2018 €9.37

Is vriendlief boven de 23? Zo ja, dan zit het bedrijf onder het wettelijk minimum loon.

edit/ lekker gelezen.

Bedrijf geeft dus een loon onder het minimum.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:36

Jeetje wat zitten de meesten er strak in, regeltje hier, regeltje daar, werkgever mag dit, werkgever mag dat en als werknemer hebt je kennelijk altijd pech.

Zo werkt het echt niet hoor, het hoort van beide kanten te komen. De werkgever mag ook een keer zijn best doen om de werknemer blij te maken en tevreden te houden, het hoeft niet alleen van de werknemer te komen.
Als jouw werknemer altijd voor je klaar staat mag je ook wel eens voor hem klaar staan.

Gelukkig werkt dit wel zo op mijn werk. Ben blij toe, ik zou er niet aan moeten denken als mijn werkgever mij zou gaan behandelen op wijze dat men dat hier normaal vind. Ik zou dan rap op zoek gaan naar een werkgever die mij wel met respect behandeld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:59

ingvdh schreef:
Jeetje wat zitten de meesten er strak in, regeltje hier, regeltje daar, werkgever mag dit, werkgever mag dat en als werknemer hebt je kennelijk altijd pech.

Zo werkt het echt niet hoor, het hoort van beide kanten te komen. De werkgever mag ook een keer zijn best doen om de werknemer blij te maken en tevreden te houden, het hoeft niet alleen van de werknemer te komen.
Als jouw werknemer altijd voor je klaar staat mag je ook wel eens voor hem klaar staan.

Gelukkig werkt dit wel zo op mijn werk. Ben blij toe, ik zou er niet aan moeten denken als mijn werkgever mij zou gaan behandelen op wijze dat men dat hier normaal vind. Ik zou dan rap op zoek gaan naar een werkgever die mij wel met respect behandeld.

Nou inderdaad. Heel zwart wit gezien staat de WG natuurlijk in zijn recht om dit verlof te weigeren. Maar bij een werknemer die goede wil toont, zeer regelmatig overwerkt en extra werkt op een zaterdag terwijl anderen dit niet willen had ik iets meer coulance verwacht.

Ik vind het ook geven en nemen. En helemaal voor 2 uur verlof waar ook nog eens zijn pauze in valt. Ik denk zelfs dat als je kijkt naar de productiviteit het alleen maar bevorderlijk was geweest om zo'n goede werknemer even 2 uurtjes vrij te geven om examen te doen.
Het zouden maar 2 uurtjes zijn waar zelfs zijn pauze bij in zat. Maar de werknemer voelt zich wel gehoord en zou nadien waarschijnlijk weer tevreden hard aan het werk zijn gegaan. Nu heb je een werknemer die met een rotgevoel heel de dag er is, maar met heel veel minder motivatie en inzet.
En ik vind ook niet dat een werkgever voor iedere poep of scheet vrij hoeft te geven en dat je het als werknemer mag af mag dwingen.
Iets meer begrip vond ik hier wel op zijn plaats geweest. En wie weet profiteert de baas er ook nog eens van dat hij zijn rijbewijs heeft als er eens een keer iets weggebracht of gehaald moet worden.

Ik ben blij dat ik altijd een erg fijne en begripvolle baas heb gehad. Vrij voor een begrafenis van iemand die belangrijk voor we was, kreeg ik altijd. Op de werkvloer kwam het uiteindelijk altijd wel goed. Je kunt immers ook ineens echt ziek zijn, dan gaat het werk uiteindelijk ook wel door hoor.
Door zo'n fijne baas ben ik altijd met plezier gaan werken en was ik altijd bereid eens wat extra overwerken/extra werken om hem uit de brand te helpen.

Ik hoop dat je vriend snel ander leuk werk vindt! Alleen al voor zo'n loon op je 27e zou ik echt iets anders zoeken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:06

Dientje_Yara schreef:
Deze examendatum hebben wij uiteraard niet zelf gekozen. Omdat zijn baas al.5x heeft gezegd erop terug te komen hebben wij te laat gevraags of het alsnog verplaatst kon worden.
Ik vind t vreend 2 uur waarvan ene half uur lunchpauze. Hij heeft aangeboden langer door te werken en werkt bijna iedere zaterdag ondat de andere 10 dan niet willen
Het is naar mijn idee geven en nemen

trek je al die negatieve commentaren niet aan.
Als ik jouw post goed lees is hij de duppe van een baas die hem gebruikt omdat hij geen nee kan zeggen.
wat ontzettend vervelend dat er zoveel gedoe is om iets wat voor hem belangrijk is.

Een werkgever heeft baat bij scholing, dit is ook scholing en opleiding, missien niet direct benodigd voor de job, maar in veel anderen wel een pre.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:23

De werkgever van je vriend ziet de bui al hangen en trekt nu een beetje het boetekleed aan blijkbaar. Probeer, zowel je vriend als ook jij, de emoties er buiten te laten. Niet meer overwerken en gewoon de uren draaien die hij is ingeroosterd, hoe aantrekkelijk het geld ook is. Hij word niet echt fijn behandelt los van het feit of ze hem nu wel of niet tegemoet hadden kunnen komen voor het rijexamen. Dat is klaar en nu moeten jullie verder. De werkgever snapt nu ook wel dat ze niet netjes bezig zijn geweest en zeer waarschijnlijk bang dat hij gaat lopen, je vriend kan inderdaad beter uitkijken naar een andere baan, nu is er de tijd voor met grote tekorten in diverse sectoren. Succes en sterkte.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:29

Winged schreef:
Dientje_Yara schreef:
CAO bloemen en planten (ik dacht groothandel) (veiling rijnsburg)
Vriend is 27

2017 €9.87
2018 €9.37

Is vriendlief boven de 23? Zo ja, dan zit het bedrijf onder het wettelijk minimum loon.

edit/ lekker gelezen.

Bedrijf geeft dus een loon onder het minimum.

Bij een 40 urige werkweek is het minimumloon voor 23+ 9,11 per uur.
Citaat:
40 uur € 9,11

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mloon-2018

Maar zoals gezegd hoort de werkgever zich wel aan de CAO te houden.
Ook aan de verhogingen die daar bij horen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:33

Hmm dan heb ik verkeerd gegoogled :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:00

Houd dit in je achterhoofd kan zomaar weer gebeuren. Doe alleen het overwerk wat je echt wil.

Ik heb ook gekke uren soms. Maar ik krijg altijd wel vrij ruil met tijden dat ik langer door ga of veel eerder begin zodat ik tussen door weg kan. ( Doe het niet vaak zo iritant omkleden /douchen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:15

Vandaag van 05:00 tot 18:45 gewerkt te idoot voor woorden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:19

Werkt hij toevallig in de kas? Of wat voor werk in de bloemen is het precies?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:37

Pfff, zo heeft hij niet eens tijd om naar iets anders te kijken. Krijgt hij alle extra uren wel netjes uitbetaald?