Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:28

SavannahNx schreef:
Ben ik de enige die WEL snapt waarom TS niet op zaterdag wilt werken? Niks geks aan hoor, iedereen om je heen heeft weekend en jij moet werken (zo loop je afspraken met vriendinnen die wel vrij hebben bvb ook mis).
Ik dacht namelijk ook dat als je BBL deed, je het weekend vrij was, net zoals de BOL'ers en doordeweeks werk en 1 dag school had.

By the way... bij mijn bijbaan is het kiezen, of de zaterdag of de zondag maar zeker wel 1 dag in het weekend. (Zijn elke zondag open).

Nope, BOL betekent enkel schooluren en BBL alle uren. BOL loopt via school en BBL via de werkplek, die kunnen dus hele andere eisen stellen.

En ach ach, als je altijd blijft kijken naar wat andere mensen hebben, dan zal je het zelf nooit goed doen.
Ik werk sinds mn 16de in de zorg, ja alle vakanties, weekenden en dan ook nog eens feestdagen waar de detailhandel heel makkelijk zn deuren dicht trekt.
Geef mij maar de weekenden om te werken, lekker rustig doordeweeks. En ja soms is het vervelend, dan had ik maar een vak moeten leren :+

Charaz

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:13

Ik snap ook heel goed dat TS de zaterdag vrij wil, ik heb er zelf bewust voor gekozen om niet meer in de weekenden en op feestdagen te werken in verband met mijn gezin en hobby.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:18

Charaz schreef:
Ik snap ook heel goed dat TS de zaterdag vrij wil, ik heb er zelf bewust voor gekozen om niet meer in de weekenden en op feestdagen te werken in verband met mijn gezin en hobby.

Maar dan moet je ook niet een baan/opleidng kiezen waarbij dat wel verwacht wordt.
Ik vind het bijzonder dat je van een leerbedrijf verwacht dat je niet hoeft te werken op dagen dat de meeste omzet wordt gedraaid, dus druk, dus goed leermoment

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:22

Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar werk je nu ook niet in het weekend nu het je bijbaantje is?

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:29

Als BBL-er ben je voor je werkgever goedkoper dan een andere werknemer van dezelfde leeftijd. Je werkgever kan namelijk subsidie voor jou krijgen. Uit mijn hoofd is dat ongeveer 1000 euro per jaar. Dus daar kan jij aardig wat uurtjes voor worden ingepland.

En in de detailhandel is de zaterdag de beste verkoopdag. Wat staat er in je contract over de zaterdagen? Bij mij staat er bijv. dat ik de helft van de zaterdagen vrij ben met uitzondering van commerciële momenten zoals kerst, moederdag enz. Ik ben bang dat je niet onder die zaterdagen uit komt. Als je echt geen zaterdag wilt werken is een opleiding in een andere branche misschien een beter idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:30

Charaz schreef:

Maar jij hebt daar wellicht ook je werk op uitgezocht. TS gaat uit van een werkweek die alleen doordeweeks is, maar de winkel is nou eenmaal ook op zaterdag open en dus kan ze ook op zaterdag ingeroosterd worden aangezien ze gewoon als volwaardig werknemer wordt gezien.

Als je het aangeeft kunnen ze er rekening mee houden en anders heb je pech. Of worden het een hoop ruilbeurten met collega's.

Maar als je je baan wil behouden zou ik die kaart alleen trekken in geval van nood. Leeftijdsgenootjes zullen ook gewoon op zaterdag moeten werken als ze geen BBL doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:31

wendyh schreef:
Als BBL-er ben je voor je werkgever goedkoper dan een andere werknemer van dezelfde leeftijd. Je werkgever kan namelijk subsidie voor jou krijgen. Uit mijn hoofd is dat ongeveer 1000 euro per jaar. Dus daar kan jij aardig wat uurtjes voor worden ingepland.

En in de detailhandel is de zaterdag de beste verkoopdag. Wat staat er in je contract over de zaterdagen? Bij mij staat er bijv. dat ik de helft van de zaterdagen vrij ben met uitzondering van commerciële momenten zoals kerst, moederdag enz. Ik ben bang dat je niet onder die zaterdagen uit komt. Als je echt geen zaterdag wilt werken is een opleiding in een andere branche misschien een beter idee.

Maar als BBL'er betaalt de werkplek vaak je opleiding weer als het goed is.. dus het is niet zo dat TS uitgebuit wordt oid.. daarnaast wilde ze dit zelf :+

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:34

Anoniem schreef:
wendyh schreef:

Maar als BBL'er betaalt de werkplek vaak je opleiding weer als het goed is.. dus het is niet zo dat TS uitgebuit wordt oid.. daarnaast wilde ze dit zelf :+

Klopt. Maar de werkgever houdt hier zeker wat aan over. Zeker bij een grote winkelketen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:35

Mja. Maar TS houdt er ook wat aan over. Geld en een contractje. En voor de werkgever zit er ook het risico aan dat als ze d'r kont tegen de krib gooit ze opleidingskosten hebben betaald voor iemand die ermee nokt. Hier in de omgeving worden iig een stuk minder BBL'ers gevraagd omdat ze het verzieken voor de anderen.

En grote winkel/keten.. zijn vaak allemaal franchisers.. dus ze mogen etos zijn.. maar als ze in zwaar weer verkeren moeten ze t vaak wel zelf oplossen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:46

Ook ik vind dat er nogal neerbuigend gedaan wordt naar ts. Ze wilt helemaal niks afdwingen, maar ze wilt zich wel informeren en in gesprek gaan. Maar het lijkt wel alsof sommigen er weer op gebrand zijn om haar op elk woord te pakken.

Ts, ga er over in gesprek. Ik zie het als een oefening in assertiviteit. Zolang je met alle uitkomsten rekening kan houden, ben je goed bezig!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:53

Een zestienjarige BBL-er is voor een bedrijf een relatief 'koopje'.
Ik snap best dat ze niet alles van tevoren heeft overzien.
Ts, bespreek je vraag gewoon. Meestal is er een wisselend rooster.
En anders.... gewoon weer een BOL-opleiding gaan doen. Werken kun jij je hele leven nog.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:03

De 16 jarige is inderdaad goedkoop, maar vergeet niet hoeveel tijd een werkgever moet investeren in een 16 jarige om die vanalles te leren, bij te schaven etc.

Daar vergissen veel mensen zich in, en meestal ziet de 16 jarige überhaupt het nut niet van in. Dat besef komt later pas.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:06

Knap hoor, met zn allen een 16 jarige meid aanvallen die inderdaad net komt kijken in het arbeidsveld. Natuurlijk moet ze nog van alles leren, en zo gek is het niet toch ? Als haar vriendinnen gewoon door de weeks naar school gaan zijn ze het weekend vrij..

Allemaal heilig hier, maar we zijn allemaal jong geweest hoor. Je bent jong en je wilt wat. En nee sommige dingen zullen niet kunnen, volwassen worden gaat met vallen en opstaan, we hebben het allemaal moeten leren.

@TS, ik zou het gewoon aangeven en vragen. Vragen staat vrij tenslotte. Wellicht zal het gezien je werkveld niet elke week kunnen, maar als ze het weten ben je wellicht een paar zaterdagen per maand vrij.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:23

Anoniem schreef:
Charaz schreef:

Maar jij hebt daar wellicht ook je werk op uitgezocht. TS gaat uit van een werkweek die alleen doordeweeks is, maar de winkel is nou eenmaal ook op zaterdag open en dus kan ze ook op zaterdag ingeroosterd worden aangezien ze gewoon als volwaardig werknemer wordt gezien.

Ja zeker, maar toen ik 16 was deed ik de opleiding paardenhouderij omdat ik geen idee had wat ik moest kiezen en me dat wel leuk leek. Niet de meest verstandige keus, maar voor een 16 jarige die hier ook nog eens aangevallen wordt vind ik TS heel volwassen reageren.

Ik heb na het stoppen met mijn opleiding gewerkt bij de AH en als taxichauffeuse en toen is me duidelijk geworden dat ik meer regelmaat in mijn leven wilde, kijk is de keus er niet natuurlijk werk ik dan op een zaterdag, maar liever niet.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:41

Babsiej schreef:
Knap hoor, met zn allen een 16 jarige meid aanvallen die inderdaad net komt kijken in het arbeidsveld. Natuurlijk moet ze nog van alles leren, en zo gek is het niet toch ? Als haar vriendinnen gewoon door de weeks naar school gaan zijn ze het weekend vrij..

Allemaal heilig hier, maar we zijn allemaal jong geweest hoor. Je bent jong en je wilt wat. En nee sommige dingen zullen niet kunnen, volwassen worden gaat met vallen en opstaan, we hebben het allemaal moeten leren.

@TS, ik zou het gewoon aangeven en vragen. Vragen staat vrij tenslotte. Wellicht zal het gezien je werkveld niet elke week kunnen, maar als ze het weten ben je wellicht een paar zaterdagen per maand vrij.

+1 helemaal mee eens :)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:42

Bol is van Maandag tot Vrijdag (stage, hoeft niet betaald te zijn want dat zijn bedrijven tegenwoordig niet meer verplicht!).
BBL: Maandag tot Zondag. Je bent in dienst op het werkgevers contract, als leerling. Ze mogen jou dus inplannen wanneer ze willen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:47

xPenny schreef:
Bol is van Maandag tot Vrijdag (stage, hoeft niet betaald te zijn want dat zijn bedrijven tegenwoordig niet meer verplicht!).
BBL: Maandag tot Zondag. Je bent in dienst op het werkgevers contract, als leerling. Ze mogen jou dus inplannen wanneer ze willen.

Dit laatste is niet helemaal waar. Een werkgever moet zich houden aan CAO-afspraken.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:02

senna21 schreef:
xPenny schreef:

Dit laatste is niet helemaal waar. Een werkgever moet zich houden aan CAO-afspraken.

Toen ik als BBL verzorgende IG werkte, draaide ik gewoon alle diensten mee als een normaal werknemer, daar had ik niet te zeggen of ik geen zaterdag of zondag wou werken.

Ik weet niet hoe het in een bepaalde brache van een winkel loopt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:14

Ik ben ook werkzaam in de detailhandel en middels
Cao ben ik verplicht 13 zaterdagen per 26 weken te werken en de helft van het aantal 'geopende' zondagen, dit geldt ook voor onze BBL-ers

In praktijk werk ik 3 weekenden per maand met 24 contract uur, van 2 de zaterdag en van 1 de zondag. Diensten die net iets meer verdienen en die ik ook wel makkelijk slijt aan koopavond/weekend krachten in ruil voor een doorweekse dag.

Ook ik ben het weekend liever vrij, maar we leven in een 24/7 economie.....en wanneer je kiest voor de detail handel zijn dit de consequenties van je uren verdeling
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 04-09-17 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:14

Tja je voorkeur aangeven kan altijd. Maar misschien eens kijken naar een andere studierichting? Als je zaterdagen echt niet wil is de detailhandel niet handig. Er is veel concurrentie dus bij sol!icitaties zal jet afleggen bij mensen die flexibeler zijn. En nee een baas gaat geen rekening houden met sport. Daar moet jij rekening mee houden en dus jo hobby om je werk heen plannen.

Ga gewoon met je contact persoon zitten en overleg of je idd om de week de zaterdag kan draaien. En overweeg je studiekeuze nogmaals. Er zijn ook veel leuke banen die niet op zaterdag hoeven

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:29

Zelf al jaren werkzaam in de detailhandel bij een winkel die 7 dagen per week open is en de tendens is langer open en ook op alle feestdagen.

Bij sollicitaties wordt er nadrukkelijk gewezen op flexibel inzetbaar zijn en iemand die een sport of iets dergelijks in het weekend heeft waar ze elk weekend aan mee doen wordt niet aangenomen.

Aan ts, wat ik een eerder goede vraag vond, je wil graag de zaterdagen vrij om wat leuks met je vriendinnen te doen, hoe doe je dat als zij dadelijk ook werken en andere vraag,
Hoe zie je je werkend leven voor je als je klaar bent met je opleiding.
Detailhandel worden steeds ruimere openingstijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 23:53

Dit topic gaat ook als een sneltrein :=

Om jullie even op te helderen en ik niet op iedereen antwoord kan geven: Ik werkte hier al een aantal weken, dus destijds was het mijn bijbaantje. Toen werkte ik ook niet op de zaterdag.
Maar ik heb dus vanmiddag gesprek gehad met mijn leidinggevende, ik heb het niet aangekaart. Ik durfde niet. Mede door sommige reacties van jullie. Maar ik blijf het eigenlijk oliebol vinden om zaterdags te moeten werken. Ik ga het eerst een paar weken aankijken en kaart het later dan misschien nog aan.

Ik vind het komisch dat sommige hier al gelijk beginnen te roepen dat ik mij niet goed in de opleiding heb verdiept en niet bezig ben met mijn toekomst. Ik heb hiervoor ook al vaker in winkels gestaan, en daar hoefde ik ook niet perse op de zaterdagen te werken. Of dan wisselde dat af (om de week bijvoorbeeld)

Dus, ik kijk het even aan. Ik doe iig al sinds ik hier werk mijn best en ben betrokken bij mijn werk, dus ik hoop dat we binnenkort nog een keer tot een compromis kunnen komen.
Bedankt voor de reacties die toch behulpzaam waren :) Wel jammer dat sommigen hier conclusies trekken die totaal niet relevant of waar zijn.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:55

nuscaniels schreef:
Zelf al jaren werkzaam in de detailhandel bij een winkel die 7 dagen per week open is en de tendens is langer open en ook op alle feestdagen.

Bij sollicitaties wordt er nadrukkelijk gewezen op flexibel inzetbaar zijn en iemand die een sport of iets dergelijks in het weekend heeft waar ze elk weekend aan mee doen wordt niet aangenomen.

Aan ts, wat ik een eerder goede vraag vond, je wil graag de zaterdagen vrij om wat leuks met je vriendinnen te doen, hoe doe je dat als zij dadelijk ook werken en andere vraag,
Hoe zie je je werkend leven voor je als je klaar bent met je opleiding.
Detailhandel worden steeds ruimere openingstijden.

Precies dit,
Dat is detailhandel nou eenmaal, snap dat het niet altijd leuk is om op zaterdag te werken, maar zou het niet aankaarten aan je werkgever, is in de detailhandel best een gekke vraag om niet op zaterdag te werken, het is tegenwoordig wel zo werk je niet op zaterdag is het de zondag, en met een beetje pech zaterdag en zondag, dat hoort nou eenmaal bij detailhandel, maar in iig heel veel succes en plezier! Ps de zaterdagen zijn juist de leukste dagen hoor! Vliegt voorbij lekker druk :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:56

16 Jarigen kunnen anders prima voor zichzelf opkomen. Wij hebben altijd leerlingen gehad va 16 en die zijn mondig en wijs zat. Onze zoon was dat ook. Als je ergens problemen mee hebt, moet je dat anders thuis of op school gaan vragen. Wij kennen haar niet, dus reageren puur op haar vraag.

Dat 16 jarigen goedkoop zijn en dus wat opleveren is echt heel leuk, maar heb je als ondernemer heel weinig aan. Je moet zelf opleidingen volgen om leerlingen te mogen opleiden en je steekt enorm veel tijd en energie in leerlingen. Daarmee neem je ook wel wat risico's, omdat iemand in de leer nogal wat fouten kan maken. Ze zijn langzaam, hebben uitleg nodig, dus kunnen ook je omzet verlagen.
En de ondernemer heeft naast de uren in de zaak ook de administratieve rompslomp van een leerling.

Heel af en toe hou je er een leuke kracht aan over.

Ik weet ook zat ondernemers die geen leerlingen of BBL'ers meer wilden vanwege alle nadelen.
BOL stagiaires begonnen wij zelf al nooit aan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:02

Maar waarom wil je niet op zaterdag werken?
Neem aan dat je vriendinnen ook wel een bijbaantje hebben/krijgen, en die zijn vaak op de zaterdag (althans, bij ons werkte iedereen op zaterdag).
Dan hadden we gewoon de avond om te stappen, en de vakanties om af te spreken.