Hoe sterk sta ik juridisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:05

Toothless schreef:
bulck schreef:
Excuseer maar een stagiare en uit de naad werken???? Laat me aub niet lachen. Een stagiaire is en blijft een stagiaire. Eindverantwoordelijkheid hebben ze nooit.
Er is bovendien geen wettelijke verplichting om een stagiaire een vergoeding te geven. Dit werd hier al als gunst gegeven. Een stage is een leermoment, waarbij je in de praktijk aka 'de echte wereld' terecht komt. Hier was de looptijd vooraf vastgelegd, de taak omschreven en dus een vergoeding overeengekomen. Stagebedrijf valt hier niets te verwijten.
Het had anders geweest als TS een werkstudent was in dat bedrijf, maar dan nog is een vergoeding iets dat je initieel overeenkomt.

Sorry maar je eerste opmerking vind ik nog al oneerlijk. Je wilt dus zeggen dat een stagiaire 'maar' een stagiaire is en dus nooit hard kan werken ofzo? Er zijn zat bedrijven die profiteren van stagiaires om zo geld te besparen. In mijn geval niet, maar dit gebeurt wel. En ja, ik mag zeggen dat ik me uit de naad gewerkt heb de afgelopen 6 maanden. Want jij weet niet watvoor werkzaamheden elke stagiaire verricht en ik vind niet dat je die aanname kan maken.

Ik was laatst bij de huisarts assistente en zij was nog in opleiding en zij vertelde mij dat ze 68 uur per week draait zonder vergoeding. Dus je kan mij niet vertellen dat stagiaires maar stagiaires zijn. Vind je houding erg kortzichtig en onaardig overkomen.

ik zeg niet dat ze niet moeten werken, maar overdrijven naar workload toe is ook niet correct. Een stagiaire heeft die verantwoordelijkheid nooit.
Idd stagiaires in de medische sector (maar ook andere sectoren) draaien vaak jarenlang zo'n stages. Bouwen aan hun leerproces, referenties verkrijgen etc voor later, dat is hoe het werkt.
Bedrijven zijn niet de boosdoeners. Jij komt toch aandraven met een voorstel tot stagelopen? Dus stellen dat bedrijven er van profiteren is net zo krom en kortzichtig. Allicht zal dat gebeuren, maar bon daar staan dan ook personen zoals jou tegenover, dus dat evenwicht zal dan wel behouden blijven.

Toothless

Re: Hoe sterk sta ik juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:08

Ik ga nu niet meer reageren in dit topic.

Iedereen bedankt voor alle comments en tips in ieder geval! Ik ben blij dat het is opgelost maar ik laat me niet persoonlijk aanvallen. :\

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:31

Toothless schreef:
Ik ga nu niet meer reageren in dit topic.

Iedereen bedankt voor alle comments en tips in ieder geval! Ik ben blij dat het is opgelost maar ik laat me niet persoonlijk aanvallen. :\

Idd ga nu maar rusten, zodat je fris en monter bent voor je aankomende festivals :') :Y) *\o/*
(lol,sorry maar ff een paar berichten van je opgezocht en dan kom ik in een 'feest' topic :P)

Dus feest ze!! *\o/* }>

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:43

Wat een typische bokt reacties weer...

TS, goed dat je voor je lichaam kiest; er zijn genoeg studenten die op (veel te) jonge leeftijd al te maken krijgen met depressie, doordat zij teveel hooi op hun vork nemen/een veel te druk schema hebben. Ook studenten/stagiaires hebben het recht om hun grens aan te geven: deze is voor iedereen anders. Maar het is niet zo omdat zij student/stagiaire zijn, zij niet hun grenzen mogen aangeven. 40 uur in de werk weken, is voor iedereen een volle werkweek. Daarbij wordt vaak vergeten dat studenten naast hun stage ook hun bijbaan nog hebben om het financieel rond te krijgen maandelijks (mede omdat de stagevergoedingen erg laag zijn).

Ik heb de afgelopen maanden ook stage gelopen, een paard gehad en ook mijn weekendbaantje nog gehad. Ik werkte (voor degene die stage geen werk noemen: ik liep stage en werkte bij mijn weekendbaantje) in totaal 48 uur in de week, waarbij als het koopzondag was, ik 13 dagen achter elkaar aan het was. Menig volwassen persoon doet dit niet, die hebben vaak 2 dagen in het weekend vrij naast hun 40 urige werkweek (uiteraard zijn er sectoren uitgezonderd). En ja, ondanks dat ik stagiaire was, heb ik volledig meegewerkt op de afdeling waar ik stage liep. Ik heb er zelfs een zomerbaan aan overgehouden, waarbij de werkzaamheden hetzelfde zijn als tijdens mijn stage. Dus een stagiaire heeft misschien geen eindverantwoordelijkheid en ja het is van het bedrijf een investering om een stagiaire iets te leren. Maar er zijn ook genoeg stagiaires die het werk snel, goed en zelfstandig kunnen oppakken dat het meewerken als snel geen probleem meer is.

Wat ik dus wil zeggen: ieder zijn prioriteit ligt ergens anders. En ik denk dat TS hier zelf de keuze in moet maken. Ieder heeft een eigen mentaliteit, lichaam en grens. Wij kunnen niet bepalen voor TS wat zij wel of niet kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:44

Beeeetje flauw deze sneer bulck
Op de afdeling waar ik zit (financiële administratie), hebben we constant stagiaires, meestal 2, soms 3. En natuurlijk kost het tijd en aandacht om ze in te werken, maar ze zitten er wel zo lang dat ze echt flink meewerken, ze doen echt niet minder dan de anderen. Ze mogen dan niet de eindverantwoording hebben, ze worden zeker verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit van hun werk en ik vind persoonlijk dat het bedrijf er in verhouding meer uitsleept, goedkopere werknemers kun je niet krijgen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:46

Jeetje, wat een nare reacties zeg! TS heeft het op een nette en goede wijze afgesloten met haar stagebedrijf en toch kunnen andere mensen zich daar heel boos om maken? Wat een frustraties zeg!

Zoals ik het lees hebben TS en haar stagebedrijf samen besloten dat het beter was om het contract toch niet te verlengen. TS had wel door kunnen werken omdat er een handtekening was gezet, maar uiteindelijk in heet hoogseizoen op het drukste moment ziek thuis moeten blijven omdat ze het lichamelijk niet aan kon. Daar heeft het bedrijf ook niks aan!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:49

Denise_Storm schreef:
Wat een typische bokt reacties weer...

TS, goed dat je voor je lichaam kiest; er zijn genoeg studenten die op (veel te) jonge leeftijd al te maken krijgen met depressie, doordat zij teveel hooi op hun vork nemen/een veel te druk schema hebben. Ook studenten/stagiaires hebben het recht om hun grens aan te geven: deze is voor iedereen anders. Maar het is niet zo omdat zij student/stagiaire zijn, zij niet hun grenzen mogen aangeven. 40 uur in de werk weken, is voor iedereen een volle werkweek. Daarbij wordt vaak vergeten dat studenten naast hun stage ook hun bijbaan nog hebben om het financieel rond te krijgen maandelijks (mede omdat de stagevergoedingen erg laag zijn).

Ik heb de afgelopen maanden ook stage gelopen, een paard gehad en ook mijn weekendbaantje nog gehad. Ik werkte (voor degene die stage geen werk noemen: ik liep stage en werkte bij mijn weekendbaantje) in totaal 48 uur in de week, waarbij als het koopzondag was, ik 13 dagen achter elkaar aan het was. Menig volwassen persoon doet dit niet, die hebben vaak 2 dagen in het weekend vrij naast hun 40 urige werkweek (uiteraard zijn er sectoren uitgezonderd). En ja, ondanks dat ik stagiaire was, heb ik volledig meegewerkt op de afdeling waar ik stage liep. Ik heb er zelfs een zomerbaan aan overgehouden, waarbij de werkzaamheden hetzelfde zijn als tijdens mijn stage. Dus een stagiaire heeft misschien geen eindverantwoordelijkheid en ja het is van het bedrijf een investering om een stagiaire iets te leren. Maar er zijn ook genoeg stagiaires die het werk snel, goed en zelfstandig kunnen oppakken dat het meewerken als snel geen probleem meer is.

Wat ik dus wil zeggen: ieder zijn prioriteit ligt ergens anders. En ik denk dat TS hier zelf de keuze in moet maken. Ieder heeft een eigen mentaliteit, lichaam en grens. Wij kunnen niet bepalen voor TS wat zij wel of niet kan.

Menig volwassenen hebben nog een volledig huishouden te runnen al dan niet met kinderen naast hun 40 uren week.
T is maar te zeggen....

Inderdaad is het aan ts zelf te bepalen wat ze doet. Toch werken en naar minder festivals gaan of het omgekeerde.
T is wat zij belangrijkste vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:51

bulck schreef:
Toothless schreef:

Sorry maar ik vind je reactie buitensporig gemeen...
Allereerst: ik heb mij 40/50 uur per week ingezet de afgelopen 6 maanden
Ik heb voor alle aspecten met betrekking tot mijn stage voldoendes gehaald omdat ik goed ben in wat ik doe :)
Ik heb mij wel degelijk 100% gegeven de afgelopen 6 maanden en daarom gunnen ze mij nu des te meer mijn rust omdat ik na de zomer aan mijn examenjaar MBO niveau 4 ga beginnen. Dus ik beschouw deze reactie als niet geplaatst want het slaat compleet de plank mis.

Volgens mij sla ik de nagel op de kop!
Wil je nu echt een dikke duim krijgen voor je inzet? Dat is een logica dunkt me. Je had ingetekend voor 7 maanden, dus hoe je dat 100% kan noemen...
Maar zoals gezegd, voor nu kom je daar mee weg, maar vroeg of laat loop je tegen de lamp. En dan zijn meestal zo'n typetjes nog het hardst op hun tenen getrapt ook.

Bij mij thuis zeiden ze altijd, als je je gat verbrandt moet je maar op de blaren zitten ook.
Dat is leren, dat is ruggengraat krijgen en karakter kweken. Iets wat idd bij vele jongeren mankeert.
Als student is je studie prioriteit (of noem het maar werk), een stage valt daar dan ook onder.
En ik weet best wel dat niet alle studenten het even gemakkelijk hebben. Zelf heb ik ook universiteit gedaan, met weekendwerk en vaak tijdens de week nog promowerk (ook tot laat of vroeg 's morgens)
Dus ja tijdens stageperiodes ging de prioriteit daar waar ze moest liggen, nl studie en stage. Buffers, aka leren plannen, moet je zelf leren invullen. Alles doen, dat gaat niet, prioriteiten stellen is dus de boodschap.

Nu heb ik zelf enkele bedrijfjes en heb ook wel eens stagiares of schoolverlaters met hun eerste job.
Dus ik kom deze verhalen ook wel tegen. Alles staat en valt met communicatie, dus ik heb een bloedhekel aan zo van die ettertjes die in een slachtofferrol gaan op het ogenblik dat iets hen niet meer aanstaat. In dit geval was je misnoegd over het feit dat je plots stelde iets meer te moeten gaan verdienen. Newsflash, een ondertekende stageovereenkomst bepaalt een looptijd. Daar sluit een stagebedrijf ook verzekeringen etc voor af en nog heel wat andere zaken (licenties op toegangen van systemen of zoals in jouw geval zelf een vergoeding en dan vergeten we nog de tijd en begeleiding, planning etc)
Los van het feit dat je stageovereenkomst gewoon die periode stipuleerde, is dat al een frustratie die daarop ongegrond was, maar bovendien heb je dat ook niet met hen besproken. 7 maanden heeft idd een impact, maar dat weet je op voorhand. Als je dat financieel niet kan, wat absoluut niet kwalijk genomen kan worden, of als je rust voor jezelf belangrijk vindt, dan is het kiezen van een stageopdracht in de entertainment al bijzonder, en al helemaal als je ook nog in het hoog seizoen terechtkomt.

Dus je hebt nog een hele weg te gaan, en daarop verdien je nog krediet, maar de slechte trukken ken je al. Dus investeer in het ontwikkelen van je communicatieskills, leer verantwoording nemen en trek lessen uit deze blunder -O-

Sjonge -O- Beetje minder mag ook wel hoor... Onderdeel van het ontwikkelen een startend beroepsbeoefenaar (wat TS dus doet...) is het maken van zulke fouten en het leren daarvan.
Leren 'echt' werk te doen is ook onderdeel van stage. Als je 19 bent heb je nu eenmaal nauwelijks echte werkervaring en heb je geen idee wat fulltime werken is.
Bijna iedereen maakt zulke beginnersfouten, zoals het niet goed nakijken wat er voor afspraken in je contract staan, je laten onderbetalen ( :+), toch moeten bekennen dat het je teveel wordt. Laat haar lekker fouten maken, het is nu toch naar tevredenheid opgelost?
Dit overkomt haar geen 2x ;)

TS, trek het je niet aan. Dit overkomt veel startenden op de arbeidsmarkt :Y) Zelf ben ik overigens ook door schade en schande wijs geworden :')

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:54

@Bulck,
Heb al je comments gelezen en deze zijn ronduit fantastisch.
Eindelijk iemand die keihard de spijker op de kop slaat, mag echt wel even gezegd worden hoe belabberd de instelling is van de jeugd van tegenwoordig.
Werk als ondernemer veel met jeugd (kledingwinkels) en de een is nog luier als de ander, het is verschrikkelijk!
Ze zijn te lui om de pootjes ui de mouwen te steken en verantwoordelijkheid te nemen.
Heb toevallig net nog een contract getekend voor het vroegtijdig beëindigen v/h dienstverband, mevrouw was erg moe en haar ouders maakte zich grote zorgen over haar sociale activiteiten. Want ja, normaal was ze van donderdag t/m zondag in de stad te vinden en nu nog maar 2x in de maand.... :x
Heb zelf zat stagiaires gehad die geen stagevergoeding kregen, niet omdat ik het niet kan betalen maar wat denk je dat het mij aan tijd kost? Echt niet dat ze bij mij hele dag aan het kopieerapparaat stonden of schoonmaken, je draaide gewoon mee met iedereen.
En dan zeuren dat je betaald had moeten krijgen? Had je liever de wc geboend?

Persoonlijk ben ik van mening dat je meer ruggengraat moet kweken en gaan bedenken of je schikt bent voor deze sector. Het is geen kantoor baantje van 9 t/m 5. En ja er zullen waarschijnlijk weinig rust momenten zijn maar je moet je voldoening halen uit de successen die je er mee behaald en de kennis die je op doet.
Denk persoonlijk niet dat het stagebedrijf je tegemoet is gekomen omdat ze je rust gunnen maar eigenlijk op een aardige manier hebben gezegd; Met jou kunnen we niks. :wave:

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:56

[/quote]

Menig volwassenen hebben nog een volledig huishouden te runnen al dan niet met kinderen naast hun 40 uren week.
T is maar te zeggen....

Inderdaad is het aan ts zelf te bepalen wat ze doet. Toch werken en naar minder festivals gaan of het omgekeerde.
T is wat zij belangrijkste vind.[/quote]

Ik woon op mezelf. Dus ook ik moet een huishouden runnen, gelukkig nog zonder kinderen. Maar de was, boodschappen halen, afwassen, bestaat ook als student-zijnde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:57

"De jeugd van tegenwoordig"..Oma doet óók een duit in het zakje.... _O-

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:58

Kuggur schreef:

Zo voel ik me wel ja met m'n 26 jaar... *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:00

Stage bereid je toch juist voor om te kijken of het in die sector trekt? Als je nu al problemen met "vermoeidheid" hebt dan word het nog wat in het echte leven. Misschien moet je je maar gaan afvragen of dit werk wel geschikt voor je is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:01

Willemiens schreef:
@Bulck,
Eindelijk iemand die keihard de spijker op de kop slaat, mag echt wel even gezegd worden hoe belabberd de instelling is van de jeugd van tegenwoordig.
Werk als ondernemer veel met jeugd (kledingwinkels) en de een is nog luier als de ander, het is verschrikkelijk!
Ze zijn te lui om de pootjes ui de mouwen te steken en verantwoordelijkheid te nemen.
Heb toevallig net nog een contract getekend voor het vroegtijdig beëindigen v/h dienstverband, mevrouw was erg moe en haar ouders maakte zich grote zorgen over haar sociale activiteiten. Want ja, normaal was ze van donderdag t/m zondag in de stad te vinden en nu nog maar 2x in de maand.... :x
Heb zelf zat stagiaires gehad die geen stagevergoeding kregen, niet omdat ik het niet kan betalen maar wat denk je dat het mij aan tijd kost? Echt niet dat ze bij mij hele dag aan het kopieerapparaat stonden of schoonmaken, je draaide gewoon mee met iedereen.

Persoonlijk ben ik van mening dat je meer ruggengraat moet kweken en gaan bedenken of je schikt bent voor deze sector. Het is geen kantoor baantje van 9 t/m 5. En ja er zullen waarschijnlijk weinig rust momenten zijn maar je moet je voldoening halen uit de successen die je er mee behaald en de kennis die je op doet.
Denk persoonlijk niet dat het stagebedrijf je tegemoet is gekomen omdat ze je rust gunnen maar eigenlijk op een aardige manier hebben gezegd; Met jou kunnen we niks. :wave:

_O- :')

En zelf ben je 26 volgens je profiel.
Hoe oud zijn je jeugdige werknemers? Denk je dat ze vol arbeidsethos uit de baarmoeder rollen? Pubers/beginnend werknemers op de arbeidsmarkt moeten ook leren werken. Wil of kun je daar niet mee werken, moet je gewoon volleerde werknemers nemen vanaf een jaar of 30.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:02

De jeugd van tegenwoordig... Weet nog wel hoe de floormanager van mijn bijbaan stond te klagen dat hij een keer de maandag moest werken en maar één dag weekend had in plaats van twee... Tegen mij en mijn collega die net als ik student was en elke koop zondag dubbele dagen werkten in het weekend naast onze full time stages.

Het zal misschien iets van deze tijd zijn (ik weet niet hoe het vroeger was, toen was ik er zelf niet), maar het is zeker niet iets van deze jonge generatie...

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:04

verootjoo schreef:
Willemiens schreef:
@Bulck,

Hoe oud zijn je jeugdige werknemers? Denk je dat ze vol arbeidsethos uit de baarmoeder rollen? Pubers/beginnend werknemers op de arbeidsmarkt moeten ook leren werken. Wil of kun je daar niet mee werken, moet je gewoon volleerde werknemers nemen vanaf een jaar of 30.

De mevrouw in kwestie was 33 ;-).
Stagiaires hebben de zelfde leeftijd als TS.
Je zegt het zelf al; ze moeten leren werken. Maar geven bij de geringste inspanning al op...

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:07

xRaisin schreef:
De jeugd van tegenwoordig... Weet nog wel hoe de floormanager van mijn bijbaan stond te klagen dat hij een keer de maandag moest werken en maar één dag weekend had in plaats van twee... Tegen mij en mijn collega die net als ik student was en elke koop zondag dubbele dagen werkten in het weekend naast onze full time stages.

Het zal misschien iets van deze tijd zijn (ik weet niet hoe het vroeger was, toen was ik er zelf niet), maar het is zeker niet iets van deze jonge generatie...

Tuurlijk zal het op alle leeftijden voorkomen, maar je kan niet ontkennen dat de jeugd gekluisterd is aan hun telefoon. Ze kijken vaak nog gek op als ik hen er op attendeer dat je tijdens werktijd niet constant op snapchat kan zitten, dat doe je maar in je pauze.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:08

Willemiens schreef:
Je zegt het zelf al; ze moeten leren werken. Maar geven bij de geringste inspanning al op...

Dit geldt zeker niet voor alle stagiaires... Echt niet... Zo jammer dat een aantal stagiaires wel deze mentaliteit hebben, zij verpesten het voor de hardwerkende. Gelukkig worden de 'hardwerkende' stagiaires beloond met een blijvende werkplaats, goede recensie van het stagebedrijf en/of een mooi cijfer vanuit de school.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:12

verootjoo schreef:
Willemiens schreef:
@Bulck,

Op mijn werk deden ze dat op den duur wel. Het was niet meer plezant om 3/4de van het werk te moeten omdat je juist afgestudeerde collega nog altijd in stagair modus was en dacht dat alles voor haar bleef voorgekauwd worden. Als je na 2 weken nog altijd geen benul hebt van de dagindeling, simpele dingen als wanneer verschonen, wanneer eten geven, dan schort er iets. En niet dat we het niet uitlegde en ze geen kans kreeg maar beetje initiatief en inzicht mag wel. Meestal wistte ze het wel maar deden ze alsof hun neus bloedde.
Na zo een paar keer, zochten ze mensen met meer ervaring en inzicht dat werken in een creche niet enkel zitten op de mat is en de rest aan de collega over laten.

Wat wel jammer is omdat men altijd klaagt dat jongere geen kansen krijgen. Je moet ze natuurlijk ook nemen.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:12

Zo he, ik heb even snel het topic doorgelezen, maar wat krijgt de ts wat over zich heen.

Willemiens schreef:

Ik vind het eigenlijk ook heel naar dat je direct iedereen over 1 kam scheert. Het mag dan zo zijn dat jij misschien net een paar keer de rotte appels hebt gehad, ik ken eigenlijk in mijn omgeving alleen maar mensen die stage lopen en daar ook echt hard voor werken. Zeer zeker niet dat ze vrije tijd voor stage laten gaan. Stage heeft - terecht - prioriteit.

Misschien is dit topic nou net het voorbeeld van hoe beide partijen het liever niet zien: Een contract waar ineens vanaf geweken wordt vanwege gezondheidsredenen en financieel. Zeker omdat de TS eigenlijk nu het hoogseizoen in had moeten gaan, is het heel erg vervelend voor de werkgever die waarschijnlijk wel op een extra paar handen gerekend had.
Omgekeerd kan ik me voorstellen dat de TS dit ook geen prettige manier vindt hoe het loopt. Je stelt je toch in op werk / stage, maar hebt ook behoefte aan tijd voor jezelf. Nou moet ik zeggen dat een 40-urige arbeidsweek wel normaal is en ik deze zelf ook wel eens heb gedraaid, maar niet maanden achter elkaar. Ik kan me indenken dat je je daarop verkeken hebt.

Hoe dan ook, voor beide partijen is het vervelend dat het zo gelopen is. Fijn dat er nog wel een oplossing gevonden is.

EDIT:
Denise_Storm schreef:
Dit geldt zeker niet voor alle stagiaires... Echt niet... Zo jammer dat een aantal stagiaires wel deze mentaliteit hebben, zij verpesten het voor de hardwerkende. Gelukkig worden de 'hardwerkende' stagiaires beloond met een blijvende werkplaats, goede recensie van het stagebedrijf en/of een mooi cijfer vanuit de school.

^ Dit vat perfect samen wat ik probeer te zeggen. Ik quote hem even :)
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 13-07-17 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:14

Willemiens schreef:
Kuggur schreef:

Zo voel ik me wel ja met m'n 26 jaar... *\o/*

Maar in werkelijkheid ben je "de jeugd van tegenwoordig".
Je bent jong genoeg om mijn dochter te zijn :Y)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:18

verootjoo schreef:
bulck schreef:
[
Volgens mij sla ik de nagel op de kop!
Wil je nu echt een dikke duim krijgen voor je inzet? Dat is een logica dunkt me. Je had ingetekend voor 7 maanden, dus hoe je dat 100% kan noemen...
Maar zoals gezegd, voor nu kom je daar mee weg, maar vroeg of laat loop je tegen de lamp. En dan zijn meestal zo'n typetjes nog het hardst op hun tenen getrapt ook.

Bij mij thuis zeiden ze altijd, als je je gat verbrandt moet je maar op de blaren zitten ook.
Dat is leren, dat is ruggengraat krijgen en karakter kweken. Iets wat idd bij vele jongeren mankeert.
Als student is je studie prioriteit (of noem het maar werk), een stage valt daar dan ook onder.
En ik weet best wel dat niet alle studenten het even gemakkelijk hebben. Zelf heb ik ook universiteit gedaan, met weekendwerk en vaak tijdens de week nog promowerk (ook tot laat of vroeg 's morgens)
Dus ja tijdens stageperiodes ging de prioriteit daar waar ze moest liggen, nl studie en stage. Buffers, aka leren plannen, moet je zelf leren invullen. Alles doen, dat gaat niet, prioriteiten stellen is dus de boodschap.

Nu heb ik zelf enkele bedrijfjes en heb ook wel eens stagiares of schoolverlaters met hun eerste job.
Dus ik kom deze verhalen ook wel tegen. Alles staat en valt met communicatie, dus ik heb een bloedhekel aan zo van die ettertjes die in een slachtofferrol gaan op het ogenblik dat iets hen niet meer aanstaat. In dit geval was je misnoegd over het feit dat je plots stelde iets meer te moeten gaan verdienen. Newsflash, een ondertekende stageovereenkomst bepaalt een looptijd. Daar sluit een stagebedrijf ook verzekeringen etc voor af en nog heel wat andere zaken (licenties op toegangen van systemen of zoals in jouw geval zelf een vergoeding en dan vergeten we nog de tijd en begeleiding, planning etc)
Los van het feit dat je stageovereenkomst gewoon die periode stipuleerde, is dat al een frustratie die daarop ongegrond was, maar bovendien heb je dat ook niet met hen besproken. 7 maanden heeft idd een impact, maar dat weet je op voorhand. Als je dat financieel niet kan, wat absoluut niet kwalijk genomen kan worden, of als je rust voor jezelf belangrijk vindt, dan is het kiezen van een stageopdracht in de entertainment al bijzonder, en al helemaal als je ook nog in het hoog seizoen terechtkomt.

Dus je hebt nog een hele weg te gaan, en daarop verdien je nog krediet, maar de slechte trukken ken je al. Dus investeer in het ontwikkelen van je communicatieskills, leer verantwoording nemen en trek lessen uit deze blunder -O-

Sjonge -O- Beetje minder mag ook wel hoor... Onderdeel van het ontwikkelen een startend beroepsbeoefenaar (wat TS dus doet...) is het maken van zulke fouten en het leren daarvan.
Leren 'echt' werk te doen is ook onderdeel van stage. Als je 19 bent heb je nu eenmaal nauwelijks echte werkervaring en heb je geen idee wat fulltime werken is.
Bijna iedereen maakt zulke beginnersfouten, zoals het niet goed nakijken wat er voor afspraken in je contract staan, je laten onderbetalen ( :+), toch moeten bekennen dat het je teveel wordt. Laat haar lekker fouten maken, het is nu toch naar tevredenheid opgelost?
Dit overkomt haar geen 2x ;)

TS, trek het je niet aan. Dit overkomt veel startenden op de arbeidsmarkt :Y) Zelf ben ik overigens ook door schade en schande wijs geworden :')

Tuurlijk leer je al doende, maar ga dan niet in een slachtofferrol kruipen en verhaaltjes in elkaar knutselen.
Zoals ik gezegd heb, op de blaren zitten en afmaken waar je aan begonnen bent.
Ik heb ook een resem aan blunders gemaakt, maar 9/10 was dit aan mezelf te verwijten.

Maar vooralsnog,en dat stoort me in dit topic mateloos, treft dit stagebedrijf geen schuld en dienen dus niet als misbruiker van een goedkope werkkracht aanzien te worden.(waarmee ik niet beweer dat er allicht wel zo'n bedrijven zullen zijn)
Als er 40- of flexuren vastgelegd waren, dan is dat zo, dan moet je daar niet op terugkomen.
Als er een vergoeding is afgesproken, idem, dan is dat het te ontvangen bedrag.
Maar als ts plots zegt dat ze contractbreuk wenst te plegen, dan moeten we er sympathie voor opbrengen?
Hier is bij TS een hersenkronkel verandert en plots moet alles daar aan aangepast worden. Een stagebedrijf heeft nog altijd geen bijzondere krachten om in de hoofden van mensen te kijken.

Ze heeft nu het geluk, en zeker gezien ze nog stagiaire is en de periode/moment, dat er weinig officieel van gemaakt wordt, want ja wat heeft zo'n bedrijf nu aan iemand die nu in het hoog-seizoen niet mee op de kar wil springen?

En tuurlijk is het een beetje gemeen van me om ff andere topics te lezen! Maar als je wel, ondanks medische problemen, zware feestjes kan beleven, dan is het maar de vraag waar de vermoeidheid vandaan komt. Maar bon dat is aan TS, maar dat bij dit topic toevoegend maakt de puzzel al snel.
Daarvoor zit ik genoeg in het veld. De maandagziektes of 'goed-weer-zieken', zijn overal wel bekend.
Helaas social media kan daar wel eens natrappen.

Verder scheer ik helemaal niet alle stagiaires over dezelfde kam. Het merendeel is doorgaans echt een tijdelijke meerwaarde binnen een team. Uiteraard hoeft dat ook gezegd. En een enkeling blijft zelf na de stage plakken. Maar het is een feit dat social media, gsm etc wel degelijk boosdoeners zijn. Verwachtingspatronen vaak ver weg van de realiteit liggen.

Zo had ik bvb vorige jaar een studente fiscaliteit. Ze moeten dan op voorhand ook doorgeven waar ze aan willen werken. Het frappantste was bvb afsluit jaarrekening? Ik had dit wel op voorhand aangegeven dat dit maar twee keer op het jaar redelijk courant is. Voor haar ging dat nu rond deze periode worden. Dus om die compentie te ontwikkelen diende ze dus weken te verzetten. Ook de stageovereenkomst liet dit toe, nl onderling overleg. Dus ze tekenden. We stellen een traject op, zodat er wat afwisseling is, alles eens benadert wordt etc. alles prima tot juni dat jaar. Plots wilde ze die twee weken (die hadden we dus voorzien in juli), toch terug in juni hebben. Ik zeg dat zal moeilijk gaan, gezien we ook iemand vlak voor deze periode verlof toegekend hadden en ze daar een deel van had overgenomen. Bovendien kon ze dus ook enkele van haar competenties, die ze zelf vooropgesteld had, niet uitvoeren en kon ik aldus ook niet beoordelen. Plots was mijn bedrijf niet correct, was het chantage en werd ze 'ziek' :+ ; Dit is maar een vb. Maar die wispelturigheid, de manier van communiceren en zaken verdraaien, zie je wel meer en meer.
Laatst bijgewerkt door bulck op 13-07-17 17:43, in het totaal 4 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:28

Eindverantwoordelijkheid is ook een breed begrip natuurlijk. Er zijn ook genoeg banen waarin de stagiair net zoveel/zo weinig eindverantwoordelijkheid heeft als een (ondersteunend) medewerker. Zelf heb ik een bijbaan gehad bij een bedrijf waar de stagiaires voornamelijk goedkope medewerkers waren. Als dat gedurende je stage is, is het jammer, dan heb je dat maar te accepteren. Maar als je er daarna blijft werken (in een functie die meewerkend is en niet meer op stage-niveau), dan vind ik het niet netjes van een bedrijf als het dan niet eens het minimumloon betaalt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:31

Moderatoropmerking:
Het is prima om kritiek of een weerwoord te geven, maar iemand 'bashen' met sarcastische opmerkingen, of telkens herhalen van dezelfde harde kritiek, is niet nodig. Een ander zal bovendien eerder naar jou luisteren als je vriendelijk blijft dan wanneer ze zich aangevallen of beledigd voelen. Willen jullie hier rekening mee houden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:37

Tiggs schreef:
Eindverantwoordelijkheid is ook een breed begrip natuurlijk. Er zijn ook genoeg banen waarin de stagiair net zoveel/zo weinig eindverantwoordelijkheid heeft als een (ondersteunend) medewerker. Zelf heb ik een bijbaan gehad bij een bedrijf waar de stagiaires voornamelijk goedkope medewerkers waren. Als dat gedurende je stage is, is het jammer, dan heb je dat maar te accepteren. Maar als je er daarna blijft werken (in een functie die meewerkend is en niet meer op stage-niveau), dan vind ik het niet netjes van een bedrijf als het dan niet eens het minimumloon betaalt.

Maar dan heb je nog altijd eigen zeggenschap in of je daar blijft werken of je iets anders zoekt. Je hebt je eigen regie zelf in handen.