Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:12

Mijn baas heeft met alle werknemers afgesproken dat thuiswerken met kindjes thuis maximaal een halve dag per dag is, omdat een hele dag niet haalbaar is. En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:14

Ik zou niet thuis kunnen werken. Mijn man werkt wel een dag thuis. Gup kan goed zelf spelen en hij doet in de avond vaak al wat van te voren en tijdens zijn slaap. Verder vooral telefonisch bereikbaar e.d
Ik werk de hele dag met audio. Mijn personeel kan ook niet thuiswerken als er kinderen thuis zijn op dat moment. Werkt gewoon niet

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:55

In mijn eerste zwangerschapsverlof heb ik wel het een en ander thuisgewerkt, maar zeker geen uren achter elkaar en ook alleen op de momenten dat de kleine op bed lag. Maar zodra ze een beetje ouder werd, was dat ook wel klaar.
Als ik nu thuis ben met 2 kinderen, krijg ik amper de tijd om na te denken, laat staan om te kunnen werken.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:54

Liselot schreef:
miccamaaike schreef:
Tink89, 1,5x is wel heel veel hoor :+ dan zou je je kind bij 8 uur werken, 12 uur naar de opvang brengen. Dat is wel echt heel lang. Mag toch hopen dat er niemand is die dat hoeft te doen.

Ik werk 8 uur, half uur onbetaald pauze en dan nog 2x half uurtje reistijd. Kleine gaat 9,5 uur per dag naar de opvang, dus dat is qua verhouding werkuren/opvang uren wel te doen.

Maar bij een dagopvang betaal je wel een volle dag van 11 uur (7.00 tot 18.00) ook al neem je maar 9 uur af.

Schijnt niet overal zo te zijn. Maar meeste Kdv's idd wel.

We hebben een gastouder dus dan betaal je de daadwerkelijke uren. Heel prettig!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 00:17

Maar gastouder betaal je vaak wel voor het eten en de luiers, ook krijg je minder toeslag. Dus onder de streep maakt het eigenlijk niet zoveel uit

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:30

Liselot schreef:
Maar gastouder betaal je vaak wel voor het eten en de luiers, ook krijg je minder toeslag. Dus onder de streep maakt het eigenlijk niet zoveel uit

Eten en luiers moeten we hier op het kdv ook zelf meegeven hoor, dat krijgen ze echt niet van daar. Hooguit een tussendoortje, maar geen maaltijden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:36

Luiers, lunch, fruit en tussendoortjes zitten bij ons kdv bij de prijs inbegrepen. Maar dat zijn de kosten niet. Onder de streep kwamen prijzen van de verschillende kdv's en gastouders hier in de buurt idd op hetzelfde neer.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:38

Ragdollcat schreef:
caro29 schreef:
Ik zou hem ook graag thuis houden, zien lopen kruipen enz maar ja dan moet ik ontslag nemen, huis verkopen en geen idee waar ik dan moet wonen. Daarom prop ik dan maar zoveel mogelijk uur in een dag waardoor ik minimaal 3 dagen in de week thuis ben. Had liever gehad dat vader in beeld was en dat hij minder naar de opvang moest maar ja ik moet het zo oplossen

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, ik doel helemaal niet op jou.

Ik doel op iemand dat het wel te.... is dat de moeder (ouders) het kind amper ziet en zelfs niet eens met het avondeten samen kunnen zijn en dat is dan meerdere dagen in de week.

Ik voel mij ook totaal niet aangevallen. Heb al zoveel naar mijn hoofd gekregen in mijn omgeving dat ik daar ondertussen immuun voor ben. Soms is het wel een beetje frustrerend want ik zou hem ook graag minder op de opvang zien. Wil nog kijken of ik 4 halve dagen kan doen dat ik halve dagen thuis werk. Sommige mensen hebben helaas weinig keus. Ouderschapsverlof nemen is een optie maar dan heb ik ook minder loon. Blijft gewoon een lastige situatie

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:39

Ik blijf thuis straks als de kleine er is. (bijna 37 weken zwanger) Ik wil weer een studie opstarten, maar dat doe ik deeltijd. Al met al zal ik ongeveer twee dagen per week opvang moeten hebben voor de kleine man. Hij gaat dan naar mijn moeder. Ik wil hem ook eigenlijk een ochtend naar het kdv brengen, zodat hij ook met andere kindjes is, omdat hij voorlopig nog eventjes alleen blijft.

caro29 schreef:
Ik voel mij ook totaal niet aangevallen. Heb al zoveel naar mijn hoofd gekregen in mijn omgeving dat ik daar ondertussen immuun voor ben. Soms is het wel een beetje frustrerend want ik zou hem ook graag minder op de opvang zien. Wil nog kijken of ik 4 halve dagen kan doen dat ik halve dagen thuis werk. Sommige mensen hebben helaas weinig keus. Ouderschapsverlof nemen is een optie maar dan heb ik ook minder loon. Blijft gewoon een lastige situatie

Louter respect voor wat je doet hoor! Lijkt me erg heftig.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:41

verootjoo schreef:
Tink89 schreef:
Het mag ook gewoon helemaal niet volgens de Arbeidstijdenwet.

Met een eigen bedrijf mag alles.

Maar gezond absoluut niet... Lijkt me toch ook voor je huwelijk en gezinsleven niet erg positief... Zeker niet als je vrouw savonds als jij thuis bent ook nog weg is.

Onze paarden staan aan huis dus ik ben wel thuis als hij thuis komt. Maar dan is het eten en naar bed dus we zien elkaar idd niet zo veel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:43

Kaka schreef:
Luiers, lunch, fruit en tussendoortjes zitten bij ons kdv bij de prijs inbegrepen. Maar dat zijn de kosten niet. Onder de streep kwamen prijzen van de verschillende kdv's en gastouders hier in de buurt idd op hetzelfde neer.

Even heel nieuwsgierig: heb je dan ook invloed op wat ze krijgen? En hoeveel? En wat als je kind niet tegen een bepaald merk luiers kan ofzo?

On topic: wij hebben straks maar twee of drie (als manlief aangenomen wordt op een nieuwe baan) opvang nodig en met de kinderopvangtoeslag vind ik de kosten vooralsnog best meevallen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:52

Tink89 schreef:
Kaka schreef:

Even heel nieuwsgierig: heb je dan ook invloed op wat ze krijgen? En hoeveel? En wat als je kind niet tegen een bepaald merk luiers kan ofzo?

On topic: wij hebben straks maar twee of drie (als manlief aangenomen wordt op een nieuwe baan) opvang nodig en met de kinderopvangtoeslag vind ik de kosten vooralsnog best meevallen.

Hier krijgen ze ook alles van de opvang. Luiers (Pampers Baby Dry), fruit (alles vers), Lunch (Brood met verantwoord beleg) en tegenwoordig ook avondeten (Is wel magnetron opgewarmd, maar via een of andere instantie).
Alleen het avondeten moeten we 2,50 per maaltijd extra voor betalen, maar dat is nog in de pilot fase.

Als mijn kind allergisch zou zijn, zou ik zelf luiers/eten/etc meegeven. Ze denken gelukkig wel erg met je mee.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:59

Arzil schreef:
Tink89 schreef:

Hier krijgen ze ook alles van de opvang. Luiers (Pampers Baby Dry), fruit (alles vers), Lunch (Brood met verantwoord beleg) en tegenwoordig ook avondeten (Is wel magnetron opgewarmd, maar via een of andere instantie).
Alleen het avondeten moeten we 2,50 per maaltijd extra voor betalen, maar dat is nog in de pilot fase.

Als mijn kind allergisch zou zijn, zou ik zelf luiers/eten/etc meegeven. Ze denken gelukkig wel erg met je mee.

Oke, da's goed om te weten. Avondeten van 2,50 vind ik belachelijk duur, dat kan ik zelf voor veel minder door ze gewoon mee te laten eten. En ik ben behoorlijk kritisch op wat mijn kinderen wel en niet zouden binnenkrijgen en zou het niet tof vinden als ze 'zomaar' brood met beleg ofzo zouden krijgen.

Het komt op het lijstje van dingen om op te letten bij het kiezen van een opvang. Txs voor de tip!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:02

Hier ook luiers en eten van de gastouder.
Fruit is inderdaad gewoon vers fruit (evt allergieën moeten al doorgegeven zijn)

Ontbijt en lunch zijn bruin brood maar ook een creaker bijv en diverse beleg ook wel eens een gebakken of gekookt ei bijvoorbeeld. Maar weinig "zoet". Wel een plak ontbijtkoek of dergelijke.

Luiers heeft de gastouder pampers terwijl ik zelf kruidvat gebruik maar dat vind ik geen probleem.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:06

Hier is ook alles inbegrepen op de opvang. Als je andere luiers wil of ander merk flesvoeding moet je dat meegeven.
Fruit zorgen ze dat verantwoord fruit is net als beleg.

Tink: wat vindt jij dan zomaar brood met beleg?
Want tegenwoordig houdt iedere opvang zich haast wel bezig met een low sugar beleid of biologisch fruit.

2,50 voor eten is best duur. Maak zelf ook alles zelf, maar als ik druk ben gaat er ook wel eens Ella's kitchen in ala 2,50 per maaltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:10

Ragdollcat schreef:
caro29 schreef:
Ik zou hem ook graag thuis houden, zien lopen kruipen enz maar ja dan moet ik ontslag nemen, huis verkopen en geen idee waar ik dan moet wonen. Daarom prop ik dan maar zoveel mogelijk uur in een dag waardoor ik minimaal 3 dagen in de week thuis ben. Had liever gehad dat vader in beeld was en dat hij minder naar de opvang moest maar ja ik moet het zo oplossen

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, ik doel helemaal niet op jou.

Ik doel op iemand dat het wel te.... is dat de moeder (ouders) het kind amper ziet en zelfs niet eens met het avondeten samen kunnen zijn en dat is dan meerdere dagen in de week.

Je doelt op mij.

Ouders die allebei veel werken zijn vaak flexibel en creatief met hun tijd waardoor ze net zoveel tijd met hun kinderen doorbrengen.
Waar het scheef gaat is als 1 van de ouders heel veel werkt en de ander niet. Dan zien ze 1 van hun ouders altijd en de ander nooit. De veel werkende ouder hoeft nml niet flexibel te zijn, want er is altijd iemand thuis.

Ik werk 5 dagen per week, ben geregeld in het buitenland en kan gemiddeld 2 dagen per week niet mee eten.
Oudste is nu 21 , en vind dat ze niets tekort is gekomen. Jongste is nu 9 en zei vanochtend toen ik ernaar vroeg: ben wel gewend dat jij er soms niet bent, ben vooral jaloers dat ik niet meekan ( ik vlieg zo naar Londen voor 2 dagen . De stad van Harry Potter :) . )

Wat je wellicht buiten beschouwing laat is dat ik er volledig voor m'n kinderen ben als ik thuis ben. Ik maak nooit schoon bv.
Daarnaast is m'n baan flexibel dus bij alle uitvoeringen schooldingen etc etc ben ik er altijd.
Ik haal hem 1x per twee weken op van school en breng hem bijna elke dag.

M'n man werkt 4,5 dag per week en hoeft niet te reizen. toen onze jongste klein was werkte hij tijdelijk 3,5 dagen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:11

Ik ben van fulltime naar 3 dagen gegaan met werken. Ik vind het nog veel, maar minder kan ik echt niet werken. Vader is in beeld, maar werkt praktisch altijd, dus daar heb ik niet zoveel aan :Y)
Zoonlief gaat nu 1 dag naar mijn moeder en 2 dagen naar de opvang. De opvang vindt hij echt heel leuk! Lekker kijken naar en spelen met andere kindjes. Er zijn oudere en jongere kindjes, maar ook van zijn leeftijd.
Bij onze opvang zit ook alles inbegrepen. Dat vind ik erg fijn. Mocht een kind ergens allergisch voor zijn, dan wordt er wel van je verwacht dat je zelf voor vervanging zorgt (bijv die speciale melk).
Mijn zoon zit in totaal 17 uur op de opvang. Het is nou eenmaal niet anders...
Vanaf september start ik weer een studie en gaat zoonlief 2 dagen naar mijn moeder. Ik zou dit liever niet doen, maar ik moet deze studie volgen anders mag ik niet blijven waar ik nu zit.

Het is erg persoonlijk hoeveel dagen je wil werken. De een blijft t liefst fulltime werken, terwijl de ander liever stopt met werken. Het ligt aan jou als persoon waar jouw voorkeur naar uitgaat. Toen ik nog geen moeder was kon ik me niet voorstellen dat het zo fijn zou zijn als je maar 2 dagen hoefde te werken. Nu begrijp ik dat des te beter.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:17

Tink89 schreef:
Oke, da's goed om te weten. Avondeten van 2,50 vind ik belachelijk duur, dat kan ik zelf voor veel minder door ze gewoon mee te laten eten. En ik ben behoorlijk kritisch op wat mijn kinderen wel en niet zouden binnenkrijgen en zou het niet tof vinden als ze 'zomaar' brood met beleg ofzo zouden krijgen.

Het komt op het lijstje van dingen om op te letten bij het kiezen van een opvang. Txs voor de tip!

Avondeten is misschien wel duur, maar mijn kinderen (en dat zijn echt niet de enige) eten véél beter op de opvang met de andere kindjes aan tafel, dan thuis bij papa en mama aan tafel.
Dan betaal ik met alle plezier 2,50 per maaltijd als ze dan in ieder geval fatsoenlijk eten. ;)

Heb het even opgezocht, maar het wordt aangeboden via Royalfoods. Polderverse maaltijden heet het en is speciaal gericht op de kinderopvang.

Edit: Thuis eten ze gewoon met de pot mee. Deed aan rapley, dus dat was gelijk vanaf 6 maanden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:29

Grappig hoe het per kdv en gastouder ook weer verschilt wat je mee moeten nemen. Ik neem alles zelf mee, luiers, fruithapje, brood en avondeten. Eerder stond er ook altijd een bus met poedermelk. Vind t op zich ook wel prima zo, weet ik in ieder geval precies wat er in gaat.

Toeslag krijgen we toch al niet zo veel, dus bij ons was de gastouder goedkoper. Maar dat kan idd wel duurder zijn dan een kdv als je meer terug krijgt. heb het toen allemaal naast elkaar gelegd en scheelde ons iets van 100 euro per maand, toch wel de moeite waard.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:35

Hier is bij de opvang ook alles inclusief. De kinderen lunchen daar met een warme maaltijd, dat wordt vers bereid door de kokkin. Altijd gezonde maaltijden eigenlijk, het is in die 4 jaar 2x voorgekomen dat ze pannenkoeken aten, verder altijd veel groenten etc. De kinderen eten daar altijd heel goed en ook dingen die we thuis nooit eten, dus ik vind het helemaal top. Wij betalen er ook iets extra voor, maar dat vind ik geen punt. Bijkomend voordeel is dat we op die dagen, als ik laat uit mijn werk ben, makkelijk een broodje of kommetje soep kunnen eten.
Edit: even nagekeken, we betalen 2,10 per maaltijd. Heb het er graag voor over :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:04

_lautje_ schreef:
Hier is ook alles inbegrepen op de opvang. Als je andere luiers wil of ander merk flesvoeding moet je dat meegeven.
Fruit zorgen ze dat verantwoord fruit is net als beleg.

Tink: wat vindt jij dan zomaar brood met beleg?
Want tegenwoordig houdt iedere opvang zich haast wel bezig met een low sugar beleid of biologisch fruit.

2,50 voor eten is best duur. Maak zelf ook alles zelf, maar als ik druk ben gaat er ook wel eens Ella's kitchen in ala 2,50 per maaltijd.

Njah, mijn kind krijgt bijvoorbeeld geen bruinbrood met kaas, maar volkorenbrood met beleg dat minder vet is en logischer qua voedingswaarde. Ik ben absoluut niet van de suikerpolitie, maar vind een plak ontbijtkoek voor een kind helemaal nergens op slaan. Ook geen zoet beleg en ook niet per se biologisch ofzo. Net als dat ik bananen en druiven weinig vind toevoegen voor een kind. In ananas e.d. zit dan weer heel veel suiker... Ik zou die keuzes liever zelf maken.
Ella's kitchen vind ik overigens ook belachelijk duur, Wij koken of stomen straks één keer per week een pan kindervoeding en dat gaat voor zeven dagen in de diepvries. Zelfgemaakte potjes dus. En dan kan ik voor die € 2,50 voor een hele week eten maken.

ik lees hier veel: als je iets speciaals wilt, moet je zelf meegeven, ook als je kind allergisch is.

Dan heb ik liever een opvang waar het all-inclusive principe optioneel is. Ik ben lactose-intolerant, mijn halve familie is allergisch voor koemelkeiwit en mijn man heeft een hele akelige notenallergie. De kans op allergische kindjes is groot en dan betaal ik voor all-inclusive en moet ik nog steeds een heleboel los meegeven. Nee, doe mij dan maar mijn bewuste keuzes over voeding en zelf meegeven en wat minder betalen.

Ik vind het fijn om zelf dingen mee te geven en zou het heel moeilijk vinden als mijn kind dingen krijgt waar ik uit principe niet achter sta. Zo kregen wij vroeger ranja of diksap op de opvang. Mijn moeder vond dat niks (is imo ook logisch, veel suiker en nul voedingswaarde), maar als je wilde afwijken, moest je alles zelf betalen.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:05

Hier is alles qua luiers, fruit en brood inclusief, flesvoeding en groentehap moet je meegeven. In het eerste jaar geven ze rond 16.30 groentehap als je dat wil, na de eerste verjaardag vervangen ze dat voor wat rauwkost wat het kdv verzorgt zodat ze iig vast iets gegeten hebben voor ze opgehaald worden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:54

Tink: ik denk dat het wel verstandig is dat als je kinderen krijgt je, je wel verdiept in wat een baby nodig heeft en wel of niet mag eten.

Hoe dan ook krijgt onze dochter hier ook volkorenbrood/speltbrood, maar bijv kaas norm jij vol met vet. Maar een baby heeft dat bijv juist nodig :)
Ik maak ook alles zelf aan avondeten en stop er juist nog een klontje boter bij zodat ze juist wat extra vetten binnenkrijgt die essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling.

Je zegt een banaan voegt niks toe voor een baby, ananas veel meer. Een baby wordt geadviseerd niet te snel ananas te geven omdat de kans op allergie groot is en de smaak vrij heftig. Baby's krijgen banaan omdat het zacht is, neutraal van smaak en voor kinderen een hele goede leermeester is voor het eten van vast voedsel.

En zoet beleg heb je ook in verschillende gradaties. Ik maak bijv zelf suikervrije aardbeienjam/smeer. Als je kind niet graag brood eet geef je al snel toch zoiets. Alles om het kind toch brood te leren eten.
Bij beleg voor die kleintjes kom je al snel uit op smeerkaas/suikervrije jam/pindakaas/etc.

Vaak zijn ouders niet onnadenkend als het lijkt en kan je zelf voor je kinderen krijgt denken ik ga het totaal anders doen of dat slaat nergens op en dan ontdek je dat er toch een reden is dat mensen het doen zoals ze het doen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:00

_lautje_ schreef:
Tink: ik denk dat het wel verstandig is dat als je kinderen krijgt je, je wel verdiept in wat een baby nodig heeft en wel of niet mag eten.

Hoe dan ook krijgt onze dochter hier ook volkorenbrood/speltbrood, maar bijv kaas norm jij vol met vet. Maar een baby heeft dat bijv juist nodig :)
Ik maak ook alles zelf aan avondeten en stop er juist nog een klontje boter bij zodat ze juist wat extra vetten binnenkrijgt die essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling.

Je zegt een banaan voegt niks toe voor een baby, ananas veel meer. Een baby wordt geadviseerd niet te snel ananas te geven omdat de kans op allergie groot is en de smaak vrij heftig. Baby's krijgen banaan omdat het zacht is, neutraal van smaak en voor kinderen een hele goede leermeester is voor het eten van vast voedsel.

En zoet beleg heb je ook in verschillende gradaties. Ik maak bijv zelf suikervrije aardbeienjam/smeer. Als je kind niet graag brood eet geef je al snel toch zoiets. Alles om het kind toch brood te leren eten.
Bij beleg voor die kleintjes kom je al snel uit op smeerkaas/suikervrije jam/pindakaas/etc.

Vaak zijn ouders niet onnadenkend als het lijkt en kan je zelf voor je kinderen krijgt denken ik ga het totaal anders doen of dat slaat nergens op en dan ontdek je dat er toch een reden is dat mensen het doen zoals ze het doen.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden... Daarnaast is vooral veel verschillende smaken en texturen leren kennen ook heel belangrijk.

Ik dacht altijd dat ik mijn kinderen bijna geen zoet zou geven op brood, en zo had ik wel meer principes, die ik voor een groot deel heb laten varen. Natuurlijk alles met mate, maar een kind dat genoeg en gezond eet en goed groeit, vind ik toch een stuk belangrijker dan mijn principes.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:03

Ik zal wel een loedermoeder zijn maar vind het prima als mijn kind op de opvang een boterham met kaas of leverworst krijgt (hij is 2 jaar) of zelfs een plak ontbijtkoek of een keer jam op z'n brood.

Ranja of diksap drinkt hij niet altijd keurig water of thee.

Hij wordt niet uitsluitend volgestopt met suikers vetten en zout maar ik wil hem ook niet in alles beperken.