Onderzoek seksueel geweld - uitslag bekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:24

Ingevuld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:27

mooney schreef:
Ik denk dat TS er goed over na heeft gedacht en het dus geen kwestie is van 'onnodig mensen uitsluiten'. Ik weet natuurlijk niet de specifieke onderzoeksvraag en ik wil er ook niet te diep op ingaan, maar ik vond het heel duidelijk waarom de doelgroep voor dit onderzoek bestond uit heteroseksuelen.

Ik weet wel zeker dat er niet afdoende over is nagedacht. Maar het is lastig daarover te discussiëren zonder op de inhoud in te gaan, dus dat moeten we hier maar achterwege laten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:39

safina schreef:
mooney schreef:
Ik denk dat TS er goed over na heeft gedacht en het dus geen kwestie is van 'onnodig mensen uitsluiten'. Ik weet natuurlijk niet de specifieke onderzoeksvraag en ik wil er ook niet te diep op ingaan, maar ik vond het heel duidelijk waarom de doelgroep voor dit onderzoek bestond uit heteroseksuelen.

Ik weet wel zeker dat er niet afdoende over is nagedacht. Maar het is lastig daarover te discussiëren zonder op de inhoud in te gaan, dus dat moeten we hier maar achterwege laten.

Gebaseerd op wat? Wetenschappelijk onderzoek is een vak apart en het zou best kunnen dat seksuele geaardheid in dit onderzoek voor ruis zorgt, wat ervoor kan zorgen dat je dan de verkeerde conclusies trekt uit je resultaten. Ze zou dan kunnen concluderen dat ze een effect ziet, terwijl het effect eigenlijk voortkomt uit de hoeveelheid mensen met een andere geaardheid in de respondenten.

Om dit soort dingen te voorkomen controleer je hiervoor in je respondenten. Ze had ook een vraag over geaardheid mee kunnen nemen in de vragenlijst en die mensen dan vervolgens uitsluiten, dan vind ik dit een stuk netter :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:43

Ik heb hem ingevuld. Vooral de twee geschetste situatie duurde even. Pas na afronden viel bij mij het kwartje.

Ik snap alleen niet de heisa in dit topic over geaardheid en niet mogen invullen.. >;)

Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:44

safina schreef:
mooney schreef:

Je weet de onderzoeksvraag niet he? Als die iets is in de trant van "hoe kijken heteroseksuelen naar..." , zonder enige vorm van vergelijking ("hoe kijken ze er naar in vergelijking met... ") dan heeft het niet veel zin homoseksuelen te bevragen, toch?

Liebeskind

Re: Gezocht: jouw mening! (Onderzoek seksueel geweld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:45

De vragen zijn echt tenenkrommend....Ik ben ook afgehaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:20

Vanillia schreef:
safina schreef:

Gebaseerd op wat? Wetenschappelijk onderzoek is een vak apart en het zou best kunnen dat seksuele geaardheid in dit onderzoek voor ruis zorgt, wat ervoor kan zorgen dat je dan de verkeerde conclusies trekt uit je resultaten. Ze zou dan kunnen concluderen dat ze een effect ziet, terwijl het effect eigenlijk voortkomt uit de hoeveelheid mensen met een andere geaardheid in de respondenten.

Om dit soort dingen te voorkomen controleer je hiervoor in je respondenten. Ze had ook een vraag over geaardheid mee kunnen nemen in de vragenlijst en die mensen dan vervolgens uitsluiten, dan vind ik dit een stuk netter :)

Precies! Ze had de vraag mee kunnen nemen in de vragenlijst en als er verschillen blijken te zijn tussen beide groepen, daarop kunnen corrigeren. Dat is precies wat ik bedoel met "niet goed over nagedacht".

Ten tweede: als je kiest erop uit te sluiten of om er naar te vragen, dan moet je het woord "hetero" wel voorzien van een uitleg. Want wat ik hetero noem kan wel eens heel erg verschillen van wat jij hetero noemt. En zo krijg je ook onduidelijkheid over wie nou precies je vragenlijst hebben ingevuld. Ook daar lijkt mij niet goed over nagedacht. Kwestie van inclusiecriteria/constructen beter formuleren.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:31

safina schreef:
Precies! Ze had de vraag mee kunnen nemen in de vragenlijst en als er verschillen blijken te zijn tussen beide groepen, daarop kunnen corrigeren. Dat is precies wat ik bedoel met "niet goed over nagedacht".

Ten tweede: als je kiest erop uit te sluiten of om er naar te vragen, dan moet je het woord "hetero" wel voorzien van een uitleg. Want wat ik hetero noem kan wel eens heel erg verschillen van wat jij hetero noemt. En zo krijg je ook onduidelijkheid over wie nou precies je vragenlijst hebben ingevuld. Ook daar lijkt mij niet goed over nagedacht. Kwestie van inclusiecriteria/constructen beter formuleren.

Alleen kost dat een hoop meer werk voor TS, en dan is het nog niet goed want dan hebben de niet-hetro's (niks persoonlijks) een hele vragenlijst ingevuld waar niks mee gedaan word.

Misschien doet TS juist wel specifiek onderzoek naar hetro's, dan ga je toch je niet-doelgroep geen vragenlijst laten invullen?
Als je bijvoorbeeld onderzoek doet naar peren, neem je toch ook geen appels mee voor je experimenten? :?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:32

Toevallig heeft TS uitgelegd waarom ze dat niet heeft gedaan ;) Ik vind het vrij respectloos om aan te nemen dat er niet over na is gedacht, helemaal omdat er al toelichting is gegeven (in hoeverre dat kan zonder te veel info te geven).

Daarnaast verwacht ik bij zo'n onderzoek inderdaad een vraagstelling zoals degene die Solleke_Noah aangeeft, dan is dit een prima doelgroep. Als je dan als onderwerp 'mensen die zich indentificeren als hetero' pakt dan hoef je dus geen uitleg te geven wat voor jou als onderzoeker een hetero is. Want hoe iemand zich indentificeert/voelt is veel belangrijker dan maar een stugge definitie uit de grond proberen te stampen in het geval van seksualiteit.

Ik ben wel heel benieuwd wat het afhaken doet met de resultaten, ik heb namelijk het vage vermoeden dat dat een hele specifieke groep is die afhaakt. Zou natuurlijk jammer zijn als die hele groep niet terugkomt in de resultaten. Maar daar is weinig aan te doen denk ik.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:38

mooney schreef:
Toevallig heeft TS uitgelegd waarom ze dat niet heeft gedaan ;) Ik vind het vrij respectloos om aan te nemen dat er niet over na is gedacht, helemaal omdat er al toelichting is gegeven (in hoeverre dat kan zonder te veel info te geven).

Daarnaast verwacht ik bij zo'n onderzoek inderdaad een vraagstelling zoals degene die Solleke_Noah aangeeft, dan is dit een prima doelgroep. Als je dan als onderwerp 'mensen die zich indentificeren als hetero' pakt dan hoef je dus geen uitleg te geven wat voor jou als onderzoeker een hetero is. Want hoe iemand zich indentificeert/voelt is veel belangrijker dan maar een stugge definitie uit de grond proberen te stampen in het geval van seksualiteit.

Ik ben wel heel benieuwd wat het afhaken doet met de resultaten, ik heb namelijk het vage vermoeden dat dat een hele specifieke groep is die afhaakt. Zou natuurlijk jammer zijn als die hele groep niet terugkomt in de resultaten. Maar daar is weinig aan te doen denk ik.

Dit idee heb ik ook, ik snap niet zo goed waarom je zou afhaken en vermoed ook dat het een specifieke groep is die zo'n vragen/stellingen niet wil beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:41

Ik snap dat het stellingen zijn, maar ikvraag me serieus af hoe je dit wil meten? Want het zijn stellingen met behoorlijk veel woorden van waarden.
Bijv. 'vreselijk', de ene persoon gebruikt dit woord in hele andere waarden dan een ander persoon. Ik kan iets vreselijk vinden en daar een 5 voor geven, maar pietje kan het ook vreselijk vinden, maar daar een 3 voor geven(schaal 1 tot 5 bijv). Dat geldt ook voor 'erg van streek',
De vragen met 'waarschijnlijk' zijn ook diagnostisch niet waterdicht. Want waarschijnlijk, kan ook nog zijn dat het niet zo is.

Er staat vaak ook 'de meeste mannen', ook dat is diagnostisch niet waterdicht. Want wat zijn meeste mannen? Zijn dat 6 uit 10? 8 uit 10?

vraag 16 is ook een moeilijke vraag. Geen zelfrespecterende man? Wat bedoel je daarmee? Wat is het tegenovergestelde van zelfrespecterend?

Ik heb hem wel ingevuld, maar ik vraag me serieus af of je onderzoek wel meetbaar is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:43

Deze vragenlijst is psychometrisch onderzocht volgens TS dus dat zit wel goed ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:48

Joolien schreef:
Ik snap dat het stellingen zijn, maar ikvraag me serieus af hoe je dit wil meten? Want het zijn stellingen met behoorlijk veel woorden van waarden.
Bijv. 'vreselijk', de ene persoon gebruikt dit woord in hele andere waarden dan een ander persoon. Ik kan iets vreselijk vinden en daar een 5 voor geven, maar pietje kan het ook vreselijk vinden, maar daar een 3 voor geven(schaal 1 tot 5 bijv). Dat geldt ook voor 'erg van streek',
De vragen met 'waarschijnlijk' zijn ook diagnostisch niet waterdicht. Want waarschijnlijk, kan ook nog zijn dat het niet zo is.

Er staat vaak ook 'de meeste mannen', ook dat is diagnostisch niet waterdicht. Want wat zijn meeste mannen? Zijn dat 6 uit 10? 8 uit 10?

vraag 16 is ook een moeilijke vraag. Geen zelfrespecterende man? Wat bedoel je daarmee? Wat is het tegenovergestelde van zelfrespecterend?

Ik heb hem wel ingevuld, maar ik vraag me serieus af of je onderzoek wel meetbaar is.
Dit dus.

Ik ben wel benieuwd hoe er wordt gemeten en benieuwd naar je resultaten.
Laatst bijgewerkt door Sabini op 23-06-17 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Licor schreef:
Deze vragenlijst is psychometrisch onderzocht volgens TS dus dat zit wel goed ;)

Ja maar dat vraag ik me dus serieus af, hoe kan dat? Want in mijn opleiding leer in dit soort dingen met grote boog te vermijden. Ik vraag me serieus af hoe je iets goed meetbaar kunt maken.

Suzanne F.

Wel ingevuld maar vraag me af of de uitkomsten iets van betekenis zullen geven. Ik denk dat de koppeling tussen die mythen en dat victim blaming niet zo duidelijk zal zijn als vermoed wordt.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:50

Ik heb hem voor je ingevuld.

Wel een tip: het is niet 'hij/een man/iemand wilt', maar 'hij/een man/iemand wil'. Daar stoorde ik me een beetje aan omdat het een universitaire enquette is.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:52

Halverwege de enquete veranderen de antwoordmogelijkheden van 'een beetje oneens'/'een beetje eens' naar 'niet eens of oneens'. Is hier een reden voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:53

mooney schreef:
.

Dat zou een hele charmante oplossing zijn. Zeker als je het vervolgens zo verwoordt in je wervingstekst. :j

Overigens wil ik er wel even bij zeggen dat dit slechts een aspect van het grote geheel is waar ik kritisch over ben. Voor zover ik erover kan oordelen lijkt het mij verder een puike vragenlijst. Ik weet niet of TS studente is of promovenda, maar van studenten zie ik ze vaak een stuk beroerder. ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:06

Ingevuld. Aparte enquete

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 15:09

Joolien: de vragenlijsten zijn onderzocht op hun psychometrische eigenschappen, en die blijken prima te zijn. Die heb ik dus ook gewoon overgenomen voor mijn onderzoeksvraag.

Sabini: dat is dus ook de reden waarom de ene vragenlijst een Likert-schaal van 6 heeft en de andere 5. Dit is zo ontwikkeld door de betreffende onderzoekers die deze tests hebben samengesteld en onderzocht op validiteit. Ik kan en mag daar niet zelf aan prutsen.

Safina: ik ben masterstudent (2de master). Ik word begeleid door 2 zeer ervaren in-house researchers van de universiteit, die me echt niet weg laten komen met "niet goed over nagedacht" :) ik heb een bepaalde onderzoeksvraag (of nou ja, vragen), en daar heb ik deze specifieke doelgroep voor nodig. Het gaat zoals iemand anders al zei ook om personen die zichzelf als heteroseksueel identificeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:11

Licor schreef:

Of dat goed zit hangt natuurlijk af van de kwaliteit van dat onderzoek en de uitkomsten. En wie weet is de lijst gevalideerd op een heel andere doelgroep. Of dit het een vertaalde lijst. Maar mijn gut feeling zegt ook dat dit geen zelfgebreide prul is van een student vol goede bedoelingen. ;) Edit: Catnip bevestigt dat ook. En Catnip: ik zou het voortaan zo ook in de wervingstekst zetten van dat "zichzelf identificeren als". Het lijkt me verder echt een puike vragenlijst hoor!

Sabini schreef:
Halverwege de enquete veranderen de antwoordmogelijkheden van 'een beetje oneens'/'een beetje eens' naar 'niet eens of oneens'. Is hier een reden voor?

Daar gaat ie ook van een zespunts schaal naar een vijfpunts. En dat zullen ze niet zomaar gedaan hebben. Je kunt op een zespunts niet "in het midden" antwoorden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:17

NadjaNadja schreef:
Ik ben aan de enquête begonnen, maar heb hem niet afgemaakt. Veel dingen werden omschreven als een feit en niet als een mening en daardoor was het (voor mij persoonlijk) moeilijk te beantwoorden.

Hier liep ik ook op vast.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:56

Maar nogmaals, het is leuk datje alleen heteroseksuelen target, maar ik heb dat nergens in de enquête zien staan. Ik heb daar dus finaal overheen gelezen of het staat er niet.

Waarom dan niet in het begin een vraag over de geaardheid en als je een andere optie als hetero geeft, je dan naar het einde van de enquête gaat. Daar kun je dan bedanken en vertellen dat je echt een specifieke doelgroep hebt. Dat heb ik destijds in mijn afstudeerscriptie ook zo gedaan om de juiste doelgroep binnen te krijgen. Totaal ander onderzoek hoor, maar je snapt mijn punt hopelijk.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 16:29

Fortitude, dat was inderdaad ook een mogelijkheid, maar ik heb ervoor gekozen om het alleen in de advertentie te zetten :) als het goed is wordt deze toch gelezen voordat er doorgeklikt wordt naar het onderzoek... al blijkt uit dit topic dat dat niet altijd zo is :P dat is dus zeker eentje die ik meeneem voor de toekomst!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:12

Ingevuld, prima enquête en geen moeite met de vraagstelling. Gewoon goed lezen.