'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:40

Lieshorses schreef:
Misschien omdat mijn vader héle andere werktijden heeft dan mijn rooster? :+

Tazzey schreef:
Vakantie geen luxe?! Vertel dat eens aan de duizenden bijstandsgezinnen die iedere maand ieder dubbeltje tien keer moeten omdraaien om rond te komen! Die uitspraak vind ik ondoordacht en heel eerlijk gezegd ook een klein beetje onbeschoft en verwend.

Van een stuk fietsen is nog nooit iemand dood gegaan dus die scooter is wel degelijk luxe. Maar misschien ben ik gek hoor, je vader is decaan op jouw school. Waarom rij je niet met hem mee? Goed, je zult op bepaalde dagen wat langer op school vertoeven maar met jouw instelling kan dat enkel meer goed dan kwaad doen.

Je zoekt voor ieder probleem een excuus maar weigert het op te lossen. Je prioriteiten liggen op het verkeerde punt. Als jij vind dat een vakantie en scootertje belangrijker zijn dan school, waarom dan een topic aanmaken dat je baalt dat je blijft zitten? Want dat is toch wel het meest logische gevolg van je eigen prioriteiten.

Even verder lezen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:41

Ik zou er eerder nog meer school door missen dan er te lang zitten, maar bedankt voor je advies ;)

Tazzey

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:42

Ik haak af, je wilt je probleem duidelijk niet oplossen. Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:43

Als mijn zoon dit later flikt gaat z'n scooter ook op marktplaats. Dan maar wat vroeger je bed uit en in. En als het regent zal paps hem vast wel een end op weg helpen en ook bij verslapen, maar je gaat niet roepen dat werk interessanter is want anders kan je niet scooterrijden. Waarom vanavond met de scooter als het 5 minuten rijden is? Heb je je fiets geruild voor de scooter?

Maar goed. Tegen een muur praten dit. Ik denk dat je maar een opleiding moet vinden waar ze je leren hoe je slapend rijk kan worden... :+

De huishoudschool bestaat niet meer geloof ik he? Leerde je ook budgetten opstellen geloof ik...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-17 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:44

Ik vind persoonlijk juist de MBO-opleidingen leuker. Lijkt me leuk om hele dagen in andermans haar te mogen zitten of zoiets dergelijks. Nou heb ik nogal moeten strijden voor mijn Havo diploma (en ik moet nog op de uitslag wachten) dus vandaar de keus voor een HBO opleiding.

Ga er voor! Helemaal nu je nog maar 16 bent kun je mooi gratis studeren op het MBO! En loopt er geen bus? Dat is gratis ipv een dure scooter.

Wat betreft het geldprobleem snap ik je wel hoor :j Op je 16e verdien je zo ontzettend weinig (ik werk nu voor 3,50 per uur en ben 17). Ik ben aan het sparen voor mijn rijbewijs maar het schiet niet op. Kun je geen aanvraag doen op een aanvullende beurs? Hierdoor kan ik in september stoppen met werken. Of is dat niet op het MBO? Zorg dat leren voor werken gaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:44

Waarom wil ik die niet oplossen? Heb ik niet al een paar berichten terug duidelijk gezegd dat ik niet meer wil spijbelen en ik zelf de oorzaak van het blijven zitten ben?

Tazzey schreef:
Ik haak af, je wilt je probleem duidelijk niet oplossen. Sterkte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:46

Lieshorses schreef:
Ik zou er eerder nog meer school door missen dan er te lang zitten, maar bedankt voor je advies ;)

met je vader mee heen en de bus mee terug (of andersom), en mss met je vader overleggen of hij niet oiok wat eerder wil beginnen/later weggaan?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:47

Je moet tussen 08.30 en 17.00 beschikbaar zijn voor school, tussen die tijden kun je dus geen (vaste) afspraken maken om te werken. Daarnaast moet je rekening houden met reistijd, dus zeg dat je tussen 07.00 en 18.00/18.30 bezig bent met school en reizen als je gebruik maakt van het openbaar vervoer.

Vervolgens kun je dan gaan kijken of je één of twee avonden in de week ergens zou kunnen werken. Het meest ideale zou zijn als je om 19.00 kunt beginnen, maar in het ergste geval zou je ook op je werkdagen met de scooter naar school kunnen (als je tot 17.00 les hebt) zodat je om 18.00 kunt beginnen. Daarnaast kun je dan één of twee dagen in het weekend gaan werken. Volgens mij verdien je dan echt wel voldoende om af en toe te kunnen tanken, iets in de kantine te halen en wat te sparen voor grote(re) uitgaven.

De overige avonden en dag in het weekend kun je dan besteden aan huiswerk maken, leren voor toetsen, verslagen maken en eventueel (als er tijd 'over' is) leuke dingen doen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:49

Maar als je met de bus gaat, hou je vaak tijd over op school? Dan kun je toch alvast een beetje studeren?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:49

Maar waar zit nu eigenlijk precies het probleem? Als je je scooter en reizen kan betalen, helemaal prima om ze te hebben!
Waarom heb je zoveel taken niet afgegeven?
- Omdat je te weinig tijd had?
A) Door je baan? --> baan weg of ander/minder uren, heb je dan te weinig geld: bespreken met ouders
B) de studie is te zwaar? --> verander van richting
- omdat je niet genoeg gemotiveerd bent?
Waarom? Past een andere studie beter bij je?
--> vind motivatie, verander je attitude of verander van richting
- omdat je het niet kon?
Deze studie is te zwaar --> verander van richting

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:50

Ik vind je behoorlijk bijdehand. Iedereen draagt oplossingen aan voor je "probleem", maar overal ga je dwars tegenin, er mag niet "op door gehamerd worden" of je negeert het gewoon. Wat is de reden dat je een topic geopend hebt als je toch geen antwoorden wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:51

Chiave schreef:
Ik vind je behoorlijk bijdehand. Iedereen draagt oplossingen aan voor je "probleem", maar overal ga je dwars tegenin, er mag niet "op door gehamerd worden" of je negeert het gewoon. Wat is de reden dat je een topic geopend hebt als je toch geen antwoorden wilt?

Als ze bijdehand was geweest was ze niet blijven zitten voor wat scootergeld. Ik denk dat ze gewoon een stronteigenwijze puber is :')

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:54

Anoniem schreef:
Wat een ander doet en wat een ander uit kán geven (of zegt uit te kunnen geven) is leuk voor een ander; jij moet naar jezelf kijken. Als jij 15 euro per week kunt besparen door met de bus te gaan in plaats van met de scooter, scheelt dat je 60 euro in de maand, en 15-20 uur werk (als je 16 bent is het minimum jeugdloon 3,09 p/u) per maand. Dat zijn 15 tot 20 uur die je in school kunt stoppen in plaats van in werk tijdens schooltijd.

Dit is wel waar TS. Zou dit aannemen en internaliseren in jou geval. En lekker werken in het weekend.
Als je los hiervan nog steeds vind dat je te weinig geld hebt om van het leven te kunnen genieten, moet je in overleg gaan met je ouders.

'Papa, mama, ik val buiten de boot en kan niet mee doen met de rest van mijn vrienden en vriendinnen.
Ik kan niet met de scooter gaan of meer werken want dat gaat ten koste van mijn studie straks. Help me out please, ik doe er klusjes voor terug'
Zoiets.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:01

Kunnen je ouders je niet wat meer bijstaan financieel?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:04

P.s. Ik zou als je zoveel twijfelt over wat je wilt, en zelf voelt dat je niet uitermate gemotiveerd of serieus bent, lekker HAVO doen. Maar dan wel tegen jezelf zeggen dat je dit echt serieus moet aanpakken en afronden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:05

Idee voor volgend jaar: Met de bus naar school gaan en jezelf erop instellen dat je 's morgens 1-2 uur eerder heengaat en eventueel 's middags wat langer doorgaat. Dan kun je je huiswerk en leerwerk op school doen en heb je na school tijd om te werken.

Op drukke dagen (je postdagen) met de scooter gaan.

Bespaart benzine én als je er voldoende tijd in steekt, blijf je niet nog eens zitten ;)

Of is dit geen optie?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:08

In plaats van te kijken naar wat allemaal anderen bij jou op school kunnen financieren, zou je ook eens kunnen kijken naar wat ook heel veel anderen bij jou op school niét kunnen financieren.

Tegenover al die mensen met merkkleding en dergelijke staan namelijk ook heel veel mensen die het met heel weinig moeten doen. Met veel minder ook dan jij hebt. En die mensen, die hoor je vaak het minst klagen.

Ik kom uit een dorp waar niet eens een bus is. Geloof me, ik zou dolblij zijn als er überhaupt een bus zou rijden.

Een beetje meer waardering voor wat je wel hebt in plaats van wat je niet hebt is wel op zijn plaats denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:10

Lieshorses schreef:
Dus nu heb ik geen karakter bigone? :+ Gaat weer lekker hier op bokt zeg, sjonge jonge.
De volgende keer dat ik typ dat het mijn eigen schuld is dat ik ben blijven zitten lees je er zeker weer overheen, zoals inmiddels ook al een tijdje gaande is. Heb zelf toch ook 5 jaar 30 km moeten fietsen? Denk dat mijn karakter is weggewaaid onderweg denk je niet? :evaw:

Ik heb al een aantal keer de bus genomen ipv de scooter, net zoals vandaag vanwege het hondenweer. Het is inderdaad een optie en het spaart wel wat uit. Pak vanavond naar mijn vriend wel gewoon de scooter (5 min rijden)
Ik heb inmiddels ook al wel het besef dat school er niet meer onder mag lijden, daarom moet ik iets uitdagends zoeken, waarvoor ik mijn bed wil uitkomen en zoiets heb van werk, dat komt in het weekend wel :)

Misschien had ik inderdaad beter het woord doorzettingsvermogen ipv karakter kunnen gebruiken, mijn fout. Maar wederom, in alles wat je zegt komt het gebrek daaraan bovendrijven, alles moet leuk genoeg zijn om met je dikke teen uit bed te komen. Heel eerlijk, ik denk dat ook je ouders hierin enige blaam treft. Kwestie van aanpakken(op de goede manier) op jongere leeftijd. Het owrd dus echt tijd om deze, in mijn ogen, verwende houding achter je te laten en je blik op de toekomst te richten want geloof me, 50 jaar je bed uit moeten komen voor iets wat je niet leuk vind is heel erg lang.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:16

Ik denk dat TS heel goed weet dat er iets moet veranderen. Iedereen hier struikelt over ieder woord dat ze (al dan niet) verkeerd interpreteren.
Nogmaals, je bent jong en je wilt wat.
Echter hebben we gelukkig allemaal die leeftijd gehad en de een is daarin harder op zijn gezicht gegaan dan de ander, of ouders nu scooters hebben afgepakt of niet.. Wat ik in dit geval een logistiek slimme keuze vind voor iemand die met zulk slecht OV in de buurt woont. We hebben nu eenmaal niet allemaal de luxe als in de stad, waar de trams en bussen in de spits iedere 3 minuten rijden..

Ik heb op die leeftijd ook mijn school verkloot door 3 verzorgpaarden te hebben, 3 avonden en zaterdag in de supermarkt te werken en in het weekend op stap te gaan, te smijten met elke euro die ik had verdiend. Ik wist namelijk helemaal niet wat ik ooit wilde gaan doen en gaan studeren. Tuurlijk hebben mijn ouders wel eens aan de rem getrokken, maar ik heb er wel zelf mijn fouten moeten maken en lering uit moeten trekken. Tja, jammer, ik ben van 5 vwo naar 5 havo gegaan, achteraf best zonde van dat ene jaar. Maar weet je wat?! Die jaren pakt niemand me meer af! Ik ben best goed terecht gekomen, kan heel goed met eigen geld omgaan en ben van mening dat TS ook heus haar weg wel gaat vinden.

Ik snap gewoon niet zo goed dat alles volgens het boekje moet, ik denk namelijk dat het op 16 jarige leeftijd net zo belangrijk is een eigen verantwoordelijkheid op te bouwen. Bijvoorbeeld met je zelf verdiende geld om leren gaan, dat gaat nu eenmaal niet zonder vallen en opstaan. Maar des te belangrijker is het om van je tijd te genieten, er komt nog genoeg tijd aan om serieus te moeten zijn, om de centen te gaan zitten en verantwoordelijk zijn voor 10.000 dingen. Maar voor nu is het belangrijk dat TS gewoon de juiste balans gaat vinden tussen een toekomst opbouwen (school) en genieten van het hier & nu :) :j

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:16

TS, ik zal je even uitleggen hoe ik het doe.

Ik ben de afgelopen 4 jaar niet op vakantie geweest en heb in de zomervakanties gewerkt voor mijn "pleziertjes".
Ik heb
  • geen rijbewijs,
  • geen scooter,
  • draag geen make-up,
  • één paar schoenen en één paar slippers (Nike en Teva),
  • één winterjas van de C&A en géén zomerjas,
  • een afgetrapte fiets en StudentenOV.

En overigens gaan hier ook maar eens in het uur bussen. En het zijn ook nog van die belachelijke buurtbusjes.

In MBO jaar 1 was ik ook 17 en heb ik geen stufi gekregen en geen studiegeld hoeven te betalen.
MBO jaar 2 werd ik 18 in augustus, ik heb dus wél stufi ontvangen maar niet hoeven te betalen (pas 18 geworden na de start van het studiejaar). Ik ben toen zo stom geweest dat ik dacht "oohh, dat betalen komt volgend jaar pas!" en heb toen mijn stufi er doorheen 'gebrast'.
MBO jaar 3 ben ik 19 geworden en moest ik dus wél studiegeld betalen (€1131). Dit geld miste ik dus en heb ik geleend van mijn ouders en van de stufi terug betaald. De eerste helft van dit jaar hebben wij les gehad op een alternatieve locatie waardoor de reistijd een stuk langer werd. De tweede helft ben ik op stage gegaan wat matig betaalde. Dit opgespaard voor het studiegeld voor leerjaar 4.
MBO jaar 4 heb ik volledig studiegeld moeten betalen (€1137) terwijl ik het volledige jaar heb stagegelopen. De eerste helft bij een groot bedrijf wat goed betaalde en nu mijn laatste half jaar bij een onderwijsinstelling wat dus niet betaald. Ook geen reiskosten.

Mijn ouders betalen alleen het nodige voor mij. Dat was in de afgelopen 4 jaar mijn bus-abbo om naar school te komen (tot 18), en het verschil tussen de stufi per jaar en het studiegeld per jaar.
De stufi die ik dit jaar heb ontvangen is €89 per maand (zo uit mijn hoofd, correct me if I am wrong). Dit keer 12 (maanden) is €1068. Dat is dus €69 minder dan het collegegeld. Dit hebben mijn ouders bij gesprongen.

Van DUO kunnen mijn ouders makkelijk bijspringen in de kosten van mijn opleiding, maar dit weigeren ze, behalve dus bovenstaande uitgelegde kosten.

Oftewel, alleen in leerjaar 2 en de eerste helft van jaar 4 heb ik geld over gehouden. Hiervan heb ik onder andere mijn Nikes gekocht, mijn Teva's, mijn bed, en wat andere dingen.

Maar zoals ik al verteld heb, ik heb geen rijbewijs (auto of scooter), geen merk-jas, geen make-up. Dit zijn allemaal keuzes die ik heb gemaakt omdat ik andere dingen belangrijker vond. Ik zit elke dag als sardine in de bus naar mijn stage en naar school. Ik werk in de zomervakantie om wat bij te verdienen ipv onder schooltijd.

Oftewel, in mijn ogen kan het allemaal makkelijk, het gaat alleen over de keuzes die je maakt. En jij maakt andere keuzes dan ik, maar het zijn wel keuzes die jij zélf hebt gemaakt, waar JIJ dus de consequenties van moet dragen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:19

Het kan hier allemaal wel wat zachter gebracht worden.
Ondertussen is er al vaak genoeg gepreekt over de bus, en ik denk dat topicstarter het punt wel doorgeeft ondertussen.
Het is nog maar een jong meisje, die lang niet zoveel kritiek verdiend.
Ja ze heeft domme keuzes gemaakt, maar het verleden kan je niet veranderen. Ze baalt dat ze blijft zitten, wat veel hier waarschijnlijk wel begrijpen.

En al is ze al 16, op deze leeftijd ben je zeker nog niet volwassen, en dat hoeft ook niet.
Je leert van vallen en opstaan, en ze weet nu dat ze fout zat door te spijbelen voor werk.
Maar nu is het voor haar belangrijker om een goede opleiding te vinden, dan constant aangevallen te worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:32

eerlijk,ik vrees ervoor of TS een opleiding zal vinden die haar interesse tot daar prikkelt dat ze stopt met het werken en minder luxueus moet leven....

eens je een luxereisje ziet als noodzaak en geen luxe,je echt geen bus meer wil nemen en je 50 euro/week gewoon bent om te leven op je 16 jaar,dan moet er echt al veel veranderen qua mentaliteit om dat te doorbreken.

uiteindelijk is eender welke school,richting of studie vaak eerder saai,uit het hoofd leren,herhalen,lessen die ook minder aanspreken,....

maar komaan TS,wil je echt later een job van niets waarbij je de rest van je lever elke euro moet omdraaien voor je er iets mee doet?

of wil je beter dan dat?
zoja,doe er dan ook iets aan,geef jezelf een schop onder je kont en schiet in actie!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:33

Misschien kan je beter een kantoor zoeken om schoon te maken ipv bij mensen thuis :) bedrijven hebben liever dat je in de avond komt schoonmaken :)

Verder zag ik ergens dat je vond bij een BBL opleiding dat je weinig vrije dagen had. 24 is het gemiddelde aantal vrije dagen dat je ook als werkende zult hebben later (bij een fulltime baan! bij parttime minder)

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:34

fenijro_tani - Helemaal met je eens. Zit dit topic ook een beetje met verbazing te lezen. Al die harde kritiek op een meid van 16...

Lijkt me inderdaad dat je meer hebt aanopbouwende advies, waarvan het doen van een beroepskeuze test mij een goed begin lijkt. En eens goed nadenken over wat je precies wilt. Wellicht kun je in de periode tot je "Nieuwe" studie ook wat extra werken in de zomer zodat je tijdens je studie niet zoveel hoeft te werken? Ik werkte bijvoorbeeld altijd extra in mijn zomer zodat ik in de winter vrijs was en me kon richten op mijn studie.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:39

pressent schreef:
fenijro_tani - Helemaal met je eens. Zit dit topic ook een beetje met verbazing te lezen. Al die harde kritiek op een meid van 16...

Lijkt me inderdaad dat je meer hebt aanopbouwende advies, waarvan het doen van een beroepskeuze test mij een goed begin lijkt. En eens goed nadenken over wat je precies wilt. Wellicht kun je in de periode tot je "Nieuwe" studie ook wat extra werken in de zomer zodat je tijdens je studie niet zoveel hoeft te werken? Ik werkte bijvoorbeeld altijd extra in mijn zomer zodat ik in de winter vrijs was en me kon richten op mijn studie.

Eens! Alsof iedereen die hier reageert ook nooit puber is geweest, of zijn/haar kont in de kribbe heeft gegooid. We hoeven gelukkig niet allemaal doctorandus te worden.
De een is gelukkig met een volwassen inkomen van 1300 euro, de ander pas met 3000. Waarom is dat nu ineens anders dan?
Leven en laten leven, wij kunnen TS alleen advies geven over hoe dit handig aan te pakken :) Ik vind overigens dat dit een hele volwassen keus is, een topic openen en open staan voor tips en ideeën van andere mensen. Niet nodig om het allemaal zo af te branden.